fbpx
Foto: TUFOWKTM CC BY 3.0

Rover wil trein naar Heerenveen IJsstadion

22 feb 2019 10:15

Rover wil dat NS weer gaat stoppen bij Heerenveen IJsstadion bij evenementen in het Thialf. De halte is speciaal voor een extra stop bij schaatsevenementen gebouwd maar NS laat het station in de praktijk tegenwoordig links liggen.

Komend weekend wordt het ISU WK Sprint gehouden in het ijsstation Thialf. Een goede gelegenheid om reizigers met de trein voor de deur af te zetten. NS stopt echter niet op het station en informatie over extra bussen is niet bekend. Intussen adverteert Thialf met 1500 eigen parkeerplekken. “Geen goede reclame voor het openbaar vervoer dus”, stelt Rover.

Het lijkt volgens de vereniging vooral een kostenkwestie te zijn. Het plaatsen van mobiele uitcheckpalen en het inplannen van extra personeel zou NS teveel geld kosten. Rover is van mening dat de betrokken partijen samen deze kosten zouden moeten overbruggen.

“Wij zouden graag willen weten of NS bereid is alsnog komend weekend op station Heerenveen IJsstadion te stoppen en voor structurele bediening bij grote schaatsevenementen afspraken te maken met Thialf, gemeente Heerenveen, ISU en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, schrijft Rover aan NS.

0 0 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
5 jaren geleden

Volgens mij ligt hier de bal gewoon bij Thialf en de KNSB. Bij goede bereikbaarheid zijn vooral hun bezoekers gebaat. Daarvoor willen zij echter niet betalen. Ook niet voor fatsoenlijk busvervoer vanaf het (normale) station van Heerenveen. Als de knip niet wordt getrokken, dan houdt het al op. Gezien het animo rondom de ticketverkoop, is het begrijpelijk dat er weinig geld is. Ook voor komend weekend worden resterende kaarten massaal op de markt gedumpt. Partijen als Jumbo en KPN gaven ze met honderden tegelijk weg en eerder waren ze bijna gratis verkrijgbaar via Vakantieveilingen. Dit ging net als vorig jaar bij het WK Allround in Amsterdam. Gratis wilde men er blijkbaar nog niet zitten, want duizenden plekken bleven leeg.

Overigens gaat het ditmaal waarschijnlijk slechts om 5000 (40% van het totaal) reizigers die met de trein zouden willen reizen. Geen evenement van significante omvang.

Onlangs werd het stationnetje overigens nog gebruikt om er een trein te laten stoppen voor personeel van NS dat een dagje ging schaatsen.

Wiebe Goossen
5 jaren geleden

Het zou zeker handig zijn om de Ijsstadionhalte weer in gebruik te nemen – hoewel de busverbinding vanaf Heerenveen Centraal ook wel voldoet.

Ariën van Wijngaarden
5 jaren geleden

Fijn dat Rover hier aandacht voor vraagt! Ben het niet met Wiebe eens dat de busverbinding voldoet: de lijnbussen zitten vaak stampvol. Met name op de terugweg is dat een drama: iedereen wil tegelijk naar huis en vaak kan niet eens iedereen met de bus mee.

Tijdens het Olympisch kwalificatietoernooi (vorig seizoen) ben ik voor het laatst in Thialf geweest. Ik heb toen met mijn vader (70+) op de terugweg uiteindelijk maar een taxi genomen en heb met die taxi drie kwartier in de file gestaan…

Het kan voor iedereen (ov-reizigers, automobilisten en omwonenden) zoveel makkelijker: neem Heerenveen IJsstadion weer in gebruik! Ov-reizigers kunnen vlot weg en automobilisten zijn ook sneller Heerenveen uit (meer reizigers met het openbaar vervoer betekent minder auto’s). Ik weet zeker dat ook omwonenden daar blij mee zijn! Kortom: win-winsituatie!

Evert
5 jaren geleden

De echte reden ligt bij Arriva. Arriva rijdt doordeweeks langs Thialf met een lijn bus.
Het is Arriva die NS verboden heeft te stoppen op station Heerenveen Ijsstadion. Ze zijn bang voor concurrentie in het zuidelijk deel van Heerenveen.

Tussen 2020 en 2022 eindigt de consessies voor de Sprinter diensten Leeuwarden – Meppel en Groningen – Zwolle.

Men verwacht dat Arriva net als in Limburg deze concessies zal winnen en dus ook gaat rijden tussen Leeuwarden en Meppel. En als dat dus doorgaat, stopt Arriva ook weer op Heerenveen Ijsstadion.

En dan zal iedereen zeggen: “Zie je wel, het stoppen op treinstation Heerenveen Ijsstadion is wel mogelijk”.

Maar iedereen vergeet dat Arriva degene is die NS dwars ligt, omdat NS van ARRIVA niet mag stoppen op Heerenveen Ijsstadion.
Dus het is geen fatsoenlijk spel wat er gespeeld word. NS wil wel, maar mag niet van de concurrent.

Ari
5 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

Op welke manier kan Arriva NS effectief verbieden om ergens te halteren? Oprechte vraag, ik zie namelijk echt niet hoe een bedrijf zoiets aan een ander bedrijf zou kunnen verbieden.

Jur
5 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

Totale flauwekul, Arriva heeft (op dit moment) helemaal niets te vertellen over deze spoorlijn.

Evert
5 jaren geleden

@Ari: Op zondag 10 februari j.l. heb ik deze informatie gekregen van diverse medewerkers, conducteurs en machinisten rondom het gewone treinstation station Heerenveen. Mensen van NS willen wel, maar mogen niet halteren op Heerenveen Ijsstadion.

Een alternatieve reden die men dan benoemd, is dat het teveel geld kost. Maar dat is onzin.

Op deze dag, ‘s middags rond 16:47 uur, kwam er een speciale VIRM om NS medewerkers op te halen vanaf station Heerenveen Ijsstadion die juist een medewerkersdag hadden in Thialf. Op deze dag kon ik al reiziger niet in -en uitstappen op station Heerenveen Ijsstadion. Dus pakte ik de vouwfiets en pendelde ik zelf tussen de stations Heerenveen en Heerenveen Ijsstadion.

Bij Heerenveen Ijsstadion kreeg ik hetzelfde antwoord.

Arriva heeft op de een of andere manier voor elkaar gekregen, via een of andere boete systeem, dat NS niet mag stoppen op station Heerenveen Ijsstadion. Zij noemen het oneerlijke concurrentie, want streek -of lijnbus nr. 17 richting Wolvega, stopt bij die halte. En dat is hun regio, waar Ijsstadion ook onder valt.

Joost2
5 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

Volgens mij kan dat toch echt niet. In de concessie die Arriva heeft gekregen van de Provincie Friesland staat duidelijk dat het treinvervoer daar niet onder valt.

Joost2
5 jaren geleden

Dit staat in ieder geval in het programma van eisen van de concessie:

‘Indien NS bij Evenementen (waaronder schaatswedstrijden) in het Thialfstadion geen treinen laat halteren bij station Heerenveen IJsstadion, dient Concessiehouder extra vervoer te verzorgen tussen station Heerenveen en het Thialfstadion, voor zover de vervoercapaciteit op de reguliere buslijnen op genoemd traject onvoldoende is om alle reizigers te vervoeren.’

Lijkt me dus niet dat Arriva kan eisen dat NS niet stopt bij IJsstadion.

Dennis
5 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Sterker nog: Arriva is op basis hiervan verplicht extra bussen in te zetten, wat ze blijkbaar dus niet doen.

Erwin Wessels
5 jaren geleden

Punt is wel: indien NS de treinen weer laat stoppen bij station IJsstadion, dan kost dat Arriva busreizigers, en dus inkomsten. Dus ik kan me wel voorstellen dat Arriva daar niet blij mee zou zijn.

(Maar dan moet Arriva er eerst maar eens voor zorgen dat er na afloop van het evenement voldoende bussen zijn die naar station Heerenveen gaan, want daar schort het inderdaad wel aan.)

Evert
5 jaren geleden

@Hildebrand (Treinreiziger.nl): Ik heb mij afgelopen winter bij andere wedstrijden meerdere keren het ook hardop afgevraagd: “Waarom wil NS niet stoppen op het treinstation Heerenveen Ijsstadion, terwijl afgelopen jaar de omgeving van dat treinstation flink onder handen is genomen en een fatsoenlijk voetpad van het station naar Thialf is aangelegd?”

Ik heb dus de vraag vanaf begin december 2018 tot 10 februari j.l. meerdere keren gesteld aan allerlei medewerkers van zowel NS als Thialf. En het antwoord is constant hetzelfde. “We zeggen als NS dat het halteren op Ijsstadion geld kost. Maar dat is om Arriva niet te irriteren. Want bij negatieve berichten gaan zij keihard in verweer. Maar de echte reden van niet stoppen op station Heerenveen Ijsstadion is dat Arriva niet wil dat NS daar stopt vanwege een buslijndienst die Thialf aan doet”.

Als dit verhaal door iedereen verteld / bevestigd wordt, dan is er toch iets mis? Dan word er dus niet 100% aan die concessie gehouden. Maar dan moet er maar eens goed onderzoek van Rover komen over de geheime afspraken / boete-afspraken tussen vervoerders.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Evert

Wanneer iedereen een broodje aap herhaalt maakt het dat nog niet waar. Zie de alinea uit de concessievan Arriva.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Klinkt als een concurrentie argument. Ik heb geen idee of dat hier speelt maar zoiets speelde wel in Brabant met Flixbus.

