Hogesnelheidstrein Thalys, bekend van de snelle trein tussen Amsterdam en Parijs, gaat vanaf medio 2024 Eurostar heten, net als de trein naar Londen. De ondernemingen achter de treinen pikken hun eerdere fusieplannen namelijk weer op.
Die plannen waren vanwege de coronacrisis vertraagd, maar zijn nu weer opgepakt. In september hebben de aandeelhouders van Eurostar en Thalys een akkoord gesloten over het samenvoegen van beide merken. Nu wordt het plan voorgelegd aan ondernemingsraden en vakbonden. De bedoeling is dat het plan vervolgens eind dit jaar wordt goedgekeurd.
“Zowel Eurostar als Thalys hebben grote bekendheid in Europa. Maar buiten Europa is Eurostar bekender” legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. NMBS is aandeelhouder in zowel Thalys als Eurostar. Door de samenvoeging moet er meer synergie ontstaan. De groeiambities, zoals in 2019 verwoord, staan nog steeds. Dat betekent groeien naar 30 miljoen reizigers per jaar. In 2018 vervoerden beide bedrijven samen 18,5 miljoen reizigers.
Het lijkt aannemelijk dat voor die ambitie nieuwe treinen nodig zijn, maar daar willen de aandeelhouders van Eurostar en Thalys niet op vooruit lopen.
Het formele hoofdkantoor zal in Brussel komen, maar ook het huidige kantoor in Londen blijft. De Thalys-treinen zullen in de toekomst ook in de Eurostar-huisstijl gaan rijden. Ook de tariefstructuur van Eurostar en Thalys zal worden samengevoegd. Eén merknaam, één boekingsmodule, één huisstijl, zo is de gedachte.
Als dit jaar de goedkeuring definitief rond is, zal het plan worden voorgelegd aan de Europese Commissie. Gehoopt wordt dat die de plannen in het tweede kwartaal van 2022 zal beoordelen. Daarna zal het samenvoegen van Eurostar en Thalys daadwerkelijk gaan beginnen.
De fusieplannen werden in 2019 gelanceerd onder de projectnaam “Green Speed”. De twee hst-operatoren bieden samen een kleine 2.300 mensen werk. Voor corona boekten ze samengeteld meer dan 1,5 miljard euro omzet. Eurostar zal straks in vijf landen actief zijn: België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. In Duitsland zal de merknaam Eurostar nieuw zijn. Daar rijden nu alleen treinen onder de vlag van Thalys.
Het is de bedoeling dat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF na de fusie een meerderheidsbelang zal hebben van 55,75 procent, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een aandeel zal hebben van 18,5 procent.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 17:37
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…