fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Tekort treindienstleiders blijft voor uitval treinen zorgen

Een ziekmelding op de verkeersleidingspost Utrecht van spoorbeheerder ProRail heeft ertoe geleid dat tussen Utrecht en Arnhem sinds donderdagavond 23.00 uur geen treinen rijden.

Geen treinen maar bussen

Ook tussen Ede-Wageningen en Barneveld Zuid en tussen Utrecht Centraal en Rhenen is het treinverkeer door de ziekmelding stil komen te liggen. Het ziektegeval zorgt er op die trajecten “in combinatie met structurele personele problemen voor dat we helaas hebben moeten besluiten tot vrijdagmorgen 07.00 uur het treinverkeer stil te leggen” , aldus ProRail in een verklaring.

NS heeft naar eigen zeggen stopbussen ingezet tussen Utrecht en Arnhem. Ook naar Rhenen is er treinvervangend vervoer. Connexxion zette bussen in tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen. Rond 7:00 uur vrijdagmorgen is het treinverkeer inderdaad weer opgestart.

Op een deel van het getroffen traject zouden vannacht ook werkzaamheden plaatsvinden. Die konden ook niet doorgaan. Die herstelwerkzaamheden worden nu vrijdag uitgevoerd van 9:30 uur tot 13:45 uur. Daardoor rijden tussen die tijden vrijdag geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Veenendaal Centrum.

Personeelstekort

Het is voor de tweede keer in één week dat het treinverkeer rond Utrecht hinder ondervindt van het personeelstekort bij ProRail. Sinds vorig jaar september gebeurt het vaker dat het treinverkeer stil komt te liggen door personele problemen bij de spoorbeheerder.

De organisatie kampt naar eigen zeggen al geruime tijd met een personeelstekort op de verkeersleidingsposten, waardoor het lastiger is om roosters rond te krijgen. “We vinden het ontzettend vervelend voor reizigers en vervoerders.”

Werving nieuw personeel

ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het wervings- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.

Eerder dit jaar was er een campagne gericht op branches waar juist banen verdwijnen door de coronacrisis. Zo werd geprobeerd personeel te werven in de luchtvaartbranche. “Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zal misschien ook over de kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden” aldus de spoorbeheerder destijds.

Directeur verkeersleiding stapt op

Deze week meldde Spoorpro dat directeur verkeersleiding Roel Salden vertrekt bij ProRail. Volgens vakbond CNV was de reden van het vertrek een groeiende onvrede over hoge werkdruk en de manier waarop de organisatie wordt geleid. “Ze vinden dat er niet naar ze wordt geluisterd”, citeert SpoorPro-vakbondsbestuurder Jerry Piqué van CNV.

0 0 stemmen
Artikel waardering
50 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joris
3 jaren geleden

Ooit van vakantieplanning gehoord? Reiziger en klanten bestaan niet voor deze egocentrische organisatie en medewerkers. En niemand die orde op zaken stelt. Heeft deze organisatie geen RVC of zijn deze mensen krachtelize marionetten?

Otto
3 jaren geleden

Er waren recentelijk 5000 sollicitanten van wie er maar 60 zijn aangenomen omdat er geen opleidingsplaatsen zijn. Wat is dan de zin om het wervingsbudget te verhogen?

Ricardo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Maar kregen ze die 60 plaatsen anders wel vol? Dat er 5000 sollicitanten zijn, betekent niet dat ze alle 5000 geschikt zijn, ik vermoed dat er een aanzienlijk deel al afvalt voordat de opleiding in beeld komt.

Dat blijkt ook wel een beetje uit de reacties hier, sommigen denken dat treindienstleider enorm simpel is, maar ik denk dat dat enorm tegen valt en dat een groot deel van de sollicitanten in de sollicitatieprocedure ook achter komen.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Ricardo
Als er van de 5000 mensen nog geen 60 geschikt zijn (dan heb je het over 1%) dan stel je gewoon absurde eisen. We zoeken treindienstleiders, geen atoomgeleerden of chirurgen voor harttransplantaties.

Ricardo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

@Otto: Ik weet niet wat de eisen exact zijn, maar ik denk dat je je niet moet vergissen in hoe hoog die liggen. Het zijn misschien geen chirurgen of atoomgeleerden, maar ze moeten wel onder druk besluiten nemen en hebben ook onregelmatige diensten en gedurende die hele dienst moeten ze scherp blijven terwijl er tijdens een gemiddelde dienst niets gebeurt, en dat is niet iets dat iedereen gegeven is.

CB
3 jaren geleden

Tja, ik denk dat het kiezen is: ofwel een betaalbaar spoor houden en in ruil daarvoor af en toe es een dagje wat minder treinen (ook niet verkeerd in tijden van Covid Delta-varianten) omdat er nu eenmaal bezuinigd wordt, ofwel altijd treinen en astronomisch hoge bedragen….

10 sporen voor CS
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joris

Het probleem is dat ProRail N.V. zich gedraagt als een bedrijf, maar er geen concurrentie mag zijn (gedwongen winkelnering op het spoor). Bedrijfsvoering wordt vooral als geldschuifoperatie gezien: opleidingsbudget, wervingsbudget (maar budgetdenken heeft nog nooit een reiziger geholpen).

En dit wordt aangestuurd door het ministerie Verkeer & Waterstaat en de politiek. Vanwege dit laatste wordt de publieke opinie bewerkt door de PR-afdeling van ProRail: met schijnbaar het volgende patroon: als iets verkeerd gaat wordt er weer PR gegenereerd door bijvoorbeeld een overweg af te sluiten met betonblokken. Of er komt om de paar maanden een rapport uit dat er meer geld in het spoor (lees ProRail) moet worden gestopt.

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

De ProRail propaganda afdeling lijkt steeds meer los gezongen van de werkelijkheid. Het ene na het andere mooie videotje wordt online gezet terwijl de puinhopen bij onderhoud en operatie doodgezwegen worden.

10 sporen voor CS
3 jaren geleden
Antwoord aan  Juriaan

Zoals “Comical Ali” tijdens de golfoorlog

Anoniem
3 jaren geleden

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat hier sprake is van verkapte stakingsacties.

Anoniem
3 jaren geleden

Stakingen bij luchtverkeersleiders zijn ook altijd in de vakanties om zoveel mogelijk overlast te veroorzaken.

Willem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Beste anoniem: Laat ProRail inderdaand eens kijken bij LVNL.

Mogelijk kan men bij ProRail eens beschouwen hoe het vergelijkbare bedrijf Luchtverkeersleiding Nederland – LVNL – zich de luchtverkeersleiders aan zich weet te binden en gebonden te houden. Er is geen gebrek, echter ook de arbeidsmarkt is onderhevig aan vraag en aanbod en marktwerking. Zou het hoger management en de afdeling HR bij ProRail zich dat beseffen?

Berend
3 jaren geleden

Alles gaat kapot aan inzet van duur betaalde directeuren en managers je ziet het overal, zij gaan er veelal met het geld er van door en het uitvoerend personeel heeft het nakijken…

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Berend

De standaard linkse blabla. In de spoorwegsector wordt juist het uitvoerende personeel overbetaalde.

Rian van der Borgt
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Als er te weinig personeel is en nieuw personeel moeilijk te vinden, dan is er normaliter geen sprake van overbetaling.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Er zijn geen opleidingsmogelijkheden, ProRail had recentelijk 5000 sollicitanten van wie er maar 60 konden worden aangenomen. 5000 sollicitanten krijg je echt niet als je onbetaald.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rian van der Borgt

Als je de verhalen van ProRail leest komen ze om in de sollicitant maar zijn er geen opleidingsplaatsen. Dan kun je werven tot je een ons weegt

