Stevige kritiek op stilleggen treinverkeer

Vakbond FNV Spoor eist van de NS-directie “publiekelijk excuses” na de grote treinstoring van zondag. De vakbond zegt dat de NS de eigen medewerkers in de nasleep van de storing aan de schandpaal heeft genageld. De treinen hadden op een gegeven moment best weer kunnen gaan rijden.

Ook personeel de dupe

In een open brief aan president-directeur Marjan Rintel stelt de vakbond woedend en verbijsterd te zijn. “De top van NS heeft de reizigers in de kou laten staan, maar niet enkel haar reizigers, ook haar medewerkers”, schrijft FNV Spoor. Het treinbedrijf legde uiteindelijk door de storing het hele treinverkeer voor de rest van de dag stil. Ook treinpersoneel tastte in het duister, meldt de bond. “Rijdend personeel dat uren en uren in het land vastzat en daar aan het lot werd overgelaten. Soms op plekken waar geen of smerige toiletten, geen kantine et cetera te vinden waren.”

Maandag al zeiden de spoorwegvakbonden dat er op een gegeven moment best treinen hadden kunnen rijden. Al het materieel was aanwezig, de veiligheid was niet in het geding want de veiligheidssystemen werkten, en het personeel had met een aangepaste dienstregeling kunnen rijden, stelt FNV Spoor. “Daar zijn we bekwaam genoeg voor, de NS moet dat vertrouwen in ons hebben”, zegt bestuurder Henri Janssen.

Veiligheid

NS zou hebben gecommuniceerd dat het niet veilig was om verder te rijden. “Want, zo stelde NS, het kan zijn dat een machinist dan een trein meeneemt die te lang is voor een bepaald perron. Hoe durft NS dit rond te bazuinen? Iedere machinist heeft wegbekendheid en weet ook zonder IT-ondersteuning of een trein voor een bepaald traject te lang is of niet.”

Treinreiziger.nl benadrukt dat de communicatie tussen machinist en de verkeersleiding gewoon mogelijk was, en ook seinen en wissels werkten. Op een zondag zet NS in de regel ook geen treinen in van maximale lengte. Wel zou zonder werkend systeem het overzicht compleet kwijtraken waar het personeel en de treinen zouden zijn. Een normale dienstregeling zou daardoor praktisch onmogelijk worden. Een nooddienstregeling zou wel haalbaar moeten zijn, vinden verschillende partijen.

Beschamend

FNV Spoor stelt dat het personeel de hele dag zijn best heeft gedaan om de goede naam van NS in ere te houden en om de reizigers zo goed mogelijk te adviseren. “Want het personeel voelt zich NS’er, maar we staan nu mooi te kijk omdat het bedrijf de dienstregeling helemaal had stilgelegd. En de medewerkers schamen zich voor het handelen van de NS-directie.

Behalve excuses eist de vakbond ook directe betrokkenheid bij een transparant onderzoek naar wat er zondag is gebeurd. Een woordvoerder van de NS liet in een eerste reactie weten dat het bedrijf wacht op de uitkomsten van een onderzoek door een externe partij.

Staatssecretaris: onder de maat

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) heeft dinsdagmiddag met de Nederlandse Spoorwegen gesproken over de problemen op het spoor van afgelopen zondag. Zij wilde van de NS-directie weten hoe kan worden voorkomen dat het treinverkeer nog eens een dag lang volledig uitvalt. De staatssecretaris liet zich kritisch uit op de situatie van afgelopen zondag.

Volgens de staatssecretaris heeft de vervoerder ‘een zeer slechte beurt’ gemaakt. Ze wil uitleg over waarom er geen vervangend vervoer werd geregeld en waarom al het treinverkeer werd platgelegd. Heijnen is ‘not amused’ over het handelen van NS: “Aan de gestrande reizigers op de stations, en de reizigers die op eigen gelegenheid naar hun bestemming hebben moeten komen, is veel gevraagd van hun zelfredzaamheid. De gevolgen van deze storing zijn voor hen uiterst vervelend en onwenselijk geweest. Gelet op de langdurige en landelijke impact van deze storing en gelet op de mate waarin een beroep is gedaan op de zelfredzaamheid van de reiziger, acht ik deze prestaties van NS in dezen onder de maat.” Inmiddels heeft de staatssecretaris gesproken met NS-topvrouw Marjan Rintel.

Storing Hoofddorp

Antal de Lange, hoofd van het landelijk besturingscentrum bij de NS, legt tegenover de NOS uit waarom besloten is het treinverkeer stil te leggen. Hij legt uit dat zondag de systemen die ervoor zorgen dat NS-medewerkers aan de juiste trein worden gekoppeld eruit klapten. “Zolang er dan geen gekke dingen op het spoor gebeuren – en alle treinen normaal blijven rijden – is er niet zoveel aan de hand en kunnen we doorgaan zonder die systemen.”

Maar in de omgeving van Hoofddorp ging een bovenleiding kapot. “Op zo’n moment gaan er normaal mensen puzzelen en schuiven met treinen en medewerkers. Maar dat kon nu niet meer”, legt De Lange tegenover de NOS uit. “We wisten niet meer welk personeelslid op welke trein zat. Dat verspreidde zich vrij snel als een olievlek over heel Nederland. En dan ga je op zwart.”

This post was last modified on 13 april 2022 17:51

Bekijk reacties

  • Mega...
    Men mag van "geluk" spreken dat deze super vervelende storing en treinstillegging op zondag 3 april 2022 had plaats gevonden. Zou het een week later zijn geweest, met twee mega sport evenementen namelijk de Marathon van Rotterdam en de Amstel Gold Race in Zuid Limburg, dan waren de rapen pas echt gaar met de vele duizenden bezoekers en deelnemers die naar deze wedstrijden zouden zijn gekomen.
    De vraag is of in een tijd met "moderne" communicatie mogelijkheden geen nood systeem voorhanden is om de boel op gang te houden en het eigen personeel fatsoenlijk, voorzover je daar iets van kan zeggen, weet te bereiken. Ter compensatie zou nu eventuele tariefsverhogingen (tijdelijk) moeten worden stopgezet of uitgesteld, omdat er ook geen busvervangend vervoer was, men had te weinig bussen zei men...
    De lessen die men nu kan trekken na de zoveelste verstoring, we hebben er het nodige gehad, is dat er structureel gewerkt moet worden aan "back-up" systemen en scenario's om het ergste leed al dan niet te kunnen verzachten en soelaas te bieden aan reizigers en personeel. Beide laatsgenoemde categorieën waren de dupe en sinds enige tijd reis ik, na slechte ervaringen, altijd met een dubbel gevoel op (trein)reis en ben altijd blij als ik gezond en wel weer mijn voordeur zie al is het zeer laat in de avond. Soms heb je een lijnbus alternatief, maar niet altijd. Zo'n voorval draagt niet bij aan het vertrouwen en imago van het spoor en kiezen mogelijkerwijs meer mensen, als ze het kunnen permiteren, de weg naar een automobiel, al kun je ook daar in een hinderlijke file terechtkomen en altijd maar thuis blijven is ook geen optie.

    • Het is een breder probleem. Grote delen van net of zoals nu het hele net liggen om de haverklap stil vanwege allerlei storingen en werkzaamheden. De spoorwegen in Nederland zijn notoir onbetrouwbaar.

      Zolang hier niets aan gebeurt is het nutteloos om meer belastinggeld in het spoor te stoppen. De spoorwegen moeten nu eerst maar eens hun eigen organisatie op orde brengen. En dat vereist slikken van managers maar ook van het rijdend personeel dat onnzinnige roosters eist.

    • "Wel zou het zonder werkend systeem het overzicht compleet kwijt raken waar het personeel en de treinen zouden zijn. Een normale dienstregeling zou daardoor praktisch onmogelijk worden."

      Wat relevant is, is natuurlijk of je door de NS dienstregeling in HEEL NEDERLAND plat te gooien plotseling WEL WEET welk personeelslid op welke trein zit. Het lijkt me dat het platgooien van de dienstregeling aan dat probleem geen zinnige bijdrage levert.

      De keuze om ICs en evt stoptreinen te laten pendelen tussen bepaald stations kan niet leiden tot het verlies aan overzicht. Als je contact hebt gehad met de machinist of conducteur van een trein en afgesproken hebt dat ze gaan pendelen tussen bijv Utecht en Duivendrecht dan kun je de info over die trein onmogelijk kwijt raken. Je weet waar de trein is en wie erop zitten. Het is nergens voor nodig dat de trein dan 14 uur lang naast het perron in Utrecht blijft staan. De machinist zal dan echt niet doorrijden naar Nijmegen of Den Helder.
      Het hele excuus dat je die info alleen kunt verzamelen als een trein stilstaat is echt het meest onzinnige wat ik sinds deze storing gehoord heb.

  • De top van NS heeft fouten gemaakt. De aansturing was slecht. Dat krijg je met topmensen die geen binding hebben met de werkvloer. Zie personeel die verklaarde dat ze een aangepaste dienstregeling hadden kunnen rijden.

    Deze top bestaat uit mensen die theoretisch goed zijn en hoge diploma's. En al eerder topfuncties ergens anders hadden. Ze hebben veel verstand van financiën. En zijn heel erg bezig met hun carrière.

    Maar hun eigen werknemers zullen ze amper zien. Laat staan dat ze weten hoe het werkt.

    De omgeving van Hoofddorp is een belangrijke gedeelte van het Nederlandse spoornet. Als het net na het uitkomen uit de Schipholtunnel de bovenleiding kapot is gegaan ligt al het treinverkeer van HSL/Leiden - Hoofddorp - Amsterdam Zuid/Centraal stil.

    • Geheel met jullie eens. Echter volgens mij is het probleem bij NS en ook bij andere grotere bedrijven dat ze tegenwoordig niet meer worden bestuurd door doorgestroomde, vakinhoudelijke medewerkers met oog voor de praktijk, maar door van buitenaf of snel doorgestroomde wo-geschoolde managers die een carrière-pad voor zich zien, slechts enkele jaren op die post blijven en vooral aan dashboard-management doen.

      Ze zijn de verbinding met de lagere niveau’s kwijt doordat ze alleen naar boven en in hun eigen kringetje de belangen zien, om hun carrière-pad mogelijk te maken.

      • En de directeur gaat na een paar jaar weer naar KLM aan de subsidie-slurf hangen.

      • Vroeger bersotnd de leiding van NS ook uit wo-ers, alleen waren het toen ingenieurs van een technische universiteit en geen bedrijfskundigden, communicatie deskundigen of uitgerangeerde politici.

  • Dus omdat er bij Hoofddorp een stuk van de bovenleiding stuk was kon ik niet van Groningen naar Asssen...

    • Dat niet. Het zou wel kunnen dat de IC Den Haag - Groningen dan niet tussen Assen - Groningen rijdt.

      • Snap ik, maar hier stonden alle treinen MET personeel gewoon niks te doen op het station. Die konden toch prima naar Assen of Zwolle op en neer?

    • Tussen Groningen en Assen was sowieso meer mogelijk. Ik heb 's nachts een aantal oud-collega's meegenomen met de auto, die in Zwolle een avonddienst hadden gewerkt. Die waren om 14:45 in Zwolle aangekomen met de trein. Dat is lang nadat het treinverkeer volledig was stilgelegd.

      • Hulde aan het NS personeel in deze.
        #datmagookweleensgezegdengeschrevenworden.

        • hoezo? een burger neem een aantal bekende burgers mee.
          Er zullen veel mensen ontzettend gedupeerd zijn door dit paniekvoetbal van mensen die geen idee hebben wat reizigers ondernemen. Men moet liften, kennissen bellen of lange stukken met onzekere busverbindingen doen of zelf in een hotel overnachten. Alles voor eigen rekening.

        • @ Dries: Zoals annemiek schreef: "Die waren om 14:45 in Zwolle aangekomen met de trein. Dat is lang nadat het treinverkeer volledig was stilgelegd."

        • De achterliggernde oorzaak waarom dit soort problemen steeds weer optreden zijn de onzinnig ingewikkelde roosters die door personeel en vakbonden worden geeist.

  • Hoog tijd voor lijn- of corridorgebonden personeelsdiensten, daarmee voorkom je volgens mij een hoop ellende. Niet dat elk personeelslid elke dag dezelfde lijn moet rijden natuurlijk, maar per dienst de afwisseling wel beperken.

  • Op dit moment is er op het spoor weer een storing in de informatievoorziening. Nu werkt o9k het in-/uitchecken niet. Heb de indruk dat dit landelijk is.

  • De nieuwe staatssecretaris zit er bovenop. Zien of dat tot verbeteringen gaat leiden. Want er zijn al een aantal grote technische problemen geweest zoals problemen met verkeersleiding bij ProRail. Waardoor de treinen ook niet konden rijden.

    En incompetentie van top NS blijkt ook een probleem. De nieuwe NS algemeen directeur moet binding hebben met de NS werkvloer. Want goede communicatie is essentieel. En dat is er niet.

  • De instructies bij dit soort storingen had moeten zijn. Blijf op de lijn rijden waar je rijdt. Vallen er treinen uit meldt het, want dan kan daar personeel naar toe die de nieuwe dienst rijdt. Zwaai je af omdat je dienst erop zit. Ga naar de kantine om weer een machinist/conducteur op de trein te krijgen, die momenteel nog niet weet waar deze wezen moet.

    Perfect zal het zeker niet werken en er zal ook zeker veel uitvallen, maar de reiziger kan wel op pad om weer thuis te komen.

    Reiziger. Computersysteem ligt in gort. We gebruiken een nooddienstregeling; er kunnen treinen uitvallen.

  • Ik vrees dat er maar een optie openblijft voor de NS-directie: Ontslag wegens incompetentie en verkeerde mentaliteit.
    Incompentatie is erg. Nog erger is het ontbreken van de wil om alles-op-alles te zetten om de treinen
    te laten rijden, zodat de gestrande reiziger niet na acht uur onzekerheid het alsnog zelf maar moet uitzoeken.

    • Ik wil verder gaan en dat is alle sprinterverbindingen in clusters gaan uitbesteden. Zo krijg je samenhangende lokale spoorweglijnen en heb je een spoorwegnetwerk, die niet top zwaar is. De lokale vervoerders doen het vaak op veel punten beter dan de NS.

  • Het zijn gewoon verzinsels. Er is een storing geïnduceerd. Het back-up systeem is hier ook in het ingerede geraakt en de paniekvoetballers zetten 100-000-den mensen voor het blok omdat ze zelf bang zijn voro een administratief probleem.
    Men beroept zich bij Rijswaterstaat ook wel op technische problemen als een niet werkende slagboom of deur van de carpoolstrook terwijl feitelijk de betrokken ambtenaar zich verslapen heeft of geen zin heeft.
    Het is net de IC van Flevoziekenhuis waar de intensivisten elkaar dwars zitten en er patiënten sterven.

  • Die Antal de Lange dient er zo snel mogelijk uitgeschopt te worden. Deze totaal wereldvreemde man is totaal ongeschikt voor zijn functie gezien de onzin die hij uitkraamt.

    • Beter nog: De volledige top van NS en Prorail de laan uit sturen!
      Ook moet de politiek zich afvragen of het winstgevend moeten zijn van een nutsvoorziening wel goed is.

Share

Recent Posts

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

2 uur terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

4 uur terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

6 uur terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

19 uur terug

NS start test met inchecken betaalpas

Om het reizen voor passagiers makkelijker te maken, gaat NS testen met het contactloos inchecken…

1 dag terug

Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers

Treinreizigers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan…

1 dag terug