Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo
09 dec 2024 15:47
De oude EuroCity Brussel – Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een goedkoper en langzamer alternatief voor de Eurostar. Kaartjes voor de trein, die vanaf donderdag in de verkoop zijn, kosten vanaf 10 euro.
De nieuwe trein, die overigens niet meer EuroCity heet, wordt gereden door de Belgische NMBS en het Franse SNCF onder de merknaam Ouigo, dat de budgettak is van SNCF. De trein gaat over de klassieke spoorlijnen rijden en maakt dus geen gebruik van het hogesnelheidsnet.
Reistijd drie in plaats van 1,5 uur
De reistijd van Brussel naar Parijs is dan ook het dubbele van de reistijd van de Eurostar, net geen drie uur in plaats van anderhalf uur. Onderweg stopt de trein in het Waalse Bergen en het Franse Aulnoye-Aymeries en Creil. De trein is niet voor binnenlandse reizigers. In Bergen kun je, in de richting Parijs, wel opstappen maar niet uitstappen.
In de treinen is het reserveren van een zitplaats verplicht. Prijzen beginnen bij 10 euro maar kunnen wel oplopen tot 59 euro. Kinderen tot vier jaar reizen gratis, kinderen tot twaalf jaar betalen een vaste prijs van 8 euro voor een treinkaartje.
Drie keer per dag
De nieuwe trein vertrekt van maandag tot en met zaterdag om 7.39 uur van Brussel Zuid, om 13.38 uur en om 18.38 uur. Op zondag is er alleen een rit in de avond om 19.38 uur. Vanuit Parijs gaat de trein elke dag drie keer naar Brussel-Zuid, om 08.18 uur, 12.28 uur (12.05 op dinsdagen) en 19.15 uur.
Wie vanaf Nederland met de nieuwe trein mee wil, moet een apart kaartje kopen naar Brussel Zuid en dan een kaartje met de Ouigo naar Parijs.
Brussel en Parijs waren in 1846 de eerste hoofdsteden in de wereld die met elkaar per trein werden verbonden. Tot 1996 reed de EuroCity Parijs – Brussel over het klassieke spoor tussen de steden. De komst van de hogesnelheidstreinen over de nieuwe hogesnelheidslijn leidde tot het einde van de EuroCity naar Parijs. Totdat tijdens de Olympische Spelen van dit jaar de EuroCity tijdelijk terugkwam door samenwerking van NMBS en SNCF. Met de Ouigo is die tijdelijke terugkeer nu definitief gemaakt.
(c) Treinreiziger.nl
Vreemd dat er de ene kant op meer treinen rijden dan de andere kant op.
Oh, dat lees ik niet. Zowel voor de heen als terugweg lees ik 3 ritten.
Op zondag 1x naar Parijs en 3x naar Brussel.
Weer zo’n trein met ‘niet beschikbaar voor binnenlandse reizigers. Echt onbegrijpelijk, als je het mij vraagt. Treinen hebben al moeite de business case rond te krijgen, en dan gaan ze nog klanten weigeren ook. Ik begrijp het conflict met concessie rechten wel voor binnenlandse vervoerders, maar dat moeten de bedrijven als volwassenen onderling oplossen ipv reizigers te weigeren in een trein die de reiziger naar bestemming kan brengen. Als de uitkomst is dat je de trein niet in mag die je wel brengt waar je wezen moet, dan gaat er iets goed mis. Hetzelfde vind ik voor Amsterdam-Rotterdam met Eurostar, die rijdt dat traject half leeg, terwijl reizigers de langzamere trein moeten pakken. Regel gewoon een hoge ticketprijs wanneer je een internationale trein gebruikt voor een binnenlands traject, waaruit je de concessie verlener compenseert. Maar het is moeilijk te verkroppen dat er een trein voor je neus wegrijdt naar je bestemming met lege stoelen die je met geen mogelijkheid kan gebruiken.
Het is open access en dus zijn gesubsidieerde kaartjes ook niet geldig want ze moeten hun eigen broek ophouden. Geen subsidie.
