fbpx

Rover wil uitstel versobering voordeelurenkaart (maar NS niet)

klok 25 aug 2020 14:02

Reizigersvereniging Rover dringt er bij NS op aan om de voordeelurenkaart niet per 1 januari te versoberen. De vereniging heeft de afgelopen tijd veel boze reacties gekregen van reizigers.

Geen korting in middagspits

Vorig jaar maakte NS bekend dat per 2021 de Voordeelurenkaart versoberd gaat worden. De 700.000 trouwe klanten krijgen straks geen korting meer in de avondspits en ook in de maanden juli en augustus betalen de reizigers in de spitsuren straks het volle pond. “Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd” gaf commercieel directeur Tjalling Smit vorig jaar als reden. Hij wees erop dat NS alle zeilen bij moest zetten om de reizigersvraag in de spits te kunnen voldoen.

NS: Spreiden belangrijker dan ooit

Door de coronacrisis is de situatie totaal veranderd. Pas in 2025 verwacht NS weer op het niveau van voor de coronacrisis te zijn. Volgens ov-chipkaart data is er in de ochtendspits geen sprake meer van een piek, en zijn er momenten in de daluren die nu drukker zijn. Ook in de avondspits is er geen sprake meer van een piek, al blijft het wel de drukste moment van de dag. Toch is NS niet van plan de versoberingen uit te stellen. “Er is minder vraag, maar spreiden is belangrijker dan ooit” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit.

NS wijst er ook op dat reizigers nu nog het advies krijgen om zoveel mogelijk thuis te werken. Koster: “We hopen dat dit advies op den duur gaat veranderen. Nu is het ook rustiger door de vakantie. Het is tijdelijk rustiger, maar op deze dagkoersen kunnen we geen beleid maken”.

Rover: Weinig effectieve maatregel

Maar voor reizigersvereniging is de verklaring van NS niet voldoende. “Dit zijn trouwe klanten die al jarenlang reizen met NS, de kans is aanwezig dat ze nu de trein de rug toekeren” reageert Sanne van Galen namens Rover. “En dat voor enkele zitplaatsen in de spits die nu wegens corona eigenlijk niet meer nodig zijn.” Vooral reizigers die ver buiten de Randstad wonen, melden bij Rover niet tot na de middagspits te kunnen wachten. “Als deze mensen voor 4 uur inchecken, reizen zij alsnog in de spits. Wat ons betreft dus een weinig effectieve en klantonvriendelijke maatregel”.

Keuzedagen

Per 1 januari worden er ook wijzigingen doorgevoerd aan de keuzedagen, goedkope dagkaarten voor ouderen. Voor toekomstige klanten zijn die straks niet meer beschikbaar. Voor de huidige klanten geldt dat de Keuzedagen straks het hele kalenderjaar geldig zijn, maar niet in de ochtend- én avondspits gebruikt kunnen worden. Ondertussen stuurt NS klanten bij verlenging van hun abonnement nog steeds een standaardbrief met de verouderde informatie. De brief doet voorkomen alsof de keuzedagen in 2021 een geldigheid van twee maanden hebben, en alsof ze ook geldig zijn in de avondspits.

NS erkent dat het beter zou zijn als de wijzigingen ook in de standaardbrief gecommuniceerd zouden worden. Ondanks de communicatie op sommige punten beter kan, is het volgens Rover voor de meeste reizigers wel duidelijk dat de voordeelurenkaart versoberd gaat worden. “We zien dat reizigers vooral erg kwaad zijn” let Van Galen uit. Wel verwacht Rover dat veel reizigers niet in de gaten zullen hebben dat ze komende zomer ook in de spitsuren het volle pond zullen betalen. “Dat is nu gewoon te eufemistisch gecommuniceerd” stelt Rover.

