EU-geld voor Wunderline Groningen – Bremen

2 jaar terug

Voor de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen (Wunderline) stelt de Europese Commissie 12,7 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie van Infrastructuur en de provincie Groningen maakten eerder in totaal ruim 100 miljoen euro vrij voor de zogenoemde Wunderline.

130 kilometer per uur

Het is de bedoeling dat de reistijd tussen Groningen en Bremen op termijn een half uur wordt verkort. Met de bijdrage van de Europese Commissie moet de maximumsnelheid op het spoor tussen Groningen, Winschoten en Leer verhoogd worden naar 130 kilometer per uur.

Werk in 2023 afgerond

Ook worden maatregelen getroffen tegen geluidsoverlast en voor een betere veiligheid. EU-commissaris Violeta Bulc (Transport) verwacht op korte termijn officieel groen licht. Het werk moet in november 2023 klaar zijn.

Vanaf 2024 semi-sneltrein Groningen-Leer

Eerder dit jaar legde projectleider Tjeerd Postma van de provincie Groningen al uit dat de verbeteringen op de Wunderline in drie stappen gepland zijn. In 2024 moet de eerste stap gerealiseerd worden: een semi-sneltrein Groningen – Leer. “Die trein gaat ieder uur als sneltrein rijden tussen Groningen en Winschoten, en vervolgens door als stoptrein naar Leer”, vertelde Postma destijds. Ergens tussen 2028 en 2030 wordt de verbinding naar Duitsland versneld, maar blijft overstappen in Leer nodig. Pas na 2030, vermoedelijk rond 2035, komt er pas een directe trein Groningen – Bremen in zicht.

De lijn Groningen – Leer wordt ook wel aangeduid als Wiederline, de plannen om de trein door te trekken naar Bremen en de daarvoor benodigde aanpassingen worden aangeduid als Wunderline.

This post was last modified on 28 september 2019 21:29

Share

Bekijk reacties

  • Een aardig begin, maar als onderdeel van een snelle trein Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg is meer nodig. In ieder geval geen maximaal 130 km, maar 200 km.

    • Jammer dat ze inderdaad niet direct voor 200 km p/u geschikt willen maken. Maar zal wel weer een kosten -baten afweging zijn geweest. Waarom niet in één keer goed doorpakken? Lijk me een gemiste kans.

      Lijk me duidelijk dat de Wunderlinie dus vooral een regionale lijn wordt. En geen spoorlijn die bedoeld is voor verbinding tussen Hamburg - Groningen. Al zal het technisch wel mogelijk zijn.

        • In tegenstelling tot het populaire waanidee is infrastructuur in Nederland vrijwel altijd op tijd en binnen budget klaar. Problemen ontstaan door mission creep als gevolg van eisen na aanvang werk van politiek en burgers. Denk aan de Groene Hart tunnel of de campingtunnel in de Betuweroute.

  • “Het is de bedoeling dat de reistijd tussen Groningen en Leeuwarden op termijn een half uur wordt verkort.” TOT een half uur wordt verkort neem ik aan. Het is nu 34’.
    Ze beweren dat de nieuwe Friesenbruecke in 2024 klaar is.

    • Inmiddels is het bericht veranderd. Dus mijn opmerking over de reistijd Leeuwarden-Groningen doet er nu niet meer toe.
      & dat de nieuwe brug in 2024 klaar zal zijn lijkt mij een optimistische schatting.

  • Een HSL-trein van Amsterdam via Groningen naar Bremen en Hamburg vind ik een waanzinnig dom project. Maak dan een HSL-Oost, van Utrecht via Twente naar Hannover. Daar kun je treinen naar Midden-, Oost- en Noord-Duitsland overheen sturen, die onderweg in Nederland en Duitsland door dan ook nog door veel meer bewoond gebied komen waar ze veel meer passagiers kunnen oppikken. Via Twente naar Bremen en Hamburg is bovendien in kilometers korter.

    • Zie het ook niet gebeuren dat er een snelle verbinding tussen Amsterdam - Groningen - Bremen - Hamburg. Tenzij de Nederlandse overheid de aanleg van Lelylijn goedkeurt. Dan kan er wat veranderen.

      Een snelle(re) verbinding tussen Utrecht - Twente zal niet goedkoop zijn. Daar zijn behoorlijke aanpassingen voor nodig. Terwijl het veel simpeler en goedkoper kan:

      https://www.tubantia.nl/enschede/provincie-wil-dat-iedere-15-minuten-een-intercity-tussen-enschede-en-zwolle-rijdt~a6170f31/

      Provincie Overijssel streeft al jaren naar een verbeterde verbinding tussen Enschede - Zwolle. Dus als provincie Overijssel met hulp van de overheid het spoor tussen Zwolle - Wierden (40 km) gaat moderniseren maak je al behoorlijk tijdswinst tussen Amsterdam - Lelystad - Zwolle - Wierden - Hengelo met IC Amsterdam - Hengelo - Enschede/Berlijn/Hamburg (geïntegreerd in 1 keer p/u).

      Goederentreinen uit Noord(West) Duitsland/Scandinavië kunnen dan zowel gebruik maken van de Wunderlinie (mits aangepast voor aslast van maximaal 25 ton) of het spoor tussen Bad Bentheim - Hengelo - Deventer - Amersfoort - Randstad.

    • Hoeveel zou het kosten om de bestaande lijn op te waarderen naar 160 of 200 km/u, en een boog om Almelo aan te leggen tussen Holten/Rijssen en Delden?

      • @gerben de Vos: Voor Amsterdam - Berlijn een zo gestrekt mogelijke verbinding, dus geen ommetje via Lelystad en geen boog maar, een short cut van Holten naar Delden en zo naar Hengelo.

    • Als het doel een snelle verbinding Amsterdam - Hamburg is, kun je beter een HSL in dunbevolkt gebied leggen, want dan moet je toch niet te vaak onderweg stoppen en dichtbevolkt gebied maakt de aanleg alleen maar lastiger.

  • Wat een woeste plannen. Eerst maar de regio versterken. Nog een geluk dat ze tegelijkertijd aan spoor en brug werken.
    De Randstad één maal per jaar tripjes spelen een wat minder belang. Hoewel het wel aardig zou zijn om makkelijk van Zwolle naar Bremen te kunnen reizen. Groningen is al binnen bereik.

  • Is eigenlijk wel onderzocht hoeveel reizigers hiervan gebruik willen maken? Veel internationale treinen rijden alleen bij de gratie van nationaal vervoer.

  • "... tussen Groningen en Bremen op termijn een half uur wordt verkort." Dat zegt mij niet zoveel omdat de huidige reistijd niet wordt vermeld. Hoe lang duurt de reis nu?

  • Het hale bericht nogal veranderd!!!
    Zodat het net lijkt alsof sommige reacties nergens op slaan. Hartelijk dank.

    • Wat bedoel je Peter? Wat is veranderd? Welke reacties lijken nu niet meer te kloppen? Er is 1 fout hersteld, er werd een keer per abuis over Leeuwarden gesproken.

  • Het enige probleem tussen Groningen en Bremen is dat er vrijwel geen grote steden tussenin liggen zodat de bewoners in kleinere plaatsen niet eens in een dergelijke trein kunnen plaatsnemen. In het noorden doen ze trouwens vrijwel niets aan elektrificatie, laat staan spoorverdubbeling, een enkele uitzondering daargelaten.
    Dit project zal natuurlijk gewoon in een geldverslindend en nutteloos project veranderen omdat ze, zoals ik al eerder zei, daarboven het spoorwegennet toch vrijwel niet moderniseren.

    • Behalve dit probleem is er ook nog de situatie dat Groningen en Leeuwarden typische "Dutch Mountains" zijn. Belangrijk voor ons, tweederangs in Europa. Het treinverkeer van buitenland naar Nederland is toch vooral naar Amsterdam.

      In Duitsland is de lijn Stuttgart-Nürnberg behept met hetzelfde euvel: geen noemenswaardige grote steden ertussen (Groningen-Bremen heeft tenminste Oldenburg nog). Gevolg is dat de IC er in relatief kleine plaatsen stopt (Aalen, Crailsheim, Ansbach).
      Het 200 km/u materieel waar ik in 2006 tijdens het WK voetbal nog mee reisde, is inmiddels vervangen door IC2-dubbeldekkers die maar 160 km/u kunnen. Sneller gaat het ook nergens op die lijn en DB kan het 200 km/u materieel elders zinvoller inzetten.

      Maar sinds de ingebruikname van de HSL Bamberg-Erfurt-"Halleipzig" is de lijn weer interessanter geworden, omdat Berlijn-Stuttgart via Neurenberg sneller kan zijn dan via Frankfurt. Groningen-Bremen kan helaas niet van dergelijke maatregelen profiteren: met de Duits-Deense tunnel (Fehmarn) profiteert weliswaar Kopenhagen-Groningen-Amsterdam maar ook Kopenhagen-Osnabrück-Amsterdam (dat nu al sneller is).

      • Wat trouwens nog veel erger is daar in Groningen en Leeuwarden is dat ze daar alles willen gaan verbouwen omdat de perronoverkappingen in een zeer slechte staat verkeren! Deze oude stations zullen hierdoor zelfs van binnen en buiten er alleen maar lelijker op gaan worden in plaats van mooier!

  • Hoe komen ze toch bij die naam: "Wunderline". Half Duits, half Engels. Of hebben we het verkeerd begrepen en moet het "Wunderlinie" zijn, waarbij dat laatste "linie" op z'n Duits moet worden uitgesproken, als "lienieje"??