Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) verwacht een “stevige evaluatie” van NS aan het einde van het jaar. NS laat veel minder treinen rijden, met een klachtenregen over volle coupés tot gevolg. De top van het bedrijf vreest bovendien dat de dienstregeling de komende tijd nog verder wordt uitgekleed.
Het kabinet heeft naar eigen zeggen met NS “hele duidelijke afspraken” gemaakt binnen de zogenoemde ‘concessie’: de vergunning waamee NS op het Nederlandse spoornetwerk mag rijden. In eerdere gesprekken heeft Heijnen erop aangedrongen dat NS “allerlei acties opzet” om genoeg personeel aan te trekken en de dienstregeling “zo betrouwbaar mogelijk” te laten zijn.
“Het is nu natuurlijk zo dat de manier waarop reizigers worden bediend niet voldoende is”, erkent Heijnen. “Dat moet beter.” Maar ze legt NS nog geen harde deadline op. Ze wil dat de zaken “zo snel mogelijk” geregeld zijn, maar zegt erbij dat deze problemen “niet van vandaag op morgen” zijn opgelost.
De bewindsvrouw kreeg, onder meer vanuit de Kamer, ook de kritiek te onzichtbaar te zijn op dit dossier. Van de uitvallende en kortere treinen hebben veel Nederlanders immers dagelijks last. Heijnen weerspreekt die kritiek. “Het is niet zo dat wij hier geen acties op hebben genomen, integendeel. “De overheid vindt het als aandeelhouder van NS van belang dat het publieke belang gediend wordt”, aldus Heijnen. Toch is het aan het bedrijf zelf, benadrukt ze. “Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van NS om zaken goed op orde te krijgen.”
NS-topman Bert Groenewegen hield gisteren een toespraak voor NS’ers. Daarin erkende de topman dat het niet goed gaat met het spoorbedrijf. “We hebben momenteel te weinig reizigers, te weinig inkomsten en de werkdruk is onaanvaardbaar hoog. De buitenwereld is in korte tijd zeer kritisch op NS geworden” aldus de interim-directeur.
Onder het personeel zijn er zorgen over de werkdruk. Groenewegen zegt dit te begrijpen. “De rek is eruit. Het werk drukt steeds zwaarder op een steeds kleinere groep. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval.”
Reizigersvereniging Rover wijst erop dat de dienstregeling 2023, zoals NS die heeft voorgesteld, op een aantal punten niet voldoet aan de NS-concessie. Vooralsnog zijn er geen sancties gepland.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 8 oktober 2022 06:25
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…