Het vernieuwde station Den Helder Zuid. Foto ProRail
Het geheel herbouwde station Den Helder Zuid is maandagochtend heropend. Er werd twee weken lang gewerkt aan het station en andere projecten in de Noordkop waardoor het treinverkeer zestien dagen lang stillag.
Station Den Helder Zuid bungelde al jarenlang onderaan de stationsranglijst in het tevredenheidsonderzoek van NS en ProRail. In 2024 was het station met een cijfer van 5,1 een na laatst. Maar na maandagochtend moet dat verleden tijd zijn. Station Den Helder Zuid is afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. De perrons zijn helemaal nieuw met nieuw meubilair en het aantal wachtruimtes is uitgebreid. Verder is de tunnel bij het station vernieuwd en zijn de trappen aangepast.
Station Den Helder Zuid bestaat sinds 1980. Dagelijks doen een kleine 1700 reizigers het station aan. Omdat de intercity’s die in Den Helder starten en eindigen (bestemming Nijmegen en Maastricht) tussen Alkmaar en Den Helder als stoptrein rijden, is Den Helder Zuid ook intercitystation. De komende jaren groeit het aantal reizigers op het station naar verwachting door de komst van nieuwe woningen.
Door de geplande vernieuwing van station Den Helder Zuid besloot ProRail ook ander werk in de kop van Noord-Holland in deze periode uit te voeren. Het treinverkeer lag daarom zestien dagen lang stil. Er werden bussen ingezet.
Een andere grote klus was in Heerhugowaard. Daar werd het spoordek van het treinviaduct boven de Zuidtangent op zijn plaats gereden. Autoverkeer, fietsers en voetgangers gaan hier straks onder het spoor door. De klus hier is pas volgend jaar helemaal klaar en maakt deel uit van een herinrichting van het stationsgebied van het Noord-Hollandse dorp dat de laatste decennia gegroeid is naar een stad met 60.000 inwoners. Het werk is nodig om nog eens duizenden woningen in de omgeving te bouwen.
In Schagen werd een spoorbrug vervangen door een betonnen duiker. De duiker is stiller en moet zo de geluidsoverlast verminderen voor de omliggende woningen. In Julianadorp en Alkmaar is er ook gewerkt aan bruggen en op verschillende plekken is er op de spoortrajecten Alkmaar – Den Helder en Heerhugowaard – Hoorn onderhoud gepleegd.
De volgende spoorklus in Noord-Holland wordt station Heiloo.
This post was last modified on 25 maart 2025 11:32
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…