Volgens mij heb je mijn probleemstelling niet begrepen. Ik snap ook wel dat je een standaard binnenlands ticket niet kan gebruiken in de internationale trein. Maar dat impliceert niet dat de internationale trein geen binnenlandse reizigers hoeft of mag vervoeren. Het zou mogelijk moeten zijn om van Amsterdam naar Rotterdam met Eurostar te gaan (of Amersfoort-roosendaal met European sleeper), zo lang je een prijs betaald waaruit ns gecompenseerd wordt voor de inbreuk op het concessie recht… Nu mag je de trein daarvoor niet gebruiken, ook niet voor een hoge prijs.
Dat is niet mogelijk want in Amsterdam moeten ze langs de douane.
Wat als iemand in de trein blijft zitten?
Niet in de eurostars naar parijs…
Toevoeging dan: RODE Eurostar treinen (de grote meerderheid van Eurostars tussen Amsterdam en Rotterdam, die dus niet schengen verlaten)… Dit artikel gaat overigens ook niet over een trein dat schengen verlaat.
Treinreiziger, het is echt niet handig (en feitelijk fout) om “het Waalse Bergen” te schrijven. Het is het “Waalse Mons”, dat staat er ook op de borden. Dat ook een Vlaamse naam heeft mag je best vermelden, maar dat is dan dus “het Vlaamse Bergen”…
Er is geen plaats genaamd Bergen in Vlaanderen. (Of blijkbaar wel, in “Herenthout”.) Men bedoelt de plaats Bergen in Wallonie versus die in Noord-Holland. Dus, het Waalse Bergen. Je kunt ook “Mons, in Wallonie” of “Mons, in het Vlaams Bergen, …” er van maken, maar “het Vlaamse Bergen” doelt op een Bergen in Vlaanderen…
Bergen (Mons) is niet Vlaams. Het is altijd Waals. Je kan wellicht de naam in het Nederlands gebruiken. Net als Rijssel.
Het is Rijsel.
Lille! En Rijsel schrijf je met dubbel-S “Rijssel”
Een echte Vlaming gebruikt de Nederlandse namen in zowel Wallonie als Frans Vlaanderen (Noord Frankrijk.) en een echte Waal gebruikt ook voor de Vlaamse gemeentes de Franstalige namen. Bijna alle plaatsen in Belgie hebben gewoon zowel een Nederlandse als een Franse naam.
Henegouwen (Henaut), Luik (Liege), Kales (Calais), Roebeeke (Roubaix), Doornik (Tournai), Namen (Namur), Duinkerke (Dunkerque)
maar de Fransen en de Walen gebruikten ook hun eigentalige namen zoals
Courtrai (Kortrijk), Anvers (Antwerpen), Gand (Gent), Bruges (Brugge), Saint-Nicolas (St-Niklaas
Dat ging vroeger zover als je naar Lille (Rijsel) vraagt wordt je naar het plaatsje Lille in Belgie gestuurd dat onder Turnhout ligt. Nu rijdt er geen trein meer naar toe, maar vroeger wel en als je naar die ene grote stad in Frans Vlaanderen wil moest je Rijsel gebruiken.
En de Walen hadden Jose Happart (PS), die als burgemeester van Fouron (Voeren) weigerde Nederlands (Vlaams) te spreken. (Overigens hij kon wel goed Nederlands). Dit was goed voor een goede journaalsoap en een kabinetscrisis in Belgie.
José Happart spreekt slecht Nederlands. Voeren is niet de gemeente waar hij is geboren. De toenmalige fruitteler weigerde vaak Nederlands te spreken, behalve in het Nederlandse Eijsden als hij daar op de veiling zijn peren moest verkopen.
