Spoor tijdig klaar voor strenge winter
Het spoor is op tijd winterhard. Dat betekent dat de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail dit jaar wel zijn voorbereid op een strenge winter, schrijft demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder had ProRail deze belofte al gegeven.
Extreem winterweer zorgde eind december en begin januari voor een chaos op het spoor. Een groot deel van het treinverkeer kwam plat te liggen door bevroren wissels en het uitvallen van treinen die niet bestand bleken tegen stuifsneeuw. Wekenlang werd niet volgens het spoorboekje gereden.
Maatregelen
Eurlings vond deze chaos onacceptabel. "We mogen ons hier niet bij neerleggen. Dit nooit meer", zei hij in de Tweede Kamer. De NS en ProRail kondigden een aantal maatregelen aan om herhaling te voorkomen. Dan gaat het om investeringen in nieuwe wisselverwarmingen, het verhogen van de winterbestendigheid van treinen, maar ook de inzet van meer personeel en een goede alternatieve dienstregeling. Beide organisaties trekken hiervoor ongeveer vijftig miljoen euro uit. Eerder had ProRail deze maatregelen al bekend gemaakt.
Toets
Deze plannen heeft Eurlings laten toetsen door een onafhankelijke instantie. De uitkomst hiervan biedt hem in ieder geval vertrouwen voor de komende winter. De kans op verstoringen van de treindienst wordt hiermee geminimaliseerd, schrijft Eurlings. NS en ProRail houden voor de winter ook nog een oefening om de maatregelen te toetsen. ProRail had eerder aangekondigd in de zomer een oefening te gaan doen. Uiterlijk in oktober wil de infrabeheerder het spoor winterklaar hebben.
Komende jaren
Of de maatregelen ook voor de komende jaren een ´winterhard´ spoor garanderen, is minder zeker. Een ´duurzame borging´ van de maatregelen is daarvoor noodzakelijk, maar de NS en ProRail erkennen dat de invulling hiervan nog niet geheel duidelijk is, stelt de minister.
Beide organisaties hebben dus nog wel wat huiswerk. "Ik zal daarom niet alleen dit jaar, maar ook de komende jaren, aandacht van NS en ProRail blijven vragen voor winterhard spoor", aldus Eurlings.