Wijzigingen bij NS abonnementen: korting in middagspits verdwijnt

NS voert een aantal belangrijke wijzigingen uit bij het aanbod van abonnementen. Zo kunnen reizigers met een voordeelurenabonnement per 2021 niet meer met korting reizen tijdens de avondspits. Daarnaast worden een aantal vergelijkbare abonnementen samengevoegd. NS zegt reizigers persoonlijk te gaan informeren over de wijzigingen.

Geen korting meer tijdens middagspits

NS wilde eigenlijk al in 2011 de korting tijdens de middagspits afschaffen. Reizigersvereniging Rover wist dat toen voor bestaande abonnementhouders van een Voordeelurenkaart te voorkomen. NS besluit nu om alsnog de korting in de middagspits voor deze groep te schrappen. Ongeveer 700.000 reizigers krijgen daardoor straks tussen 16:00 en 18:30 uur geen 40 procent korting meer.

“Niet meer van deze tijd”

Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS, wijst erop dat de treinen steeds drukker wordt tijdens de spits. “We zetten alle zeilen bij om zoveel mogelijk reizigers een kans op een zitplaats te bieden. Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd”. Reizigersvereniging Rover had de korting tijdens de avondspits voor bestaande reizigers graag willen behouden.

Verschillen met Dal Voordeel verdwijnen

Praktisch wordt het Voordeelurenabonnement gelijk getrokken met het Dal Voordeel abonnement. De prijs en voorwaarden zullen straks exact het zelfde zijn. Concreet betekent dit dat reizigers met een voordeelurenkaart straks minder gaan betalen. De naam voordeelurenkaart blijft vooralsnog wel bestaan.

NS Flex de basis

Sommige abonnementen worden momenteel aangeboden als jaarabonnement, maandabonnement en als NS Flex abonnement. Dat gaat veranderen. NS Flex wordt de basis. Met NS Flex hebben reizigers geen saldo meer nodig op hun ov-chipkaart, maar reizen reizigers op rekening. Abonnementen zijn bovendien na dertig dagen dagelijks opzegbaar. Nu nog is NS Flex een euro per maand duurder dan een jaarabonnement, dat prijsverschil verdwijnt op aandringen van reizigersvereniging Rover.

Oorspronkelijke plannen minder positief

Rover is positief over NS Flex. “Door achteraf voor een reis te betalen, hoeven treinreizigers geen hoge bedragen op hun OV-chipkaart te zetten om een instapborg te betalen” legt de reisorganisatie uit. De oorspronkelijke invoeringsplannen van NS konden echter op minder goedkeuring van Rover rekenen.

Geef reiziger de keuze

Geef de reiziger de keuze in plaats van een verplichte overstap naar NS Flex, was de insteek van Rover. Op advies van Rover en andere consumentenorganisaties besloot NS daarop om het meest populaire abonnement, Dal Voordeel, in een variant te behouden waarbij vooraf saldo kan worden geladen op de OV-chipkaart.

Keuzedagen

Doordat jaar, maand en flex-abonnementen worden samengevoegd, wordt het aantal abonnementen teruggebracht. Nu zegt NS nog 22 abonnementen te kennen, dat worden er straks 11. Voor ouderen gaan ook de keuzedagen wijzigen. Deze blijven alleen beschikbaar voor de huidige klanten. Straks zijn de seniorendagkaarten nooit meer geldig tijdens de avondspits. Nu hebben reizigers één keuzedag per twee maanden, en één keuzedag voor het hele jaar. Per 2021 worden alle keuzedagen het hele jaar geldig.

NS Flexdagen

In de toekomst zijn keuzedagen niet meer te koop voor nieuwe klanten (alleen voor bestaande klanten). In plaats daarvan introduceert NS zogenoemde Flex dagen. Drie flexdagen gaan 39 euro kosten en zijn een jaar lang te gebruiken. Op proef introduceert NS in 2020 ook flexdagen voor klanten tussen de 18 en 64 jaar. Die gaan vermoedelijk 45 euro betalen. Afhankelijk van het reisgedrag van klanten wordt bepaald of Flexdagen voor iedereen in het standaard assortiment komt.

Maandabonnement goedkoper

Doordat alle NS-abonnementen maandelijks opzegbaar worden, zijn reizigers met een maandabonnement straks aanzienlijk goedkoper uit. Nu nog zijn maandabonnement aanzienlijk duurder, maar dat prijsverschil gaat verdwijnen. Reizigers die nu reizen met een maandabonnement zijn daardoor straks met NS Flex tot wel 20% goedkoper uit.

Dal voordeel aanzienlijk duurder

Het populaire Dal Voordeel abonnement, dat circa 800.000 reizigers hebben, wordt fors in prijs verhoogd. Nu nog kost dat abonnement 52 euro, per 1 januari 2020 wordt dat 56 euro en per 1 januari 2021 zelfs 60 euro. Dat komt neer op een prijsverhoging van 15% in twee jaar.

Meerdere abonnementen

NS Flex geeft nu technisch problemen in combinatie met een abonnement voor bus, tram of metro. Reizigersvereniging Rover kreeg de toezegging van NS dat er een oplossing komt voor deze fouten.

This post was last modified on 7 november 2019 11:57

Bekijk reacties

  • NS heeft een handig tooltje om te kijken welk abonnement het best bij je reisgedrag past.
    Keer op keer komt Voordeelurenabonnement er als beste uit.
    Dom, dom, dom om 700000 reizigers weg te jagen.

    • Ondanks alle schijn aan keuzevrijheid en alle schijn aan concurrentie is de overheid monopolist is op het gebied van mobiliteit. Ze bepaald de wegenbelasting en ze is eigenaar van NS. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk, en daar kan belasting op geheven worden. Het maakt daarbij niet uit op welke traditionale partij je stemt. Inclusief de partij die heel veel "niet meer bij de tijd vindt" ;-). En voor de paar mensen die niet begrijpen wat ik bedoel: vragen staat vrij!

      • Gewoon liegberaal beleid hoor.
        “Wat schaars is mag duur zijn”.
        U kunt een spitsheffing verwachten.
        Daarna uitbreiding van de 1e klasse.
        En busvervoer voor het klootjesvolk.
        Het KIM- rapport ligt er al!

  • Net als bij de dienstregeling wordt elke verslechtering verkocht als een vooruitgang.

    • Precies, wat een laffe actie de kortingskaart wordt maar liefst €7 goedkoper per jaar. Dat heeft de NS er bij mij in een (1!) dag uit. Schandalig hoe met vaste klanten wordt omgegaan. Ik vind dit ECHT niet kunnen, bovenop de enorme prijsstijgingen die elk jaar al krijgen. Deze grap gaat mij €5 per werkdag extra kosten.
      Ik zeg vaak 'als de prijs van brood zo steeg als die van treinkaartjes, dan was hier al lang de revolutie uitgebroken".

      • Nederland heeft daar niet zo'n traditie in. Vanwege de communistische dreiging (ook intern) was het werkgevers en overheid altijd zeer veel aan gelegen om de wind uit de zeilen van de te radicale partijen te nemen.

      • Het gaat nergens over en het is duidelijk dat de voor veel te weinig reizende personen zitplaatsen innemen van mensen die de volle mep betalen

        • Gaat om de optelsom. En de mensen in Engeland betalen nog meer de volle mep, dus misschien moeten de NS haar klanten daar aan spiegelen.

      • Bij mij scheelt het ook dusdanig veel geld (500€ per jaar) dat ik helaas maar weer in de auto ga
        Jammer jammer jammer, al tien jaar trouwe klant, laatste jaren vooral vanwege klimaat met de trein
        Dit is toch geen beleid?
        Overigens relatief kort traject Groningen-Assen, dus er zullen reizigers zijn die nog veel meer moeten gaan betalen dan die 500€ van mij
        En oh ja: geen enkel probleem om een zitplaats te vinden in de avond spits, ruimte over!

        • OK.
          Is natuurlijk altijd een optie om over te stappen op het altijd voordeel abonnement.
          Goed dan verdwijt de helft van de korting maar reis je in de spits toch nog met 20% korting en met 40% korting daarbuiten. Dat abonnemnet blijft volgens mij bestaan.
          Dus wordt de tegenvaller 250 euro voor jou, omgerekend 20 euro per maand. Wordt een hele prestatie om daar auto van te gaan rijden en nog geld over te houden ook.

        • Extra kosten voor Rob zijn 250 euro abbonementsgeld + 20% extra middagreiskosten (40% wordt 20% korting).

          Dat laatste is waarschijnlijk de helft van het voordeel wat Rob zegt te verliezen dus ook 250 euro.
          Dan is ie dus ook met jouw advies, het Altijd Voordeel abonnement, 500 euro duurder uit. Ofwel het dubbele, 40 euro per maand.

          Pech is dat de meeste mensen reeds een auto voor de deur hebben, en extra kosten daarvan slechts brandstof zijn. Kiezen voor trein is ook vaak een soort liefde voor samenleving/duurzaamheid, jawel liefde voor OV/NS!

          Ik denk dat het verlies voor veel mensen rond de 500 euro is, kom zelf uit op 350 euro extra kosten, zowel via het Altijd Voordeel, als Dal Voordeel abonnement.
          350 euro extra kosten bovenop gemiddeld 1100 euro treinkosten per jaar nu (voor ca 10.000 km met de trein). Dat is een prijsstijging van 33%.

          Heb zelf een heerlijke Citroen C5 Tourer op LPG. Wegenbelasting en verzekering is al betaald. Met de huidige tarieven was 40% korting treinreizen al 30% duurder dan de brandstof voor deze superdeluxe auto!
          (brandstofkosten 10.000 km waren afgelopen jaar 800 euro; trein wordt dus komend jaar voor mij dus 65% duurder als auto, en gemiddeld, ook met files 50-75% langzamer)

          Ik zal toch uit liefde voor de trein kiezen. Ben als een van de weinigen gek op haar debiele verrassingen, ook tijdens de reis.
          Het menselijk gebrek in optima forma, 175 lentes jong!

      • Een verbetering voor de een of zelfs voor velen, kan een verslechtering voor de andere betekenen.
        Een kort voorbeeld (om niet te veel van de topic af te dwalen): De 3-ic's-per-halfuur tussen Utrecht en Eindhoven v.v. heeft voor de reizigers die verder zuidelijk wonen dramatisch uitgepakt. Bijna alle aansluitingen in Eindhoven, Den Bosch en Utrecht zijn naar de knoppen. In de vroege uren is in Limburg het aantal intercity's gehalveerd, op zondag zelfs tot halftien.

  • Dus alleen met een Dal Voordeel of een VDU kun je de keuzedagen na 2020 behouden? Begrijp ik het zo goed?
    Wat een ingewikkeld gegoochel allemaal met dat Flex.

    • ja dat klopt. voor andere reizigers (ook zonder abonnement, en ook als je jonger bent dan 65 jaar) komt er als alternatief de flexdagen. dat zijn er drie ipv 7 en kan je 1x per jaar aanschaffen

  • heb nu een dalvrij abonement... normaal abonement is te duur, dan is de auto goedkoper. Ben benieuwd wat er gaat veranderen en wat de prijs gaat worden. de Mail was niet echt duidelijk.

    • Die heb ik ook. Wordt zo te lezen een flex versie en verder veranderd er weinig.

      Hoe reis je straks met je Dal Vrij abonnement?
      Je abonnement wijzigt eind 2020 in NS Flex Dal Vrij. Met dit nieuwe NS Flex abonnement voegen we een aantal extra’s toe aan je huidige Dal Vrij. Je reist dus hetzelfde, maar veel flexibeler. Zo kun je je abonnement elke maand aanpassen. Reis je een maand minder met de trein? Dan schakel je eenvoudig naar een ander abonnement, of zet je je abonnement een maandje uit. Bovendien reis je voortaan op rekening en hoef je, als je buiten de daluren reist, geen saldo meer te laden.

      • ik heb ook een dl vrij abo, hoe zit het met uit checken in de spits? Voorbeeld om 1545 in gecheckt, rond 1700 uit checken is het betalen voor de reis vanaf 1600 of is de gehele rit gratis (zoals nu aangeven wordt tijdens uitchecken?

  • Ik zie Traject Vrij abonnement namelijk niet als NS Flex abonnement , maar wel als klassieke abonnement. Komt daar verandering in? En hoe zit het met de klassieke Dal Voordeel? Wordt dat alleen NS Flex Dal Voordeel? Antwoord NS Voor het Traject Vrij wordt momenteel een NS Flex variant ontwikkelt die in de loop van 2020 beschikbaar zal zijn. Het Dal Voordeel abonnement blijft ook als Reizen op Saldo abonnement beschikbaar.Surf ook op deze link bit.ly/33sG66x

  • Dit haalt al de voordelen uit het abonnement en ik zie het voordeel niet. De optie is dus nu na 16:00 uur de volle prijs te betalen of na 18:30 uur. Dit laatste betekent buiten de deur eten (je komt namelijk laat thuis), wat dus duurder is dan de hogere prijs van de ticket. Dus wij blijven in de spits rijden, wat de NS juist niet wil, of toch wel, levert de NS extra geld op.

      • Half november wordt dit zonder duidelijke mededeling al ingekost naar 16:02. En 18:25 wordt 18:28. Een vergelijkbare verschuiving van 3 minuten bij de ochtendspits. Het gaat hierbij om stations die in dminder dan 5 minuten als officiele minimale benodigde overstaptijd hebben. Dus in feite alle kleine en middelgrote stations. (bericht naar Tickets en Service eerder deze week)

        (Aanvulling van redactie van Treinreiziger.nl: NS ontkent op twitter de strekking van dit bericht, ook de woordvoerder van NS. Ik ga er vanuit dat het dus niet klopt: https://twitter.com/treinreiziger/status/1192180845794254848 )

        • Dit is toch ongelofelijk. De willekeur en onduidelijkheid.

          Dat de leiding van NS dit toestaat bewijst dat die organisatie van boven tot onder rot/ziek/mesjogge/gevaarlijk is. Inderdaad is dan de beste reactie van ministerie en politiek: niet aankomen.

          Maar laat NS dan toch nog in ons voordeel werken

          Laat de Russische hackers en Chinese spionen maar inbreken op de servers van NS. Kans is dat ze kierewiet worden.

        • Hoi,
          Heb je een verwijzing naar waar dit gemeld wordt?

          Is mij niet bekend, heeft volgens mij hier op Treinreiziger ook niet iets over gestaan en meestal komt al het nieuws hier langs.

          Treinreiziger hebben jullie er meer info over?

        • Hildebrand,
          Dank alvast hiervoor.

          Heb er geen mail over gehad en ook diverse zoekacties met Google leveren alleen de info dat het nu 5 minuten is, maar kan nergens iets over deze wijziging vinden.
          Dus hoop dat je snel antwoord krijgt

        • Hoi Ruud, mocht je bij NS werken, je taalgebruik wijst erop, kun je dan ook reageren op andere genoemde zaken hieronder en hierboven?

          Mocht ik me vergissen en je niet bij NS werkt, sorry voor de vergissing.

          Anders graag wel, want NS is oostindisch doof, reageert never nooit op publieke feedback. (en op 1-op-1 geuite feedback reageren ze negerend (ja dat is een kunst)).

          Dus juist op de reacties waar je niet geneigd bent op te reageren reageren.

          Dat is trouwensn een goede training voor alle medewerkers, tot de directeur aan toe, om tot daadwerkelijke innovatie te komen.

        • @Johan II
          Nee, vergissing. Jarenlang met de auto naar het werk gegaan en sinds ca een jaar overgestapt op met de auto naar dichtsbijzijnde station, dan de trein voor overgrote deel van de reis en tot slot het laatste stukje van ca 3 km met de fiets.
          Jaren eerder moeten doen. de kosten (benzine tegen treinkaartje) is redelijk in evenwicht bij mij, voordeel zit in minder onderhoud (ruim 15000km minder is bijv 400 euro banden minder in 4 jaar). Heb uiteraard geen avondspits dalvoordeelkaart.
          Maar mijn ervaringen met de trein zijn tot nu toe postief. Lekker met een krantje in de trein ipv de auto. Elke maand wel eens 30 of 60 min vertraging, maar dat gebeurde op de drukke snelweg ongeveer even vaak. En dan kon ik geen wegenbelasting terugvragen....

      • Maar dan alleen geldig als je de reis verder met NS aflegt. Zo gauw je onderweg moet omchecken op andere vervoerder, betaal je de volle mep voor de rest van de reis: is mij o.a. bij blauwnet en arriva overkomen...

        • Ja en de grap is dat het andersom niet zo werkt.

          Als ik s'ochtends om 8.47 met valleilijn (connexioon) trein naar Amersfoort neem, en dan overstap naar Amsterdam (incheck na 9.00) dan rekent NS poeslief vol tarief.

          Het is zo doorzichtig onder alle mist die ze opwerpen met 'innovaties' en 'verbeteringen'.

          Alles is schaamteloos in voordeel van NS. Er is werkelijk geen uitzondering.

        • Ja en de grap is dat het andersom niet zo werkt.

          Als ik s'ochtends om 8.47 met valleilijn (connexioon) trein naar Amersfoort neem, en dan overstap naar Amsterdam (incheck na 9.00) dan rekent NS poeslief vol tarief.

          Het is zo doorzichtig onder alle mist die ze opwerpen met 'innovaties' en 'verbeteringen': alles is schaamteloos in voordeel van NS. Er is werkelijk geen uitzondering.
          Is disfunctioneel gedrag van een kleuter in zijn eigen koninkrijk.

        • Ok.
          Heb je een flex abonnement?
          Want wat jij en John zeggen kan volgens mij allebei kloppen....

          Als je een flex abbo hebt, neem je bij overstappen naar een andere vervoerder je "korting" mee. "Korting", want als die 40% is vanwege incheck buiten de spits gaat ie mee, maar zoals jij aangeeft als ie 0% is vanwege inchecken in de spits dan blijft het 0%.

          Als John nog geen flex abbo heeft, heeft ie ook gelijk... Bij de niet flex abbo's wordt voor de korting per vervoerder gekeken naar het incheck moment en kan je korting tijdens de reis door een uit- / incheck wijzigen.

          Jij zou voor het eerste deel van je reis een annonieme OV kaart kunnen gebruiken. Dat is wel een gehannes en opletten welke kaart te gebruiken bij het overstappen maar je kan daardoor wel met je eigen OV kaart met korting doorreizen naar Amsterdam

          Tenminste als dit klopt.... hoe ingewikkeld kun je het maken. Twee reizigers die in dezelfde situatie met andere regels worden geconfronteerd. Zelf ook effe googlen wat m ij betreft, geen garanties dat dit hele verhaal tot ver na de laatste saldo komma klopt

        • Heb geen flex abonnement, dus je uitleg klopt niet. Je constatering dat het ingewikkeld is wel.

          Zou het eerder stompzinnig noemen, en zelfs kwaadaardig (door de structurele nalatigheid van 'professionals', want dit is schering en inslag, zo ook de communicatie rond de voordeelurenkaart)

        • Dan klopt dus de website van de NS niet:

          https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html

          Vanaf 1 september 2016 is daarom het reisprincipe aangepast. Dit betekent dat het moment waarop u voor het eerst incheckt, bepaalt of u met korting reist of niet. Of u bij een overstap de poortjes passeert, is daardoor niet meer van belang voor de prijs van uw treinreis. NS rekent een overstap als u binnen 35 minuten uit- en weer incheckt

          Let op! Dit geldt alleen voor uw reis met NS. Begint uw reis bij een andere vervoerder en stapt u over naar NS, of begint uw reis bij NS en stapt u over naar een andere vervoerder? Dan wordt op het tijdstip van overstappen opnieuw vastgesteld of u gratis, met korting of voor vol tarief reist

          https://www.ns.nl/klantenservice/flex/altijd-een-eerlijk-tarief.html

          NS Flex is niet alleen nieuw, maar ook vernieuwend. Zo berekenen we de kosten ook anders dan we altijd deden bij abonnementen op saldo. Eerlijker.
          Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder.

        • Dit is bedoeld voor de opmerking van H:

          H
          schreef:
          november 5, 2019 om 8:13 pm

          Uiterlijk 16.05uur inchecken en je reist nog steeds met korting.

          Volgens mij moet dit 16.04 uur zijn

        • Je kon wel eens gelijk hebben.
          Tot en met 16.04 en zodra het 18.25u is kun je weer met voordeel inchecken

          En je moet daarmee ook nog eens oppassen.
          De tijd die op de poortjes wordt weergegeven (soms?, vaak?) niet gelijk met de grote ronde klokken die in de stationshal hangen.

          Heb dat zelf ooit (gelukkig) met kruidvatkaartje ontdekt. De ronde klok stond op 18.25 en normaal kun je dan weer door de poortjes. Maar hij weigerde, huh. En toen nog een keer vergeefs probeerde in te checken zag ik dat die display van het poortje nog op 18:24 stond terwijl de klok al een minuut verder was.

          Dus er kan zomaar een minuut verschil inzitten
          En als je staat te wachten en op de grote klok kijkt kun je dus zomaar toch te vroeg inchecken want met een OV kaart op saldo merk je dat waarschijnlijk niet.

  • Hoop dat NS na dit jaarlijkse, oneindige ritueel van voorwaarden aanpassen ooit ooit ooit eens toekomt aan hun eigen gedrag te monitoren en aan te passen.

    Daar wachten we al sinds mensenheugenis op. Een trein die aankomt in het land van ooit.

    bijv
    Treinen lang genoeg, ook in avond en weekend. Zo moeilijk is dat niet.
    Conducteurs die hun werk weer gaan doen, vervoersbewijzen controleren. Kun je ook verkopen als heilzaam voor lichaam en geest, stel eens voor wat een verschil met nu.

    Kom op NS stop je intelligentie vanaf nu eens op de juiste plek. Daarmee dien je de reiziger, je opdrachtgevers (de belastingbetalers) en de planeet meer mee.

    • Conducteurs die hun werk doen. Den Haag heeft besloten dat NS alleen de consessie houdtt als de conducteur meer zichtbaar is. Den haag maakt het niet uit of er boetes worden geschreven. Hierdoor kiest de NS voor service rondjes. Immers ben je met een boete ongeveer 5 a 10min bezig. Hierdoor ziet de rest je niet meer.

      De NS moet een omslag in het denken maken. Gedeeltelijk mee eens. De reiziger ook. Elke dag zie ik weer "kudde" gedrag. Allemaal door dezelfde deur in en uit stappen. Langere treinen ja. Maar dan moeten reizigers wel verspreiden. Zie nu soms in 1 coupe 3 mensen zitten en in het achterste treinstel als sardientjes in een blik.

      Tekort aantreinen komt ook doordat NS ze NIET mocht bestellen aangezien ov studentenkaart versoberd zou worden. Vervolgens krijen juist meer studenten een ov studentenkaart.

      Dus ja ik vind dat het muntje 2 kanten op valt. Dot vind ik geen slimme zet van NS. Maar de dingen die jij benoemt liggen niet alleen aan NS.

      Mensen genruiken vaak Japan als voorbeeld. Maar wel eens met de trein geweest daar? Gezien hoe netjes mensen in en uitstappen. En noet alleen aan zich zelf denken!

      • Sorry, maar wat een onzin: 'reizigers moeten omslag in denken maken'.
        Problemen voor/met reizigers is symptoom van een slecht ontwerp.

        Wel begrijpelijk zo'n zin 'reizigers moeten omslag in denken maken'. Want als de verantwoordelijke struktureel niet thuis is ga je anderen de schuld geven. En ergeren mensen zich in de trein omdat anderen wel of niet het gangpad bezet houden. En gaan conducteurs zich verbergen.
        Ofwel het sneeuwbal-effect van 'mijn naam is Haas (ware naam van NS/Van Boxtel/minister)'. De duitse versie is dat fenomeen is overigens 'wir haben es nicht gewusst'

        Deel van deze taktiek van NS is dat elk wijziging of 'innovatie' losse eindjes heeft waarin ze weer naar hartelust kunnen blijven verstrikken.

        Persberichten zijn mooi-weer verhalen, met aantoonbare gaten (waarover anderen struikelen).
        Zoals dat voodeelabb zelfde is als daluren abb (zie post hieronder van johan II en Johan)

        Of kleuterpraat: "Nu zegt NS nog 22 abonnementen te kennen, dat worden er straks 11. " Nogal logisch als je abonnementen alleen nog maar flex maakt, de andere variant eruit gooit.

        Een normaal, eerlijk mens (/bedrijf) zegt zoiets niet. NS wel, is lijkt het automatisch gericht om zand in de ogen te strooien. Ze hebben het niet eens door, een soort walhalla voor leegte vol van zichzelf.

        Ze hebben ook niet door dat hetzelfde zand wat ze in jullie ogen strooien in ook tussen hun raderen verdwijnt.

        Ze lijken erop te kicken altijd in het nieuws te zijn, denken dat ze dan belangrijk zijn (want 'altijd bezig' ook).

        Nee NS, het is andersom. Als dienstverlener doe je het goed als je niet in het nieuws bent.

        • Ik zou gaan fietsen Johan, jij komt niet meer aan onstpannen OV-reizen toe. Wat een klaagzang.

      • "Mensen genruiken vaak Japan als voorbeeld. Maar wel eens met de trein geweest daar? Gezien hoe netjes mensen in en uitstappen. En noet alleen aan zich zelf denken!"

        Vind het heel schattig, de naieviteit dat je mensen kunt veranderen.

        Heb je wel door dat de cultuur heel anders is in Japan? De beleving van je persoonlijke ruimte is bijv heel anders.
        Voor Nederlanders komen mensen al in je personal space binnen 1 meter afstand, korter vinden we vervelend. In japan is dat 10 cm, in India nog minder.
        Daar kun je in hun oor gaan zitten, en je krantje lezen en uit je neus eten, vinden ze niet erg, merken het niet eens op.

        En andersom, denk je dat je Japanners kan leren om zo "open", "mondig" te zijn als Nederlanders? Dan had jij WOII ook wel voorkomen, en is er nu nog zoveel pijn bij Korea (die bijv. 75 jaar na de oorlog de Japanse vlag wil verbieden bij de olympische spelen van Tokyo volgend jaar)

        Nou good luck met je "reizigers moeten omslag in denken maken’. Is verlengde van 'japanners moeten omslag in denken maken'. Is apekool want onmogelijk.

        Dingen kunnen alleen opgelost gaan worden met goed ontwerp (wat met alles rekening houdt, design for all)
        Zolang er geen goede, bewuste ontwerpers zijn, is het als in een disfunctioneel gezin.
        Wel gezellig maar niet heus

      • Kontrole doet V&S en de rest doet hc is misschien wel wat: minder stress en verzuim bij hc bijv.
        Keuzedag wordt dus tientje duurder!?

    • Ehh
      De conducteurs in de intercities zijn vervangen...

      Op de meeste grote stations zijn de poortjes dicht met regelmatig gele hesjes in de buurt die mensen aanspreken die niet lijken in of uit te checken door bijv met anderen mee te lopen.

      Dus de kaartcontrole in de intercities is geminimaliseerd omdat die grotendeels rijden stations tussen met gesloten poortjes. Er zijn nog een paar grotere stations zonder poortjes (oa DH HS, Ede-Wag) maar dat zijn er dacht ik niet veel meer.

      Als je vaker gecontroleerd wil worden, neem dan eens wat vaker de stoptrein ipv de intercity. Die stoppen op de kleine stations waar vaak geen poortjes staan en het aantal controles is kan ik uit ervaring zeggen echt flink hoger dan in de intercities.

  • Voordeelurenabonnement heeft in juli + augustus geen dalurenbeperking. Je kan dan ook in de spits (voor 9.00) met de 40% korting reizen.

    Geldt dat ook voor nieuwe abonnement? En dan ook voor middagspits?

  • Ik heb al jaren een oud voordeeluren abonnement omdat ik 4 dagen in de week werk (en ook regelmatig een dag thuis ).
    Als ik alle kosten bij elkaar op tel (4 dagen in de week maar in juli en aug hele dag met 40% korting), dan is het totaal bedrag incl aftrek van de kosten van de voordeel uren abonnement lager dan een jaar traject kaart. Omdat ik ook regelmatig thuis werk, kan kan die jaar traject kaart er voor mij helemaal niet uit.

    Heb hem even door gerekend, in mijn situatie kom ik met een Altijd voordeel ongeveer uit op het zelfde bedrag als met mijn Dal voordeel (als ik niet thuis zou werken). Maar omdat ik vaak 1 dag in de week thuis werk dan kost een Altijd Voordeel me ruim 100 euro in de per jaar extra t.o.v. het zelfde reis gedrag met een Dal Voordeel. Maar is nog altijd veel goedkoper dan een Traject kaart.

    tzt maar eens kijken wat de beste oplossing voor mijn reis gedrag is.

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug