September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam naar Berlijn. Volgens medeoprichter Hessel Winkelman van GoVolta heeft de nieuwe vervoerder een goede dienstregeling en route toegewezen gekregen.

GoVolta kan kort na het starten van de trein naar Berlijn ook starten met treinen naar Kopenhagen en Basel. Volgens Winkelman kunnen die treinen in een kwestie van weken volgen. Maar helemaal zeker of dit ook gaat gebeuren is hij nog niet. ’’We hebben wel de treinpaden gekregen die we nodig hebben. De reden voor de twijfel is meer commercieel. De vraag is bijvoorbeeld of we wel in de winter willen beginnen met een lijn naar Basel. Dit is toch meer een zomerroute.’’

Eerder dit jaar had GoVolta gemeld op zijn vroegst in april 2025 met de trein te kunnen beginnen. Maar dat was al met een slag om de arm. Eerdere plannen gingen uit van een start dit jaar, maar dat bleek al snel niet haalbaar.

Vanaf 10 euro

GoVolta had al aangekondigd dat kaartjes voor Berlijn vanaf 10 euro gaan kosten. Volgens Winkelman zal dit nog steeds het geval zijn. De trein gaat een keer per dag rijden. In de ochtend rijdt er een trein van Amsterdam Centraal naar het centraal station van Berlijn. Daar komt de trein dan in de loop van de middag aan. Vanuit Berlijn moet de trein in de middag vertrekken om dan in de avond in Amsterdam aan te komen.

GoVolta gaat met ‘gewone’ treinen rijden. De reistijd is daarom langer dan de reis met de snellere IC Berlijn van de NS. GoVolta rijdt in acht uur naar Berlijn terwijl de IC Berlijn de rit in krap zes uur doet.

Onlangs dreigde European Sleeper nog de nachttrein naar Berlijn en Praag stop te moeten zetten omdat de vervoerder geen goed treinpad kreeg in Duitsland. Dat is bij GoVolta niet het geval. ’’Wij zijn erg te spreken over het treinpad dat we hebben gekregen’’, zegt Winkelman. In Berlijn en in Amsterdam heeft GoVolta ook de gewenste parkeergelegenheid gekregen voor de treinen.

Kaartverkoop januari

Eind januari moet de kaartverkoop voor de trein naar Berlijn beginnen. Tegen die tijd zullen ook meer details over de nieuwe verbinding bekend zijn.

Onder de naam Green City Trip lieten de initiatiefnemers achter GoVolta, Hessel Winkelman en Maarten Bastian, enkele jaren terug nachttreinen rijden naar Praag, Milaan, Venetië, Wenen en Verona. Green City Trip is met die verbindingen gestopt. Nu werkt Green City Trip samen met European Sleeper.

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 21:03

Share

Recent Posts

Nieuwe Eurostar-terminal in voorjaar weer drie weken dicht

Minder dan twee maanden na de heropening van de paspoortcontrole in station Amsterdam Centraal moet…

10 uur terug

Treinen rijden na staking weer volgens schema

De treinen rijden vanaf woensdagochtend half elf weer zo goed als normaal. De werkonderbreking van…

15 uur terug

Nog meer reizigers gaan last hebben van staking

Meer reizigers dan gedacht gaan last hebben van de werkonderbreking bij ProRail op woensdag. De…

1 dag terug

UPDATE – Deze week hinder op spoor door acties verkeersleiding

Maandag zijn de acties begonnen van vakbond FNV bij de verkeersleiding van ProRail. Op verschillende…

2 dagen terug

Nieuwe verbindingen tussen Zwitserland en Italiaanse trekpleisters

In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er…

5 dagen terug

Meer reizigers en betere spreiding door NS Prijs Tijd Deal

De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor…

6 dagen terug