fbpx
ICNG België . Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Snelle trein naar Brussel fors duurder (maar langzame trein goedkoper)

Een treinreis naar Brussel valt voor reizigers met de nieuwe Eurocity Direct een stuk duurder uit. Reizigers met de tragere EuroCity reizen daarentegen een stuk goedkoper naar de Belgische hoofdstad. Reizigersorganisatie Rover vindt de nieuwe Eurocity Direct te duur en wil dat voor deze trein hetzelfde tarief geldt als voor binnenlandse intercity’s waarmee wat Rover betreft de nieuwe trein vergelijkbaar is.

Treinreis in Nederland ruim helft goedkoper

De prijs van de nieuwe Eurocity Direct, die vanaf 15 december dagelijks zestien keer in twee uur van Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid rijdt, zit onder die van de hogesnelheidstrein Eurostar maar ruim boven die van de huidige IC Brussel en heel ver boven een intercitykaartje. Een kaartje Amsterdam Centraal – Antwerpen-Centraal gaat straks van maximaal 44,30 euro naar maximaal 53,20 euro, een verhoging van 20 procent. Een enkeltje Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid kost straks volgens het standaardtarief 64,10 euro met de nieuwe trein, ruim 13 procent meer dan nu. Voor een rit met de intercity de andere kant op, van Amsterdam Zuid naar Groningen, reis je ook 200 kilometer in twee uur, maar dat kost 29,40 euro, ruim de helft goedkoper.

Maximaal cashen

Rover is over de prijs niet te spreken en pleit ervoor de trein naar België niet anders te behandelen dan binnenlandse intercity’s. ’’Wat een gemiste kans”, zegt Rover-directeur Freek Bos over de Eurocity Direct. ’’België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden.” Bos wijst erop dat de Eurocity Direct in Nederland een gesubsidieerde trein is. “Er is nergens reden toe om maximaal te cashen.”

Omdat voor de Eurocity Direct Rotterdam Centraal het laatste station voor de grens is, gaan abonnementhouders met vrij reizen in het binnenland straks al vanaf Rotterdam betalen voor het buitenlandse traject. De prijs komt dan op maximaal 50,90 euro tot Brussel Zuid terwijl zij nu met de IC Brussel vanaf Breda betalen (29,90 euro). Reizen ze met de EuroCity dan zijn ze goedkoper uit omdat er dan zoals nu vanaf Breda betaald moet worden en die prijs gaat omlaag.

Tot drie keer zo duur

Vooral de 2,5 miljoen vaste klanten van NS moeten door de wijzigingen fors meer gaan betalen. Wie in Nederland onbeperkt kan reizen (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij abonnementhouders) gaat straks voor een flexibel treinkaartje naar Antwerpen geen 12,30 euro, maar 39,30 euro voor de Eurocity Direct betalen. Ook reizigers met een Dal Voordeel abonnement zullen straks 39,30 euro moeten betalen voor een flexibel ticket, terwijl dat vanaf Rotterdam nu nog 22,40 euro is.

De grote prijsstijging komt doordat NS-abonnementen richting België na Rotterdam niet meer geldig zijn. Reizigers met een abonnement betalen dus vanaf Rotterdam evenveel als reizigers zonder een abonnement. De Eurocity Direct stopt na Rotterdam niet meer in Nederland.

Voordelig Saver-tarief

NS International wijst er op dat de focus te veel ligt op het standaardtarief. “In de praktijk zullen de meeste reizigers gebruik maken van een Saver-tarief, dat 10% tot 60% korting geeft op het standaardtarief.” Het Saver-tarief vervangt het huidige EarlyBird-tarief. Verschil is dat het Saver-tarief ook lastminute aangeboden kan worden. Met het Saver-tarief kun je al voor 25 euro van Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid of voor 22,80 euro van Amsterdam Centraal naar Antwerpen (overstap op Eurocity Direct op Schiphol). Dan ben je zelfs goedkoper uit dan met een binnenlandse intercity.

Goedkoper met de EuroCity

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. De versnelde trein Amsterdam – Brussel wordt weliswaar veel duurder, maar er komt ook een uurlijkse trein Rotterdam – Brussel bij. Die trein, EuroCity, wordt gereden door de Belgische spoorwegen (NMBS) en wordt juist goedkoper dan de huidige trein.

Wie van Amsterdam Zuid naar Antwerpen reist en in Rotterdam overstapt op de EuroCity gaat straks 37,80 euro voor een flexibel treinkaartje betalen. Dat is 13 procent goedkoper dan nu (43,50 euro). Ook reizigers met een NS-abonnement kunnen voordelig mee met deze trein. Een treinkaartje van de Eurocity Direct is overigens weer niet geldig in de langzame trein.

Dit gaat er veranderen
-> De Intercity Brussel wordt vervangen door de Eurocity Direct en wordt 38 minuten sneller dan de huidige trein. De Eurocity Direct zal starten in Lelystad Centrum en via Amsterdam Zuid en Rotterdam naar Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid rijden.
-> De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur, de trein is echter veel sneller doordat er niet meer wordt gestopt te Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport – Zaventem. De versnelde trein wordt gereden door NS.
-> Nieuw is de EuroCity Rotterdam Centraal – Brussel, deze stopt wél op de plekken waar de Eurocity Direct niet stopt. Deze trein wordt gereden door de NMBS.

Hogesnelheidstrein

In de reisplanners wordt Eurocity Direct gezien als hogesnelheidstrein, ook al is de dienstregeling ontworpen op 160 kilometer per uur. Toch kunnen reizigers straks geen beroep doen op de Railteam-regelingen voor hogesnelheidsreizigers. NS-woordvoerder Anita Middelkoop legt uit: “Officieel gezien is een trein een hogesnelheidstrein als hij 250 km per uur kan rijden. De ICNG-B die rijdt als Eurocity Direct heeft een topsnelheid van 200 km per uur.”

In de nieuwe snelle treindienst zijn reizigers overigens niet verzekerd van een zitplaats, net als bij de huidige trein is reserveren niet mogelijk. Of dat in de toekomst gaat veranderen, is onduidelijk. Wel zijn de nieuwe treinen alvast voorzien van stoelnummers.

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

© Treinreiziger.nl

3.9 16 stemmen
Artikel waardering
183 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N...
26 dagen geleden

De NS-internationaal-medewerkers van hun helpdesk weten overigens nog niet hoe deze nieuwe treinen gaan werken met interrail..
Is wel een prestatie van NS om zo veel negativiteit te weten te produceren rond het introduceren van een gigantische hoeveelheid nieuwe treinen..

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Die zal wel gewoon inbegrepen zijn, ga ik vanuit.

David Nijenhuis
26 dagen geleden

Klopt, NMBS heeft dat al gepubliceerd. Interrail is geldig en er hoeft geen toeslag betaald te worden, ook niet voor de duurdere ECD-trein.

Maar opgepast….!: als je met de ECD-trein wil en je In-/Outbound-reizen zijn al opgebruikt, (omdat je bijv. met een twee of driemaandspas tusssentijds even naar huis moet, wat vele pashouders doen ivm werk, huwelijk/begrafenis bijwonen, etc.), dan zal er (voor zowel Belgen als Nederlanders) een kaartje Rotterdam-Antwerpen/Brussel bijgekocht moeten worden, omdat, (in elk geval online) de optie gratis reizen in België/Nederland geen korting oplevert. Probeer – als je kunt plannen – voor de reizen van/naar Duitsland een kaartje met BahnCard 100 te kopen, zodat je je in-outboud-reizen niet hoeft te gebruiken en ze nog over hebt, voor als je met de ECD-trein (of Eurostar) richting België (of verder) gaat.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden

De NMBS heeft al bevestigd dat Interrail geldig zal zijn op beide treinen:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Producten/Details?id=e4565d05-d31c-4675-9493-35fad7922580
https://public-pf.b-europe.com/nl/Producten/Details?id=959e0788-3ccf-4836-a2e7-e224fe17fe48
Dat de EC goedkoper wordt, komt doordat het Belgische traject goedkoper wordt. Het Nederlandse wordt namelijk duurder (ca. 3%). Eigenlijk wilde NS de prijs aan Nederlandse kant nog meer laten stijgen, maar daar hebben ze van afgezien, zie het besluit van NS op het LOCOV-advies.
Op dit moment zijn NS-abonnementen overigens geldig tot de grens, niet slechts tot Breda. En voor het Belgische trajectdeel kun je een NMBS-abonnement kopen. Dat blijft zo in de EC.

N...
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Op dit moment kan ik bij NS geen ticket vanaf Hazeldonk (Grens) tot Antwerpen kopen.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Dat lukt prima in de EC. Kies de “100% korting in Nederland”. Prijs vanaf 15/12 is €4, nu nog wat duurder tot max. €12,30 in 2e klas.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Herstel, prijs van de grens naar Antwerpen in de EC is vanaf 15/12 max. €7,90 in 2e klas.

N...
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Dat is de EC ja, met overstap in Breda. De EC Direct is 17-40 euro voor Rotterdam-Antwerpen van wat ik kan zien.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Nederlandse abonnementen zijn niet geldig ten zuiden van Rotterdam in de ECD. Dus daarom kun je voor de ECD geen kaartje vanaf de grens kopen.

Gerben Vos
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Voor in België wonende Interrailreizigers zouden zulke kaartjes nochtans beschikbaar moeten zijn, aannemend dat Interrail op de ECD geldig zal zijn tot de grens. Of moeten die maar de EC-klassiek nemen…

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Theoretisch wel, maar omdat internationale treinkaartjes sinds een aantal jaar obv dienstregeling gekocht worden, moet je altijd vertrek- en eindstation opgeven (en dan loop je tegen het probleem aan dat abonnementen met 100% korting wel invoerbaar zijn, maar door de nieuwe regels op de ECD de 100% korting niet meer geven!). Vroeger had je nog een zog Pass tarief met gedeeltelijke geldigheid, die werd gebruikt bij kaartjes icm een Interrail OneCountry-Pass, maar of deze kortingsoptie nog bestaat, weet ik niet. Je zou ze dan aan het loket of telefonisch moeten bestellen, maar daar rekent NMBS doorgaans € 10 extra voor, (en dan zit je vaak ook nog met telefoonkosten) waardoor het niet veel meer uitmaakt (of soms nog duurder kan zijn), dan als je bijv. Antwerpen-Rotterdam voor de ECD bijkoopt.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Gerben Vos

Die zullen dan de EC-klassiek moeten nemen.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Het heet ook Roosendaal of Essen naar Antwerpen. Tenzij u met de auto gaat.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

NS International is open access vervoerder op Belgisch grondgebied.

Begrijpelijk dat de Belgische Intercity het goedkoopst is. NMBS gaat niet zijn eigen product uit de markt prijzen.

Maar de prijsverhoging van Eurocity Direct is niet evenredig ten opzichte van de verbeteringen. Eurostar is niet eens héél véél duurder dan Eurocity Direct. Vindt de prijzen van Eurocity NMBS, Eurocity Direct en Eurostar niet geheel in balans.

Gelukkig kan je een dure ticket bij Eurocity Direct voorkomen door een tijd van tevoren te boeken.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Tot op zekere hoogte, ruim van te voren een kaartje, toegegeven 1 e klasse, je wil een redelijke kans op een stoel 80 euro ( en dan moet je terug met een specifieke trein.

Rotterdam Antwerp, paar jaar geleden was dat 39 voor een weekend retour vrij reizen. Het prijsniveau van deze zit niet ver van Eurostar, die doen hun best mensen niet deze route te boeken dus vragen ,65 euro enkeltje.

De huidige gaat straks vanaf Rotterdam, zal wel kijken, het is niet alsof die nieuwe treinen veel extra bieden buiten snelheid, comfort is meer sprinter dan intercity en een simpele optie wat te drinken is al lang taboe

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Wie zuidelijker dan de lijn Rotterdam-Arnhem woont heeft bijna niets aan de ECD-trein is is sneller (en ook goedkoper) uit om via Breda te reizen. Interrailers die niet in België wonen kunnen nog een beetje tijdwinst boeken door in Antwerpen vanuit de EC op de ECD over te stappen (of andersom), al spreek je in beide richtingen maar van 6 minuten. De intercity naar Charleroi is ook een optie, maar de vertraging moet dan niet al te groot zijn, want je moet in maximaal 9 minuten van helemaal beneden naar helemaal boven, (of andersom) en daar ben je – zeker als het wat drukker is – toch wel 5 -6 minuten mee zoet!

DovaModaal
25 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat klopt niet: het is de NMBS die vervoerder is in België, en de NMBS rijdt deze trein in open access, dus los van haar concessie/openbaredienstcontract met de overheid.

Geert
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Kan je met een “vrije reisdag” meerijden met ECD of alleen maar EC binnen Nederland en naar Belgie?

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Geert

Alleen binnen Nederland. Vanaf Rotterdam is deze trein ineens een Open-Acces-trein en mogen vervoerders van de EU zelf bepalen welke kortingsproducten of tarievengamma ze in deze trein toelaten. Daarbij is NS al een stuk milder dan NMBS, want tot Rotterdam gelden alle binnenlandse NS-producten (al dan niet met Interciry-Direct toeslag!), terwijl NMBS tussen Antwerpen en Brussel alleen maar ECD-kaartjes in hun ECD-treinen accepteert. Voor wie bijv, meerdere dagen/week tussen beide landen moet reizen, kan dat een dure aangelegenheid gaan worden!

Annemiek
25 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

NMBS gaat juist geen ECD-tickets accepteren.

Willem
25 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

Dat heeft niets te maken met dat de NS milder zou zijn dan de NMBS, maar komt simpelweg door het feit dat de ECD ten noorden van Rotterdam onder de Nederlandse Hoofdrailnet-concessie rijdt en dus tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport naast een ECD óók een gewone NS Intercity direct is en tussen Schiphol Airport en Lelystad Centrum een gewone NS Intercity. In België daarentegen rijdt deze trein, in open-access en niet onder de Belgische railconcessie of hoe ze dat in België ook maar noemen. Daarom moet je met een NMBS-ticket Zone Antwerpen – Zone Brussel een reguliere NMBS-trein naar keuze nemen (inclusief de langzame EC).

Baardstaart
26 dagen geleden

Fyra 2.0 – Ik heb het niet over het uiteenvallen van de treinen, maar toen had men ook een duurder eigen ticket systeem en dat trekken de reizigers ook niet. 160 / 200 km/h een HSL. In Duitsland rijden er treinen 200km/h dat gewoon een RE is.

Ook de naam Eurocity vind ik ver gezocht voor dit soort verbindingen. En zeker voor de trage Belgische trein wat infeite niet veel meer is dan een IRE. (Interregio Express)

Hopelijk weinig kinderziekten met de Eurocity Defec… Direct, want je mag met je kaartje voor de Eurocity Direct ook niet in de gewone Eurocity. Hoe krijgen ze dit nu voor elkaar. Uiteindelijk wil een reiziger bij rituitval of andere storingen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming. Evt. met het lokaaltje (RS) van Antwerpen naar Roosendaal en daar de IC naar Rotterdam of Amsterdam

Het gevolg is dat het gros de Belgische trein neemt en de trein met de eigen tickets links laat liggen. Door het idiote ticket gedoe zie ik een wereld vol zwartreizigers bij een kapotte Eurocity Direct in de trage Eurocity (ook andersom) en een boel klachten bij zowel de NS als reizigersbelangen organisaties, zoals TreinTramBus, Rover, VoorBeterOV en ook op deze site hier.

K. van Sambeek
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Een hoop gedoe, verplicht reserveren dus treinbinding voor binnenlandse afstanden op een internationale route in het verenigd Europa. Flixbus (veel voordeliger en vaak rechtstreeks) en de boemel via Essen (vrije treinkeuze) zullen er wel bij gaan varen.

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  K. van Sambeek

Bij Flixbus is reserveren altijd verplicht. In Duitsland in de IC/ICE ook als je niet failliet wil gaan.

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hamburg – Muenchen is heel wat verder dan Amsterdam – Brussel. Voor de rest blijft de rest van de kritieken staan, zoals het niet kunnen reizen met een EC Direct ticket in een EC. Leuk als er een trein uitvalt. En de reservering geeft je ook geen recht op een zitplaats… Ik kan dit echt niet serieus nemen.
Verder dat er ook terecht genoemd wordt dat je met een auto makkelijk over de grens kan en met de trein een heel gedoe wordt. Zo maak je de trein er niet aantrekkelijker op voor de reizigers.

Paul Lamote
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja, maar Hannover-Hamburg is niet verder dan Amsterdam-Brussel.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tenzij je de duurste 1 e klasse neemt heb je geen vrije trein keuze, nu zie ik na/nmbs er wel voor aan voor specifieke treinen neer dan 100 procent bezetting te verkopen

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Nou wordt ie helemaal mooi. Treinkeuze bij treinuitval als premium dienst… De IRE (Interregional Express) Brussel – Rotterdam is een normale trein en bij een stremming van de Eurocity Direct is dat een logische keus om die trein te nemen. Dito geldt voor het lokaaltje Antwerpen- Roosendaal met overstap in Roosendaal. En al die treinen hebben gewoon 2de klas voor de tweede klas reiziger. Verder kunnen reizen bij treinuitval met normale regionale treinen (dus geen premium treinen, zoals Eurostar) is mijnsinziens een recht voor iedere betalende reiziger en niet voor eerste klas reiziger… Wellicht budgettreinen uitgezonderd als Flixtrein, GoVolta etc..Trouwens de EC-Direct is ook een gesubsidieerde trein.

Joost
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja, wettelijk en in theorie heb je gelijk, maar volgens mij gaan we dezelfde situaties krijgen als met the Thalys/Eurostar en ICE op Keulen-Brussel. Je trein valt uit, de volgende is twee uur later, maar een uur later gaat het andere “merk”. Volgens EU regels mag je die trein nemen. Succes om er op te komen, Securail houdt je gewoon manu militari tegen om er op te komen. Waarna je bij de helpdesk of Interrail mag gaan bewijzen dat je de trein niet op “mocht” en dus recht hebt op een hogere vergoeding (lukt eigenlijk altijd wel). Ze snijden zichzelf in de vingers…

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

Je mag een ander merk trein nemen maar daar moet je dan een ander merk kaartje voor kopen dat je later kunt declareren. Je mag niet met je oorspronkelijke kaartje in een ander merk trein.

Joost
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Welke regel is dit? Iets wat NS verzint? Volgens de EU-verordening reizigersrechten mag je gewoon de andere trein nemen zonder nieuw kaartje. Ik heb nog nooit een nieuw kaartje gekocht. Dat vergoed proberen te krijgen geeft alleen maar meer administratie, zou ik nooit doen.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De ECD wordt juist niet gesubsidieerd.

Ton
25 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hij valt niet onder de licentie dat klopt, echter die rails zijn natuurlijk wel met belastinggeld betaald dus de infrastructuur wordt wel degelijk gesubsidieerd

Jasper
22 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

En die auto snelwegen zijn dat ook. Het klopt gewoon niet wat je daarmee zegt.

Een subsidie is er pas als een orgamisatie voor dat doel een zak geld krijgt. Anders zou je ook kunnen zeggen dat de brandweer subsidie krijgt, dat is het niet.

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Helemaal fout geïnterpreteerd: wel of geen treinbinding kent geen onderscheid in reisklasse, of een trein (of tarief) kent treinbinding in beide klassen, of helemaal niet), voortaan huiswerk beter maken, voordat je wat schrijft, aub en dank u wel!

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Niet helemaal juist. De Duitse ICE/IC kant geen reserveringsplicht, (alleen voor de grensoverschrijdende verbindingen naar Nederland in de zomermaanden, icvm topdrukte) het is echter wel verstandig om een zitplaats te reserveren, doe dat bij DB, dan is de reservering in de aansluitende niet alleen gratis, je kunt meestal ook op de grafische zitplaatsaanduiding uitkiezen welke (nog vrije) zitplaats(en) je wilt reserveren.

N...
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hebben ze leuk verzonnen overigens, maar per artikel 18.1 van EU regulatie 2021/782 (passagiersrechten van treinpassagiers) mogen ze dit helemaal niet afdwingen.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32021R0782

Vanaf een vertraging van een uur staat hier gewoon dat de reiziger mag kiezen uit :

  • volle restitutie, en afbreken van de reis (terugreiskosten naar startpunt zijn nog altijd voor kosten van vervoerder)
  • Snelste route onder vergelijkbare omstandigheden, direct uitgevoerd
  • Route onder vergelijkbare omstandigheden, op een later tijdstip naar keuze van de reiziger.

Hierbij geldt dat de vervoerder alleen naar lagere comfort-klasse mag verlagen als dit de enige optie is.

NS-international mag volgens mij dat hoofdstuk nog wel eens goed doorlezen, zeker het stuk over de verplichting om bij vertraging binnen honderd minuten met een gepast alternatief te komen voor de reiziger.

Joost
25 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Zie hierboven. In Brussel heeft Securail instructies je NIET op te laten stapen op de “verkeerde” trein. Ze houden je net zo lang tegen/bezig/vast tot de trein weg is.

N...
23 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

In Brussel, op steenworp-afstand van de plaats waar die wetgeving geschreven is? Wat een wrange situatie..

Joost
23 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Inderdaad. Ga maar eens kijken om 18:30 op Brussel-Zuid als de laatste avond ICE naar Duitsland uitvalt. Paar honderd man in de rij bij het loket internationaal, altijd dikke pret met Securail. Meestal aankomst 01:30 ipv 21:30 in Frankfurt Hbf. Overstappen in Luik/Welkenraedt, Aken, Keulen en Frankfurt Airport. Been there done that.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zwartrijders tha als je een Belgische bemanning hebt is de kans op controle groot bij Nederlandse bijna 0

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als de EC uitvalt, of je mist een aansluiting, waardoor de vertraging minimaal 60 minuten wordt, heb je het recht de eerstvolgende trein te nemen, (als deze trein een ECD dus altijd, want die kent namelijk geen reserveringsplicht. Bij de Eurostar kan dat alleen, als er nog plaats is), dan ben je dus geen zwartrijder.

Dries Molenaar
26 dagen geleden

118% goedkoper zou betekenen dat je geld toe krijgt.

Het blijft komisch dat buitenstationnetje zonder voorzieningen Almere Buiten zo prominent op de kaart blijft staan.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Dries Molenaar
Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat hoort er niet in thuis, maar schijnt dienstregelingtechnisch noozakelijk te zin. Ik vraag me overigens af hoeveel reizigers uit Lelystad en naar Antwerpen en Brussel gaan.

N...
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Hij rijdt in het tijdslot van een ICD (Lelystad ->) Amsterdam Zuid -> Rotterdam ja.
En Almere Buiten is al lange tijd een ‘sneltreinstation’.
Effectief is het ECD Brussel -> Amsterdam Zuid , verder als sneltrein naar Lelystad.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Almere Buiten is geen sneltreinstation. Bij het begin van het gebruik van de Flevolijn is men er gaan stoppen met stoptreinen zodat de mensen daar niet met een stoptrein naar Centrum zouden hoeven. Helaas blijft door sociale terreur deze stop nu in stand. Terwijl het tegen ieder gezond verstand is. Er is niets, het is een armoe buurt. Opstappers zijn er nauwelijks nog.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

sneltreinen, natuurlijk 🙂

Arjan Kuiper
26 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Is gewoon een station waar intercity serie 2400 Lelystad-Dordrecht maandag-donderdag halteert

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ach ja… De NS heeft zoveel medelijden met de bewoners aldaar dat ze die mensen een makkelijke verbinding naar Antwerpen en Brussel willen aanbieden….. (sarc off)

Paul Lamote
26 dagen geleden

Luxe, snelle treinen eisen en bijna niets willen betalen. Tja, dat gaat niet lukken Rover.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Er is niks luxe aan de IC NG. Het is een gewone IC en binnen Nederland wordt hij tarifair ook zo behandeld.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

De Eurocity Direct is tussen Schiphol en Brussel bijna net zo snel als de Eurostar/Thalys met precies hetzelfde stoppatroon. Daar mogen reizigers ook voor betalen. Wil je goedkoper naar België reizen, dan kun je met de Eurocity Rotterdam-Brussel reizen die precies hetzelfde pad heeft als de huidige IC Amsterdam-Brussel.

Rian van der Borgt
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het blijft een gewone IC, waar je hoogstens een bescheiden HSL-toeslag voor zou kunnen vragen.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Je betaald voor de snelheid voor het overslaan van Breda, Noorderkempen, Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Airport, Brussel Noord en Brussel Centraal. Ja daarvoor betaal je toeslag voor.

Patrick
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dus binnen NL zou er op elke IC een toeslag moeten komen? Tja je kan ook met de sprinter

Baardstaart
26 dagen geleden
Antwoord aan  Patrick

Zoals tussen Apeldoorn – Amersfoort en Deventer – Zwolle.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ook tussen Weert en Roermond rijden geen Sprinters. Dit geldt ook voor Heerhugowaard Den Helder. Overigens rijdt de Intercity daar een stopdienst.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Patrick

Een gewone Intercity stopt in principe in iedere stad met minstens 80.000 inwoners (Zoetermeer uitgezonderd), de Eurocity Direct slaat twee > 100.000 inwoner-steden over en biedt een dermate hoog tijdsvoordeel op Rotterdam-Antwerpen dat een flinke toeslag rechtvaardig is. Wil je geen toeslag betalen, dan ga je maar met de Eurocity.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Eurostar is 35m tenminste voor de snelheidsbeperking gewoon 1.05. als je weet dat Breda 10/15m kost en Noorderkempen 5m .

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Al na de Fyra debacle waren er al geluiden dat er een snellere Intercity tussen Brussel – Amsterdam moest komen. Die wens was er altijd al. En bepaald niet alleen bij de NS.

Destijds werd er ook geklaagd dat de Beneluxtrein tergend traag was via Roosendaal. Zelfs nadat het via de HSL reed werd er gemopperd over de totale reistijd.

Nu is er een snellere treinverbinding tussen Brussel – Amsterdam v.v. Maar blijkt de tarieven weer een bron van kritiek te zijn. Overigens niet geheel onterecht. Het verschil in prijs tussen Eurocity en Eurocity Direct is groot.

Kortom het is de vraag of ondanks de enorme aanbod van verschillende treinen met verschillende snelheid, tarieven, comfort en boekingen tussen Brussel – Antwerpen – Nederland je iedereen het naar de zin kan maken.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De Eurocity Rotterdam-Brussel heeft evenveel reistijd als de Beneluxtrein (zowel via de Breda- als de Roosendaal-route) en is dus in wezen de rechtstreekse opvolger van de Beneluxtrein. De Eurocity Direct Lelystad-Brussel is een Beneluxtrein+ die slechts enkele minuten trager is dan de Thalys en de Eurostar. Ja, daarvoor moeten reizigers gewoon voor dokken. Je mag in Duitsland ook niet met een kaartje voor het regionaal vervoer in de ICE zitten, dus waarom in Nederland/België wel?

daan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De eurocity is helemaal geen opvolger van de beneluxtrein, de echte beneluxtrein van voor 2009, was sneller in brussel van amsterdam dan de huidige beneluxtrein.

Omdat de belgen zonodig een onzin omweg via zaventem willen, die de tijdswinst van de hsl ongedaan maakt (rotterdam-antwerpen via breda of via roosendaal is evensnel).
Sinds wanneer moet je extra betalen om niet een omweg te nemen?

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Als je tijdig boekt valt dit wel mee.

Willem
24 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Tja, als ik het me goed herinner, is juist ná het Fyra-debacle de IC Brussel nog trager gemaakt doordat deze via Brussels Airport – Zaventem ging rijden. Daarvóór reed hij non-stop van Mechelen naar Brussel en dan ook nog eens via de veel kortere route langs Vilvoorde.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Precies er is een alternatief.

Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Patrick

Je betaalt al toeslag voor de ICNG tussen Schiphol en Rotterdam.

Willem
24 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je betaalt geen toeslag voor de ICNG, je betaalt toeslag voor de HSL. De ICNG is slechts een materieeltype en de opvolger van o.a. de ICR-rijtuigen.

daan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dus als ik de trein naar groningen pak, moet ik ook toeslag betalen omdat deze het intercitystation Meppel overslaat?

Die trein doet ook 200km in 2 uur, net als de icng.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Mee eens. Maar NMBS en Eurostar zijn natuurlijk bang dat de ICNG België/Eurocity Direct de Eurocity Rotterdam – Brussel en Eurostar wegconcurreert.

Daarom hebben NS International, NMBS en Eurostar het zo geregeld tussen Brussel – Rotterdam/Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid.

In ieder geval zal NS met 413 zitplaatsen in ICNG België niet overvol zijn.

Overigens kunnen treinreizigers wel met gewone tarieven (inclusief HSL toeslag) tussen Schiphol – Rotterdam/Breda met ICNG België reizen?

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De ICNG is tussen Lelystad en Rotterdam een gewone binnenlandse Intercity waarbij er enkel tussen Schiphol en Rotterdam een HSL-toeslag gevraagd wordt.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Moet je waarschijnlijk sommige treinreizigers uitleggen dat toeslag noodzakelijk is tussen Schiphol – Rotterdam via HSL.

Dat zal verwarring opleveren. Ze kunnen de HSL toeslag beter in de prijs berekenen. Ben je er vanaf.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Probleem: dan betalen mensen met afgekocht reisrecht zoals studenten dat niet.

HUS1995 Harshan Uruthiranantha Sarma
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ja want NS en NMBS, alsook: Eurostar zijn gierig. Ze willen de reizigers in de kou laten staan vanaf zondag 15 december 2024. Dat is een feit. De Eurocity Direct verpest heel wat Belgische treinverbindingen, niet enkel de ene tussen Antwerpen en Brussel, maar over heel België. Want die treinverbindingen moeten plaatsmaken voor deze dure trein, waardoor voor hen geen ruimte is. Dat is heel erg jammer. Dat is allemaal de schuld van die spoorwegbedrijven die azen op geld voor de zakken van de managers.

Hanzeboog
26 dagen geleden

Dit verhaal is enorm opgeklopt door de media.

Één trein die net als Eurostar dezelfde rijpatroon heeft. Die kan echt niet héél het Belgische spoornet ontwrichten met 4 – 6 sporen tussen Antwerpen – Mechelen – Vilvoorde/Brussel Airport – Schaarbeek.

Het wordt nagepraat. Typisch klok en klepel reactie.

Harshan Uruthiranantha Sarma
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Nee, door de komst van deze trein wordt een trein afgeschaft, omdat deze trein te veel is voor deze route. En de andere trein heeft een bediening van kleinere belangrijke stations die vanaf december 2024 op weekdagen maar 1 keer per uur bediend worden door een IC-trein, terwijl in het weekend die door 2 IC’s bediend worden. Deze stations zijn nuttige en dichtbevolkte stations.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Eurostar wil niet eens dat je korte routes neemt maar door naar Parijs of Londen, vandaar dat een 2e klasse 65 euro enkeltje Rotterdam Antwerp is

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Dat is vol tarief. Kan goedkoper als je ruim van tevoren boekt.

Maar je hebt gelijk dat Eurostar vooral treinreizigers richting Parijs/Londen wilt. Ze willen tot 2030 zoal niet investeren in meer treinen.

Dan kan je beter Eurocity en Eurocity Direct nemen tussen Rotterdam – Antwerpen.

TtC
25 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De Eurostar reiziger vanuit Nederland naar Antwerpen en Brussel een alternatief bieden, zodat er meer zitplaatsen beschikbaar zijn voor reizigers naar Parijs en Londen, is precies de doelgroep voor Eurocity Direct. Een modal shift (het verdubbelen van het aantal reizigers in internationale treinen in 2030) zal met het gevoerde beleid, maximaliseren van de opbrengsten (waar overigens niets mis mee is), niet gerealiseerd gaan worden.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

In Rotterdam beginnen is voor veel reizigers het aantrekkelijkst omdat je rit er naar toe in de goede richting is en je zo de kortste totale reistijd hebt.

daan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ook die trein is harstikke duur, ongeveer 1.5 keer het voltarief van ns, voor een vergelijkbare afstand.

David Nijenhuis
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Inderdaad, de EC zal met I 11 rijtuigen gereden worden en die zitten een stuk comfortabeler dan de Intercity NietGeschikt, (waar je bij de helft van de stoelen niet eens fatsoenlijk naar buiten kunt kijken!)! Als NS de vaste klantreiziger vast wil houden, gaan ze als de wiedeweerga de kortingspercentages gewoon toekennen, (tenminste als ik hen was), anders zie ik een groot deel verhuizen naar Flixbus en BlaBlaBus, waar je voor pakweg 2 tientjes (of soms nog minder mee kunt).

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

De treinreizigers die een enquête invulden over ICNG waren tevreden. Echt niet omdat dit door NS gepubliceerd werd.

Dat bashen van NS lees je veel. Maar echt niet iedereen is ontevreden over NS. Alleen niet iedereen geeft zijn mening omdat ze er geen behoefte aan heeft.

Overigens heb ik in zowel I – 11 rijtuigen en ICNG gezeten. Over beide treinen ben ik tevreden.

Minpunt bij ICNG is dat bij bepaalde delen de trein wat kraakt. Waar komt dat vandaan? En bij bepaalde delen is de trein wat lawaaiig.

Minpunt bij I – 11 rijtuigen zijn dat de toiletten niet echt geschikt is voor rolstoelgebruikers. En ontbreken van gelijkvloerse instap. Bij de bouw van I – 11 rijtuigen werd tot in tegenstelling tot ICNG weinig rekening gehouden met mindervalide treinreizigers. Niet verassend omdat de oudste I – 11 rijtuigen zoals 25 jaar oud zijn.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Ik heb er 1 maal ingezeten en vond tov gewone ic het minder comfortabel, meer sprinter

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Wat een onzin. Weer die typische napraterij.

Prima stoelen, USB, stopcontacten, hoofdsteun, royale bagageruimte, beenruimte, mooie schone vloer, schonere toiletten, transparantie.

Wel eens in de toiletten van ICR en DDZ gezeten met al die spuuglelijke tekeningen en graffiti?

Maar ieder zijn smaak. ICNG is mijn favoriete trein. Meer nog dan ICM-M.

Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Koopjesjagers kunnen met de andere trein.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De Eurocity Rotterdam-Brussel heeft precies hetzelfde pad als de huidige IC Amsterdam-Brussel tussen Rotterdam en Brussel, dus in feite veranderd er weinig voor veel reizigers. Alleen voor reizigers naar Amsterdam komen er overstaps in Schiphol en Rotterdam erbij.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dat is wel fair van NMBS. Amsterdam Centraal is de belangrijkste station voor internationale toeristen.

Zal je zien dat de ICNG België/Eurocity Direct dan graag genomen worden. Weliswaar met een overstap in Schiphol op de Airport Sprinters naar Amsterdam Centraal.

Maar het is welke afwegingen er gemaakt wordt qua tarieven, comfort, bereikbaarheid. Daar is genoeg te kiezen met 4 soorten treinen.

Jan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

He Bert is back de man met 5 accounts op deze websites en Paul is jouw nieuwe account? Vond het al opvallend dat je zo weinig reageert tegenwoordig…
Toen mensen er achter kwamen heb je een nieuwe naam gebruikt? Uitkering Bert sitters

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Relatief dan een koopje wordt het ook weer niet

Bert Sitters
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Ik vind van Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid in een comfortabele trein op 17 december voor euro 13,10 ( zonder kortingsregeling) een koopje.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het is wel het normale standpunt van Rover. Goedkoop en gratis op kosten van een ander. Wel klagen over stofrandjes en de dienstregelingsuitvoering.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

In hun hart zijn het allemaal Kruidvatkaartjes gebruikers van vroeger.

N...
26 dagen geleden

Ik vind het overigens wel jammer dat ze de Eurocity niet even twee minuten later laten vertrekken in Breda, en zo de overstap Nijmegen -> Breda -> Antwerpen goed te doen maken.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Tja, dat pas niet. Net zoals dat nu ook al niet past, want de Eurocity Rotterdam-Brussel heeft tussen Rotterdam en Brussel precies hetzelfde pas als de huidige IC Amsterdam-Brussel.

N...
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Misschien proberen die binnenlandse IC een paar min eerder in Breda te laten komen dan.. Kan uit ervaring zeggen dat die helaas ook vrij geregeld +2 binnenrijdt in Breda..

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Past ook niet. De IC Zwolle-Roosendaal zit volledig vast en kan niet verschoven worden.

daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Opsplitsen in zutphen en doorrijden naar hengelo? En de stoptrein arnhem zutphen door laten rijden naar zwolle?
Krijg je er ook een goede oost west verbinding bij.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  daan

In Zutphen kun je de IC Zwolle-Roosendaal niet splitsen en bovendien is Zutphen-Hengelo enkelsporig en niet geëlektrificeerd, dus geen optie voor een doorgaande Intercity.

dagreiziger
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Hij bedoelt uiteraard het ‘gewone’ spoor via Deventer wat wel dubbel en elektrisch is. Alleen moet die dan in Deventer keren, maar dat lijkt me geen probleem.

Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Keren kost tijd. Hoe pas je dat in tussen doorgaande treinen? Op Breda is ruimte zat, maar Deventer is echt een stuk kleiner met minder sporen,

daan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Hij wordt gelektrificeerd de komende paar jareb, dus dan wel een optie, en dan is twente ineens eej stuk beter bereikbaar vanaf belgie en zuid nederland (en omgekeerd)

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Wat een dwaas idee.

daan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Iemand weet niet wat voor een flessenhals almelo hengelo nu is. Of hoe een kaart te lezen …

Jan
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Je doet hier alsof je de eigenaar van ns bent zonder met feiten te komen HET PAST WEL

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

De dienstregeling van de IC Zwolle-Roosendaal wordt bepaald door de knoop Zwolle, de knoop Zutphen, de IJsselburg bij Zutphen, het drukke baanvak Arnhem-Nijmegen en de enkelsporige brug bij Ravenstein. Het is gewoon niet mogelijk om met de tijden van de IC Zwolle-Roosendaal te schuiven. En ik heb liever voor een langere reis een 25 minutenoverstap dan een 5 minutenoverstap wat meestal resulteert in een 35 minutenoverstap.

Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Wie is “Jan”, die dit zo zonder onderbouwing met hoofdletters eruit gooit?
Heeft Erno-Berk beweerd dat hij eigenaar van NS is?

Bert Sitters
26 dagen geleden

Even de volgende vergelijking
Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid in de tweede klas enkele reis. Reizen in de morgen.
13 december met de huidige internationale IC reistijd 2:06, prijs 18,50.

19 december met de Eurocity Direct, reistijd 1:30, prijs 23,00.
19 december met de gewone Eurocity, reistijd 2:08, prijs 16,40.
!9 december Eurostar, reistijd 1:08, prijs 77,00.
Per enkele reis ben je dan met de Euro City Direct dus 36 minuten eerder in Brussel.
Een autoritje enkele reis in een kleine middenklasser kost volgens de ANWB 70,40. Zonder parkeerkosten Het NIBUD komt echter veel hoger uit.
De routeplanner geeft aan dat een autoritje 2:24 duurt, maar tel daar flink wat bij door de files en eenmaal binnen de ringweg van Brussel is het in de auto een ware ramp. Bovendien kun je in de trein rustig werken.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Bert Sitters
FFA
26 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Duidelijke uitleg.
Respect.
Met de trein goedkoper en CO2 -uitstoot minimaal.
Meer mensen (ook hier) zouden zo moeten ( kunnen) denken.

Ton
26 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

En als je die tijd comfortabel zou doorbrengen misschien, ik heb geen auto dus is mijn enige optie, maar het is niet altijd een pretje,

Ber Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

De reizigers van de proefritten van de Eurocity Direct naar Brudssel zijn tevreden.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Brussel is tegenwoordig een LEZ Low-Emission Zone. Net als Antwerpen. Je moet wel even opletten of je autootje nog binnen mag 🙂 Om dan duur te parkeren.

Bert Sitters
26 dagen geleden

NS zou de abonnementen, keuzedagen en kortingen van toepassing kunnen laten zijn tot de grens. Is gewoon een kwestie van even aanpassen. Vanaf de grens geldt dan in België het gewone tarief.
Van Rotterdam naar Hazeldonk-grens is inderdaad een lang stuk. Voor andere ICNG-treinen die op de HSL van Rotterdam naar het zuiden rijden geldt geen toeslag. In tegenstelling tot Rotterdam – Schiphol.

TtC
25 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Valt de Eurocity Direct niet onder de HRN concessie binnen Nederland? Dan zouden NS abonnementen tot de grens geldig moeten zijn en niet slechts tot Rotterdam Centraal. In België rijdt de trein in open toegang en kan de NS/NMBS zelf de tarieven en de overige vervoersvoorwaarden bepalen.

In tegenstelling tot de Eurocity Direct zijn in de ICE en de IC Berlijn, die op het gehele traject in open toegang rijden vanaf Amsterdam Centraal naar Duitsland, NS abonnementen wel geldig tot de grens.

Het omgekeerde zou logischer zijn, NS abonnementen in de Eurocity Direct geldig tot de grens en geen geldigheid van NS abonnementen in de ICE en IC Berlijn.

Hanzeboog
26 dagen geleden

Er wordt terecht véél gediscussieerd over de tarieven. De tarieven voor Eurocity Direct vallen wat tegen.

Het is niet geheel in verhouding tot de tijdswinst en comfort. Betrouwbaarheid en punctualiteit zal nog moeten blijken. Dat geldt ook voor Eurocity Rotterdam – Brussel.

Maar de treinreizigers kunnen in ieder geval kiezen tussen Brussel – Rotterdam/Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal uit vier soorten treinen. Tot hoe lang zou Eurostar 320 nog rijden tussen Londen – Amsterdam Centraal?

De vier soorten hebben genoeg te bieden qua tarieven, comfort, snelheid, bereikbaarheid. Ze hebben elks hun voor – en nadelen.

Marie
26 dagen geleden

Wat een slecht geschreven artikel: het creëert slechts verwarring

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Marie

Iets roepen is één ding. Maar dan moet je het zelf onderbouwen.

Leg het even uit.

Andre
26 dagen geleden

Jammer dat de EuroCity niet knooppunt Zwolle aandoet. Wel zo handig voor reizigers uit de noordelijke en oostelijke provincies.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

Zou het leuk vinden. Maar de ICNG België heeft richting Zwolle geen meerwaarde.

Zie liever Groningen/Leeuwarden – Breda vanaf 2028.

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

Je kunt toch in Breda overstappen op de IC Roosendaal-Zwolle

Voor reizigers uit Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is de route via Breda en de Eurocity naar Brussel de meest aantrekkelijke manier om naar België te reizen. Verder naar Paris of London kunnen deze reizigers in Brussel-Zuid overstappen op de Thalys/Eurostar.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Voor treinreizigers vanaf Groningen, Leeuwarden en Zwolle kan een rechtstreekse ICNG naar Breda via Lelystad Centrum, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol en Rotterdam Centraal via HSL sneller zijn dan via Zwolle – Arnhem – Den Bosch – Breda. Dat is nu 140 minuten.

Via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL kan dat 2 uur worden vanaf Zwolle. Overstap bij Zwolle is dan ook niet nodig.

Erno-Berk
25 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De IC vanuit Amersfoort is toch gekoppeld aan de ICD naar Breda, toch niet de IC uit Groningen/Leeuwarden.

Het jammere is dat je voortaan moet overstappen in Gouda, wil je vanuit Noord-Nederland naar Rotterdam reizen.

TtC
25 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De IC uit Groningen/Leeuwarden is tijdelijk ingekort tot Schiphol Airport, waar overgestapt kan worden op de Eurocity Direct naar Antwerpen en Brussel. De doorkoppeling naar Rotterdam Centraal (en Breda) volgt zodra er voldoende ICNG treinen beschikbaar zijn (en er geen snelheidsbeperkingen meer zijn op de HSL Zuid).

Joost
25 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dat viel mij ook op. Op Brussel-Groningen verandert er niets aan de reistijd als je de EC neemt, komt alleen een extra overstap in Utrecht bij omdat Groningen-Rotterdam niet rechtstreeks meer is. Dat (risico op missen aansluiting, zeker richting België) is dus een reden met de ECD naar Amsterdam Zuid of Schiphol te reizen. Maar echt ideaal zou één enkele overstap in Breda zijn, zodra de ICNG naar Groningen rijdt. Goedkoop (uitchecken in Breda indien nodig) en acceptable reistijd.

Anton
26 dagen geleden

De reizigers moeten op dit traject gewoon massaal allemaal de goedkopere NMBS trein pakken, als de NS geen reizigers kunnen krijgen voor die dure trein zullen ze die prijs vanzelf naar beneden gooien! NS is sowieso veel te hebberig vergeleken met de treinkaartjes op vergelijkbare trajecten in de meeste andere EU landen!

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  Anton

NMBS en NS hebben dit gezamenlijk afgesproken.

In België is NS tussen Hazeldonk – Brussel Zuid open access vervoerder. NS heeft dit niet eenzijdig bepaald.

Desondanks is de prijs wel fors. Voordeel is wel dat Eurocity Direct 38 minuten sneller is en doorrijdt tot Amsterdam Zuid. Wie naar Amsterdam Centraal wil zoals vele internationale treinreizigers kan bij Schiphol overstappen.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Anton

Ik denk dat als dat gebeurt NS de ECD gewoon weer opheft en terugschakelt naar de huidige situatie.

Bert Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  Anton

Ik kies voor de Eurocity Direct. Zie mijn kostenvergelijking eerder in dit draadje?

Died
26 dagen geleden

Beste rover, Is het heel gek dat een betere optie duurder is?

HUS1995 Harshan Uruthiranantha Sarma
26 dagen geleden
Antwoord aan  Died

Het is niet omdat het duur is dat het probleem is, het probleem is dat ICNG-treinen voor België de rijpaden van sommige tragere Intercitytreinen tussen Antwerpen en Brussel innemen, terwijl deze trein de overige stations van die treinen niet overneemt, omdat die plaats moeten maken voor deze prestigieuze trein van de gierige NS en de gierige NMBS, alsook: gierig Europa. Dat is een feit.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
26 dagen geleden
Antwoord aan  Died

Sprinter en IC zijn in Nederland ook even duur. Het is in de basis dus een trein met een maximum ingeplande snelheid van 160 kilometer per uur, niet anders dan nu. De reistijdwinst zit hem in de mindere stops, zoals bij een IC in Nederland.
En Rover maakt de vergelijking met de IC Amsterdam Zuid – Groningen.

Paul Lamote
25 dagen geleden

Die vergelijking van Rover gaat gezien het kostenverschil van een internationale trein volledig mank.

René Reinders
26 dagen geleden

20 minuten kortere reistijd naar Antwerpen en dan zo veel vragen???

Harshan Uruthiranantha Sarma
26 dagen geleden
Antwoord aan  René Reinders

Het is een dure trein en deze trein verpest heel wat treinen van België waardoor het leidt van afschaffing, inkorting (van routes), verlegging (van routes) of verschuiving (van uren) van bepaalde treinen. En dat heeft serieuze gevolgen voor de reizigers van België waardoor ze aansluitingen met de bussen, trams, metro’ en/of andere treinen. Is dat goed, denkt u? Trekt u op zo’n manier de reizigers aan?

Erno-Berk
26 dagen geleden
Antwoord aan  René Reinders

Je kunt ook de Eurocity Rotterdam-Brussel pakken, die is een stuk goedkoper.

M.
26 dagen geleden

Wanneer u een “100% korting in Nederland” en “Vrij reizen op traject in België” kortingskaart heeft, is een vervoersbewijs niet nodig. U kunt reizen met de genoemde kortingskaarten, hoe werkt dit?
06:41
Rotterdam Centraal
Spoor4
45m
0 × overstappen
Eurocity Direct

Toon route
07:26
Antwerpen Centraal

M.
26 dagen geleden

Ik heb een “NS Altijd Vrij” abonnement + een NMBS Hazeldonk Grens Antwerpen abonnement

Mag ik dan reizen met de Eurocity Direct?

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
26 dagen geleden
Antwoord aan  M.

Nee, NS Altijd Vrij is geldig tot en met Rotterdam C. Bij mijn weten worden NMBS abonnementen en tickets niet geaccepteerd in de EuroCity Direct

M.
25 dagen geleden

Als ik Rotterdam CS – Antwerpen CS intyp in de app van NS Internationaal staat er:
“Wanneer u een “100% korting in
Nederland” en “Vrij reizen op traject in België” kortingskaart heeft, is een vervoersbewijs niet nodig.”

M.
25 dagen geleden

Zie bijlage

IMG_8249
Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  M.

Sowieso niet omdat de ECD in België een open access trein is en gewone Belgische kaartjes daar niet geldig zijn.

Harshan Uruthiranantha Sarma
26 dagen geleden

Ik vind het jammer dat 1 van de 4 binnenlandse Intercitytreinen tussen Antwerpen en en Brussel op weekdagen moet uitwijken voor Eurocity Direct. Kan men de Eurocity Direct niet integreren op het binnenlands treinverkeer van België? Dat-ie de route of het rijpad van 2 van de 4 binnenlandse IC’s van en naar Charleroi, maar al dan niet beperkt tot Brussel, tussen deze twee steden overneemt?

Ber Sitters
25 dagen geleden

Ik ben juist zeer blij dat deze trein nergens meer tussen Brussel en Antwerpen stopt.

Michiel
25 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Maar in plaats daarvan gaat deze dus ruim 10 minuten in Antwerpen stilstaan. Dan had je net zo goed wel kunnen stoppen. Al heb je dan in de spits waarschijnlijk wel een langere trein nodig dan 8 bakken ICNG.

Hanzeboog
25 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Die 10 minuten bij Antwerpen Centraal kan ook goed gebruikt worden om vertragingen in te lopen. Vooral tussen Brussel Zuid – Schaarbeek is het een flessenhals.

En Beneluxtrein heeft regelmatig vertragingen. Er zijn in de spits een 8 delige ICNG België (413 zitplaatsen) en NMBS Traxx 28 + 6 rijtuigen (438 zitplaatsen). Waarschijnlijk zijn twee gekoppelde ICNG België niet nodig. Zie eerder een ICNG bij Rotterdam Centraal gekoppeld worden aan ICNG België richting Schiphol.

Bert Sitters
26 dagen geleden

Overigens vind ik de I11-rijtuigen, die op de gewone Eurocity Rotterdam – Brussel gaan rijden prettige rijtuigen. Ruim, aangenaam en rustgevend ingericht. Zorg wel dat de graffiti-spuiters buiten de toiletten blijven.

Treingraag
26 dagen geleden

Naar RSD, van hier kaartje boemel Essen, Antwerpen of IC Brussel, Charlemagne (overstap Essen) uit automaat SNCB in de hal.
Overkant station terras cafe Rex voor eerste Vlaamse pint. Vertrek IC iedere .45 uur. Dagkaart SNCB 9 euro voor senioren. Zonder grenstrajekten dus alleen binnen Belgie!

David Nijenhuis
26 dagen geleden

Ik voorzie dat er straks moeilijk gedaan gaat worden als je vertraging van minimaal 60 minuten hebt en de eerstvolgende trein is de trein, waar je kaartje niet geldig in is. Volgens de EU reizigersrechten (reizigers met een doorgaand kaartje) en de AJC (reizigers met verschillende kaartjes die voldoende overstaptijd hebben ingeplandis men verplicht je zonder bijkomende kosten je mee te nemen. Het zal mij niet verbazen als NSI en NMBS hun lokettisten nu al aan het voorschrijven zijn hoe de reiziger straks af te laten wimpelen door (bijna) een uur op de volgende trein te moeten wachten |(wat nu in Brussel en Antwerpen al wordt gedaan bij vertragingen en de volgende trein naar Nederland is een Eurostar-trein).

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

In dat geval moet je een ander kaartje kopen voor een andere trein wat je later kunt declareren bij de vervoerder van de oorspronkelijke trein. Het is niet zo dat je kaartje dan geldig is in een andere trein.

Robert van der Toorn
25 dagen geleden

Ik ben hoofdzakelijk geïnteresseerd in hoe laat de laatste treinen binnenkort terug gaan uit Brussel of Antwerpen , nu is dat veel te vroeg , je kunt niet naar een voorstelling in een theater omdat er geen trein meer gaat na afloop.

M.
25 dagen geleden
Antwoord aan  Robert van der Toorn

maandag 23 december 2024
21:49
Bruxelles Midi
1u 30m
0 × overstappen
Eurocity Direct

Toon route
23:19
Rotterdam Centraal
Spoor13

M.
25 dagen geleden
Antwoord aan  Robert van der Toorn

https://www.nsinternational.com/

Om 22.35u vertrekt de laatste Intercity Direct uit Antwerpen.

Ber Sitters
25 dagen geleden
Antwoord aan  M.

Station Brussel-Zuid ligt er ‘s avonds stil en verlaten bij. Winkels en horeca sluiten vroeg.

Eend
25 dagen geleden
Antwoord aan  M.

Iets voor Flix trein om met een goedkoper alternatief te komen. Zij hebben 57 Talgo treinen gekocht. Een verbinding Amsterdam – Brussel en Parijs zou een goede oplossing zijn.

Erno-Berk
25 dagen geleden
Antwoord aan  Eend

Talgo is kut, Flixtrain is kut.

Beiden zijn wat mij betreft niet welkom in Nederland. SBB staat ook geen Open Access toe om zo de punctualiteit van het Zwitsers spoornet te blijven waarborgen. Wat mij betreft volgt Nederland het Zwitsers voorbeeld.

Eend
25 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Concurrentie op het spoor is goed omdat de slaperige spoorwegen wakker worden. Uw reactie is zeer ongemotiveerd en grof. Talgo treinen hebben als voordeel beter toegankelijkheid , laag energieverbruik en minder slijtage aan de rails Drie belangrijke voordelen.

Annemiek
24 dagen geleden
Antwoord aan  Eend

De Talgo Avril wordt gezien als de meest waardeloze hogesnelheidstrein op het Europese spoor op dit moment. Het is een onding. Als de ruzie hierover tussen Renfe en Talgo niet wordt opgelost, is dat het einde van Talgo.

Eend
24 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Talgo werkt hard aan verbetering van de Talgo Avril. Het aantal storingen is enorm gedaald. Er komen nog verbeteringen van wielophanging, en betere geluidsisolatie. De variabele Talgo Avril hebben een probleem met de stabiliteit. Caf treinen met variabele wiel instelling liggen ook slechter op de rails. De stoel indeling is een Renfe zaak. De fabrikant helpt mee een oplossing te zoeken. Het is de eerste hogesnelheidstrein met variabele wiel instelling, die 300 km per kan rijden. Dit is uiterst moeilijk. Talgo Avril 2.0 zal een perfecte trein zijn. Minister van Transport heeft medegedeeld dat er snel een oplossing voor het conflict tussen Renfe en Talgo. Ook biedt Adif een loos aan om de productie capaciteit te kunnen op te voeren. De Talgo ICE L is een heel andere trein en minder complex. Hier zijn al meer dan 150 Talgo treinen van verkocht.

Erno-Berk
24 dagen geleden
Antwoord aan  Eend

Heb je aandelen in Talgo ofzo?

Eend
23 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Nee, maar het zijn prachtige treinen met een gelijkvloerse instap. Dit is heel belangrijk voor ouderen en reizigers met een beperking.

Erno-Berk
22 dagen geleden
Antwoord aan  Eend

Al die treinen met gelijkvloerse instap is kwalitatief toch een stuk minder ten opzichte van de ICE3Neo/ICE4/Railjet1/ComfortJet. Veel trappen in de trein zelf (RailJet2) of allerlei schuine vloeren met rare indelingen (Stadler Giruno). De Talgo Avril is de meest waardeloze trein op het Europese Spoor en de ICE L heb ik ook weinig hoge verwachtingen van.

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Eend

Flixtrain gaat gezien alle bureaucratische en financiële barrières juist niet in Nederland rijden. Ze rijden wel zo’n 20-25 bussen per dag tussen Amsterdam en Brussel

Laatst bewerkt op 25 dagen geleden door Paul Lamote
Bert Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hebben de chauffeurs op de bussen die Flix laat inzetten rijden wel een rijbewijs? hahahah!
https://topgear.nl/autonieuws/flixbus-chauffeurs-geen-rijbewijs-satire/#:~:text=Het%20kan%20niet%20anders%20dan,tien%20keer%20een%20groene%20Flixbus.
20 -25 bussen per dag lijkt veel, maar dat staat ongeveer gelijk aan twee tot drie treinen. Vanaf 15 december rijden er tussen Rotterdam en Brussel dagelijks meer dan 40 treinen.

Annemiek
24 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Nou, supergrappig dat stukje met een plaatje waarin de chauffeur exact niks verkeerd doet, ongeveer ter hoogte van de carpool Vinkeveen waar trajectcontrole geldt. Als dat het beste is waar je mee kunt komen om te bewijzen dat Flixbuschauffeurs niet deugen, dan bewijs je eigenlijk het tegenovergestelde.

Bert Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Let op “hahaha” in mijn tekst.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En waar zie je dan exact de grap?

Bert Sitters
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Lees goed: ook als je de link opent, kun je zien dat het om satire gaat.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

En jij bent niet in staat te herkennen dat het pure clickbait is in plaats van satire?

Bob
25 dagen geleden

Weet iemand of mijn NMBS Railpass (Standard Multi) nog geldig zal zijn in de nieuwe EuroCity trein vanaf Noorderkempen? Ik pendel vaak tussen Amsterdam en Gent of Brussel en het is voordeliger om een kaartje Ams <> Noorderkempen te kopen en vanaf daar met een NMBS Railpass (Standard Multi) in België te reizen.

Joost
25 dagen geleden
Antwoord aan  Bob

Ik zou niet weten waarom niet. In tegenstelling tot de NS ECD is de NMBS EC een trein die open staat voor binnenlands vervoer, het is ook een trein die de NMBS nodig heeft om aan de bedieningseisen van Noorderkempen te voldoen. Er rijdt daar buiten de spits geen andere (nationale) trein… en sinds een jaar of vijf zijn er volgens mij geen tickets meer die verbieden dat je doorreist met een tweede ticket vanaf het laatste/eerste Belgische station. Zelfs speciale tickets zoals de Youth Holiday, Museumpass-korting, Rock Werchter tickets, verkiezingsbiljetten staan toe dat je combineert.

Bert Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Bob

Wat zegt de NMBS?

Laurens
24 dagen geleden

Ik begrijp ik niet dat e langzamere trein naar Brussel niet wordt doorgetrokken naar Den-Haag HS het gemeente bestuur van Den-Haag wilde jaren geleden dat er tussen de beide steden een trein kwam rijden o.a. Arriva wilde dat gaan doen nu komt er een tot Rotterdam CS en zit het gemeente bestuur te slapen maar ook de ambtenaren in het ijspaleis. Het lijkt mijn dat het gemeente bestuur in gesprek gaat met de NS om de trein door te laten trekken.

Bert Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Dat verhaal van al die Haagse ambtenaren die met de trein naar Brussel willen is al vaker naar voren gekomen. Ook toen de Benelux van Rotterdam naar Schiphol en Amsterdam via de HSL ging rijden ontstond een lobby.
Naar aanleiding van deze lobby ging een aantal Benelux-treinen niet via de HSL, maar deze begonnen en eindigden in Den Haag. Van hordes ambtenaren die de trein bestormden bleek in de praktijk geen sprake. Integendeel het aantal opstappers in Den Haag naar België was zeer gering: te gering!
Den Haag is er toen uitgehaald. Alle Benelux-treinen gingen voortaan via de HSL naar Schiphol en Amsterdam Het aantal reizigers begon daarna sterk te groeien.
Ariiva komt vaker met proefballonnetjes. Laten ze eerst maar zorgen dat de treinen die in hun concessie staan allemaal rijden.
Verder wil de NMBS niet naar Den Haag.

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De ambtenaren zullen wel voor een hele dag naar Brussel gaan. Dwz ze reizen vanaf huis, in Zoetermeer e.d. Dan kunnen ze net zo makkelijk naar Rotterdam gaan voor de Benelux-trein of met auto, de hogere rangen hebben veelal leuke autoregelingen.
Ik zat ooit ‘s middags laat in de Thalys vanaf Bruxelles en het viel mij op hoe de trein bestormd werd door een horde ambtelijke types. Het zat meteen ramvol.
Voor Fransen is Paris maar een uurtje van Bruxelles. Een normale woonwerkreistijd. Schijnbaar is Bordeaux tegenwoordig ook een goedkopere forenzenstad waarbij de mensen gewoon in Paris gaan werken. Dagelijks met de TGV, een beetje werken en een tukkie doen, in Nederland denkt men Groningen ook zo te laten functioneren. Het probleem is natuurlijk dat de mensen niet in Amsterdam moeten zijn maar in de gebieden rondom, als Zuid-As, Bijlmer ZO of Schiphol.

Bert Sitters
23 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er moeten zat mensen in Amsterdam zijn. Het lijkt wel of de hele wereld naar Amsterdam wil.

Dries Molenaar
22 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het lijkt zo maar het is feitelijk niet zo. Noodgedwongen stapt men over op lokaal vervoer.

Bert Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De heer Molenaar zit er vaker naast met zijn stellige beweringen tegen beter weten in.

Drs.P
24 dagen geleden

Mij valt vooral op de bizarre prijsverschillen tussen 1e en 2e klasse. Vaak is 1e klasse dubbel zo duur als 2e klasse en soms ook meer dan het dubbele.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Het toezicht moet ergens van betaald worden. U zou 1e klas voor een habbekrats willen? Dan komt iedereen plots bij u zitten. Net als in NL in de gewone treinen.

Drs.P
24 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Zo had ik het nog niet gezien. Klinkt best wel logisch.

Bert Sitters
24 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

In de eerste klasse staan de stoelen ruimer met ook een stoel minder op een rij van vier. Verder is het er veel rustiger. Lege stoelen kosten ook geld. Aan dat alles hangt een prijskaartje.

Patrick
24 dagen geleden

Dat er bij abonnementen in de huidige situatie vanaf Breda betaald zou worden klopt niet: de honderd (of veertig) procent korting gelden altijd tot/vanaf de grens.

Dries Molenaar
22 dagen geleden

Overigens, de ICng Benelux staat er mooi bij op de foto. Nog mooier zou zijn als er een dop op de koppeling zou zitten. Maar dat zal te veel gedoe geven bij het gebruik.

S.O. de Mieter
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Inderdaad. Iedere techneut snapt dat je zo’n constructie af moet dekken met een kap.
Er vliegt van alles in, van sneeuw tot wilde eenden. Maar ja, je moet uit de cabine komen bij het combineren, afdalen tot in de ballast, die kap mee naar de cabine nemen, hem daar ophangen.
Dat kan echt niet hoor!