Thalys gaat (in 2024) verder als Eurostar
04 okt 2021 16:45
Hogesnelheidstrein Thalys, bekend van de snelle trein tussen Amsterdam en Parijs, gaat vanaf medio 2024 Eurostar heten, net als de trein naar Londen. De ondernemingen achter de treinen pikken hun eerdere fusieplannen namelijk weer op.
Eurostar bekender dan Thalys
Die plannen waren vanwege de coronacrisis vertraagd, maar zijn nu weer opgepakt. In september hebben de aandeelhouders van Eurostar en Thalys een akkoord gesloten over het samenvoegen van beide merken. Nu wordt het plan voorgelegd aan ondernemingsraden en vakbonden. De bedoeling is dat het plan vervolgens eind dit jaar wordt goedgekeurd.
“Zowel Eurostar als Thalys hebben grote bekendheid in Europa. Maar buiten Europa is Eurostar bekender” legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. NMBS is aandeelhouder in zowel Thalys als Eurostar. Door de samenvoeging moet er meer synergie ontstaan. De groeiambities, zoals in 2019 verwoord, staan nog steeds. Dat betekent groeien naar 30 miljoen reizigers per jaar. In 2018 vervoerden beide bedrijven samen 18,5 miljoen reizigers.
Het lijkt aannemelijk dat voor die ambitie nieuwe treinen nodig zijn, maar daar willen de aandeelhouders van Eurostar en Thalys niet op vooruit lopen.
Goedkeuring Europese Commissie
Het formele hoofdkantoor zal in Brussel komen, maar ook het huidige kantoor in Londen blijft. De Thalys-treinen zullen in de toekomst ook in de Eurostar-huisstijl gaan rijden. Ook de tariefstructuur van Eurostar en Thalys zal worden samengevoegd. Eén merknaam, één boekingsmodule, één huisstijl, zo is de gedachte.
Als dit jaar de goedkeuring definitief rond is, zal het plan worden voorgelegd aan de Europese Commissie. Gehoopt wordt dat die de plannen in het tweede kwartaal van 2022 zal beoordelen. Daarna zal het samenvoegen van Eurostar en Thalys daadwerkelijk gaan beginnen.
Vijf landen
De fusieplannen werden in 2019 gelanceerd onder de projectnaam “Green Speed”. De twee hst-operatoren bieden samen een kleine 2.300 mensen werk. Voor corona boekten ze samengeteld meer dan 1,5 miljard euro omzet. Eurostar zal straks in vijf landen actief zijn: België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. In Duitsland zal de merknaam Eurostar nieuw zijn. Daar rijden nu alleen treinen onder de vlag van Thalys.
Het is de bedoeling dat de Franse spoorwegmaatschappij SNCF na de fusie een meerderheidsbelang zal hebben van 55,75 procent, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS een aandeel zal hebben van 18,5 procent.
Zal ze even moeten communiceren. In Nederland weten véél mensen dat de snelle trein naar Parijs Thalys heet. En als het ineens Eurostar is dat even een nieuwtje.
Maar afgezien van een nieuwe livrei zal hetzelfde blijven. SNCF zal zoal een meerderheid hebben. Wat zal het aandeel van DB – AG zijn?
Zien wat de veranderingen kunnen zijn voor de internationale treinreizigers.
De DB heeft geen aandelen meer in Thalys.
Klopt. Was het vergeten.
Tijd dat NS gaat instappen als aandeelhouder.
De naam Eurostar klinkt naar meer ambities: Eurostar van Londen naar Amsterdam verlengen naar Hamburg en Kopenhagen?
Eurostar zonder de bottleneck Parijs vanuit het noorden naar andere delen in Frankrijk?
Eurostar naar Hamburg/Kopenhagen? Wat heeft een Eurostar daar zonder HSL wat te zoeken? DSB Talgo + Vectron in een zomerperiode is nog de meest reële optie. Maar ook dat gaat niet gebeuren. Moeten ze eerst de Lelylijn aanleggen. En het spoor tussen Oldenburg – Groningen echt gaan moderniseren.
Een van de redenen waarom ik pleit voor snel spoor tussen Amsterdam en Osnabrück en Hannover en dan niet via een ommetje via Lelystad en Zwolle.
Bij Osnabrück ligt een geëlektrificeerde verbindingsboog naar snel spoor naar Bremen en Hamburg. Er komt een nieuwe tunnel die de reistijd naar Kopenhagen aanzienlijk verkort.
