Spoorviaduct Delft was in 1965 revolutionair

Met ingang van 28 februari 2015 is er een nieuw spoortijdperk in gegaan voor het treintraject in Delft en voor de inwoners van Delft, nu de trein ondergronds rijdt. Maar ook een halve eeuw geleden in 1965 was het een nieuw treintijdperk toen het spoor op het viaduct kwam te liggen. Ook dat was revolutionair voor die tijd.

Door Gerrit-Jan van Kuijeren

Zo kopte de Telegraaf in 1965: "Delft verlost van overwegmisère". Want tot de komst van het spoorviaduct reed de trein op straatniveau door de stad en scheidde het centrum van Delft met de grote woonwijken ten westen van de stad. Slechts op drie plekken waren ten noorden van het station spoorovergangen. En ten zuiden van het station was er eveneens nog een spoorwegovergang.

Het treintraject via Delft werd steeds drukker en het treinverkeer moest allemaal over twee sporen. Het ging toen om 225 treinen per dag (nu 350). Daardoor waren de handbediende overgangen steeds langer gesloten. Volgens krantartikelen uit die tijd zelfs tot 12 uur per dag. In 1952 kwam de toenmalig president-directeur van de NS R.F.Q. den Hollander zich persoonlijk op de hoogte stellen van de situatie bij het spoor in Delft.

En het werkbezoek van de president-directeur bleek niet voor niets: twee jaar later werd besloten om de spoorwegovergang ten zuiden van het station te vervangen door een tunnel (Irenetunnel) voor het wegverkeer. En ten noorden van het Delftse station werd er gestudeerd op de komst van de spoorviaduct. Volgens het Vrije Volk in 1956 werden de aanlegkosten van het viaduct begroot op 31 miljoen gulden. 

Op 13 september 1961 ging uiteindelijk de eerste paal van het viaduct de grond in. De Delftse burgemeester D. de Loor stelde bij die plechtigheid voor om de verkeersdoorgangen onder het viaduct te vernoemen naar de prinsessen. Maar zover is het nooit gekomen.

Precies 3 jaar nadat de eerste paal de grond was ingegaan kon de eerste trein over het spoorwegviaduct rijden. Maar er was toen slechts één spoor klaar. In één richting reden de treinen via het spoorviaduct en in de andere richting bleven de treinen op straatniveau rijden. Daar kwam op 14 juli 1965 verandering in, toen werd het viaduct officieel in gebruik genomen. 

In de 50 jaar dat het viaduct heeft dienst gedaan heeft zich één ongeluk op het spoorwegviaduct voorgedaan. In februari 1973 veroorzaakte een machinist door een persoonlijke fout een aanrijding waarbij drie mensen licht gewond raakten. 

Video: het nieuwe station van Delft

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug