Snelle trein naar Brussel fors duurder (maar langzame trein goedkoper)

Een treinreis naar Brussel valt voor reizigers met de nieuwe Eurocity Direct een stuk duurder uit. Reizigers met de tragere EuroCity reizen daarentegen een stuk goedkoper naar de Belgische hoofdstad. Reizigersorganisatie Rover vindt de nieuwe Eurocity Direct te duur en wil dat voor deze trein hetzelfde tarief geldt als voor binnenlandse intercity’s waarmee wat Rover betreft de nieuwe trein vergelijkbaar is.

Treinreis in Nederland ruim helft goedkoper

De prijs van de nieuwe Eurocity Direct, die vanaf 15 december dagelijks zestien keer in twee uur van Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid rijdt, zit onder die van de hogesnelheidstrein Eurostar maar ruim boven die van de huidige IC Brussel en heel ver boven een intercitykaartje. Een kaartje Amsterdam Centraal – Antwerpen-Centraal gaat straks van maximaal 44,30 euro naar maximaal 53,20 euro, een verhoging van 20 procent. Een enkeltje Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid kost straks volgens het standaardtarief 64,10 euro met de nieuwe trein, ruim 13 procent meer dan nu. Voor een rit met de intercity de andere kant op, van Amsterdam Zuid naar Groningen, reis je ook 200 kilometer in twee uur, maar dat kost 29,40 euro, ruim de helft goedkoper.

Maximaal cashen

Rover is over de prijs niet te spreken en pleit ervoor de trein naar België niet anders te behandelen dan binnenlandse intercity’s. ’’Wat een gemiste kans”, zegt Rover-directeur Freek Bos over de Eurocity Direct. ’’België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden.” Bos wijst erop dat de Eurocity Direct in Nederland een gesubsidieerde trein is. “Er is nergens reden toe om maximaal te cashen.”

Omdat voor de Eurocity Direct Rotterdam Centraal het laatste station voor de grens is, gaan abonnementhouders met vrij reizen in het binnenland straks al vanaf Rotterdam betalen voor het buitenlandse traject. De prijs komt dan op maximaal 50,90 euro tot Brussel Zuid terwijl zij nu met de IC Brussel vanaf Breda betalen (29,90 euro). Reizen ze met de EuroCity dan zijn ze goedkoper uit omdat er dan zoals nu vanaf Breda betaald moet worden en die prijs gaat omlaag.

Tot drie keer zo duur

Vooral de 2,5 miljoen vaste klanten van NS moeten door de wijzigingen fors meer gaan betalen. Wie in Nederland onbeperkt kan reizen (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij abonnementhouders) gaat straks voor een flexibel treinkaartje naar Antwerpen geen 12,30 euro, maar 39,30 euro voor de Eurocity Direct betalen. Ook reizigers met een Dal Voordeel abonnement zullen straks 39,30 euro moeten betalen voor een flexibel ticket, terwijl dat vanaf Rotterdam nu nog 22,40 euro is.

De grote prijsstijging komt doordat NS-abonnementen richting België na Rotterdam niet meer geldig zijn. Reizigers met een abonnement betalen dus vanaf Rotterdam evenveel als reizigers zonder een abonnement. De Eurocity Direct stopt na Rotterdam niet meer in Nederland.

Voordelig Saver-tarief

NS International wijst er op dat de focus te veel ligt op het standaardtarief. “In de praktijk zullen de meeste reizigers gebruik maken van een Saver-tarief, dat 10% tot 60% korting geeft op het standaardtarief.” Het Saver-tarief vervangt het huidige EarlyBird-tarief. Verschil is dat het Saver-tarief ook lastminute aangeboden kan worden. Met het Saver-tarief kun je al voor 25 euro van Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid of voor 22,80 euro van Amsterdam Centraal naar Antwerpen (overstap op Eurocity Direct op Schiphol). Dan ben je zelfs goedkoper uit dan met een binnenlandse intercity.

Goedkoper met de EuroCity

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. De versnelde trein Amsterdam – Brussel wordt weliswaar veel duurder, maar er komt ook een uurlijkse trein Rotterdam – Brussel bij. Die trein, EuroCity, wordt gereden door de Belgische spoorwegen (NMBS) en wordt juist goedkoper dan de huidige trein.

Wie van Amsterdam Zuid naar Antwerpen reist en in Rotterdam overstapt op de EuroCity gaat straks 37,80 euro voor een flexibel treinkaartje betalen. Dat is 13 procent goedkoper dan nu (43,50 euro). Ook reizigers met een NS-abonnement kunnen voordelig mee met deze trein. Een treinkaartje van de Eurocity Direct is overigens weer niet geldig in de langzame trein.

Dit gaat er veranderen
-> De Intercity Brussel wordt vervangen door de Eurocity Direct en wordt 38 minuten sneller dan de huidige trein. De Eurocity Direct zal starten in Lelystad Centrum en via Amsterdam Zuid en Rotterdam naar Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid rijden.
-> De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur, de trein is echter veel sneller doordat er niet meer wordt gestopt te Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel Airport – Zaventem. De versnelde trein wordt gereden door NS.
-> Nieuw is de EuroCity Rotterdam Centraal – Brussel, deze stopt wél op de plekken waar de Eurocity Direct niet stopt. Deze trein wordt gereden door de NMBS.

Hogesnelheidstrein

In de reisplanners wordt Eurocity Direct gezien als hogesnelheidstrein, ook al is de dienstregeling ontworpen op 160 kilometer per uur. Toch kunnen reizigers straks geen beroep doen op de Railteam-regelingen voor hogesnelheidsreizigers. NS-woordvoerder Anita Middelkoop legt uit: “Officieel gezien is een trein een hogesnelheidstrein als hij 250 km per uur kan rijden. De ICNG-B die rijdt als Eurocity Direct heeft een topsnelheid van 200 km per uur.”

In de nieuwe snelle treindienst zijn reizigers overigens niet verzekerd van een zitplaats, net als bij de huidige trein is reserveren niet mogelijk. Of dat in de toekomst gaat veranderen, is onduidelijk. Wel zijn de nieuwe treinen alvast voorzien van stoelnummers.

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:05

Share

Recent Posts

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

19 uur terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

2 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

2 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

4 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

5 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

5 dagen terug