Aanvullende daarop:
FRANS:
Bois-La-Duc = Den Bosch
La Haye = Den Haag
Aix-En-Chapelle = Aachen (Aken)
Egmont = Egmond
Egmont sur Mer = Egmond Aan Zee
Ryswick = Rijswijk
Grammont = Geraardsbergen
Zelande = Zeeland
Leyde = Leiden
Clèves = Kleve (Kleeff)
Maestricht = Maastricht
Limbourg = Limburg
DUITS:
Brüssel = Brussel/Bruxelles
Lüttich = Liège
Nimwegen = Nijmegen
Arnheim (vaak gewoon als Arnhem gebruikt door Duitsers) = Arnhem
Herderwich = Harderwijk
Nederlands:
Hoei = Huy
Henegouwen = Waremmes
Lissabon = Lisboa
Rome = Roma
Milaan = Milano
Turijn = Torino
Boekarest = Buçuresti
Warschau = Warszawa
Belgrado = Belgrado
Kopenhagen = København
Peking = Beijing
Kleeff = Kleve
Emmerik Aan Den Rijn = Emmerich Am Rhein
Keulen = Köln
Aken = Aachen
Helsingfors = Hilsingør
Bozen = Bolzano
Luxemburg = Lëtzebuerg/Luxembourg
Eigenbrakel = Braine l’alleud
Waver = Wavres
Wezet = Visé
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Sorry, maar in jouw bijdrage regent het nogal (domme) fouten:
Belgrado heet in Servië Beograd, het is Aix-la-Chapelle, Kleef schrijf je met 1 f en Hainaut, de Franstalige naam voor Henegouwen, dat niets, maar dan ook he-le-maal niets met Waremmes van doen heeft (dat schrijf je trouwens zonder s en dat is de Franstalige benaming voor Borgworm, Helsingfors is de Laplandse benaming voor Helsinki, je schrijft ook geen Hilsingør, maar Helsingør en je schrijft Bucuresti, (met komma onder de s ipv de c).
Waals
Luik = Lidje
Frans
Hasselt = Hasselt
Kijk op de Nederlandstalige reisplanner van de NMBS. Daarop staat: Bergen.
Op de stations in Brussel staat de naam op de vertrekborden in beide talen: Bergen/Mons.
Vincent van Gogh heeft in Bergen gewoond en ook wat van zijn werken geproduceerd.
De stad Hasselt heeft geen Franstalige naam en Charleroi kent geen Nederlandstalige naam.
Leopolsburg ligt duidelijk in het gewest Vlaanderen. Toch is deze plaats gesticht als Bourg-Leopold. Pas in de jaren ’30 van de vorige eeuw werd de naam omgezet naar Leopolsburg. Er is overigens een station.
In groot Nederland, binnen Bremen-Keulen-Duinkerken, hebben veel plaatsen een Nederlandse naam omdat er ook Nederlands gesproken werd. Tegenwoordig zouden ze graag een Engelstalige naam hebben.
Rotterdam -The Hague Internatonial Airport
Breda City Airport (sportviegveldje meer grasbaan.
Zou het voor de NMBS nou ook echt handiger zijn om hun trein in een roze jurk te laten rijden, zonder eerste klas, overstappen kunnen boeken (op zelfde ticket) of interrailers meenemen? Ik zag dat altijd als een Frans ideetje waarmee je eigenlijk geen geld bespaard maar je de reiziger wel lastig maakt. Ik had gezegd: drie Ouigi rijtuigen voor SNCF, en dan 3 Eurocity rijtuigen voor NMBS er aan 🙂
Het was waarschijnlijk dit, of jarelang gesteggel. De sncf wil haar monopolie op parijs brussel beschermen.
Straks heeft hun thalys maar een bezettingsgraad van 82% ipv 85%, waar moeten ze anders dan de ouigo van betalen?
Ben benieuwd of dit beter gaat lopen dan tijdens de OS. Toen waren deze treinen grotendeels leeg.
Nou ja, deze is wel een stuk goedkoper, hier beginnen de kaartjes bij 10 euro, bij die vorige was het kaartje 39 euro.
En vooral de treinen later op dag hebben iets aangenamere vertrektijden dan eerst
Koopjesjagers bleven weg uit Parijs tijdens de Olympische Spelem.
Jammer dat Ouigo geen HSL gaat rijden tussen Brussel en Parijs, lijkt me toch meer dan voldoende vraag naar
Te duur, dan moet je emtrs inbouwen in tgv’s, en hier huren ze goedkoop treinen van de nmbs. Ennnn ze hebben te veel aandelen in eurostar.
Daar zit natuurlijk een heel ander kostenplaatje aan vast.
Niet voor een dubbeltje op de eerste rang.
Wel ja, voor een dubbeltje op de eerste rang
Goed en terecht slowdriving initiatief.
Ook betaalbaar voor grotere doelgroep op traject.
Zou men meer moeten doen. Bijv. ook richting Marseille.
Of een slaaptrein naar Londen.
Misschien eens beginnen met een regionale trein naar London vanuit Lille, die ook in Calais en een aantal steden in Zuidoost-Engeland stopt en een stuk goedkoper is dan de Eurostar. Ik denk dat daarvoor een grotere behoefte is, dan voor een nachttrein.
Het probleem is grenscontroles op al die stations gaan uitvoeren.
Kan je zeggen dat mensen vantevoren hun paspoort moeten registreren en die onderweg checken, maar dat wou engeland niet.
Een half uur grenscontrole op een Frans grensstation (Calais) en een half uur grenscontrole op een Engels station (Folkstone), net als hoe de grenscontroles in de Balkan verlopen. Dan heb je ook niet te maken met het stichten van grensposten op alle stations in Frankrijk en Engeland.
Ze zijn uit de EU en al lang niet meer Schengen, of nooit geweest. Het is niet als de grens van NL BE.
De Nightferry rijdt al sinds 1980 niet meer. Het was de bedoeling dat er nachttreinen reden via de tunnel en het materiaal was er ook maar het is er niet van gekomen.
Hoe gaan ze dat “niet uitstappen in Bergen” precies afdwingen? Met deze prijzen koop je toch gewoon een kaartje voor het station erna en stap je in Bergen uit?
Ze hebben geen vergunning voor binnenlands vervoer. Ze zullen dat dus redelijkerwijs moeten controleren want als ze zich niet aan de regels houden dreigt er een verbod van de trein. Als het echt een probleem is zullen ze de stop in Mons waarschijnlijk schrappen.
Flixbus had ooit een soortgelijk probleem met illegaal vervoer binnen Zwitserland. Die ritten zijn toen uiteindelijk verboden.
Lang leve de bureaucratie !
OK, maar wat kan de conducteur precies doen als ik toch de trein uitstap in Bergen?
Niets, en dat is op zich ook gewoon prima. Je kan het ticket alleen niet kopen, en hij zal ook niet in de planner komen te staan (immers, Bergen zal richting Frankrijk alleen een vertrektijd hebben en geen aankomsttijd)
Misschien is het binnen België in de trein richting Parijs nog wel mogelijk om stiekem uit te stappen. Maar andersom laat de conducteur je gewoon de trein niet in als je vanuit Bergen terug verder België in wilt reizen. Zo kan je (vergelijkbaar) de Eurostar waarschijnlijk ook wel in Rotterdam uitstappen, als je een kaartje Amsterdam-Antwerpen koopt. Maar als je Antwerpen-Amsterdam koopt is het allerminst zeker dat je in Rotterdam de trein wordt binnengelaten…
Niks. Tenzij er bewakers staan die u terugduwen de trein in.
Securail heeft zware jongens en uit de kluiten gewassen honden.
Af en toen het perron schoonvegen op Bergen en het gaat werken.
Na de successen van TGV had men de illusie dat hogesnelheidstreinen de toekomst was voor de trein wereld. SNCF had tussen Parijs – Brussel een monopolie. De Fyra debacle liet in Nederland zien dat naast hogesnelheidstreinen ook gewone Intercity/Eurocity ook gewenst was. Zie Eurocity Direct en Eurocity vanaf 15 december 2024.
En door de geliberaliseerde spoornet krijgt SNCF meer concurrentie. Zie bijvoorbeeld Trenitalia die plannen heeft tussen Parijs – Amsterdam vanaf 2028. Bron: Railmagazine.
Niet verassend dat SNCF en NMBS budgettreinen met I – 11 rijtuigen inzet tussen Brussel – Parijs. Ze willen de concurrentie geen of weinig kans geven om het over te nemen tussen Brussel – Parijs.
hup met Trenitalia vanuit Amsterdam – Parijs – Milaan.
Goed initiatief.
En nu NS met NMBS en CFL en SNCF slowdriving: Eindhoven – Maastricht – Liege – Gouvy – Luxembourg – Metz – Dijon – Lyon – Avignon – Marseille.
NS moet eerst maar de Brusselverbinding solide maken. Voor uw Marseille lijntje hebben ze geen materieel. Dat moet over vier standaards beschikken?
Niettemin zou NS zijn buitenland verbindingen wel mogen verbeteren. Een Utrecht-Oberhausen shuttle misschien? Naar Luxembourg lijkt mij ook wel wat maar trekt wellicht niet zoveel passagiers. Dit kan door Brussel te verlengen of vanuit Limburg een verbinding te maken. De Belgen zijn daar wellicht niet zo blij mee en zullen niet meewerken.
Noord-Duitsland zonder overstappen zou ook wel wat zijn. Vanuit Zwolle-Almelo.
Oberhausen is echt een plaats van niets, je kunt enkel overstappen richting Dortmund (RE3) en Essen (S3). Je moet gewoon doorrijden naar Duisburg, omdat in Duisburg ICE’s rijden naar Berlin, Hamburg, München, Stuttgart, Nürnberg, etc.
Zwolle-Almelo is enkelspoor, dan moet je er geen onderdeel van een langeafstandsverbinding van maken. Hetzelfde geldt voor Liège-Luxembourg, wat ook nog eens lastig maakt is dat het een dunbevolkt, heuvelachtig gebied is waarbij meer dan 1x per uur een regionale trein én niet past en qua reizigersaantallen meer dan gevraagd is.
Volgens mij wilde NS eerder Utrecht-Keulen gaan rijden als ééns per twee uur intercity, op de plek waar geen ICE rijdt. Maar daar zei prorail (verrassing) nee op.
Prorail zei niet nee, prorail zei dat de trein moest doorrijden naar amsterdam of den haag …
Dat is dan toch niet zo erg. Volgens de deskundigen wil iedereen naar Amsterdam. In het algemeen belang zou deze Keulen-Express beter uit Den Haag vertrekken. Is dat niet lastig bij een kopstation?
Er is een Intercity van Den Haag naar Keulen geweest via Eindhoven en Venlo. Is opgeofferd voor de ICE.
Als Kaldenkerken – Dulken eindelijk tweesporig wordt, kunnen de ICNG’s die in Duitsland kunnen rijden op deze verbinding worden ingezet.
@Meneer Molenaar,
Treinen uit Nederland doortrekken in Brussel naar Luxemburg is lastig. Je moet en kopstop maken op Brussel-Zuid en dan terug nog ver voorbij Brussel-Noord met een scherpe bocht naar het zuidoosten.
Dit is echt tijdrovend.
Van Brussel naar Luxemburg is een vrij traag traject. Er zijn al jaren werkzaamheden aan de gang en de trein gaat echt niet sneller.
Via Maastricht en Luik naar Luxemburg reed jarenlang in de weekeinden tijdens de zomermaanden de Ardennen Expres.
Het aantal passagiers holde achteruit en deze trein is al weer 20 jaar geleden opgeheven.
Nou, ik heb zo’n kaartje voor de Ouigo train classique voor €10, maar deze was vorige week ook al te boeken op NMBS internationaal en SNCF connect. Het ticket is te downloaden 4 dagen voor vertrek.
Niet via NS International?