Rover: Spitstrein Harderwijk moet snel terugkomen

Rover wil dat er snel meer treinen gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. De reizigersvereniging is dan ook onaangenaam verrast dat er nog geen groen licht is voor de eerste stap: de terugkeer van de spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort.

Vanwege personeelstekorten werden de extra spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort eind 2022 tijdelijk geschrapt. Eind dit jaar zouden de treinen weer moeten gaan rijden. Dit is ook onderdeel van het nieuwe contract tussen NS en de overheid dat op 1 januari 2025 ingaat. Tot verbazing van Rover wordt de terugkeer van de treinen geblokkeerd door een discussie over de veiligheid van de spoorwegovergangen, waar steeds meer auto’s zijn gaan rijden.

Meer auto’s

Rover is onaangenaam verrast. “Het is niet heel vreemd dat er meer auto’s zijn gaan rijden op de Veluwe, zonder deze spitstreinen is de reistijd tussen Harderwijk en Utrecht bijna een kwartier langer en de treinen puilen uit”, stelt Rover-directeur Freek Bos.

“Juist de terugkeer van de spitstreinen maakt de trein weer interessanter waardoor er minder auto’s hoeven te rijden. Dit traject is veel te druk om het slechts met twee treinen per uur te stellen!”. Rover wil daarom ook dat er snel een besluit wordt genomen over de realisatie van een keerspoor in Harderwijk. Hierdoor zou het mogelijk worden de hele dag elk kwartier te rijden tussen Harderwijk en Utrecht.

Veiligheid

Rover benadrukt de veiligheid van spoorwegovergangen ook van belang te vinden. Over de veiligheid door terugkeer van de spitstreinen maakt Rover zich echter geen zorgen: “deze treinen hebben al jarenlang gereden zonder problemen en op andere trajecten met spoorwegovergangen rijden veel meer treinen”, aldus Freek Bos.

This post was last modified on 27 juni 2024 12:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug