De tarieven van het openbaar vervoer stijgen harder dan de kosten voor het gebruik van de auto. In januari van dit jaar was het openbaar vervoer 37 procent duurder dan in 2000, terwijl autokosten achttien procent hoger waren. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In januari werd het openbaar vervoer drieënhalf procent duurder dan een jaar eerder, de grootste prijsstijging sinds januari 2004. Dat geldt niet alleen voor de trein, maar ook voor het stads- en streekvervoer.
De kosten van autorijden schommelen onder invloed van de sterk fluctuerende brandstofprijzen meer dan de tarieven van het openbaar vervoer die vrij constant stijgen. Vorig jaar piekten de kosten van het autorijden doordat de brandstofprijzen sterk waren gestegen.
Autokosten bestaan voor meer dan dertig procent uit de kosten voor het tanken en voor zo´n veertig procent uit de kosten voor de aanschaf en het onderhoud. Ook de verzekering, het parkeergeld en de wegenbelasting tellen mee. De parkeertarieven stegen hiervan het meest: in januari was parkeren 62 procent duurder dan in 2000.
Verder blijken Nederlanders 11 keer zoveel uit te geven aan auto’s als aan het openbaar vervoer.
Prijsontwikkeling openbaar vervoer en auto:
This post was last modified on 2 september 2019 12:44
Na meer dan een half jaar is de belangrijke internationale verbinding over de Tauernspoorlijn (Salzburg…
In Rotterdam ligt metro E (Rotterdam Centraal – Den Haag Centraal) er vanaf zaterdag twee…
Er dreigen nieuwe acties bij NS nu de leden van FNV Spoor en de Vakbond…
Sinds deze maand is NS gestopt met de verkoop van de populaire Jongerendagkaart. Toch kunnen…
Het vernieuwde Hoofdstation in Groningen is sinds zondag na een 64 dagenlange stremming weer open.…
Update 15.00 uur met meer informatie en foto's Defensie koopt wellicht 24 oude rijtuigen van…