Staatssecretaris wil andere financiering ov – ‘bijdrage via studentenreisproduct niet goed voor ov’

Staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer wil het openbaar vervoer in het land anders financieren. Aartsen zei dit donderdag in de Tweede Kamer met betrekking tot de fluctuerende Rijksbijdrage aan het ov via het Studentenreisproduct.

Door een korting op het Studentenreisproduct loopt het ov in het land jaarlijks 225 miljoen euro mis. Aartsen zei dat het kabinet aan die bezuiniging op korte termijn niets meer kan doen. Bovendien gaat niet hij maar zijn collega van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hierover.

Bijdrage afhankelijk van aantal studenten

De jaarlijkse bijdrage van honderden miljoenen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het Studentenreisproduct is een belangrijke inkomstenbron voor het openbaar vervoer. De hoogte van de bijdrage is gebaseerd op het aantal studenten. Hoe meer studenten er reizen, des te hoger is de bijdrage. En andersom.

Aartsen zei donderdag in de Tweede Kamer zich af te vragen of deze wijze van financiering van het ov wel bijdraagt aan goed en betrouwbaar ov. “Ik denk het niet. Gaat de bijdrage omhoog dan is iedereen tevreden maar gaat de bijdrage omlaag dan is er onvrede.” De staatssecretaris kondigde daarop aan dat hij gaat zoeken naar andere manieren voor het financieren van het ov.

Bezuiniging grote steden

Woensdag lekte uit dat de bezuiniging van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer in en om de grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wel geschrapt wordt. Aartsen wilde dit nog niet expliciet bevestigen omdat het nieuws pas bij Prinsjesdag bekend moet worden. “Ik respecteer die traditie.”

’Bestuurlijke fout’

De staatssecretaris zei wel dat hij de bezuiniging van 110 miljoen euro een ’bestuurlijke fout’ vindt. De korting was het onbedoelde effect van het schuiven met budgetten. Ook zei hij zich ’gesteund’ te voelen door de motie van de Tweede Kamer die opriep de bezuiniging te schrappen. ’’Ik neem dat signaal heel serieus.’’

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 4 september 2025 13:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

3 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

22 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug