Ultimatum spoorvakbonden: NS krijgt week de tijd, anders acties

De Nederlandse Spoorwegen ontvangen vrijdag een ultimatum van de spoorvakbonden. De vakbonden geven de NS een week de tijd om akkoord te gaan met de cao-eisen, “anders volgen er op korte termijn acties en stakingen”, meldt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Grote actiebereidheid

De vakbonden onderhandelen al enige tijd met de NS, maar de partijen komen er na vijf onderhandelingsrondes nog niet uit. Het laatste bod van de NS werd door een ruime meerderheid van de FNV-leden van tafel geveegd. Zij lieten daarbij al weten bereid te zijn om tot actie over te gaan. Ook de leden van vakbond VVMC stemden tegen het laatste cao-voorstel.

“Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”, stelt Janssen. FNV ziet namelijk dat de NS de vacatures niet ingevuld krijgt waardoor bijvoorbeeld treinen uitvallen. Er is volgens Janssen daarom een fatsoenlijke cao nodig om het tij te keren. Alleen dan kan de NS meer mensen aannemen en de leegloop tegenhouden. “Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid van medewerkers weer op het eerdere hoge niveau.”

Eisen

Ook CNV-onderhandelaar Ike Wiersinga is niet te spreken over de houding van de NS. “Wij hebben tijdens de cao-onderhandelingen ingezet op zinvol werk en waardering van medewerkers. De NS heeft daar niet eens op gereageerd en wilde alleen maar praten over kosten en geld.”

Wiersinga vindt dat de NS “juist in deze tijd van krapte, hoge werkdruk en corona” kan laten zien dat de medewerkers ertoe doen. Een van de belangrijkste eisen van de vakbonden is de invoering van de Automatische Prijs Compensatie (APC) voor alle salarissen. Die moet de stijgende kosten van levensonderhoud compenseren. Ook vragen de bonden om een eenmalige uitkering van 600 euro op basis van een voltijdbaan. De lonen en salarisschalen moeten daarnaast omhoog met 100 euro bruto en het uurloon moet minimaal 14 euro per uur bedragen.

Deur staat open

NS laat via een woordvoerder weten af te wachten wat voor bericht hun kant opkomt. “Wat ons betreft blijven we in gesprek. De deur staat in ieder geval open.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 augustus 2022 10:04

Bekijk reacties

    • Ja simpel, de kaartjes zullen duurder worden en dat is onvermijdelijk hoe vervelend ook.

      Dat gaat hoe dan ook gebeuren of de lonen bij de NS nou stijgen of niet want de prijs van electriciteit is door het dak gegaan. De NS is hier grootverbruiker van en de rekeningen hiervoor zullen betaald moeten worden.

      Ik sta volledig achter het personeel van de NS, de lonen moeten omhoog en fors ook, minimaal 10 procent.

      De EU maakte deze week bekend dat de inflatie in Nederland over afgelopen jaar 11,6% is. Dat voelt het NS personeel maar jij en ik ook. Alles worddt duurder en het enige wat niet stijgt zijn de lonen. Neem de melk, in januari nog 1,49 voor 2liter, betaal je nu 2,09euro voor. Alles schiet omhoog in prijs dus lonen zullen hoe dan ook moeten stijgen bij de NS, maar ook die van ons.

      Even ter indicatie: In een maand verdien je 8,3% van je salaris en eigenlijk zelfs minder als je vak.geld ed meetelt.

      11,6% inflatie betekent gewoon dat je op jaarbasis bijna 1,5 maand salaris inlevert.
      Koopkracht die je gewoon kwijt bent door dat alles duurder wordt en de lonen amper stijgen, hooguit 2%.

      Dit kan niemand lang volhouden zonder financieel helemaal vast te lopen, dus wat er ook gebeurt er komt een mega loongolf aan of mensen komen financieel in grote problemen.

      • Als er een loongolf komt, zal dat de inflatie alleen maar verder aanjagen. Geen goed plan dus.

        • Ligt eraan hoe je een loongolf bekijkt.

          Als de lonen (in welke sector dan ook) door bijvoorbeeld de cao fors zullen stijgen dan zal dit inderdaad niet verstandig zijn.

          Maar als de lonen ieder jaar meegroeien met de inflatie meegroeien ten behoeve van koopkrachtbehoud dan zal dit niet erg zijn. Het enige probleem is dat de inflatie op dit moment uitzonderlijk hoog is.

        • Er is geen andere optie.
          De koopkrachtklap van -10% waar Rutte nu op inzet is (denk ik) ongekend in de geschidenis.
          Wellicht ooit voorgekomen in de krach van de dertiger jaren van de vorige eeuw en heel misschien de jaren 70. Maar toen bestond dacht ik de in het artikel genoemde automatische prijscompensatie nog.

          Mensen hebben geen benul wat de huidige koopkrachtdreun voor ze betekent omdat niemand het ooit mee heeft gemaakt.
          Nou ja, niemand.. 1 van de 8 miljoen huishoudens zit volgens het Nibud inmiddels in de financiele problemen en het kan niet anders dan dat dit aantal razend snel gaat stijgen. Van spaargeld leven kan even maar niet eindeloos.

          Ja loonstijgingen betekent nog meer inflatie. Maar geen loonstijging betekent dat bij veel mensen straks halverwege de maand de pinpas leeg is. En dan krijgt de economie een enorme klap en ben je nog verder weg dan met inflatie.

        • Welke rijken bedoelt u? De mensen die zuinig hebben geleefd en gespaard? Of de succesvolle ondernemers die via hun bedrijven duizenden mensen van werk en inkomen voorzien? Of gewoon iedereen die meer heeft dan u (helemaal niet eerlijk)? Kaalplukken van 'rijken' pakt, zo laat de geschiedenis zien (Sovjetunie, Cuba, Zimbabwe, Venezuela enz.), altijd fantastisch uit. Goed idee.

        • @Ruud

          Het is beide niet goed te praten. Bottomline is dat koopkrachtverlies op korte termijn onafwendbaar is. Dat is niet meer dan logisch. De energietransitie kost geld, de oorlog in Oekraïne kost geld en de lockdowns kosten geld.

        • Onze hele economie is gebouwd op groei en toenemende koopkracht. Kortdurend en beperkt koopkrachtverlies is in dit systeem geen probleem. 10% op jaarbasis wel!

          Weet wat je over jezelf afroept als de koopkracht een te grote dreun krijgt, 10% in één jaar is heel veel. Dat kan eenmalig, als de koopkracht volgend jaar weer rond nul zit.

          Historie repeats zeggen de Engelstaligen.

          Het citaat is geschreven in 2009, tijdens de kredietcrisis als reactie op destijds 1 a 1,5 koopkrachtverlies...

          Nu de agrarische sector duidelijk de gevolgen van de economische malaise te verwerken krijgt, is het nuttig om een vergelijking te maken met de crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw.
          Die was veel ernstiger dan de huidige. Zo daalde de gemiddelde koopkracht in Nederland tussen 1928 en 1933 met 15 à 20%, terwijl de koopkracht nu vooralsnog op peil is gebleven.

        • U kunt 100x herhalen hoe belangrijk groei of behoud van koopkracht is, dat zorgt er niet voor dat het ineens wel haalbaar is.

        • Tja, wanneer je arbeid meer belast dan kapitaal ontstaan er nieuwe kansen voor het socialisme.
          “Hard werkend Nederland” wordt inderdaad wakker en de vakbonden hebben het ontbijtje klaarstaan.
          Ik denk niet dat Ruud dom is.

    • Wat dacht u ervan als de lonen van de winsten of hoge lonen van het management worden afgetrokken.

      • NS maakt verlies. Dus daar valt niets te halen. Het management heeft al salaris ingeleverd. Bovendien is hun salaris niet groot genoeg om de huidige looneisen van de vakbond in te kunnen willigen, zelfs al zou je dat halveren.

      • Welke winsten??? NS ligt aan het staatsinfuus , zonder dat geld zijn ze binnen een maand failliet.

    • Heeft NS al uitgezocht hoe het bedrijf aan voldoende personeel komt om de treinen te laten rijden, als de lonen niet meegaañ met de trend?

      • NS stevent keihard af op een faillissement. Het geld raakt letterlijk op. In dat licht bezien, is het loonbod dat NS haar personeel doet meer dan redelijk. Het dekt immers een groot deel van het koopkrachtverlies. Het is niet het moment op de gulle werkgever te spelen, nu zeker is dat nog voor het einde van dit jaar moet worden gebedeld bij de overheid.

        • @Annemiek Is het erg dat de NS afstevent op een faillissement? Dan krijgen de FMN vervoerders eindelijk de kans om een beter product neer te zetten.

        • @Baardstaart. Nee, dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Maar ik vind wel dat de vakbond en het personeel stil moeten staan bij de gevolgen daarvan. Als ze nu hun hand overspelen, waardoor een faillissement sneller aan de orde komt, zullen ze achteraf wensen dat ze zich iets meer bescheiden hadden opgesteld.

          Ik denk dat NS ervan uitgaat dat ze de staatssteun die ze nodig hebben gewoon gaan krijgen, terwijl dergelijke steun niet is toegestaan. Er hoeft dan maar een belanghebbende op te staan en te protesteren en NS hangt. Een andere optie is dat NS geen staatssteun krijgt en dusdanig in de exploitatie moet snijden dat het niet meer aan de concessievoorwaarden voldoet. Ook dan is NS de klos zodra een belanghebbende gaat procederen. Zelfs in het meest positieve scenario, waarin alle forenzen de weg terugvinden naar de trein, heeft NS steun nodig. NS staat derhalve met de rug tegen de muur en kan een de enorme kostenpost die de vakbonden eisen helemaal niet dragen.

  • Meneer Jansen zegt dat de acties ook in het belang van de reiziger is. Welk belang ? Conducteur is vaak onzichtbaar , mede ook de schuld van de tandenloze directies en Staatssecretarissen die niet durven in te grijpen en dan durven de bonden ook nog te zeggen dat de idiote loonsverhogingen ook de sociale veiligheid te goede komt voor de reiziger. Zichtbare NS personeel daar komt de sociale beleving mee terug. De reizigers worden al een lange tijd in de kou gelaten zowel door NS directie maar OOK door personeel met name de conducteurs. Zoals ik al eerder heb geschreven de vakbonden vergeten een ding ze zijn aan het Corona infuus dus mag er offers worden gevraagd net als bij KLM want de NS lonen zijn boven gemiddeld ondanks grote krokdillen tranen van de bonden. Indien de vakbonden hun zin krijgen is het heel simpel einde Corona steun kijken wat er dan gebeurd verhogingen van de ( al de duurste van Europa ) treinkaartjes lijkt me niet zeker niet gewenst gezien de huidige belabberde dienstverlening , dus lijkt me snijden in het personeelsbestand de enige optie en dan hebben het nog niet over de idiote dienstroosters wat fors extra personeel kost en kosten. Deze acties zal de reiziger niet terug doen keren voor de Corona. Een schandeis het maar daar staat NS ook voor Nederlandse Schande. Het word hoog tijd dat het spoor word aanbesteed per 2025 is goedkoper en efficienter voor de reiziger de verhalen van de bonden dat aanbesteding slecht is voor de reiziger met name van Dhr. Jansen kunnen de prullenbak in maar ja het personeel moet dan werken en dat is een vies woord bij het spoor

  • “Wij hebben tijdens de cao-onderhandelingen ingezet op zinvol werk en waardering van medewerkers."

    Dus als NS via het monitoren van het aantal gecontroleerde vervoerbewijzen de stofkam door het conducteurscorps wil halen om de waardering voor de overgeblevenen te verhogen, is de CNV helemaal voor. Mooi.

  • Het begon in januari met een handvol uitgevallen treinen. Voor morgen (zaterdag) vallen er al 8 ic's en 17 sprinters uit. Allemaal zieken natuurlijk terwijl er bij al die werkzaamheden toch een hoop treinpersoneel uitsparen.
    Ook planners komen ze te kort en de schermen in de trein staan (in het weekend) meestal op testbeeld. Hebben ze ook al niemand meer voor.
    De planner op internet barst van bugs. Ik wil morgen van Limburg naar IJlst (Friesland) Als het aan NS ligt stap ik in Den Bosch over op de veredelde boemel naar Zwolle. Als ik aangeef via Utrecht te willen reizen laten sturen ze me eerst naar Amsterdam-Zuid. Als het aan NS ligt kom ik precies een uur later aan. Tip: hak je reis op de planner in stukjes. Je staat versteld van de tijdwinst.

    • Eén op de acht COVID patiënten ontwikkeld long COVID. Dat betekent dat bij een infectie van 50% van de bevolking, 6% van het personeel met long COVID thuis zit. Waarschijnlijk is dit eerder 8% i.p.v. 6%. Zie hier het chronische personeelsprobleem waarmee de BV Nederland, dus ook de NS, te maken heeft.

      Conclusie, 8% van de treinen moet uitvallen om het spoor draaiende te houden.

      • Zo ongeveer alle Nederlanders hebben inmiddels wel COVID gehad (door de patiënt zelf gemerkt of niet). Bij mij op het werk en bij dat van mijn vrouw is iedereen besmet geweest. Niemand heeft 'long COVID'. Het zal heus wel voorkomen, maar als een op de acht mensen het zou hebben, zou het land toch volledig platliggen? Is niet het geval. Het personeelstekort in vele sectoren wordt ook nauwelijks gelinkt aan een hoog ziekteverzuim, maar aan heel andere factoren.

      • Het is niet long covid die deze personeelskrapte veroorzaakt noch andere direct Corona gerelateerde oorzaken.

        De reden van de personeelstekorten is dat in deze jaren veel babyboomers op pensioen gaan en er minder jong personeel instroomt dan er aan gepensioneerden uitstromen. Zie bevolkings"piramide".

      • Er zal ongetwijfeld ook via ziektemeldingen gesaboteerd worden. Bij de verkeersleiders vielen er plotseling geen diensten meer uit wegens personeelstekort nadat ze een toeslag kregen. Ineens was er genoeg personeel beschikbaar.

  • “Onze leden beseffen heel goed dat ze gedurende de acties de reizigers zullen raken. Dat is spijtig, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers”. Pure onzin, de reiziger heeft er helemaal niks aan en mag de problemen zelf oplossen (geen vervangend vervoer).

    Een betere cao gaat echt niet bijdragen tot het invullen van de vacatures op kort termijn. Men staat nu al niet massaal in de rij. De vakbonden doen overkomen of alles alleen maar gaat over het salaris...

  • Aan de ene kant is er kritiek op conducteurs die altijd in hun hokje blijven zitten of in de eersteklas, aan de andere kant hebben conducteurs best een legitiem argument dat het werk niet bepaald meer fijn is qua veiligheid; de verharding van de maatschappij kan de NS weinig aan doen, maar om nou te zeggen dat er een goed ondersteunend systeem is voor zich misdragende reizigers... Er is geen spoorwegpolitie meer, en het op tijd doorrijden van de trein gaat voor alles. De oplossing is: conducteurs die dat willen, omscholen tot S&V personeel met bijbehorende bekwaamheden en bevoegdheden. Vertrekprocedure door machinist laten doen. En dan het vak conducteur (muv een klein aantal specifieke treinen zoals de internationale) opheffen. We kloppen onszelf altijd op de borst dat ons railnet eigenlijk een groot metronetwerk is (waar conducteurs vanuit internationaal perspectief sowieso ongebruikelijk zijn) en maatschappelijke verharding vereist andere capaciteiten dan voorheen in de trein (omgaan met agressie vs. kennis van het spoorboekje). Regionale vervoerders doen het al met S&V personeel. Ik zie twee vliegen die we in een klap kunnen slaan.

    • Hm, als de nood aan de man is komt de politie echt wel naar een trein toe hoor.
      En conducteurs zijn getraind in de omgang met alle soorten van menselijk gedrag.
      Bovendien is het ook wel fijn als iemand bij letsel of na een aanrijding eerste hulp kan verlenen.
      Een bepaalde categorie reizigers zal de conducteur gaan missen als vraagbaak en als handhaver van de sociale veiligheid aan boord.
      Een andere categorie reizigers kan best wat terugkoppeling gebruiken op gedrag.
      Machinisten zitten er niet op te wachten de vertrekprocedure over te nemen en bovendien moet daarvoor heel veel geregeld worden met monitoren enzovoorts.
      Ik vind conducteurs eigenlijk wel prima, als ze hun werk doen.

  • Acties waardoor treinen zouden uitvallen zou voor menig, inclusief mijzelf tijdens privétijd, de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Er vallen nu teveel treinen uit door personeelstekort, personeel controleert veel te weinig en er staan onveilige situaties in treinen. Het personeel wordt inderdaad te weinig betaald, maar met dit soort acties neem ik de torenhoge kosten voor benzine voor lief. De trein is gewoon het geld niet meer waard als het zo door gaat. Dat is het nu al niet. Ze kunnen al niet eens een halfuursdienst, zoals op Roosendaal-Zwolle, uitvoeren en dan willen ze met elke 10 minuten een trein absurd veel treinen laten rijden. Geen wonder dat er geen geld is voor personeel. Ook al die idiote dingen met apps en druktemeters is toch geldverspilling. De meeste mensen die klagen over drukte stappen toch altijd bij dezelfde deur in. Ze zouden beter ludieke acties kunnen houden die het publieke debat starten. Plaats gewoon een hele serie zeecontainers rond het hoofdkantoor van de NS tijdens een bestuursvergadering of iets anders wat het nieuws haalt.

  • Conducteurs zijn hier vaak het Kop van Jut terwijl ze zorg dragen voor de veiligheid en zoals Simon terecht opmerkt dat bij een aanrijding eerste hulp bieden ook hun taak is ervoer ik in 2006 aan den lijve
    Er werken meer mensen bij NS dan alleen het rijdend personeel. Een goede honorering is in het belang van iedereen waar je ook werk en dus niet alleen bij NS

    • Een conducteur zorg niet voor veiligheid.
      Dat kan die niet doen vanaf de eerste klas
      Als u conducteur bent kijk eerst eens naar u zelf en u collega's. Ik ga dagelijks met de trein en ook op trajecten waar geen conducteur is. De conclusie die ik trek is dat op de trajecten waar geen conducteur is de trein meer op tijd gaat en de veiligheid hoger is. Aangezien daar mobiele controle teams rond lopen.

      Mijn advies die conducteurs omscholen naar machinist of treindienstleider hebben we meer aan die personen dan met een boekje in de eerste klas.

      • Leuk dat u ook Simon heet.
        Ik ben geen conducteur maar treinreiziger en ben met u eens dat conducteurs gewoon moeten doen waar ze voor worden betaald.
        Dan wordt iedere trein begeleid en heb je alleen nog maar mensen nodig die de conducteurs controleren. Waar zijn die nu?

  • Links of rechtsom halen ze het geld bij de reiziger en het rijk.
    Iedereen heeft het op dit moment moeilijk door de inflatie. Zo kan jij en ik ook gaan staken voor meer loon. Dit gaat zorgen voor meer stijgende prijzen…..

    • Dat iedereen het moeilijk heeft vanwege de inflatie is een fabeltje. Voor een groot deel (80-90%, schat ik) van de mensen betekent minder koopkracht alleen maar dat ze andere keuzes moeten maken. Dat het niet meer en/en is, maar of/of. Als mensen die aanpassing niet kunnen maken, zijn ze gewoon te verwend.

      Beter dan hoe het nu is, gaat het echt niet worden.

      • Annemiek, helemaal eens met jouw bericht.
        NS-personeel wil gewoon meer loon en een betere CAO.
        Als de overheid de inkomstenbelasting verlaagd is het probleem opgelost bij veel bedrijfssectoren.
        Schaf hypotheekrente, zorgtoeslag, kindgebonden budget af. Dit kost werkende gewoon geld. Ik ben tenslotte geen Sinterklaas. Voor de gelukzoekers/ en of asielzoeker. Nederland is vol en we kunnen dit straks niet meer trekken. De AZC is nu al vol dat mensen slapen in tentjes.

Share

Recent Posts

NS stopt wederom niet bij ArenA, dit keer wegens werkzaamheden

NS stopt zaterdag wederom een deel van de dag niet op station Amsterdam Bijlmer ArenA.…

1 dag terug

NS vreest internationale lijnen kwijt te raken

Door de eisen die het kabinet wil gaan stellen aan een nieuwe spoorconcessie kan NS…

2 dagen terug

Trein met 250 reizigers ontspoort door aanrijding met spoorstaaf

Tussen het Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een…

2 dagen terug

Treinreizigers brengen nacht door op station Amersfoort door storing

Tientallen tot honderd reizigers hebben de nacht op station Amersfoort doorgebracht. Door een storing konden…

4 dagen terug

Tijdelijk meer en langere treinen tussen Zwolle en Amersfoort

Het was de afgelopen periode flink behelpen tussen Zwolle en Amersfoort. Door eerdere kortsluiting op…

5 dagen terug

Kabinet stimuleerde loonsverhoging NS

Leden van het kabinet hebben de NS-directie ten tijde van de spoorstakingen overgehaald om zich…

2 weken terug