Jarenlang was deze verbinding er vanuit Londen via de boot naar Hoek van Holland en vandaaruit de Noordwest-Express. Nu wordt het tijd voor een nieuwe generatie via de Kanaaltunnel.
Amsterdam heeft ook een terminal gekregen. Kan model staan voor Hamburg en Kopenhagen. Het procedure-wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden worden.
Wil Europa voldoen aan de mobiliteitswensen, dan moet meer gebeuren dan wat lapwerk.
Als Eurostar Londen met Hamburg en Kopenhagen wil verbinden, rijden ze wel via Keulen, in plaats van een tijdrovend ommetje te maken door het spoors Jutland van West-Europa.
Keulen zit propvol. Daar kan in de toekomst geen trein meer bij. Het station is een aantal jaren geleden al uitgebreid. Het Ruhrgebied zit vol stations, zelfs als zou de Eurostar niet overal stoppen, dan moet er toch iedere keer flink afgeremd worden.
De verbinding via Amsterdam naar Hamburg is echt niet langer dan via Brussel, Luik, Aken en Keulen.
Schiphol en de haven Rotterdam worden bepaald niet beschouwd als het Jutland van West-Europa. Wat voor de scheepvaart en de luchtvaart kan, kan ook voor de trein. Ook in combinatie met intercontinentale vluchten op Schiphol.
@bert sitters
Ik had het over het *spoors* Jutland van West-Europa, waar behalve op een doodlopend stukje HSL anno 2021 niet sneller gereden wordt dan 140km/h, op de route Amsterdam – Apeldoorn – Bad Bentheim zelfs nergens sneller dan 130km/h.
Op basis van de reistijden van vandaag:
Brussel zuid – Köln Hbf (Thalys): 1:51
Köln Hbf – Osnabrück (IC/ICE): 2:12
Totaal: 4:03
Brussel zuid – Amsterdam Centraal (Thalys): 1:52
Amsterdam Centraal – Osnabrück (ICB): 3:06
Totaal: 4:58
De verbinding via Amsterdam naar Hamburg levert bijna een uur extra reistijd op en er is geen zicht op significante verbetering. Vanaf Keulen kan de bestaande Thalys verlengd worden zonder dat daarvoor extra perroncapaciteit nodig is.
@johan.
Daarom pleit ik ook nadrukkelijk voor snel spoor van Amsterdam naar Osnabrück en Hannover. De huidige IC stopt ook nog eens veel te vaak en dan is er verder nog de tijd rovende locwissel in Bad Bentheim. Zorg dus dat Nederland ont-Jutland wordt. De tabellen die jij erbij haalt zijn volgens de dienstregelingen, maar in de praktijk ontstaan rond Keulen grote vertragingen. Keulen en omgeving wordt steeds meer een spoorweginfarct.
@Johan
Er gaat een Thalys van Brussel naar Keulen en geen Eurostar vanuit Londen.
Er gaat wel een Eurostar uit Londen naar Amsterdam. In Amsterdam is alles geregeld. Wordt in Keulen lastig.
@Bert:
Als je toch een Eurostar wilt doortrekken naar Hamburg en Kopenhagen, is dat logischer omdat vanuit Brussel te doen, niet vanuit Amsterdam. Maar om heel eerlijk te zijn is het doortrekken van een Eurostar naar Hamburg en Kopenhagen wensdromen en niet reëel. Frankfurt – Londen zou misschien nog kunnen, DB droomde er ooit van, maar die plannen zijn stilletjes verdwenen.
@Hildebrand.
DB Had het ooit over een trein naar Londen via Amsterdam, maar niet alle dromen zijn bedrog en soms komen dromen uit.
@bert sitters
“Er gaat een Thalys van Brussel naar Keulen en geen Eurostar vanuit Londen.”
Ik zal het artikel even voor je samenvatten: Thalys en Eurostar gaan samen verder als Eurostar.
Mocht het nieuwe Eurostar de ambitie hebben om Hamburg en Kopenhagen aan hun netwerk toe te voegen zoals jij oppert, moeten ze voor de verbinding met Londen linksom of rechtsom het grenscontroleprobleem oplossen, of ze die passagiers nu via Amsterdam of via Keulen zouden willen laten rijden. Een zo vlot mogelijke overstapprocedure met grenscontrole in Brussel Zuid lijkt me beter (sc)haalbaar dan een grenscontrole inrichten op elke Duitse en Deense bestemming.