Willem
5 jaren geleden

Zou het niet zo kunnen zijn dat de NS inderdaad vanwege de kosten niet stopt bij de halteplaats Tialf ? En dat Arriva vervolgens, begrijpelijk, niet bereid is om dat NS-kostenprobleem te faciliteren door dan maar zelf extra kosten te gaan maken door de inzet van extra bussen tussen het normale station van Heerenveen en Tialf ? Dit verhaal doet al langer de ronde. Is allemaal een beetje flauw. Probleem kan heel eenvoudig worden opgelost door NS door gewoon bij de halte Tialf te stoppen. Een eventuele eigen NS buspendel tussen het normale station van Heerenveen en Tialf valt vast (stukken) duurder uit voor NS dan gewoon een paar keer stoppen.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Willem

En wat zijn de kosten van een extra stop? Er is alleen meer opbrengst van extra reizigers. Wanneer er extra lange treinen zouden moeten rijden is dat alleen omdat ze vol zitten met nog meer geld tot gevolg.

Willem
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Niet mijn bewering, maar volgens de NS zijn de kosten 10.000 euro per dag. Voor het plaatsen en verwijderen van tijdelijke in- en uitcheckfaciliteiten plus stationeren toezichthoudend personeel etc.. Dat er erg veel meer passagiers zouden komen (in verlengde treinen nog wel..) geloof ik niet. Zo massaal is de belangstelling in de schaats-gebeurtenissen al lang niet meer. Inmiddels zelfs opvallend veel lege plekken op de tribunes.

Dries Molenaar
5 jaren geleden

Toen er nog geen halte Kruislaan was stopte de trein Amsterdam-Almere daar wel om mensen met NS uniformjasjes te laten uitstappen. Het was zelfs zo gek dat de trein 10 min te laat vertrok om een ns-jasje mee te kunnen nemen bij de machinist op de bok en dat (rode)jasje vervolgens op de Kruislaan te zien uitstappen. Dat er 1000 mensen in de trein zitten en dat die 15 minuten vertraging oplopen kan de medewerkers geen ruk schelen.
Dat er niet op evenementenstations wordt gestopt is een besluit bij de leiding die te weinig belangstelling vreest of wellicht geen toestemming krijgt.
JE zou verwachten dat men er wel tuk op is om enige tienduizenden passagiers van ten dienst te zijn. Het tijdelijke perron bij de Libelle Zomerweek was altijd beredruk. Je vraag je af waarom ze het afbreken. Almere Poort is niet echt hetzelfde.

Erika Jacobs
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Beetje opvallend.
Ik al sinds 2000 met de trein van Almere naar Amsterdam CS, maar de halte kruislaan ken ik niet.

[niet] Stoppen bij een verzonnen station lijkt me een nepargument.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Erika Jacobs

Van den domme houden is niet leuk.
Op de Kruislaan te Amsterdam is tegenwoordig een station Sciencepark te vinden. Het personeel stapt daar nu wel op het perron uit denk ik. Vroeger gewoon in de berm nabij het tunneltje. Zoals ik vertel.

Arjan Krabbenbos
5 jaren geleden

Wat een flauwekul dat Arriva NS niet duldt om weer de trein nabij het stadion te laten stoppen. Concurrenten kunnen elkaar ook helpen in plaats van tegenhouden!
Ik ben ooit hier zelf ook geweest met de Sonnema Expres uit van van Rotterdam jaren geleden.

Bij Rotterdam Stadion zijn er toch ook geen problemen als Feyenoord thuis speelt of als daar concerten worden gegeven.

Het wordt dan ook beter verdeeld onder vervoerders onderling als de samenwerking zal gaan werken!

Laten de vervoerders elkaar gewoon de hand schudden voor een goede samenwerking onderling, dan steeds dat modder gooien naar elkaar!

Arjan Krabbenbos
5 jaren geleden

Wat een flauwekul zeg , dat Arriva zijn concurerende NS- vervoerder verbiedt te stoppen hier!
Het is toch fijn om als vervoersonderneming elkaar te helpen bij grote evenementen?
Gooi die handdoek nou niet in de ring, maar biedt elkaar hulp en ondersteuning!
Samen sta je sterker en het verspreidt zo ook beter de grote reizigersstromen van en naar het stadion.
Op Rotterdam Stadion stopt NS ook als Feyenoord thuis speelt of als er concerten worden gegeven. De Rotterdamse vervoerder RET rijdt dan zelfs met extra trams tussen Rotterdam Centraal en het beroemde stadion van Rotterdam Zuid.
Hier geen gezever tussen de beide vervoersbedrijven onderling!
Dus ga met elkaar in zee en stop met dat moddergooien naar elkaar!

appie H.
5 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ik denk ook niet dat t officieel zo is,ik denk dat tmeer een praatje van NS medewrkers onderling is,die een hekel aan ARRIVA hebben.