Rover wil opheldering NS over weghalen kaartautomaten
21 nov 2013 15:43
Rover vraagt opheldering aan NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten, zo meldt de vereniging. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen.
Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen ontvangen. Het betreft onder meer stations Zoetermeer, Delft, Rotterdam Centraal, Deventer, Woerden, Maarn, Nieuwekerk ad IJssel, Den Bosch, Goes, Nijmegen, Boxmeer, Amersfoort Schothorst, Arnhem Velperpoort en Leiden Centraal.
Rover ziet door de verdwenen kaartautomaten de overlast bij reizigers toenemen. Zo ontstaan er langere rijen bij de resterende automaten of moeten reizigers hiervoor omlopen. Hierdoor lopen reizigers weer een grotere kans op het missen van de trein. “Het is nog helemaal niet zo ver dat de papieren kaartjes zijn afgeschaft. Wij vinden het prima dat het gebruik van de OV-chipkaart wordt gestimuleerd, maar dit moet niet ontaarden in een situatie waarin NS zijn klanten die een kaartje willen kopen het leven zuur gaat maken”, schrijft Rover aan NS. “Bovendien hebben ook gebruikers van de OV-chipkaart de kaartautomaat nodig voor transacties, servicehandelingen en informatie. In het kader van het verchippen van keuzedagen (geen keuze van de reiziger maar van NS) worden de betreffende reizigers juist vaker naar de kaartautomaat gestuurd.”
Vorig jaar won Dennis Jongen de Spoorprijs met het idee om via de kaartautomaat ook reisinformatie te geven. NS reageerde toen dat dit tot te lange wachtrijden zou kunnen leiden, omdat ook na overgang na de ov-chipkaart de kaartautomaat nodig blijft. Het is daarom opmerkelijk dat op sommige stations kaartautomaten verdwijnen.
Rover vindt dat de kaartautomaat op het station onderdeel uitmaakt van een basisservice die NS aan de reiziger zou moeten bieden. Rover heeft NS een overzicht gestuurd van de binnengekomen klachten en wil snel in gesprek over het weghalen van de automaten.