De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil de Nederlandse Spoorwegen (NS) beboeten voor machtsmisbruik bij de Limburgse aanbesteding. De meldt De Telegraaf, die de hand heeft weten te leggen op een aantal vertrouwelijke stukken.
Volgens de kartelwaakhond berekent NS aan concurrenten te hoge prijzen voor essentiële zaken zoals het plaatsen van ov-chippalen en de toegang tot kaartautomaten. Bij aanbestedingen heeft NS daardoor een financieel voordeel. Het spoorbedrijf zou daarvoor een boete moeten krijgen, zo valt te lezen in een vooraankondiging die De Telegraaf in handen heeft.
De ACM wilde dit naar buiten brengen nog voordat Limburg zou besluiten welke vervoerder de concessie zou winnen. NS, die met dochterbedrijf Abellio meestreed, heeft dit met succes weten te voorkomen. Het spoorbedrijf dreigde naar de voorzieningenrechter te stappen met een hoge schadeclaim.
De politiek reageert vrijdag in De Telegraaf geschrokken. De VVD wil opheldering van staatssecretaris Mansveld. Zowel de PvdA als de VVD willen alle stukken die tussen NS en ACM zijn gewisseld openbaar worden. Ook CDA, PVV en SP willen opheldering.
De vervoersbedrijven Arriva en Veolia maken bezwaar tegen de gunning van het openbaar vervoer (ov) in Limburg aan NS-dochter Abellio. De bedrijven hebben dat vrijdag bevestigd. Manu Lageirse van Veolia zegt tegen het ANP dat het bezwaar is gericht tegen machtsmisbruik door NS. Arriva wil de stap naar de rechter niet verder toelichten.
Op 10 februari maakte de provincie Limburg bekend dat NS-dochter Abellio de Limburgse ov-concessie won. Die omvat niet alleen de huidige regionale spoorlijnen Nijmegen – Venlo en Maastricht – Kerkrade, maar ook de Sprinters Roermond – Sittard – Maastricht / Heerlen en enkele internationale verbindingen. Bovendien zijn de bussen in Limburg bij de concessie ingrepen. De waarde van de concessie wordt geschat op 2 miljard euro.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:42
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…