Tarieven voor goederentreinen gaan minder hard stijgen

Werkgeversorganisatie KNV heeft namens de spoorgoederenvervoerders de onderhandelingen voor het gebruik van het spoor in Nederland afgesloten. Er is overeenstemming bereikt over de voorwaarden, waarbij de stijging van de tarieven in zowel 2016 als in 2017 uitkomt op 5,6% per treinkilometer. Aanvankelijk dreigde de tarieven met 20 procent toe te nemen.

Vanaf 2018 zal het tariefniveau in Nederland worden bepaald door Europese regelgeving. In de afgelopen maanden is koortsachtig gewerkt aan het vaststellen van acceptabele gebruiksvergoedingen voor het vervoeren van goederen per spoor van en naar Nederland. Aanpassingen van de tariefstructuur zorgden de afgelopen jaren voor veel onzekerheid, zowel bij regionale reizigersvervoerders als bij goederenvervoerders.

Dit leidde tot rechterlijke procedures en ingrepen door de ACM. Uiteindelijk stelde staatssecretaris Sharon Dijksma in een debat met de Tweede Kamer op 19 november van dit jaar een bedrag van 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat besluit lukte het om stabiliteit te creëren.

In de loop van 2015 werd duidelijk dat de problemen door de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, het zogenaamde derde spoor, door ProRail en de sector beheersbaar kunnen worden gemaakt. Een tweede stap komt van de implementatie van Europese regelgeving over de tarieven voor spoorgebruik. Uiterlijk in juli 2017 moet in Nederland een voorstel voor de Europese Commissie zijn uitgewerkt om de tarieven voor het gebruik van het spoornetwerk vast te stellen.

This post was last modified on 7 januari 2019 21:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug