fbpx

Storingen nadat actie uitblijft na inspectie

De storingen die zondag flinke hinder veroorzaakten voor het treinverkeer rond Amsterdam, zijn ontstaan omdat er geen actie was ondernomen nadat een meettrein eerder in de week tekortkomingen aan het spoor registreerde. ProRail is inmiddels een onderzoek begonnen hoe dit kon gebeuren. De treinen reden maandagochtend weer volgens schema.

ProRail steekt de hand in eigen boezem en heeft bekend gemaakt dat de spoorbeheerder ’iets fouts heeft gedaan’. ’’We vinden de hinder die hierdoor is ontstaan uitermate vervelend voor reizigers en vervoerders en bieden hiervoor onze excuses aan’’, schrijft ProRail in een bericht.

Storingen in avond verholpen

Op het spoor nabij station Amsterdam Bijlmer ArenA waren op zondag maar liefst twaalf storingen. Er konden daardoor nauwelijks treinen rijden van en naar Utrecht. Pas in de avond waren de problemen verholpen en konden de treinen weer volgens schema rijden.

De storingen blijken te komen omdat ProRail niet ingreep nadat tijdens een controle problemen waren vastgesteld. Het Nederlandse spoor wordt regelmatig gecontroleerd met onder meer meettreinen. Eerder in de week bleek, volgens ProRail, dat een meettrein op het spoor ten zuiden van Amsterdam heeft geconstateerd dat het spoor niet aan de normen voldoet. Niet op één plek, maar op meer dan tien plekken, verspreid over meerdere kilometers, registreerde de meettrein een mogelijk probleem.

Onbekend waarom actie uitbleef

Als een meettrein een probleem op het spoor vaststelt, is de regel dat er binnen 72 uur een fysieke inspectie door specialisten en zo nodig een reparatie volgt. Maar in Amsterdam gebeurde er niets. ProRail meldt dat nog niet bekend is hoe het kan dat er in dit geval niet is ingegrepen. De beheerder gaat in een ’uitgebreide evaluatie’ op zoek naar de reden hiervoor.

(c) Treinreiziger.nl

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk Lubbers
1 maand geleden

Ik vraag mij af joe het met de verbeterplannen bij Prorail en NS inmiddels gaat. Ik als reiziger zie in ieder geval in 2025 geen verbeteringen. De melding defect spoor, die voorheen nauwelijks voorkwam is alleen dit jaar al 46 keer gemeld bij rijdendetreinen.nl. Voor heel 2024 waren dat er 114. We gaan dit jaar als we zo doorgaan dus het “record” ruim verbeteren.

Ook bij NS is er wel het nodige op te merken. De treinen zijn inmiddels zwaar vervuild, het komt veelvuldig voor dat de treinen ‘s-nachts niet worden schoongemaakt en vervuild de nieuwe dag ingaan. Vaak zijn de toiletten in de treinen defect of ultrasmerig. De controle is wel wat verbeterd maar blijft een punt van aandacht. De reizigersinformatie bij grote verstoringen is nu al een groot aantal jaren abominabel en ook gisteren was dat weer het geval.

De treinkaartjes zijn inmiddels peperduur en hebben niets meer te doen met een realistische en fatsoenlijke prijs voor het geleverde product.

Ik vind dat de directie van Prorail en NS zich eens flink achter de oren moeten krabben en zich moeten afvragen of zij wel de juiste man cq vrouw op die plek zijn.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

SLAPEN ? ? ?
Dat men storingen niet direct oplost is natuurlijk een SCHANDE !
Veiligheid is er mee gediend als men problemen meteen oplost of heeft men zitten slapen bij ProRail ?
De betrouwbaarheid laat mijns inziens steeds meer te wensen over en als de kwaliteit achteruit gaat, treinprijzen steeds maar ophoog gaan is een neerwaartse spiraal ten aanzien van het aantal passagiers onvermijdelijk en zij die het zich kunnen veroorloven liever een auto kopen.
Smeerboel……….
Terecht opgemerkt dat de hygiëne in de trein de laatste jaren flink achteruit is gegaan. Soms denk ik moet je hier met handschoenen rondlopen en de toiletten zijn helemaal een aanfluiting van de eerste orde, afschuwelijk ! Alleen als het echt niet anders kan maak ik er gebruik van, maar in 99,99 % van de gevallen laat ik het achterwege, walgelijk, smerig en dat geldt voor meerdere plekken in de treinen van NS. NS staat dus NIET Schoon.
Zelfs op YouTube spreekt men er negatief over en krijgt men ook in het buitenland een slecht beeld en imago van het DURE treinreizen in Nederland en het vuil in en om de treinen.
Vanwege de dure treinprijzen en vuile treinen OOK aan de buitenkant, heb ik het aantal reizen met NS drastisch verminderd. Graffiti, vuile coupes, maar ook de VIRM stellen zien er vaak zwart uit als of het stoomtreinen zijn, misschien moeten ze de huisstijl van NS maar veranderen van geel en blauw naar alleen maar ZWART valt het vuil niet direct op !
KOPPEN….
Men moet snel de koppen bij elkaar steken en per direct werk maken ter verbetering van deze miskleunen en nalatigheden bij ProRail en NS. Als men geen actie onderneemt na problemen ontdekt te hebben door meettreinen, waarom hebben ze dan nog meettreinen in dienst kunnen ze die ook maar meteen afschaffen.
Meten is weten zegt het spreekwoord of kennen ze dat n i e t bij ProRail ?
Nu was het rond Amsterdam, komen straks andere regio’s soms ook aan de beurt, ik hou mijn hart vast…!

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Niet iedere minimale afwijking is meteen een veiligheidsrisico.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

10 jaar geleden trok het personeel al aan de bel.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2015/01/08/ns-personeel-vertrouwt-niet-op-kwaliteit-spoor-en-treinen/
Enige tijd geleden werd bij toeval ontdekt dat het spoor in de Willemsspoortunnel min of meer los op de dwarsliggers lag en een klokkenluider trok aan de bel over het onderhoud van treinen.
Er moet kennelijk eerst een ongeluk gebeuren.

paul allebrandi
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Bij alle drie de reacties denk ik steeds: Wie is er ook weer de eigenaar van deze twee spoorgerelateerde instituten. Of het nu een bv of een overheidsbedrijf “op afstand” is maakt niets uit.
Den Haag zit aan de knoppen, dus daar hoeft niet veel goeds van verwacht te worden. Als het mis mocht gaan waarschijnlijk weer een peperduur onderzoek (richting onderste bureaulade).

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  paul allebrandi

Zolang als het OV in Den Haag veel geld kost en auto’s veel geld opleveren (accijnzen, wegenbelasting, ….. ) gaat er geen klap veranderen en zal het OV langzaam verloederen en zal de overheid de heilige koe steeds verder uitmelken. Zo simpel is het inmiddels en het woord landsbelang wordt alleen gebezigd tijdens verkiezingscampagne.

Henk Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Lijkt mij hoog tijd om deze enquête opnieuw te houden. Aanvullende vraag zou kunnen zij of er nog vergtrouwen is in de directie van het bedrijf. De enquête moet dan natuurlijk wel anoniem zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat de cijfers nog verder zullen dalen. Ik heb net het artikel gelezen maar als je dus als machinist geen vertrouwen in de rails onder je trein hebt dan denk ik dat je beter een andere baan kan gaan zoeken.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Het artikel gelezen te hebben is er in tien jaar blijkbaar niet veel veranderd en hebben de problemen schijnbaar een structureel karakter gekregen en heeft men niets geleerd van de opmerkingen die toen gemaakt zijn.
De problemen van toen zijn in menig opzicht nog steeds de problemen van heden, jammer dat de reiziger hier wel de dupe van is als er een storing voordoet van grote omvang.
Ik ga steeds vaker met gemengde gevoelens met de trein op pad en ben altijd blij als ik weer mijn voordeur zie en veilig thuis kom. Een treinbotsing met diverse kwetsuren jaren geleden heeft mijn ogen geopend en hoop sindsdien altijd op een goede afloop van mijn trein en andere reizen.

Wim S
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Helemaal mee eens

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Na .jaar is een spoor op en dient vervangen te worden. Vervang je niet, dan gaat er wat meer stuk dan normaal.