Structurele uitbreiding Fyra dienstregeling opnieuw vertraagd
09 sep 2012 11:48
De extra Fyra-dienst die zou worden uitgevoerd vanaf 10 september is wederom vertraagd. Voor de treindienst, die gereden zou worden met de oorspronkelijk voor de Fyra bedoelde V250, is meer dan één treinstel nodig.
Echter is er pas één treinstel beschikbaar om ingezet te worden vanaf 10 september. Daarom zal de dienst niet elk uur gaan rijden, maar elke drie uur tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Ook zijn de ritten pas de dag zelf in de Reisplanner van de NS te vinden.
De frequentie is daarbij even hoog als bij de testritten met reizigers, die de afgelopen weken werden gehouden op hetzelfde traject. NS International doet er alles aan om de beoogde frequentie alsnog snel in te voeren. Het streven is ook nog steeds om per december 2012 de Fyra Amsterdam – Brussel te introduceren.
Met de komst van de nieuwe Fyra-dienst verdwijnt de vervangende, tijdelijke Intercity Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal via Schiphol en Den Haag HS. Consumentenorganisaties hadden zich al negatief geuit over deze aanpassing, die ervoor zorgt dat reizigers tussen Schiphol en Den Haag HS gedurende drie maanden worden geconfronteerd met maar één directe trein per uur (de IC A´dam – Brussel). Vanaf december gaat de Intercity Amsterdam – Vlissingen weer via Schiphol rijden, en is dat probleem dus weer verleden tijd.
Volgens een woordvoerdster van NS International is er onvoldoende capaciteit – met name in Amsterdam Centraal – om zowel de zogenoemde pleistertrein als de extra Fyra in te zetten. "Alleen op deze manier is het mogelijk de Fyra V250 stapsgewijs te laten instromen." Opmerkelijk, want de afgelopen maand reden de pleistertrein en de V250 wel allebei tijdens de testritten. De woordvoerdster reageert: "Bij momenten zou het inderdaad samen kunnen gaan. Daar kunnen we alleen geen structurele dienstregeling op bouwen." Volgens haar is het schrappen van de pleistertrein in lijn met de afspraken met het Rijk.