NS Jongeren Dagkaart vanaf 1 september verkrijgbaar (en alleen geldig bij NS)

De in februari aangekondigde Jongeren Dagkaart komt er nu echt: vanaf 1 september kunnen jongeren (12 t/m 18 jaar) in de daluren een dag onbeperkt reizen voor 7,50 euro.

Alleen geldig bij NS

Dat wil zeggen onbeperkt reizen bij NS. Want voor het eerst in jaren introduceert het spoorbedrijf een product dat niet geldig is bij de regionale vervoerders. “We hebben met de andere spoorvervoerders geprobeerd afspraken te maken” zegt NS woordvoerder Hessel Koster. Maar volgens het spoorbedrijf willen de regionale vervoerders niet. “Dat vinden we natuurlijk erg onwenselijk gevolg van versnippering op het spoor”.

Ook Rover is teleurgesteld dat de nieuwe actiedagkaart niet direct bij andere vervoerders geldig is. Directeur Freek Bos: “Het is een heel mooi nieuw product, ik ga er vanuit dat de regionale vervoerders volgen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze hier niet aan willen meewerken”. Alhoewel Bos graag een dagkaart had gezien die ook bij de andere vervoerders geldig is, is hij ook blij dat de kaart er wel komt.

Waarom doen de regionale vervoerders niet mee doen met de jongerendagkaart? Arriva zegt desgevraagd in een korte bondige reactie: “De reden hiervoor is dat het product nu niet past in ons huidige portfolio.”

Strategie

Het was eigenlijk al de bedoeling dat de Jongerendagkaart voor de zomer geïntroduceerd zou worden. Door de coronacrisis heeft NS besloten het nieuwe product uit te stellen tot 1 september. Met de goedkope treinkaartjes voor oudere kinderen wil NS het reizen goedkoper maken. Volgens NS zorgt het nieuwe tarief ervoor dat jongeren 50 à 60 procent goedkoper uit zijn.

Achter de goedkope kaartjes zit een strategie. NS-bestuurslid Tjalling Smit vertelde in februari dat de trein een “logische keuze” moet worden voor de nieuwe generatie reizigers. “Jongeren die naar familie, een concert of sportwedstrijd gaan, worden vaak met de auto gebracht. Zonde natuurlijk”, zegt hij. “Jongeren kunnen straks betaalbaar en zelfstandig op pad, de ouders hoeven niet meer hun auto te pakken en het is nog duurzaam ook.”

Voorlopig geen abonnement

NS kondigde in februari ook aan om voor 15 euro een Weekend Vrij abonnement voor jongeren te gaan introduceren. Daar ziet het spoorbedrijf vanwege de coronacrisis nu toch vanaf. “Sindsdien is door corona het reisgedrag veranderd en is een abonnement niet altijd meer interessant” zegt NS. NS zegt alle abonnementen tegen het licht te houden. “Ons uitgangspunt is in elk geval dat de trein ook aantrekkelijk is voor jongeren 12-19, maar hoe die abonnementen er precies uit gaan zien weten we nog niet.”

Op korte termijn komt NS met nieuwe abonnementen voor de forenzen. Die abonnementen zullen gericht zijn op reizigers die nu meer thuis werken. Of dat aanbod permanent zal zijn, of voor enkele jaren, is voor NS op dit moment nog niet duidelijk.

Na de introductie van de forensenabonnementen worden de andere abonnementen ook tegen het licht gehouden. “Dat zal nog wel maanden duren” denkt Koster. Pas dan zal blijken of er een ander abonnement voor jongeren komt.

Proef Dal Voordeel abonnement

Het is niet voor het eerst dat NS jongeren probeert in de trein te krijgen. In 2018 konden jongeren voordelig een Dal Voordeel abonnement nemen, voor slechts 15 euro per jaar. Dat was ook een proef. Alhoewel NS die proef destijds een succes noemde, is er toen geen vervolg op gekomen. Het spoorbedrijf gaf toen aan in gesprek te zijn met andere vervoerders, om met een blijvend aanbod te komen. Maar gedurende anderhalf jaar is dat er niet gekomen.

This post was last modified on 26 augustus 2020 13:06

Bekijk reacties

  • Goed idee. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
    Maar als de kleine vervoerders hun eigen ideeën hebben over 'samenwerken' met NS begrijp ik dat ook wel weer.

    • Het is ook nooit goed. Kinderen tm 11 jaar reizen gratis of met een railrunner van 2.50 euro. De overgang bij 12 jaar naar voltarief was groot. Bedenk ook dat als jongeren enthousiast te maken zijn voor de trein, ze misschien voor een hele leven klant kunnen blijven.

      • Jammer dat veel jongeren uit het noorden en oisten er niet van kunnen profiteren. Verder zul je dan in het weekend en schoolvakanties heel veel jongerengroepen onderweg gaan zien. Ik voorspel een hoop lawaai en drukke treinen.

        • Voor enkele reizen met groepen van 5, 6, 7, of 10 of meer personen is het voordeliger om alleen groepstickets te gebruiken en geen jongeren-dal-dagkaart. Qua groepen jongeren die in de daluren reizen wordt het dus alleen goedkoper als ze op één dag meer dan een enkele reis maken, met 8 of 9 personen zijn, of deels apart reizen. Ik denk dat dit vervoerbewijs dus meer gebruikt gaat worden door jongeren die individueel of in groepjes tot 4 personen reizen, dan door grotere groepen. Het groepsticket is bovendien wel bij andere treinvervoerders geldig (al specificeren de voorwaarden niet bij welke andere treinvervoerders dat dan is).

    • Niet per sé, ik vind het een slim plan. Voor veel gezinnen met kinderen wordt de trein te duur vanaf 12 jaar (3 of 4 in plaats van 2 kaartjes kopen). Dit houdt het betaalbaar.

  • Kijk, NS gaat eindelijk een van de kansen pakken en niet alleen treurig achterover leunen. Ik hintte daar onlangs nog op. Wel lullig voor wie in plaatsen als Emmen, Stavoren of Varsseveld woont, of daar naar toe wilt, dat de regiovervoerders niet mee doen.

  • Het lijkt op een doorzichtige poging om de treinen zo snel mogelijk weer vol te krijgen om dan tegen de politiek te kunnen zeggen dat het vervoer weer aantrekt. Op die manier lijkt NS te proberen om door de politiek opgelegde bezuinigingen c.q. inkrimpingen wegens de grote onderbezetting van de treinen te voorkomen. Men richt zich daarbij vooral op jongeren omdat die zich sowieso het minste van het coronavirus aantrekken.

    • Een leuk bedachte complottheorie, maar niet waar. NS heeft het al aangekondigd in februari, nog voor de coronacrisis in Nederland begon.

      • NS plaatst het vreemd genoeg zelf ook in de context van vraaguitval door corona:

        "In de huidige coronatijdperk is er sprake van een forse vraaguitval. NS staat daarom voor een grote uitdaging om reizigers weer terug in de trein te krijgen. Daarom zal NS in de komende maanden diverse acties en campagnes introduceren om de trein zo aantrekkelijk en concurrerend mogelijk te houden en denkt NS na over aanvullende proposities in 2021. NS is voornemens om in september 2020 alvast een eerste stap te zetten door een structurele nieuwe propositie te introduceren voor jongeren, waar deze adviesaanvraag betrekking op heeft."
        Bron: https://locov.nl/binaries/Locov%202020-166030%20Adviesaanvraag%20Jongeren%20Dagkaart_tcm118-460480.pdf

  • Logische zet om alleen goedkope treinkaartjes voor jongeren in te zetten. Immers, mensen boven de 40 vormen een risico en hebben meer mogelijkheden om thuis te werken.

  • Precies die groep welke schijt heeft aan de coronaregels. En die gasten mogen dan voor een paar knaken de hele dag de sfeer verpesten in de trein.
    Denk je nou echt dat ze mondkapjes dragen in de trein en alleen zitten op de stoelen die aangegeven zijn met de groene sticker?? En wie wil geloven dat die tieners netjes anderhalvemeter afstand houden??
    In de horeca heeft men al serieuze problemen met het gedrag van die jongeren, omdat ze schijt hebben aan de coronaregels.

    Voor mij als ov-mijder is dit soort nieuws en NS-acties een duidelijk signaal dat mijn keuze de enig juiste is en blijft. Mij zullen ze niet meer terug in het ov krijgen. De NS-abbo had ik vorig jaar al opgezegd omdat het veel te duur is voor hetgeen je geboden wordt aan reismogelijkheden.

    • U moppert op de jongeren, maar los van de ‘spin’ in de berichtgeving kan ik NS geen ongelijk geven. Onder jongeren is het OV populair en dit is precies de leeftijd waarin besloten wordt of ze wel of niet een rijbewijs gaan halen.
      Vroeger een vanzelfsprekendheid, nu al lang niet meer.

    • Waarom mogen jongeren volgens jou alleen zitten op stoelen die zijn aangegeven met een groene sticker? Sinds 1 juli zijn alle zitplaatsen in de trein immers beschikbaar. De groene stickers behoorden bij de vorige fase.

      Het zijn bovendien niet de jongeren tussen 12 en 18 die voor problemen zorgen in de horeca.

      Maar als we toch aan het generaliseren zijn: Volgens mij zijn het altijd bejaarden die een ander geen voordeeltje gunnen, zonder zich vooraf te informeren waarover het exact gaat. Er is niemand bij NS die het interesseert dat jij je abonnement opzegt. Het enige slachtoffer daarvan ben je zelf, omdat je er nog zuurder door wordt.

  • Best logisch toch, dat andere vervoerders niet meewerken met NS?

    Als commercieel bedrijf hoef je je "concurrent" niet te volgen.

  • Op zich vind ik dit een bemoedigend initiatief. De stap tussen een railrunnerkaartje naar het volwassene-tarief is soms wel heel erg groot. Bovendien kan dit het reisgedrag van toekomstige generaties stimuleren. ALs jongeren in aanraking zijn geweest met het openbaar vervoer, dan is de stap om dit in te toekomst te blijven gebruiken misschien wat minder groot (wellicht een te optimistische gedachte).

    • De ervaring met de gratis DalVrij voor studenten die uitgestudeerd zijn bewijst dat dat zo niet werkt. Het leeuwendeel verlengt die na het gratis jaar niet meer.

        • Het gaat om een gratis Dal Voordeel abonnement voor (ex-)studenten die voor het eerst hun studentenreisproduct (moeten) beëindigen (Of ze afgestudeerd zijn heeft er in tegenstelling tot wat NS in advertenties doet voorkomen helemaal niets mee te maken), of 50 euro korting op een ander NS abonnement. Ik weet niet op welke cijfers Maurice zich baseert, maar ik mag toch hopen dat in zo'n onderzoek juist is gekeken naar de mensen die voor korting op Traject Vrij kiezen of iets dergelijks. Bij degenen die voor Dal Voordeel kiezen zullen voornamelijk mensen zijn die van studie wisselen, een tussenjaar inlassen, niet nominaal afstuderen, of niet meteen werk kunnen vinden na hun studie.

  • Het lijkt me after all toch een qua publiek aantrekken redelijk slimme zet-al konden ze ook amper wat anders na de eerdere aankondiging.
    Wees nou reëel: heel veel van die nu lege plekken waren vroeger door ook amper geld in het laatje brengende studentjes bezet, die net zo goed dan nog erger konden klieren en aso gedrag vertonen als de puisterige pubertjes. Nu komt er nog wat geld van binnen door die plaatsvervangertjes.
    War heel duidelijk ontbreekt in het tarievenhuis van NS is een aangepast aanbod voor de jeugd die vanaf 12 tot gratis als student reizende naar school etc moet en te jong is voor rijbewijs.
    Bij de SNCF in FR doen ze een ABO voor juniors voor de hele zomer in lokale TER-treintjes voor net 30 eur.
    Maar voor de geregelde weekendreiziger (bvb kind van gescheiden ouders) is het normale FLEX weekendvrij al zo spotgoedkoop dat daar toch nks meer vanaf te halen valt.

    • Psst: Het is NS helemaal niet te doen om een leeftijdscategorie, het gaat ze om het werven van reizigers in de daluren en tieners vormden daarin een onbenut potentieel. Een spitsaanbod voor tieners gaat er logischerwijs niet komen.

  • aan zon kaart heb je totaal niets als de andere partners zoals arriva blauwnet en de rest niet meedoen krijg vaak mensen uit het westen zitten ze nog met twee kaartjes waardeloos.

Share

Recent Posts

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

2 dagen terug

NS kampt met grote storing in systemen reisinformatie

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

4 dagen terug

AD: ICNG blijkt ‘hoofdpijntrein’, slechts acht rijdende treinen

De instroom van de ICNG wordt geplaagd door tegenslag, met anno 2024 slechts zestien geleverde…

4 dagen terug

Voortaan online code nodig voor samenreiskorting NS

Om verwarring tegen te gaan, is een online code voortaan verplicht voor mensen die gebruik…

4 dagen terug

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

1 week terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

1 week terug