Station Den Helder Zuid vernieuwd – treinen rijden weer in Noordkop
24 mrt 2025 15:33
Het geheel herbouwde station Den Helder Zuid is maandagochtend heropend. Er werd twee weken lang gewerkt aan het station en andere projecten in de Noordkop waardoor het treinverkeer zestien dagen lang stillag.
Station Den Helder Zuid bungelde al jarenlang onderaan de stationsranglijst in het tevredenheidsonderzoek van NS en ProRail. In 2024 was het station met een cijfer van 5,1 een na laatst. Maar na maandagochtend moet dat verleden tijd zijn. Station Den Helder Zuid is afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De perrons zijn helemaal nieuw met nieuw meubilair en het aantal wachtruimtes is uitgebreid. Verder is de tunnel bij het station vernieuwd en zijn de trappen aangepast.
Groei aantal reizigers verwacht
Station Den Helder Zuid bestaat sinds 1980. Dagelijks doen een kleine 1700 reizigers het station aan. Omdat de intercity’s die in Den Helder starten en eindigen (bestemming Nijmegen en Maastricht) tussen Alkmaar en Den Helder als stoptrein rijden, is Den Helder Zuid ook intercitystation. De komende jaren groeit het aantal reizigers op het station naar verwachting door de komst van nieuwe woningen.
Door de geplande vernieuwing van station Den Helder Zuid besloot ProRail ook ander werk in de kop van Noord-Holland in deze periode uit te voeren. Het treinverkeer lag daarom zestien dagen lang stil. Er werden bussen ingezet.
Spoordek voor onderdoorgang Heerhugowaard
Een andere grote klus was in Heerhugowaard. Daar werd het spoordek van het treinviaduct boven de Zuidtangent op zijn plaats gereden. Autoverkeer, fietsers en voetgangers gaan hier straks onder het spoor door. De klus hier is pas volgend jaar helemaal klaar en maakt deel uit van een herinrichting van het stationsgebied van het Noord-Hollandse dorp dat de laatste decennia gegroeid is naar een stad met 60.000 inwoners. Het werk is nodig om nog eens duizenden woningen in de omgeving te bouwen.
In Schagen werd een spoorbrug vervangen door een betonnen duiker. De duiker is stiller en moet zo de geluidsoverlast verminderen voor de omliggende woningen. In Julianadorp en Alkmaar is er ook gewerkt aan bruggen en op verschillende plekken is er op de spoortrajecten Alkmaar – Den Helder en Heerhugowaard – Hoorn onderhoud gepleegd.
De volgende spoorklus in Noord-Holland wordt station Heiloo.
Weer dat onzinverhaal van ProRail over verwachte groei.
Als er een nieuwe woningen bij een station komen en je maakt een voorheen onaantrekkelijk station aantrekkelijker, dan is er grote kans dat er nieuwe reizigers komen. Dat is geen onzin.
Onzin is volkomen uit de lucht gegrepen roepen dat dit onzin is.
Station Den Helder Zuid ligt nu nog in open gebied, wat over enkele jaren bebouwd is. Het station heeft jukkenperrons, wat wel meerdere kleine stations hebben of hadden. Meeste stations hebben zandperrons,maar dat is niet overal toepasbaar. Ik hoop dat de vernieuwing van Den Helder Zuid aan betere prestaties als toegankelijkheid en veiligheid in vooral de donkere uren nu wel positiever wordt. Alleen duurt het tot in mei 20w5 dat dit kleine station geheel voltooid is. Het volgende minst gewaardeerde jukkenstation dat opgeknapt wordt zal Nieuwerkerk aan den IJssel worden! Hopelijk wordt dat ook straks een positiever waardering door de treinreizigers daar!
Jukkenperons waren ook aangelegd bij Delft Zuid, Maassluis West, Vlaardingen West en Schiedam Nieuwland. Deze perrons hebben een nadeel dat ze eerder verzakken dan perrons met een zandondergrond. Sinds de metrolijn B van de Rotterdamse RET langs Maassluis West, Vlaardingen West en Schiedam Nieuwland rijdt ( sinds september 2019) zijn deze goed onderhouden met heipalen onder de perronplaten. Dit zorgt voor anti verzakking wat de toegankelijkheid beter genereert dan in de Oude NS situatie. Ik hoop dat in mei 2025 station Den Helder Zuid voldoende beschutting krijgt tegen slecht weer en een verwarmde accommodatie bij koud en guur weer! Ook voldoende verlichting in donkere en natte dagen zal een verademing zijn. Nieuwerkerk aan den IJssel moet op beide perrons ook voldoende beschutting krijgen met stevige en wat bredere perrons! Maar dat zullen we tot in 2026 of 2027 moeten afwachten, wanneer dit Sprinterstation vernieuwd is!
Blijf altijd positief !
Mooi geregeld zo.
Is er een lijst van stations die in de nabije toekomst gedaan zullen worden?
Ik ben benieuwe of Hilversum Sportpark in de komende jaren vervangen en verplaatst zal worden.
Volgens berichten moet er een tunneltje komen met een nieuw station. Iets naar het Zuiden zodat het voor de bedrijven met medewerkers op Arenapark gemakkelijker wordt. Voor de omwonenden is het minder belangrijk 🙂