@Johan.
Naar Rotterdam en Amsterdam is het ook gelukt.
daarom ook zo weinig mogelijk stations en geen hele rits via de route door het Ruhrgebied.
@Bert DB wilde inderdaad een ICE laten rijden uit Frankfurt en eentje uit Amsterdam en deze in Brussel laten combineren naar Londen. Het zeker niet volledig uit te sluiten dat deze verbinding er nooit komt, maar dan heb je het na 2025 op z’n vroegst. En eerder 2030 of later
Ironisch om dit nu terug te lezen, nu DSB zelf dit exacte plan heeft aangekondigd.
Op zich logisch dat er bij een fusie ook naar de naam en huisstijl wordt gekeken. Maar zelf vind ik de naam en huisstijl van Thalys meer hebben dan die van Eurostar. Wanneer wordt er eigenlijk vanuit Duitsland naar Londen gereden, met de Brexit is het er niet makkelijker op geworden. Ook een reisje naar Brussel of Antwerpen boeken gaat zo toch wat moeilijker. Zou een soort ‘achtertrein’ Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Lille-(Calais?) misschien mogelijk zijn. Uiteindelijk is er wel vraag naar elk uur een snelle trein naar Brussel en Parijs/Lille/Londen
Quote:
Wanneer wordt er eigenlijk vanuit Duitsland naar Londen gereden, met de Brexit is het er niet makkelijker op geworden.
De toelating van de Eurostar 320 Londen – Amsterdam duurde met de bureaucratische afhandeling behoorlijk lang. Zoals bouwen van een Eurostar terminal.
Dat duurde langer dan de technische problemen. En dat terwijl de Eurostar een complexe trein is vanwege het hebben van veel beveiligingssystemen, het rijden onder 3 stroomsystemen en het splitsen in twee gedeeltes in de Eurotunnel bij brand.
Als daar de Brexit erbij opkomt zal het me niet verbazen dat DB daar helemaal geen behoefte aan heeft.
En waarom zou SNCF als grootste aandeelhouder een Eurostar tussen Londen – Köln/Frankfurt laten rijden als de Thalys al naar Köln rijdt? Dan zit de Eurostar in hetzelfde vijver te vissen als de Thalys.
DB presenteerde in 2010 plannen om van Frankfurt en Köln naar Londen te rijden met ICE’s. Hebben toen zelfs toelatingstests gedaan in de tunnel. Maar die plannen zijn zonder een verdere kik in de Schublade verdwenen. Volgens de meest waarschijnlijke speculaties die ik tot nu toe gehoord heb, was dat omdat het bijzonder moeilijk bleek op het veel te krappe Köln Hbf een lange stop in te plannen – en bijna onmogelijk om er grenscontrole in te richten. En Keulen gewoon voorbijrijden onderweg naar Frankfurt was weer net niet haalbaar genoeg qua reizigersaantallen.
Keulen zit inderdaad propvol. Er ontstaan daar ook regelmatig vertragingen. Ook de capaciteit van de Hohenzollernbrücke over de Rijn en bij Köln-Deutz-Messe kan niets meer hebben. Treinen rijden daar zeer langzaam. Doorrijden door Köln Hbf heeft dus weinig zijn.
Eurostars zouden zonder Köln Hbf aan te doen via de Zuidbrug over de Rijn kunnen, maar treinen naar het noorden zouden flink om moeten rijden via regionaalspoor naar Düsseldorf.
Köln kun je inderdaad niet overslaan. Zie je ook bij de ICE Amsterdam – Frankfurt. De vele (inter) nationale treinreizigers kiezen vooral Köln Hbf vanaf Nederland. Degene die vanaf Nederland naar Frankfurt doorreizen is een minderheid. Maar dat wordt dan weer aangevuld met forenzen en overige treinreizigers vanaf Oberhausen/Köln Hbf.
@Hnzeboog 2020
Het relatief kleine hoofdstation van Keulen had voor Corona meer dan 300.000 reizigers per dag. Dat zijn er zo’n 100.000 meer dan het veel ruimere Utrecht Centraal.
Een grote trekker is de Messe (beurscomplex) aan de overkant van de Rijn, maar dat heeft een eigen station.
Op Keulen staat een ICE-stel te wachten, waar de ICE uit Amsterdam wordt aangekoppeld.
@Hanzeboog2012
Oberhausen trekt weinig ICE-reizigers. Duisburg, wat meer want dit station biedt een handige overstap naar Essen, Dortmund en verder.
Veel ICE-reizigers uit Nederland hebben ook Düsseldorf als bestemming. Inderdaad stappen daar weer andere reizigers in.
Makkelijk te begrijpen dat Eurostar bekender is. Het woord is ook makkelijk te gebruiken in vele talen. De vraag is natuurlijk waar het knooppunt komt. Brussel, Parijs of toch Breda 🙂
Rijden ze dan ook op Côte de Azur en de Skigebieden? Komt er nog wat bij als Berlin of meer Zuid-Duitsland?
Stamlijn blijft HSL corridor Londen/Parijs – Lille – Brussel – Amsterdam/Köln. Daarnaast kun je nog variëren zoals Amsterdam – Marne la Vallee Chessy (tot 2020)/Marseille (zomerperiode), Londen – Marseille/Bourg St. Maurice (winterperiode).
En mogelijk nieuwe verbindingen op het Franse HSL net zoals Londen – Bordeaux. Maar dat is nu slechts speculatie.
Breda lijkt ongewenst. Kost veel te veel tijd voor te weinig passagiers. Reizigers kunnen met een gewone Intercity naar Antwerpen of Brussel. De huidige Eurostar stopt niet eens in Antwerpen, waarom dan wel in het veel kleinere Breda?
Breda heeft gewoon geluk gehad dat de overheid koos voor de A 16 variant. Daar profiteren ze van. Maar Breda is zelf als gemeente niet ineens zoveel veranderd.
Wel is de situatie veranderd dat Breda sneller en beter te bereiken is vanaf Antwerpen en Rotterdam. Een NMBS Intercity verbinding doortrekken vanaf Antwerpen naar Breda/Rotterdam lijk me zeer zinvol. Zoals de IC Brussel – Antwerpen. En de ICNG Brussel – Amsterdam moet Breda dan overslaan. Op die manier zal station Noorderkempen 2 keer p/u bediend worden. En kunnen zoals ze in de Belgische regio Kempen dat willen 2 keer p/u naar Antwerpen/Rotterdam. En 1 keer p/u naar Breda.
@Hanzeboog. De ICNG moet helemaal niet stoppen op Noorderkempen. Dit is vooral een forensenstation. Een stop kost nu zeven minuten. Tee keer anderhalve minuut afremmen en de Benelux staat daar vier minuten stil.
Bert:
Te simpel om te zeggen dat het 4 minuten vertraging oplevert. Er zijn een aantal afwegingen en belangen met de treinen tussen Rotterdam/Breda – Noorderkempen – Antwerpen met NMBS, NS en regio Kempen.
De regio Kempen wil al lange tijd dat de frequentie omhoog gaat naar 2 keer p/u tussen Noorderkempen – Antwerpen Centraal:
https://www.gva.be/cnt/dmf20211005_97107755
NS wil een snellere Intercity naar Antwerpen door Breda over te slaan. Maar natuurlijk moet Breda wel bediend blijven via Noorderkempen.
Als de ICNG non stop vanaf Rotterdam C naar Antwerpen C gaat rijden zal de frequentie van de Eurostar/Thalys Amsterdam – Parijs omlaag gaan. Want dan gaan meer treinreizigers de ICNG nemen omdat het flexibeler en goedkoper is. En dat levert voor NMBS en SNCF minder inkomsten op.
Een ICNG die tussen Rotterdam – Antwerpen tussendoor op Noorderkempen stopt zal ook meer treinreizigers opleveren vanaf de regio Brecht. Want de tijdswinst zal fors zijn.
De huidige Benelux trein gaat eerst naar Breda rijden. Vanaf de HSL boemelt het langzaam naar station Breda. Dan duurt het 8 minuten voor het keert. En dan gaat het weer richting de HSL brug waar het niet harder dan 140 km p/u zal rijden. Vanaf de HSL brug trekt de toekomstige ICNG dan eindelijk naar 200 km p/u op. Een Benelux trein die door storingen vanaf Rotterdam C niet naar Breda kan rijden staat lang stil bij Noorderkempen.
De Benelux trein heeft een andere functie gekregen. En is niet meer bedoeld om zo snel mogelijk tussen Amsterdam – Brussel te rijden. NMBS zal dat niet toestaan. Maar mogelijk laten ze wel een M 7 naar Breda rijden. Al of niet gekoppeld met een serie locomotief serie 1800 die onder 1500 volt slechts 2400 KW heeft. Voldoende om een aantal M 7 te trekken/duwen naar Breda. Moet ProRail alleen bereid zijn ETCS aan te leggen. Dat gaat ProRail doen. Het is alleen de vraag wanneer. Hopelijk willen ze hier wat versnellen.
Specificaties reeks 18 Siemens locomotief:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/HLE_18_en_19
@Hanzeboog
Een snellere ICNG zonder een stop in Breda en de stop op het forensenstation Noorderkempen kan extra reizigers opleveren die niet te koste gaan van de Thalys. De files op de ring van Antwerpen en bij Brussel worden steeds beruchter. Er gaan niet veel reizigers vanuit Nederland met de Thalys naar Antwerpen. Ik zie die amper reizigers uitstappen. Thalys wilde aanvankelijk daar niet eens stoppen. Het was de Belgische overheid die dat eiste voor medewerking. Brussel trekt wat meer Thalysreizigers, maar de grote meute gaat echt naar Parijs.
Ik heb het laatst opgemeten, maar een stop op Noorderkempen kost met afremmen en optrekken echt zeven minuten. In België staan treinen langer stil tijdens een stop op een station dan in Nederland.
@Hanzeboog.
ETCS aanleggen in Breda gaat slecht om een kort stukje van de boog vanaf de HSL naar het station.
@Hanzeboog
De wens van de regio is twee treinen per uur op Noorderkempen. Dit kan door een Belgische Intercity van Brussel naar Antwerpen door te trekken naar Breda en de spitstreinen (P-treinen) uit te breiden tot de hele dag.
Bert:
Inderdaad is station Noorderkempen een forenzen station. De station heeft een regionale functie. En dat het nog zo weinig bediend wordt heeft te maken dat NMBS de dure heffingen van Infrabel niet wil betalen. Vreemde gang van zaken in België. Zal wel eigenbelang zijn waardoor ze elkaar tegenwerken.
En velen parkeren hier hun auto zodat ze vanaf station Noorderkempen de auto naar hartje Antwerpen kunnen nemen.
Het aantal treinreizigers dat vanaf Nederland de Thalys gebruikt van/naar Antwerpen Centraal zal niet veel zijn. Maar toch nog wat. Dat bleek toen er veel problemen waren na de Fyra debacle. En de huidige Benelux trein is ook niet altijd te vertrouwen. Al lijkt de kinderziektes opgelost te zijn.
Verwacht met een snellere comfortabelere betrouwbaardere ICNG zoal dat de treinreizigers overstappen op de ICNG. Zeker als NS zijn zin krijgt en vanaf Rotterdam Centraal naar Noorderkempen v.v. rijdt. En Breda overslaat.
Want daar heeft alleen NMBS baat bij omdat het samen met NS de heffingen van Infrabel op de HSL Antwerpen – Nederlandse grens betaalt. NS draait deels op voor een probleem dat in België is. Behoorlijk krom!
ETCS aanleggen tussen Breda – aansluiting HSL (ter hoogte van IKEA) is technisch geen probleem. Dual signalling zoals Hanzelijn (Alstom smartlock) en Utrecht – Amsterdam Bijlmer is een simpele oplossing.
Vrees meer voor de politieke besluitvorming. En bureaucratische gezever. Dat duurt waarschijnlijk langer dan 3 km ETCS aanleggen.
Dat er 2 keer p/u een IC naar station Noorderkempen gaat rijden is een zekerheid. NMBS heeft van de Belgische overheid een nieuwe concessie gekregen. En moet “meer presteren:.
Hoe die 2 keer p/u naar station Noorderkempen gaat uitzien in combinatie met de Nederlandse wensen (snellere Benelux trein) is afwachten.
IC 22 (zie link) kunnen ze doortrekken naar Breda via Noorderkempen met M7/locomotief reeks 28 + I – 11 rijtuigen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station_Antwerpen-Centraal
Tussen Amsterdam – Brussel kan de Benelux trein rechtstreeks vanaf Rotterdam C naar Antwerpen C doorrijden. Verwacht dat NS de Infrabel heffingen moet betalen. Een compromis is vanaf Rotterdam Centraal op station Noorderkempen te stoppen. Hoeft NMBS ook geen pendeltrein Antwerpen Centraal – Noorderkempen te laten rijden. De kleine vertraging weegt op tegen de extra treinreizigers van/naar Noorderkempen.
@Hanzeboog.
Die pendeltreinen naar Noorderkempen rijden nu al, maar alleen in de spits. Kan dus uitgebreid worden.
Er staan bij Noorderkempen inderdaad veel auto’s op het parkeerterrein, maar die zijn voornamelijk van mensen die in dat uitgestrekte gebied wonen en werken in Antwerpen. Zij pakken op Noorderkempen de trein om de files van Antwerpen te ontwijken.
Het forensenvervoer is feitelijk een regionale zaak en dat moet regionaal aangepakt worden. Daar moet een snelle internationale Intercity niet mee belast worden.
Het is een raar steekspel, maar daar mag een goede en zo snel mogelijke internationale verbinding niet de dupe van worden. Ik vind zeven onnodige minuten teveel. De Benelux stopt in België al te veel. Ook op Antwerpen-Berchem (zeer kort na Antwerpen-Centraal), maar bijvoorbeeld niet op Amsterdam Sloterdijk met veel meer reizigers. Ik vind dat dit op hoog diplomatiek niveau uitgepraat moet worden.
Bert:
Op hoog diplomatiek niveau uitpraten?
Zal niet verstandig zijn om oude koeien uit de sloot te halen. Voor Fyra enquêtecommissie hebben NS en NMBS topmensen al aangegeven dat de bedrijfscultuur en werkwijze van beide staatsspoorbedrijven destijds behoorlijk verschilde. Vandaar dat het zolang duurde voordat er een oplossing gevonden. En dat was de Beneluxtrein die als compromis werd gebruikt tussen Antwerpen – Noorderkempen – Breda.
Je hebt zeker een punt dat het raar is dat een internationale IC gebruikt wordt om op station Noorderkempen te stoppen. Maar het gaat uiteindelijk om geld voor de NMBS die forse schulden had/heeft.
@Hanzeboog2012
NMBS/SNCB en Infrabel zijn beide Belgische
staatsbedrijven.
Het was een cynische grapje. Breda is veel omslachtig. Je moet al snel van de HSL en dan met lage snelheid binnenrijden. De trein keren en dan weer langzaam verder. Hoe zou mij niet verbazen dat een trein 20 minuten kwijt zal zijn aan een stop ten opzichte van op de HSL blijven. Zoals gezegd, men had een Breda-HSL-buiten moeten maken op de kruising met de lijnen naar het Westen. Leuk met een grote parking aangesloten op de A16. Dit kan alsnog met wat koffiegeld.
Hopelijk betekent dit dat de tarieven voor de treinen van Amsterdam en Düsseldorf richting Parijs ook aantrekkelijker worden voor vrijetijdsreizigers.
@Wouter Garritsen
Als je tijdig boekt, kun je naar Düsseldorf voor 18,90 Euro.
Naar Parijs voor 35,00 Euro.
Quote:
Het lijkt aannemelijk dat voor die ambitie nieuwe treinen nodig zijn, maar daar willen de aandeelhouders van Eurostar en Thalys niet op vooruit lopen
Waarschijnlijk zal dat voorlopig niet nodig zijn als ze de bestaande verbindingen blijven uitvoeren. Indien nodig kan de ICNG Benelux en Velaro Deutschland/ICE 3 International aanvullen tussen Brussel – Amsterdam/Köln.
De Thalys is kortgeleden gerenoveerd. En het kan nog een aantal jaren mee. Er zijn 17 Eurostar 320 geleverd. En de eerste generatie Eurostar TMST (Transmanche Supertrain) zijn nog niet allemaal gesloopt.
Dan moeten ze 10-15 jaar met de rode Thalys interiertjes blijven rijden.
Gelukkig geen Fyderalala V250.
@mijnheer Molenaar zing even mee: https://www.youtube.com/watch?v=j-oamRhdV-U
tja, en op iets anders is na tien jaar ook nog geen zicht. Duidelijk dat ze de V250 gewoon hadden moeten houden. Zoals u ook suggereert.
@ Meneer Molenaar de V25O, de Fyralala, was behalve de serie technische problemen niets meer dan een soort wat veredelde Sprinter. Te krap en geen ruimte voor bagage. Voor veel reizigers ongeschikt voor een treinreis naar Brussel.
In Italië is het comfort van de ex Fyra echt enorm goed. Dus dat was op te lossen. Maar hoe ze technisch presteren na jarenlang knutselen weet ik niet. Lijkt beter.
ach sitters, De V250 was een down-tuned ETR. En geen opgepiepte metro zoals de ICng schijnbaar wel is. De V250 had men zo kunnen afregelen voor amx 300km/h.
Grote delen van de V250 kwamen zo uit eerdere modellen. Handig wanneer de serie maar 19 treinen is of 38 halve want de helften waren symetrisch. Samen met het hypermoderne materiaalgebruik is het gewoon een toptrein. Die we nu al een decennium niet in gebruik hebben en waar ook geen vervanger voor bestaat.
Gok erop dat de 26 Thalys vanaf 2030 gefaseerd vervangen gaan worden door een Euroduplex.
Er is toch al een bulk-order geplaats bij Alstom? Iets anders zal het niet meer worden. De vraag is wanneer die voor voorheen Thalys beschikbaar komen. De EUrostars Valero blijven nog wel even maar zullen geen Duitse vervanger meer krijgen.
Alstom heeft de volgende orders:
– Coradia Stream voor NS, DSB, CFL, Italiaanse en Duitse regionale vervoerders.
– Avelia Horizon/Liberty treinen voor SNCF en Amtrak.
– locomotief serie Traxx 188 na overname van Bombardier.
– Trams en andere treinen in de wereld
Waarschijnlijk voorlopig genoeg orders. En Covid vertraagt de levering.
En een nieuwe Eurostar tussen Frankrijk – België – Nederland/Duitsland zal ook getest moeten worden. Daar gaat een tijd overheen. De Thalys TGV Reseau/PBKA werd ontwikkeld op basis van de TGV Reseau. Dus als eerst de 100 Avelia Horizon de TGV Atlantique vervangen heeft zal de opvolger van de huidige Thalys ontwikkeld worden. Zal dus wel na 2030 gefaseerd gaan instromen.
Hopelijk komt er vanaf 2024 geen grote crisis meer zoals dat in 2020/2021 met dat Covid 19-gedoe. Nu de Corona pandemie op zijn retour lijkt te lopen, komen er weer langzamerhand weer meer reizigers in nationale en internationale verbindingen. Als de fusie een feit is en dan Eurostar de naam vervangen heeft van Thalys, zal er een goede reclame campagne moeten komen voor het nieuwe Eurostar-bedrijf.
De Zon en ski expressen van het huidige Thalys zal straks elkaar kunnen overnemen op de huidige heen en terug tijden. ook en directe trein naar Perpignan-en Barcelona of naar Nantes in Frankrijk zijn mooie snelle directe verbindingen. De treinen zelf zijn comfortabel genoeg, zeker die huidige E320 waarmee je als een vorst of vorstin in die heerlijke Italiaanse stoelen mag zitten/ De treinen zijn ook geluidloos en hebben goede veringen, waarmee ze met 300 km per topsnelheid over het spoor zoeven. Thalys wordt straks een naam die in de geschiedenisboeken verdwijnt, sinds het in 1996 ooit was opgericht!
‘met dat Covid 19-gedoe’. Wereldwijd meer dan 4.5 miljoen mensen hier aan overleden en jij noemt dat ‘gedoe’. Nederlandse directheid staat bij mij hoog aangeschreven, maar een beetje subtiliteit is hier wel z’n plaats. Groetjes uit Los Angeles.
Tja, het is hier allemaal wat beter geregeld dan elders of bij u. Daardoor doen mensen er soms wat luchtig over. Helaas we hier toch ook nog genoeg mafkezen maar die zitten gelukkig niet in de regering of het bestuur.
“Beter geregeld dan elders of bij u”?
Kan meneer Molenaar dat nuanceren, zo niet bewijzen?
Nederland staat altijd in de top 3 van beste op landen allerlei gebied. De VS staat zelden boven de 30, Behalve bij wapenverspreiding en gebruik.
Straks zal blijken dat Nederland één van de beste COVID aanpakken heeft gehad.
Wat heeft dit met het opgaan van Thalys in Eurostar te maken?
het houdt ook nooit op met dit gewauwel….
Thalys zal uit de geschiedenisboeken verdwijnen moet uiteraard verschijnt of verschijnen zijn. De eerste generatie Eurostar treinen is voor een klein deel nog te bewonderen in het National Railway Museum in het Oost-Engelse York! Maar ook de eerste Japanse kogeltrein uit 1964 van het Shinkansen-metwerk staat in dat laatst genoemde museum! Een aanrader voor iedere spoorliefhebber, bovendien is de toegang tot dat gebouw gratis! Station ligt er letterlijk naast!
Nazipraktijken? Overdrijven is een kunst.
Arjan bedankt voor de museum tip en York is met de DFDS ferry vanuit Newcastle – IJmuiden binne handbereik. EN ach een nieuwe naam in een nieuw jasje voor een HSL trein, misschien even wennen, als het maar een goed en veilig en betaalbaar produkt te bieden heeft van Thalys naar Eurostar. A propos, wie heeft ooit die naam Thalys bedacht en wat zou het kunnen betekenen of is/was het gewoon een marketing naam, want het beestje moest nu eenmaal een naampie hebben ?
https://www.globrands.com/en/projects/thalys-2/
Dit meldde hier nog niemand, al kopieer ik dit nu wel uit een ander forum:
dat wordt wel een spelletje reizigers voorlichten-met EU* 1 moet je wel 60 min tevoren-of wat het ook is al klaarstaan in de rij om die bagage+douanecontrole te doorstaan en die andere EU* hoeft dat niet en kan je desnoods nog 1 min tevoren inspringen………
En heeft al iemand bedacht hoe al die van ozo interessante ´produkt´namen voorziene andere INTernationale TGVs op Paris, le capitale de ce monde, naarheen Espana of Italia of Schweizz/Svizzera ook nog in dit voor de Japanner en Sjinees veel begrijpelijker titel kan worden geplooid?
Onbegrijpelijk Nederlands en gezanik. De EU heeft er ook helemaal niets mee van doen.
Ik denk dat “EU*” bedoeld is als een afkorting van Eurostar.
Rian van der Borgt, bedankt voor de verwijzing naar de ontstaans geschiedenis en betekenis van de naam Thalys, ” a very interesting piece of information, mercy beaucoup”.
A propos, voor York te bezoeken kan men beter met P & O ferry uit Rotterdam reizen naar Hull dan met DFDS vanaf Ijmuiden – Newcastle scheelt een paar mijlen.
Dat ligt er maar net aan hoe je naar York reizen wilt. Voor wie met het OV wil, maakt het volgens mij niet zoveel uit. Bij zowel P&O als DFDS zijn bustickets naar het centrum/station van respectievelijk Hull en Newcastle te boeken. Die van DFDS vertrekken steeds als ze vol zijn, die van P&O vertrekt als letterlijk de laatste passagier van boord is en dat gecheckt is. In de praktijk duurt het van ontschepen tot op de respectievelijke stations ruim een uur en soms veel langer. Dan kun je beter in Newcastle zijn, want van daaruit vertrekken veel snelle treinen (die bij vroeg boeken ook nog eens erg voordelig kunnen zijn) die binnen een uur in York aankomen. Vanuit Hull vertrekken slechts enkele rechtstreekse/snelle/voordelige treinen per dag naar York. Op de meeste momenten moet dit met een overstap, duurt de reis ruim 1,5 uur en zijn er geen voordelige tarieven beschikbaar. Via P&O is ook een rechtstreekse bus naar York te boeken. Die doet ruim 1,5 uur over het korte stukje.
Ik vind die DFDS boten overigens maar armetierige schuiten. Die van P&O zijn veel beter, maar volgens mij kost het ticket daar veel meer.
Eurostar Italie is er ook nog, dat beloofd wat.
Die naam is al sinds 2012 niet meer in gebruik.
Zo moeilijk zal het niet zijn om Brussel-Val de Marnée-Milaan te gaan rijden. Idem Genève. Het is maar wat de ambities zijn. Eigenlijk is Eurostar het EU internationale merk. Iets als TEE van vroeger.
Als ze nog lang wachten zijn de Italianen straks de baas in het Zuiden. Met mooie supertreinen. Hadden wij die maar.
CNN duidelijk onder de indruk:
https://edition.cnn.com/travel/article/italy-high-speed-trains-alitalia/index.html