Woensdag is in Delft begonnen met de sloop van het spoorviaduct. Dat kan nu weg, omdat eind februari de spoortunnel in gebruik is genomen. Het spoorviaduct was vijftig jaar een gezichtsbepalend bouwwerk in de stad, maar is nu overbodig.
Aan het weghalen van bovenleidingen, portalen en spoorstaven was al begonnen nadat de laatste trein het oude station Delft had verlaten. De treinen rijden nu in Delft via een spoortunnel, waar ook het station van Delft in zit.
De afbraak van het viaduct geeft veel overlast voor de omwonenden. Er wordt gewerkt van ´s morgens vroeg tot aan het begin van de avond. De sloop gebeurt steeds in stukken van 50 meter. Eerst komt het dek aan de beurt, daarna volgen de pijlers. Daarna gaan de funderingspalen van de betonnen kolos weg, staat op de site van Spoorzone Delft.
Van het beton van het afgebroken spoorviaduct wordt granulaat gemaakt en dat wordt gebruikt als funderingsmateriaal voor wegen. De gemeente weet nog niet of ze een stukje van het viaduct wil behouden, als gedenkteken, vergelijkbaar met de Berlijnse Muur.
(c) ANP. Foto: ProRail/Stefan Verkerk – de laatste trein over het Delftse viaduct
This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…