(c) Fusekle / shutterstock
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft de verkoop geopend voor de zomer. Alle ritten met de TGV’s van Inoui en Ouigo, de nachttreinen Intercités de Nuit en de klassieke budgettreinen van Ouigo kunnen nu geboekt worden.
Treinreizen naar Frankrijk worden steeds populairder. Niet alleen naar Parijs, maar ook naar Zuid-Frankrijk en verder zuidwaarts naar Spanje neemt de vraag sterk toe. Naast de TGV hogesnelheidstreinen, die SNCF onder de merken Inoui en Ouigo (budget) rijdt en de voordelige Ouigo langeafstandstreinen over het klassieke spoor, zijn de SNCF Intercité de Nuit nachttreinen naar het zuiden en de Alpen interessant voor de internationale reizigers.
De populariteit van de Franse nachttreinen is de laatste jaren flink toegenomen. In 2023 werden er 770.000 reizen gemaakt met de Intercités de Nuit. Dat was twee keer zoveel dan in 2019. Er zijn ook plannen om te investeren in een uitbreiding van de nachttreinen met onder meer lijnen naar het buitenland.
Momenteel rijdt SNCF acht nachttreinverbindingen:
Twee nachttrein-eindbestemmingen in Zuid-Frankrijk, La Tour de Carol en Cerbère, geven een goede verbinding met Barcelona. Het Baskenland in Spanje met steden als San Sebastian en Bilbao is goed bereikbaar vanaf nachttreinbestemming Bayonne.
SNCF rijdt veel hogesnelheids- en klassieke verbindingen voor een voordelige prijs met het budgetmerk Ouigo. Zo gaat er vanaf december een Ouigo tussen Brussel-Zuid en Parijs Gare du Nord, vanaf 10 euro voor een enkeltje. De trein gaat over het klassieke spoor via Bergen en doet er daarom, met een reistijd van bijna drie uur, een stuk langer over dan de hogesnelheidstreinen. Daarvoor krijg je wel een authentiekere treinervaring door Noord-Frankrijk. Een aanrader dus voor treinliefhebbers en reizigers die van ‘slow travel’ houden en meer van de omgeving mee willen krijgen.
Ouigo rijdt ook een voordelige TGV hogesnelheidstrein van Lille naar Marseille. Vanaf 43 euro rijdt deze Ouigo in ongeveer vier uur en drie kwartier naar de hoofdstad van de Provence. Eurostar besloot onlangs de Eurostar Sun tussen Amsterdam en Marseille deze zomer niet te rijden.
Reizen met de Ouigo zijn alleen los te boeken. Dus bijvoorbeeld voor een reis van Amsterdam naar Parijs koop je een kaartje Amsterdam – Brussel Zuid en een los kaartje Brussel Zuid – Parijs. Dat komt omdat SNCF alleen losse kaartjes verkoopt voor de Ouigo. Ouigo is, in tegenstelling tot de Inoui, niet te boeken bij NS International.
SNCF biedt in totaal meer dan 200 bestemmingen met de Inoui en Ouigo TGV hogesnelheidstreinen, waaronder een rechtstreekse TGV Inoui van Parijs naar Barcelona in minder dan 7 uur en een TGV Inoui van Parijs naar Milaan, die vanaf het einde van deze maand na een lange stremming weer door de Frejus-tunnel kan en daardoor een stuk sneller tussen de twee steden rijdt.
Reizen met de TGV Inoui zijn wel vanaf Nederlandse stations te boeken. Ook die kaartjes kunnen voordelig uitvallen als je tijdig boekt. Zo zijn er al kaartjes voor een reis vanaf Amsterdam met de Eurostar en TGV Inoui naar Marseille (overstap in Parijs) voor 60 euro (boeken in maart voor reisdatum 20 augustus). Een enkeltje Amsterdam – Barcelona komt voor die reisdatum op 129 euro en een reistijd van twaalf uur en negentien minuten.
© Treinreiziger.nl
This post was last modified on 14 maart 2025 23:06
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…