De voordeelurenkaart werd rond 1995 geïntroduceerd als opvolger van de NS-Railaktiefkaart. Eind 1996 kwam NS met leuk nieuws voor de vaste klanten: reizigers kregen voortaan gratis een museumjaarkaart cadeau bij hun abonnement. Maar de pret bleek van korte duur. Drie jaar later bleek dat musea verlies leden op de deal. Daarom werd het contract met NS stopgezet. In het begin waren ook de keuzedagen voor senioren gratis. In het begin van deze eeuw – rond 2002 – kwam daar verandering in. Aanvankelijk kostte de 7 dagkaarten 14 euro (2e klas). Later ging de prijs omhoog naar 24,50. Sinds 2011 wordt de voordeelurenkaart niet meer verkocht. Voor nieuwe klanten is het Dal Voordeel abonnement geïntroduceerd. In 2021 zullen de Voordeelurenkaart en het Dal Voordeel abonnement in de basis gelijk zijn.

52 gedachten over “Rover wil uitstel versobering voordeelurenkaart (maar NS niet)”

  1. Feikje Zijlstra schreef:

    Op mijn nieuwe keuzedagen, geldig tot 31-12-2021, staat: Geldig van maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur en na 9.00 uur. Dus wel geldig in de avondspits.

  2. A. Danhuis schreef:

    NSchandalig! 🙁

    1. Elly schreef:

      En als je tot 17.00 uur moet werken?
      Dan moet ik tot 18.30 uur wachten tot ik naar huis mag.

      1. Erik schreef:

        Of je neemt een ander abbo… krijg je geen reiskostenvergoeding van je werk? Je mag in de spits reizen al kost het je meer geld

        1. Johan schreef:

          Een ander abonnement zoals Traject Vrij… dan kun je voortaan ook zonder meerprijs in de ochtendspits reizen. Volgens de marketeers van NS zou het echter op mysterieuze wijze juist tot een betere spitsspreiding leiden als je de mensen met een Voordeelurenabonnement zo’n op forenzen gericht abonnement zonder spitsontmoediging injaagt.

      2. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Het abonnement is in principe niet gericht op forenzen, nooit geweest. Dat het soms wel voordelig was voor forenzen, is mooi meegenomen.

  3. H.Vos schreef:

    Naast de beperkingen per 01-01-2021, is ook de tegmoetkoming voor het niet kunnen gebruiken van de keuzedagen (de trein was immers tot voor kort lange tijd geen uitje) voor velen maar weinig behulpzaam. Verlenging van de geldigheid tot 1 januari 2021 lijkt heel schappelijk, maar de meeste, veelal oudere, vaste klanten zien dagjes uit in november en december echt niet zitten. Als ze momenteel al in de trein durven te stappen, moeten ze dus in korte tijd nu wel heel regelmatig op stap gaan om de keuzedagen alsnog te benutten. Verlenging totdat het corona-gevaar geweken is, zou pas een echte tegemoetkoming geweest zijn.

  4. Bert schreef:

    Weer een actie van NS om de reiziger te ontmoedigen. Ik zelf heb al jaren de voordeelurenkaart en gebruik deze regelmatig. Nu de regering met de corona crisis de reiziger uit de trein jaagt doet de NS er maar een schepje bovenop. Als hierin geen verandering in komt zijn ze mij ook kwijt en ik denk nog vele meer. NS wil alleen reizigers die het volle pond betaalt. Alle leuke dingen in dit mooie land worden de das omgedaan. Ik ben er niet blij mee als de NS dit doorzet.

    1. Friso schreef:

      Wat is uw punt precies?

      Als dit teveel reizigers/omzet blijkt te kosten, dan draait de NS het toch gewoon terug?

      1. Johan schreef:

        Dus je wilt dat NS dan ‘gewoon’ de opzegging van het abonnement door die klanten ongeldig verklaart of zo?

    2. Frank schreef:

      Alsof de regering de corona-crisis heeft bedacht.

  5. Wim Lubbers schreef:

    NS blijft maar denken dat iedereen in de Randstad woont. Voor wie in een uithoek woont is een dagkaart of dalurenkaart waarmee je pas tegen halftien op pad kunt en rond elf uur ‘s avonds weer thuis bent weinig aantrekkelijk.
    Ik heb een Weekendvrijabonnement, maar daar kun je niet die 7 dagkaarten voor senioren mee krijgen. Dan moet je eerst een overbodig Dalvoordeelabonnement aanschaffen (want 40 % korting heb ik toch al).
    Man, wat kunnen ze goed rekenen bij NS.

  6. Damhuis schreef:

    beste NS wordt toch eens wakker
    en waarom moet je mensen ontmoedigen
    jullie zouden reizigers blij moeten maken
    met betaalbaar reisplezier
    Vriendelijke groet René Damhuis

  7. Jos schreef:

    Heb voor een paar weken gebeld met NS mijn
    Oude regelsbleven geldig tot 14 juni 2021
    Kreeg vandaag een mail januari vervalt alles maar wel 67 euro vragen ik woon in het oosten van het land kan nooit voor 9.20 weg dus de kans groot dat het opzeg wil niet s,avonds laat nog thuis komen als ik iets verder weg ga
    Ging in juli en augustus juist verder weg

  8. Arjan Krabbenbos schreef:

    Heb al jaren een Voordeelurenkaart met ingebouwde persoonlijke OV-kaart. Het reizen per OV komt langzamerhand weer uit de Corona-slaap, maar mondmaskers zijn voorlopig nog wel nodig. Niet alleen in ons land, maar door heel Europa is de ‘muilkorfplicht’ voor mensen voorlopig nog wel in tact. Hoe lang de Corona periode nog duurt is ongewis, dus laten we goed op elkaar en op ons zelf letten. Zo krijgen we hopelijk spoedig dat Covid 19-virus wel klein, mits je niet bij grote mensenmassals blijfy ophouden. Ik vermoed dat de huidige situatie tot minstens eind 2020 duurt, al hoop ik uiteraard net als ieder weldenkend mens dat dit korter zal duren. Als alles weer wat normaler wordt of geheel zoals we dat voor maart 2020 was dan zal er wel qua reizigersaantallen best weer gaan aantrekken. Thuiswerken is een succes, scheelt weer heel wat extra verkeer op de weg en een hoop overvolle OV-vervoersmiddelen. Dat is het enige voordeel van deze pandemie, maar blijf ten alle tijden alert!. Als iedereen een beetje zijn of haar best blijft doen, komt alles weer goed op zijn poten terecht! Ga nu niet mopperen over de huidige lopende maatregelingen en de verplichtingen die er zijn opgelegd. Hoe meer men er over zeurt of er de laars mee lapt is gewoon stomzinnig bezig. Denk aan jezelf, maar ook aan elkaar!

  9. Baardstaart schreef:

    De NS is weer op oude voet verder om de reizigers weg te jagen, zelfs diegene die al zeer langdurig klant zijn. Zelf heb ik ook een Railactief/VDU kaart. Nu de NS al met hun blijf thuis gedram en dit heeft veel mensen weggejaagd. Ook de mondkapjes maken treinreizen niet aantrekkelijk, maar dit is tijdelijk verschijnsel. Maar zolang het treinreizen niet weer op normaal niveau is zou het uitkleden van de VDU uitgesteld kunnen worden en laat de reiziger nog minimaal 1 jaar na de Coronashit nog van deze korting gebruik maken. Ik denk dat de NS ook eens iets voor de reizigers moeten doen ipv ze alleen weg te jagen. De NS en OV zou eigenlijk na de Corona een charme offensief moeten plegen om de reiziger weer in de trein zien te krijgen ipv eruit. Het verzoek van Rover om de versobering van de VDU uit te stellen is meer dan billijk.

    Ook zou er gekeken moeten worden in de reisregio’s, zoals Noord (3 noordelijke provincies), Oost (Gelderland/Overijsel/Flevoland), Zuid (Zeeland/Brabant), Limburg en de Randstad (Zuid Holland/Noord Holland en Utrecht) en randgebieden bijv. soepelere reisvoorwaarden geven.

  10. boze reiziger schreef:

    Voor mij maakt het niet meer uit. Mijn voordeelabo vervalt dit jaar en daarna beëindig ik het. Ik vond het sowieso al een sigaar uit eigen doos, zeker als je het vergelijkt met andere Europese landen. In Zweden kun je bijvoorbeeld een paar uur voor vertrek nog online met korting kopen, waar je dus geen kortingkaart voor nodig hebt. De prijsverhoging naar zestig euro en verplicht naar flex maakt het verder totaal onrendabel. Ze vergeten dat mijn familie bezoeken met een uur langer duurt met de trein en dan mag ik ook niet meer tussen vier en half zeven doordeweeks? schiet jezelf maar in je eigen voet dan

  11. Cole schreef:

    NS begrijpen nog steeds niets van het huidige Coronatijdperk. Er is geen spits meer, de treinen rijden dan leeg rond. En de incidentele reizigers(werkers) worden juist met de spitsbeperkingen niet verspreid, die stropen op en wachten allemaal op dezelfde treinen aan de spitsranden.

    NS moet ter beperking besmetting door verbetering spreiding de lege spitstreinen voor iedereen onmiddellijk vrijgeven voor alle abonnementen, de spitsbeperkingen zijn besmettingsverhogend en niet meer van deze tijd.

    1. Johan schreef:

      Wat wel zou helpen bij spitsspreiding is een geleidelijke tariefovergang op basis van het begin tot eind van de hele reis, in plaats van een harde knip op basis van incheckmoment.

      Abonnementen die het voor mensen die niet de ochtend én avondspits kunnen mijden aantrekkelijk maken om dan de ochtend óf avondspits te mijden zijn ook nog altijd een blinde vlek bij NS.

      1. Annemiek schreef:

        En hoe had je die geleidelijke tariefovergang dan willen hebben? De OV-chipkaart kan immers niet weten met welke trein je gereisd hebt. En het maakt de tarieven onoverzichtelijk. Vooraf is dan door de reiziger niet te bepalen wat een reis gaat kosten. Een gelukje met een onverwacht haalbare overstap of een vertraging hebben dan immers invloed op het tarief. En als reizigers willen dat een geleidelijke tariefovergang in hun voordeel werkt, zal NS het ook willen invoeren op momenten dat de reiziger er niet bij gebaat is. Bijvoorbeeld als iemand incheckt om 15:55.

        Als je gaat middelen tussen het moment van incheck en uitcheck, zal het lonen om te treuzelen bij het uitchecken. Er zijn er genoeg die er een half uur dralen over een verlaten perron voor over hebben om een ‘korting’ van 30 cent te bedingen.

        Ik denk dat je voorstel de boel alleen maar ingewikkelder maakt.

        1. Johan schreef:

          De onmogelijkheid om op een zinvolle manier de prijs te differentiëren tussen spits en dal is wat mij betreft een van de (vele) redenen waarom er eerst over de OV-chipkaart nagedacht had moeten worden, voordat die werd ingevoerd.

          Natuurlijk is er een koppeling noodzakelijk tussen het tariefsysteem en de dienstregeling, maar met vertragingen moet je geen rekening houden: De reiziger heeft geen invloed op vertragingen, dus is het zinloos daar een prijsprikkel op te zetten. Je kijkt dus naar het vertrekmoment, het vertrekstation en het aankomststation (maar niet de daadwerkelijke aankomsttijd) en zet dan een prijs op de reis die daar volgens de dienstregeling bij hoort. Dat kun je zowel implementeren met een in-/uitchecksysteem als met vervoerbewijzen met ‘vertrektijdbinding’.

        2. Annemiek schreef:

          De OV-chipkaart is gebaseerd op 20 jaar oude techniek. Het is een systeem waarmee voor iedereen voor een reis duidelijk kan zijn wat die reis gaat kosten. En nog zijn veel reizigers te dom om het te begrijpen. En dat systeem wil jij dan vervangen door iets wat veel ingewikkelder is. Zonder koppeling met bijvoorbeeld een smartphone kan een chipkaart helemaal niet bepalen met welke trein je reist.

          Vertel me eens, op basis van een incheck om 18:21 en een uitcheck op Utrecht centraal en een uitcheck om 19:37 te Eindhoven. Welke trein heb ik genomen? Welk tarief geldt nu? En hoe is dat minder ingewikkeld dan het huidige systeem. Hoe is het een verbetering ten opzichte van de huidige situatie? Waarom zou NS tientallen miljoenen moeten investeren in jouw idee? Eerlijk gezegd denk ik dat NS zwaar voor joker staat als ze jouw idee invoeren.

        3. Johan schreef:

          @Annemiek
          Ik heb niet beweerd dat het minder ingewikkeld zou zijn, maar dat het beter werkt voor spitsspreiding. De eenvoudige duidelijkheid over de ritprijs is juist afgeschaft met de OV-chipkaart: Voordien kocht je een kaartje voor het begin van de reis en rekende je de prijs daarvan af. Nu wordt dat pas duidelijk als je uitcheckt, of als je het elders opzoekt. Vloeiende tariefdifferentiatie maakt dat niet wezenlijk ingewikkelder: Je kunt het opzoeken, of achteraf lezen op het uitcheckpaaltje.

          De chipkaart hoeft niets te bepalen, het uitcheckpaaltje heeft toegang nodig tot de dienstregeling. Als je vandaag om 18:21 incheckt in Utrecht Centraal en later uitcheckt in Eindhoven Centraal dan betaal je voor een rit met IC 3565 en omdat je dan in de staart van de avondspits reist betaal je iets meer dan voor de volgende trein, maar minder dan voor de vorige. Op basis van de huidige regels mag je tot een half uur na het inchecken aan je reis beginnen en zo’n type regel beperkt de mogelijkheid om voordeel te behalen aan extra vroeg inchecken.

          Het voordeel van een vloeiende tariefdifferentiatie is dat het voor alle drukke treinen loont om de volgende of de vorige te nemen als die gemiddeld iets rustiger is en dus spitsspreiding bevordert, dat er geen opstoppingen bij de ingang van het station en vervolgens in de eerste trein ná de spits ontstaan en dat met name langere reizen die beginnen óf eindigen tijdens de spits eerlijker beprijsd worden.

          Men heeft de OV-chipkaart uitgerold vóórdat het voldeed aan alle use cases (bijvoordeeld betreffende trajectabonnementen en vooraf gekochte eenmalige vervoerbewijzen). Achteraf repareren kost inderdaad bakken met geld (voor zover het überhaupt nog mogelijk is) en heeft een onnodig ondoorzichtig systeem opgeleverd.

  12. Wiel schreef:

    Ik woon in de grensstreek en neem voor mijn uitstapjes de trein in België. Als oudere neem ik een dagretour van 7,20 Euro voor heel België. Niks abonnement ! Oh ja, mijn fiets mag ook nog gratis mee. Ik laat de Nederlandse trein aan mij voorbij gaan ……..
    Veel te duur !

  13. Utrechter2 schreef:

    Overheid is monopolist op gebied van mobiliteit: een eerste levensbehoefte voor de meesten vanwege werk en familie. Overheid kan zowel de belastingen op autogebruik verhogen en tegelijk het OV duurder maken.

    Een trend van eeuwen is dat vooral belastingen wordt geheven op alledaagse zaken.

  14. Wouter schreef:

    Ik ben zelf ook niet blij met alle beperkingen/versoberingen die komen tijdens de avondspits. Ongeacht om wat voor kortingskaart of actie het gaat.

    Toch heb ik er wel begrip. Aangezien het steeds drukker werd in de trein zal je altijd mensen teleur stellen. Of je stelt de mensen teleur waarvan je een bepaalde korting afpakt of een beperking oplegt aan de ene kant en forenzen aan de andere kant die dus vaak de volle mep bepaald en voor wie het steeds drukker wordt in de avondspits.

    Toch denk ik dat ze te snel gaan. Door covid19 zijn de reizigersaantallen gedaald en de NS verwacht pas in 2025 weer op het oude niveau te zitten. In zo’n geval is het misschien een idee om dit soort versoberingen iets langzamer af te bouwen.

    1. lezer schreef:

      @Wouter: als de NS met dat dilemma zit dan kunnen ze natuurlijk altijd nog de OV-studentenkaart afschaffen! 🙂

      1. Wouter schreef:

        Afschaffen zullen ze niet snel doen maar je ziet wel dat ze veel reisproducten tegen het ligt gaan houden. Vroeger kon je bijvoorbeeld nog met actiekaarten van bijvoorbeeld de Kruidvat/AH en de Spoordeelwinkel in de avondspits reizen.

        Verder werken veel mensen door de corona veel thuis en gaan ze minder naar het werk. Hierdoor is de NS een aantal abonnementen tegen het ligt aan het houden en aan het kijken of ze dit moeten aanpassen.

        Wat ik verwacht is dat de NS de reizigers zoveel mogelijk probeert te spreiden. Het zal me dus niks verbazen als ze dit ook proberen bij studenten. Op welke manier dan ook.

        1. lezer schreef:

          Ik gun iedereen zijn plezier maar het wordt voor de belastingbetaler dubbelop duur als die EN via de belasting de OV-studentenkaart financiert EN daarna ook nog eens hogere tarieven moet betalen omdat het in de spits zo druk is geworden.

          En om te voorkomen dat reizigers tegen elkaar uitgespeeld worden het volgende: maakt de NS winst maakt op de exploitatie? Willen we eigenlijk wel Britse toestanden waar de nutsfunctie van het OV wel heel ver uit zicht is geraakt?

        2. Wouter schreef:

          Ik heb ook nooit gesnapt waarom iedere student een ov studentenkaart moet krijgen.

          Als ik kijk naar mijn eigen studententijd dan had een groot deel van mijn medestudenten deze kaart niet nodig. Vele woonde een aantal km van school en kwamen altijd met het ov naar school. Dit omdat het toch gratis was vanwege deze kaart. In zo’n geval vind ik dat mensen best kunnen fietsten.

          Verder heb ik mijn eigen studentenkaart ook altijd gebruikt voor plezierreisjes en nauwelijks voor school/studie. En deze plezierreisjes waren soms ook tijdens de spits.

  15. L schreef:

    Ik ben zeer teleurgesteld in de ns. Dat is de beloning voor een trouwe klant. Ik heb helaas niet de keuze om buiten de spits te reizen. Een maatregel die toch al niet echt doordacht was, er zijn meer mensen die niet buiten de spits kunnen reizen dus het zou niet zoveel minder druk worden. Het levert de ns alleen wel geld op. Ik overweeg nu andere mogelijkheden. Heel jammer ik vind vanwege de milieuvervuiling de trein een goed vervoermiddel maar niet als te zo duur wordt om van en naar het werk te gaan met de trein. De ns is niet ksntvriendelijk. Het belachelijke aanbod van korting van 8euro op het abonnement is ronduit beledigend.

    1. Wouter schreef:

      Er zullen inderdaad veel mensen zijn die niet buiten de spits kunnen reizen.

      Daartegenover zijn er ook veel mensen die het wel kunnen. Ik heb zelf in het verleden vaak tijdens de spits gereisd met kortingskaarten/acties. Vaak deed ik dit omdat het kon/mocht. Nu het niet meer mag ben ik best bereid om op sommige momenten een uur te wachten omdat ik weet dat ik hiermee geld bespaar. In dit geval vermijd ik de spit en ik denk dat het de NS daarom te doen is. De mensen uit de spits te houden die het ook kunnen.

  16. Martinistadjer schreef:

    Ik rijd wel eens in de avondspits van Bad Nieuweschans naar Groningen (dus tegen de spitsrichting in, een lege trein). Dit is een uurdienst, eerste gelegenheid na de spits: 19:18.

    1. Tom schreef:

      Is dat met een NS-trein? (het artikel gaat over een plan van NS, niet over een plan van Arriva)

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Maar de regels gelden evengoed bij Arriva

  17. Kitty schreef:

    Lijkt mij ee goed idee het afschaffen van de voordeel uren kaart uit te stellen tegenwoordig zit je bijna alleen in de trein en ook na 16.00 uur. Als iedereen thuis moet werken komt daar voorlopig ook geen verandering in. Inder tijd ingevoerd om het gaan met de trein te motiveren,

  18. Ellen schreef:

    Vanuit milieu oogpunt is het jammer, maar het prijsverschil met het reizen per auto wordt nu wel erg groot, 12 euro voor trein tegen ongeveer 6 euro met de auto (60 km 4 liter benzine). Ik ga voortaan met de auto naar mijn werk.

    1. Annemiek schreef:

      En het onderhouden van die auto kost niet?

      1. Wouter schreef:

        Licht eraan hoe je het bekijkt. Als je toch al een auto hebt dan betaal al voor je verzekering, wegenbelasting en onderhoud.

  19. W.S. schreef:

    Ik denk dat de NS een gebaar zou kunnen maken naar deze “uitstervende” maar zeer trouwe groep reizigers:
    1. Behorende tot de risicogroep wat covid19 betreft durven ze hun (al aangeschafte!) “keuzedagen voor 31-12-2020 niet op te maken.
    2. Het zal nog een hele tijd duren voordat de reizigersaantallen weer op het”oude” niveau zijn. Niet alleen doordat een vaccin op zich kan laten wachten maar ook doordat de economie nog een tijd op een lager niveau zal liggen.
    3. De “keuzedagenbezitters” sterven niet alleen letterlijk uit maar ook omdat deze niet meer verkrijgbaar worden voor de “jongere” mensen die in 2021 zestig worden.
    Een gebaar van minimaal één jaar uitstel zou passend zijn naar mijn mening.

  20. W.S. schreef:

    Als aanvulling op mijn reactie hierboven: het gaat hier specifiek om de keuzedagen en niet om de korting in het algemeen van de voordeelurenkaart.

  21. Vinci schreef:

    Een ex gebruiker van de keuzedagen.
    Vanwege principes, solidair naar de toekomstige ouderen, heb ik mijn NS abo opgezegd.
    Alles verwijderd uit mijn NS account.
    NS account verwijderd.
    NS recht op vergetelheid loopt nog. De aanvraag moet je per post opsturen. Dat stelletje incompetente idioten geven nog niet eens de mogelijkheid om dit digitaat via upload af te handelen. Gemeld bij ACM en OV-ombudsman. Eventueel juridisch.

    OV-chipkaart account verwijderd.
    Recht op vergetelheid netjes afgehandeld. Prima zo.

    OV-chipkaart vernietigd.
    Vanwege corona neem ik later een anonieme kaart voor trein en bus.
    Zo dit ben ik kwijt.

  22. Ton Vermeulen schreef:

    Wat ik een beetje mis in de discussie rond de voordeelurenkaart is artikel 55 in de concessie van NS voor het hoofdrailnet 2015-2025. Daarin staat duidelijk: “Bij toepassing van tariefdifferentiatie zal NS de prijs en voorwaarden van het voordeelurenabonnement dusdanig aanpassen dat de kaarthouders er gemiddeld bij benadering niet op achteruit gaan.”. Ik kan me niet voorstellen dat bij de aangekondigde wijziging reizigers er niet op achteruit gaan. Volgens mij ga je er bij 1 reis in de avondspits er al op achteruit.

    1. Johan schreef:

      Goed gevonden! – Helaas kun je als reiziger geen rechten ontlenen aan die concessie en dwingt de concessieverlener de nakoming ook niet af. (Er staan wel meer bepalingen in waar NS maling aan heeft.) Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat er zoveel ‘slapende’ Voordeelurenabonnees zijn dat die 7 euro per abonnee per jaar gemiddeld bij benadering opweegt tegen de verschraling. (En als het dat wel zou zijn, zouden alle voordeelurenabonnees samen zo weinig in de avondspits moeten reizen dat de verschraling zo goed als zinloos is.)

  23. Jan schreef:

    Nu wordt dit doorgevoerd in 2021. Resultaat: meer mensen zullen de trein links laten liggen als ze in de avondspits geen korting meer krijgen. Om de korting toch te krijgen ben je verplicht om tijdens deze spits de trein te mijden. Wanneer volgt een forse prijsverhoging van het treinkaartje nu de treinen wel erg leeg zijn gedurende de hele dag? Dan gaan nog meer mensen de trein links laten liggen. Gelijke monniken gelijke kappen. Iedereen evenveel laten betalen voor de trein. niets geen gratis OV, kortingen… Dan hoeft er vast niet aan de tarieven te worden gesleuteld.

  24. Frans schreef:

    Zo lang dat mondkapje (muilkorf)op moet ga ik niet meer met de trein huur af en toe een auto zijn vaak ook leuke aanbiedingen voor.

  25. G.C.van Straaten schreef:

    Eén van de redenen van NS is om gebruik van de trein te spreiden: meer reizigers in de daluren. Echter, nu zijn sommige treinen/trajecten in de daluren al drukker dan sommige treinen/trajecten in de spits. En dan voeren ze nu ook nog eens goedkope dagkaarten voor jongeren in; inderdaad, om meer reizigers te trekken juist in die daluren…
    Snapt U het Juffrouw Snip?

  26. anneke nusselder schreef:

    Ik zit er al jaren op te wachten dat de NS de kosten voor jongeren en ouderen gelijk trekt. Het is heel vreemd om ouderen financieel te bevoordelen. De groep wordt steeds groter en gemiddeld zijn ouderen al een paar jaar rijker dan jongeren. Daar komt bij dat ze gemiddeld ook veel meer vrije tijd hebben en daardoor flexibeler zijn. De wijzigingen lijken me dus volledig terecht.

    En als we iets aan verbetering van het OV willen doen: daar heb ik nog wel ideeen over die veel belangrijker zijn dan het bevoordelen van ouderen. Denk aan bereikbaarheid met OV in heel Nederland, betere aansluitingen, meer capaciteit van treinen op drukke lijnen etc. Laat daar onze energie heen gaan.

    1. Johan schreef:

      Het Voordeelurenabonnement werd 10 jaar geleden nog verkocht. Het zijn dus zeker niet alleen ouderen die er een hebben, ook mensen die nog een jaar of 40 te gaan hebben tot hun pensioen.

  27. Bert sitters schreef:

    Leuk dat NS denkt aan de 12 – 18 jarigen met een kaartje voor € 7,50, maar vergeet de jarenlange, trouwe reiziger niet en kleed de voordeelurenkaart met keuzedagen niet uit.

  28. EdwinAnemaat schreef:

    Ik heb een weekend vrij abonnement dat blijft ongewijzigd neem ik aan?

  29. Gerben Vos schreef:

    De NS heeft dit abonnement 10 jaar laten voortbestaan, terwijl je het niet meer nieuw kan kopen, zodat jongeren er niets aan hebben. Het moet een keer uitsterven, de NS zijn soepel genoeg geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.