X

Staatssecretaris ziet geen reden forse investering HSL

Foto: (c) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) ziet voorlopig geen reden om fors te gaan investeren in de hogesnelheidslijn (HSL). Volgens NS en ProRail is er veel geld nodig om in de toekomst goede prestaties te kunnen leveren op deze spoorlijn.

“Ik hoor de oproep om extra investeringen in het HSL-spoor. Op dit moment heb ik 60 miljoen gereserveerd voor concrete maatregelen die op korte termijn aantoonbaar effect hebben voor de reiziger. Voor andere wensen heb ik nog geen onderbouwd verzoek ontvangen,” laat ze in een reactie weten.

De spoorbedrijven vrezen dat de prestaties op de HSL in 2018 onder druk komen te staan. De stiptheid, zitplaatskans, en klanttevredenheid zullen vermoedelijk gaan dalen. De verwachting is dat NS niet de beloofde reizigerspunctualiteit op de HSL kan realiseren. Volgens NS en ProRail komt dat door de introductie van de Eurostar en de IC Brussel op de HSL. De bedrijven benadrukken dat het steeds drukker wordt op de HSL. In feite komen er op het drukste traject (Schiphol – Rotterdam) van de HSL nauwelijks treinen bij. Alleen twee ritten van de Eurostar zijn nieuw. De Intercity Brussel vervangt tussen Amsterdam en Rotterdam een Intercity-Direct-rit.

Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op het reguliere spoor worden verwacht, stellen NS en ProRail. NS en ProRail willen over de plannen in gesprek met het ministerie. Hoe hoog de kosten oplopen is niet bekend. Ingewijden noemen in NRC Next een bedrag van 700 miljoen euro. Van Veldhoven noemt de bedragen die rondgaan “ontzettend groot”. Ze heeft geen extra geld beschikbaar. “De bestaande financiële kaders zijn leidend.”

Ze wil ook dat reizigers zo weinig mogelijk last hebben van de komst van de nieuwe treindiensten op de HSL. “Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden is al jaren de planning – ook van NS zelf.” Het mag niet zo zijn dat de reiziger “langdurig last” krijgt van de komst van de nieuwe treinen. Onderzoekers adviseren om startpunt Amsterdam Centraal te heroverwegen, en eventueel de Thalys op de HSL te vertragen. Ook marge in de dienstregeling kan helpen, en het derde level van ERTMS.

 

This post was last modified on April 9, 2018, 10:06 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :