Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf
05 feb 2025 17:52
Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de werkzaamheden langer gaan duren dan gepland en gaat een nieuw plan maken. Het streven blijft om het werk op 17 mei te beginnen.
Volgens ProRail is er een tekort aan monteurs en blijkt het werk aan de perronkappen van het station ingewikkelder dan gedacht. Dat zijn de twee belangrijkste oorzaken voor de langere duur van de werkzaamheden. Hoe lang het werk nu gaat duren en of de buitendienststelling gedurende die tijd geldt voor alle richtingen is nog niet bekend. Samen met alle partijen gaat ProRail een nieuwe planning maken.
Nu wel tijd voor herstel verzakkingen
Nu het werk aan het hoofdstation langer duurt, kunnen tegelijkertijd de verzakkingen hersteld worden die november 2024 ontstonden nabij station Europapark.
Een woordvoerster van ProRail zegt te betreuren dat het werk langer duurt. De spoorbeheerder gaat nu een hele nieuwe planning voor het werk maken. Hoe de buitendienststelling eruit gaat zien en hoeveel langer die zal uren, is daarom niet bekend. Aanvankelijk zou het station vanaf 17 mei 51 dagen lang buiten bedrijf zijn.
Ruimte voor meer treinen
De werkzaamheden aan en rond het station zijn al lange tijd aan de gang. In de zomer staat ingrijpender werk gepland waarbij treinverkeer niet mogelijk is. Het vernieuwde station Groningen zal uiteindelijk bestaan uit vier perronpleinen met zeven sporen en dat maakt het mogelijk dat het station meer treinen kan ontvangen.
“en blijkt het werk aan de perronkappen van het station ingewikkelder dan gedacht.“
Maar ze hebben inmiddels wel de fietsflat afgebroken om plaats te maken voor de opslag van die perronkappen.
Drie jaar geleden bleek de planning niet gehaald te kunnen worden. Hierdoor werd de treinvrije periode meteen met twee jaar uitgesteld want dit moest ruim van tevoren worden ingepland. Nu plakt men er zo maar even een paar(?) weken bij aan.
De aannemer heeft twee jaar de tijd gehad om de monteurs in te plannen. Dit is wel een zeer slechte beurt voor Structon.
Ik wil best wel geloven dat Prorail het verhaal helaas niet leuker kan maken en het is zeker belangrijk dat zulke werkzaamheden na de examens en tijdens de zomervakantie plaatsvinden, maar het mag niet zo zijn dat door afwezig zijn van spoorvervoer door een grootschalige ingreep dat Groningen met het OV totaal onbereikbaar is.
Met het verlengen/uitlopen van de werkzaamheden moet er toch echt naar vervangend vervoer gekeken moeten worden. Stoppen de treinen dan wel op Europapark, waar er dan makkelijk pendeldiensten ingezet kan worden. En wat betekent dit voor de Noordelijke nevenlijnen en de lijn naar Ljouwert?
Zelf zal ik dan gebruik maken van de Nedersaksenlijn contructie, dus dat wil zeggen met de trein van Hengelo – Almelo – Hardenberg – Emmen en met de bus van Emmen naar Groningen.
Zelfs deze trein/bus lijn zou je kunnen inzetten als omreisroute van Twente naar Groningen en kan met enkele verbeteringen een stuk toegankelijker gemaakt moeten kunnen worden. Bijv. NS sluit deal met Arriva en Qbuzz waarbij men in Almelo bij NS kan inchecken. De reis geheel geldig is in trein en bus en in Groningen kan uitchecken. Verder zou ik de treindiensten tussen Hardenberg – Almelo waar mogelijk gedurende de gehele dienstregeling 2x per uur doen waardoor je een makkelijke overstap hebt.
Treinen stoppen wel op Europapark, Groningen zelf is dus niet treinloos. Treinen uit Delfzijl of Roodeschool/Eemshaven kunnen het hoofdstation ook niet bereiken en zullen in Leeuwarden getank en gereinigd moeten worden. Ik weet niet of er op station Noord gekeerd kan worden en of deze treinen wel zullen rijden. Ik dacht dat de trein uit Leeuwarden in Zuidhorn gaat keren. De trein naar Bad Nieuweschans/Veendam kan gewoon naar Europapark. Tanken en schoonmaken is ook geen probleem.
Bovenstaande ben ik niet 100% zeker van. We zullen de berichtgeving af moeten wachten.
Keren in Groningen Noord bij stremmingen heb ik in elk geval nog niet meegemaakt. Dus dat zal vast nu ook niet gebeuren.
Verder zal deze zomerstremming ook in fases zijn waarbij bijvoorbeeld de oostzijde van Groningen gestremd kan zijn terwijl de westzijde wel open is. Op de details zullen we nog even moeten wachten nu de planning omgegooid wordt vanwege de uitloop.
Nou Prorail binnen zijn plannen in het herstel/ werkzaamheden van hoofdstation Groningen an her herzien is, zonden ze meer rekening moeten houden met de DIGiBETEN onder ons.. ERG BELANRiIJK om goede ,overzichtelijke helder AANWIJZIGINGEN op het PERRON en bij INGANGEN aan te geven.
Noordelijke reizigers zouden GECOMPENSEERD moeten worden voor alle overlast en tromslomp dat voortduurd.
Jullie in Groningen willen letterlijk voor alles geld hebben??
Geld geld geld geld…. Werken jullie wel?
Hier wordt het geld verdiend slappe. In de randstad wordt alles uitgegeven
Ik niet werken handje ophouden wordt altijd gevuld aan het eind van de maand Nederland goed voor mensen
Groningen lijkt net Zeeland.