10 sporen voor CS
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

De organisatie van ProRail is topzwaar. Veel directeuren en rapportages, zoals in een fabriek voor massafabricage uit de vorige eeuw. Te veel denken in budgetten en dat poppetjes vervangbaar zijn. Tot nu

Erignga had al toegegeven dat ProRail te weinig inhoudelijke kennis heeft (maar 2 mensen met kennis van bovenleiding bijvoorbeeld, hallucinant). Dus: minder managers, directeuren, financial controllers, rapporteurs en meer mensen van de inhoud, te organiseren in zelfsturende teams in een platte organisatie. Lagere kosten, meer waar voor ons geld

Directeuren houden graag vast aan hun posities en verzetten zich tegen ZBO, maar Nederland verdient beter!

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

Zelfsturende teams, dat succesvolle voorbeeld kennen we nog van het communisme in Oost-Europa.

CB
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

Ik ben ook niet voor een ZBO hoor. De ervaring leert dat integratie in de overheid een voorbode voor meer ellende is. Ik zie meer in Prorail verder op afstand zetten, wellicht in coöperatievorm met vervoerders als coöperatielid of wellicht een fusie met Infrabel, zodat er eindelijk es drempelvrij naar België gereisd kan worden?

10 sporen voor CS
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

@Brabo: als je enige kennis hebt, weet je dat het communisme sterk centralistisch was.

Zelfsturende teams kunnen heel succesvol zijn. Een prima boek hierover is van de oprichter van BSO (wat later het IT-berdijf Origin was, een bekende term in Brabant): Eckart’s notes. Ook echt een leuk boek om te lezen

Eric
3 jaren geleden

Begrijp ik het goed, als ik samenvat dat het tekort vooral is veroorzaakt door bezuinigingen op de opleidingscapaciteit?

Als dat zo is, dan ben ik nieuwsgierig wie verantwoordelijk is voor de financiering van het opleidingstraject en wie de bezuinigingsbeslissing heeft genomen.
Het zou immers raar zijn als men daar niet de verantwoordelijkheid neemt.
( en ja, ik draai lang genoeg mee om te weten dat zoiets nooit gebeurt).
Maar het is natuurlijk wel een leuke casestudy om te onderzoeken of de huidige bedrijfsinrichting wel zo goed werkt.

Eef
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Ik weet niet of er bezuinigd is. ProRail is zwaar vergrijsd en het kan dus zijn dat het tekort aan opleidingscapaciteit is ontstaan door een groter geworden uitstroom door massale pensioneringen.

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eef

En door die leeftijdsopbouw liet de organisatie zich verrassen?

Nee toch…..
Het wordt alleen maar erger, lijkt het wel.

Eef
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Dat dat te voorzien was ben ik met je eens. Maar dat betekent dus niet dat er sprake was van bezuinigingen

Baardstaart
3 jaren geleden

Men praat mooi over het OV en klimaat, maar het is me de laatste tijd enorm opgevallen dat ze werkelijk alles doen om mensen in de auto te jagen. Als het OV onprettig en duur maken zijn de mensen straks bereid om de kilometerheffing te betalen. Een dubbel winstmodel voor de overheid, minder geld kwijt aan OV en meer geld krijgen van de automobilist. In dat licht moet je ook de personeelstekorten bij Prorail zien.

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart Nee, het is helaas nog veel erger. Lees dit artikel uit Spoorpro maar eens.
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/05/11/railconnect-en-intraffic-starten-opleiding-tot-treindienstleider/

Eerst de boel in de soep draaien & dan met een eigen dure commerciële oplossing komen!

Helaas zie je dat soort zelf kazende boeren tegenwoordig in veel besturen: Ook in de zorg en het onderwijs zijn legio voorbeelden te noemen.

Een systeem fout?

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Als de eigen organisatie niet vooruit te branden is is dat de enige oplossing. ProRail is een typische ambtenaren tent.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is onzin om dit de overheid te verwijten. De problemen zitten in de spoorwegsector zelf: te veel focus op luxe stationsgebouwen, te veel personeel dat geen fluit uitvoert, te dure CAO’s, etc. Dat komt bij dat de inkomsten zijn gehalveerd en men daar geen conclusies aan wil verbinden.

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

@Brabo ….”Dat komt bij dat de inkomsten zijn gehalveerd en men daar geen conclusies aan wil verbinden”

Ik had het niet beter kunnen zeggen 😉

Het bekende mechanisme van Rutte cs: decentraliseer een taak en kap vervolgens de financiering weg.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

De inkomsten zijn gehalveerd omdat het aantal reizigers is gehalveerd.

.
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

die paar overgebleven passagiers zijn massaal aan het zwartrijden, ik zie dat voor mijn eigen ogen gebeuren. Staan daar wel gigantische gevangenispoorten voor en achter, maar wat heb je daaraan zonder toezicht?

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Besef wel dat de overheid alle aandelen Prorail en NS in hun pocket hebben. Zeg maar het overgrote deel van de organisaties die het railvervoer verzorgt. De regiovervoerders, zoals Arriva(DB), Connexxion (Transdev is echt particulier), Abellio(NS), Keolis(70% SNCF), Qbuzz(FS) zijn vaak in handen van buitenlandse staatsspoorwegen.

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Aandeelhouders mogen zich in Europa (anders dan in de VS en Azie) niet bemoeien met de bedrijfsvoering. In feite kunnen ze alleen invloed uitoefenen door het kopen en verkopen van aandelen.

Frank
3 jaren geleden

Waardeloze, logge en dure organisatie. Blijft naar aanmodderen en de treinreiziger heeft zich maar erbij neer te leggen omdat hij er afhankelijk van is. Waar zouden we zijn zonder de trein, weet je nog? Nou: allang op je bestemming! Raar is het echt niet dat velen blijven zweren bij eigen vervoer met de auto. Ondanks de kosten daarvan. De openbaar vervoer draait zichzelf op den duur steeds verder de nek om.

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

Je snapt niet dat onze grootste politieke partij daar niets aan doet….

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Misschien is de politiek wel tot de conclusie gekomen dat de spoorwegsector zelf zo lamlendig en conservatief is dat er geen hulp mogelijk is. Net als dat bij sommige mensen in de bijstand of de schuldsanering geldt dat ze niet te helpen zij als ze zelf niet willen veranderen.

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat zou best kunnen, maar welke conclusie verbind je daar vervolgens aan? Een Nederland met vervoersvoorzieningen zoals in Los Angeles is zeker denkbaar. Maar als je daar al eens bent geweest, dan mag je zeggen of dat onze gedroomde toekomst moet zijn.

Mijn punt is: alles aan het spoor is politiek. Wil je het afschaffen? Prima , maar ben daar dan eerlijk in. Ga niet “bedrijfje” spelen in een sector die zichzelf nooit zal kunnen bedruipen. Meet je alles af langs de dunne lat van winst/verlies, dan ben je kennelijk blind voor de maatschappelijke functie die het OV heeft.
Uiteindelijk kom je dan hieruit
https://tinyurl.com/3n7xpu5f en geloof me, op die infrastructuur wordt ook verlies gedraaid.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Eric
Ik heb zelfs twee jaar als expat in LA gewerkt. Daar reden in de agglomeratie toendertijd uitsluitend veel (meest lokale) bussen rond. Inmiddels er overigens wel ook een voorstadsnet van spoorwegen en een sneltram/metronet.

Ideaal is dat zeker niet niet maar als bedrijven en personeel zich hier in het OV zo dwars en zo onrealistisch blijven opstellen is LA vrees ik wel ons voorland. Ook voor de belastingbetaler houdt het wel een keer op met het OV.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

1) Ik begrijp steeds meer dat heel het klimaat gebeuren of voor de bühne is of simpel een winstmodel is. In dit kader moet je de OV promotie ook in zien.
2) Ten tijde van de Corona “pandemie” zijn reizigers letterlijk geschoffeerd door het gedrag van de NS directie en ook ben ik geen keuze reiziger, maar ik neem ze dit wel kwalijk. Ook de Corona maatregelen die wellicht nuttig kunnen zijn maken het reizen het er niet prettiger op.
3) Het OV probeert zich te kwalificeren als de belangrijkste concurrent van de auto, maar uiteindelijk is deze gegaan naar de e-fiets (kortere afstanden), de digitale snelweg en het niet gemaakte of simpeler dagje uit.

Eric
3 jaren geleden

@Baardstaart. Je geeft heel duidelijk aan hoe klimaatverandering-ontkenning, corona-ontkenning en een concurrerend ov (zonder besef van de maatschappelijke voorziening) binnen één politieke overtuiging vallen.
Alles aan het ov is politiek…

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Het OV gebruikt de klimaatdiscussie uitsluitend om te bedelen voor meer subsidie.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Heb idd hele bergen kritiek op de klimaatdiscussie, coronadiscussie en daar zal je me idd veelal aan de rechterkant van het politieke spectrum vinden. Verder dient het OV nu ook geen maatschappelijk doel als je kijkt naar de prijsstelling etc. en ik vind de regiovervoerders, die in opdracht werken van de provincies het vaak een stuk beter doen qua dienstverlening etc. Ik denk dat het onder concessie stellen van alle sprinter diensten in Nederland een goed idee is mits we niet voor iedere overstap weer om moeten checken en er een goede regie is. De geliberaliseerde nevenspoorlijnen trekken idd meer reizigers ook door bus-trein integratie (visgraadmodel).

Eric
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart Je trekt nu wel gelijk een heel register open. Laten we om topic blijven en praten over het OV.
Met maatschappelijk belang bedoel ik meer dan goedkope kaartjes. Onze steden zouden immers onbereikbaar worden als we zouden overstappen op een Amerikaans systeem met wat gammele bussen.
Ook zeg je met zoveel woorden dat NS een vreselijk bedrijf is. Telkens als ik b.v. In de Alpenlanden of zelfs, in mindere mate Duitsland, in de trein heb gezeten denk ik dat ook. Ik ben ook zeker geen tegenstander om de rol van de NS terug te dringen. Maar het gaat mij dan wel over de manier waarop dat gebeurt.
Tot nu toe lijken we vooral naar de UK te kijken, terwijl de Duitsers met hun Verkehrsbetrieben het heel veel slimmer organiseren. Maar ja, organiseren is daar dan ook traditioneel veel meer een ding dan in ons mooie landje.

treingraag
3 jaren geleden

Is toch ook verschrikkelijk werk met die saaie beeldschermen tegenwoordig, was ooit met sporen, wissels en lampjes rechtop creatiever en relaxter lijkt me en beter voor je ogen.

Ron Swart
3 jaren geleden

ProRail-directeur Verkeersleiding Roel Salden (profiel staat nog op de website) is vertrokken al dan niet vrijwillig. De Raad van Commissarissen blijft vooralsnog buiten beeld.

Willem
3 jaren geleden

Als ProRail de beste mensen bij ander bedrijven wil weg trekken, dan zal men er rekening mee moeten houden dat die personen slechts overstappen als men er op vooruit gaat. En als dat niet zo is, dan zullen de meest kansrijken niet voor ProRail kiezen. Ook de arbeidsmarkt is gebaseerd op economische principes. Mogelijk begrijpt het hoger management en de afdeling HR bij ProRail zich tot nu toe onvoldoende.

Treinforens
3 jaren geleden

Uit het artikel: “Ook is het wervings- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo hoog.”.
Mijn voorstel:Als men dat budget aan marketing en en duurbetaalde recruters nu eens gaat gebruiken voor betere arbeidsvoorwaarden voor de verkeersleiders, dan komen er meer sollicitanten en zullen tevens meer huidige verkeersleiders (die zijn doorgestroomd blijkens het artikel) minder drang voelen om door te stromen naar beter betaalde banen binnen ProRail.