Home

Subsidie goederenvervoer per spoor: tot 50% groei

Onder meer subsidies moeten ervoor zorgen dat fors meer goederen over het spoor worden vervoerd. Ook door bijvoorbeeld langere treinen en betere beveiliging moet het spoor aantrekkelijker, maar ook duurzamer worden. Partijen uit de sector en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) hebben daarover een akkoord bereikt.

Goed voor milieu

Behalve een verlaging van de kosten voor het gebruik van het spoor en de verdere inzet van het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS, gaat het ook om het verbeteren van de situatie voor mensen die langs het spoor wonen. “Goederenvervoer per spoor ontlast wegen en is goed voor het milieu”, aldus Van Veldhoven. Ze noemt het akkoord over het omvangrijke pakket maatregelen een grote stap vooruit.

Tot 14 miljoen euro per jaar subsidie

Zo komt er tot en met 2023 jaarlijks een bedrag van 12 tot 14 miljoen euro subsidie om het voor vervoerders goedkoper te maken het spoor te gebruiken. Door de verlaging komt de gebruiksvergoeding op een vergelijkbaar niveau als in Duitsland. Dat is een lang gekoesterde wens van branchevereniging KNV. ProRail beloofde vorig jaar het goederenvervoer per spoor meer aandacht te zullen geven.

50% groei

De ambitie is om met deze en andere maatregelen het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Dat komt neer op een groei tot bijna 50%. “Dit maatregelenpakket is het startpunt van een nieuwe aanpak en een forse impuls voor het spoorgoederenvervoer”, aldus de voorzitter van de zogenoemde spoorgoederentafel, Steven Lak. Het gaat daarbij om het overleg tussen verladers, spoorvervoerders, terminals, havens, spoorinfrastructuurbedrijven, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het transport over het spoor.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 juni 2018 13:19

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug