Staatssecretaris Chris Jansen (rechts). Archieffoto NS
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer die zijn zoektocht naar een oplossing voor de stijging voortzet. Dat zei Jansen donderdag in de Tweede Kamercommissie Spoor. Jansen, die nog in gesprek is met de NS, komt voor de zomer met meer informatie over de tarieven.
Onlangs bleek dat het kabinet in de voorjaarsnota geen geld heeft vrijgemaakt om voor 2026 en de jaren erna verdere prijsstijgingen te voorkomen. Ondanks dat de staatssecretaris sinds het najaar van 2024 heeft geroepen bij de voorjaarsnota een structurele oplossing te willen presenteren tegen de prijsstijging. Meerdere Kamerleden spraken hun teleurstelling uit over het ontbreken van zo’n oplossing.
’’De staatssecretaris heeft zijn belofte geschonden dat hij met een oplossing zou komen’’, constateerde Habtamu de Hoop van Groenlinks-PvdA. Maar, zo voegde hij daar cynisch aan toe, hij wist niet wat hij Jansen zou moeten vragen aangezien de staatssecretaris niet eens betrokken was bij het besluit van de coalitiepartijen geen geld vrij te maken voor het openbaar vervoer. De Hoop: ’’We komen niet uit deze negatieve spiraal als we niet flink meer gaan investeren in het ov.’’
De staatssecretaris zei dat hij nog in gesprek is met de NS over de tarieven. ’’Ik ga er alles aan doen om de prijsstijging zoveel mogelijk te beperken. Ik sta nog steeds achter mijn eerdere uitspraak dat een stijging boven de 10 procent onacceptabel is’’, zei Jansen. Er wordt momenteel in 2026 een prijsstijging van 12 procent verwacht.
Jansen had het over positieve gesprekken met de NS. Dat trok Ismail el Albassi (DENK) in twijfel: ’’De NS schrijft ons zelf teleurgesteld te zijn, dat is dan toch geen positief gesprek.’’
PVV en VVD willen nog altijd dat er gekeken wordt of de NS taken kan afstoten om geld te besparen. Jansen heeft de Kamer al laten weten dat hij daar geen ruimte voor ziet, maar PVV en VVD zijn het daar niet mee eens. De twee partijen denken onder meer dat een marktpartij beter de kaartverkoop kan doen dan de NS.
PVV’er Hidde Heutink noemde daarbij het rapport van bureau eConomics waaruit vorig jaar bleek dat er tot 239 miljoen euro bespaard kan worden als een marktpartij de kaartjes gaat verkopen. Volgens Jansen komt uitbesteding van de kaartverkoop wel degelijk ter sprake. ’’Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in zulke besparingen en we voeren daar het gesprek over, maar we zien deze bedragen niet.’’
In een brief aan de Tweede Kamer heeft Jansen in april gemeld dat er ook wordt gekeken of de NS ritten kan schrappen om geld te besparen. Tijdens de vergadering zegde Jansen toe nog voor de zomer de Kamer te informeren welke opties er zijn om de prijsstijging van de treinkaartjes te voorkomen.
c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 16 mei 2025 13:13
Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…
De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…
Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…
De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…
De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…
Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…