Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers

Treinreizigers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan reizigersvereniging Rover ligt. De organisatie roept samen met het Belgische TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International op om de extra gemaakte kosten van reizigers te vergoeden en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Excuses

Dinsdag heeft topman Jacques Damas van Thalys in een mail zijn verontschuldigingen aan de gestrande reizigers aangeboden. Door een aantal incidenten zijn er deze zomer veel treinen uitgevallen en zaten mensen lang vast in de trein. Half juli strandde een trein door een technisch probleem als gevolg van de hitte. De airco deed het in de trein ook niet meer en de passagiers konden de trein niet verlaten, waarop sommige mensen de ruiten insloegen.

Rover schrijft dat “pech met de trein altijd kan voorkomen”, maar vindt dat het vervolgens aan het vervoersbedrijf is om de gestrande reizigers te helpen. Meerdere mensen zouden zich bij de reizigersvereniging gemeld hebben met de klacht dat ze zelf ander vervoer of een hotelovernachting hebben moeten regelen. Daarnaast was de reisinformatie onduidelijk.

Lot overgelaten

Ook Treinreiziger.nl heeft soortgelijke verhalen gehoord. Thalys heeft geen poging gedaan om de duizenden gestrande reizigers hotels aan te bieden. Wel werd er een trein klaargezet, waar men kon overnachten. “Er zijn reizigers die met zes uur vertraging na middernacht in Brussel aankwamen. Die zouden overstappen op de intercity naar Nederland, maar die was natuurlijk al lang en breed weg. Reizigers werden vervolgens aan hun lot overgelaten” constateert redacteur Hildebrand van Kuijeren. Sommige reizigers besloten vervolgens voor honderden euro’s een taxi te nemen, omdat alle hotels vol waren.

Ook Rover meldt dat de reizigers niet de hulp gekregen waarop ze volgens de wetgeving recht hadden, maar is het ook Thalys’ “morele plicht” om alle kosten te vergoeden. Volgens Thalys krijgen de zwaarst getroffen passagiers “een genereuze compensatie” aangeboden. Ook is de dienstregeling vanwege de problemen versoberd en worden de treinen vaker onderhouden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 augustus 2022 10:06

Share
Tags: Thalys

Recent Posts

Grote drukte in ov dit weekend rond Amsterdam en Zandvoort

Reizigers in het midden van Noord-Holland moeten dit weekend rekening houden met grote drukte, waarschuwen…

9 uur terug

Onvrede over eindbod NS, stakingen tijdelijk opgeschort

De spoorstakingen bij NS worden voorlopig opgeschort nu vakbonden VVMC, CNV en FNV het cao-eindbod…

11 uur terug

Antwerpen krijgt verbinding met ICE naar Keulen

Antwerpen krijgt een verbinding met de ICE. Deutsche Bahn heeft bij de Belgische regulator een…

15 uur terug

NS doet eindbod aan bonden: 6,75% meer loon in twee jaar

De NS heeft de vakbonden een eindbod gedaan voor een nieuwe cao met een looptijd…

15 uur terug

NS topman Koolmees e-mailt klanten excuses en uitleg

NS-topman Wouter Koolmees heeft vaste NS-klanten dinsdagmiddag een e-mail gestuurd tijdens de vierde stakingsdag bij…

1 dag terug

Gratis ov voor minima begint later in Zuid-Holland

De invoering van gratis openbaar vervoer voor minima in Zuid-Holland is vertraagd. De proef met…

1 dag terug