fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Thalys: Hinder staking SNCF t/m 5 januari 2020

De stakingen op het Franse spoor houden aan. Sinds 5 december moeten treinreizigers rekening houden met uitval en vertraging. Niet alleen binnen Frankrijk is er hinder, ook bij internationale treindiensten. Zo heeft Thalys al tientallen ritten moeten schrappen.

2 op de 3 treinen

Om het reizen tijdens de eindejaarsperiode vlot te laten verlopen, heeft Thalys besloten om zijn aanbod vooraf aan te passen. “Op die manier hoopt Thalys dat zijn reizigers in de best mogelijke omstandigheden kunnen reizen”, aldus de vervoerder. In de periode van zaterdag 21 december tot zondag 5 januari voorziet Thalys om 2 op de 3 treinen te laten rijden. 

Thalys hoopt door vooraf ritten te schrappen een meer betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden. Toch waarschuwt het bedrijf dat het nodig kan zijn om alsnog meer treinen te schrappen. “Thalys nodigt zijn klanten dus uit om het verkeersschema van hun reis na te kijken kort vóór hun vertrek, op thalys.com of de Thalys-app.”

Ski-Thalys en Eurostar

De Thalys sneeuw-treinen naar Bourg Saint-Maurice rijden naar verwachting zoals gepland. Ongeacht de tariefvoorwaarden kunnen alle tickets voor Thalys-reizen tussen 5 december en 5 januari 2020 zonder extra kosten worden ingewisseld, op basis van beschikbaarheid. 

Thalys is niet de enige die last heeft van de staking. Ook Eurostar heeft de dienstregeling moeten aanpassen. “De stakingsactie zal onze dienstregeling beïnvloeden, ook die in België en Nederland, omdat we een verstoring van de seingeving op alle routes verwachten. Als gevolg daarvan is er een aangepaste dienstregeling t/m 28 december”, laat Eurostar op de website weten.

Pensioenen

Binnen Frankrijk is de hinder zeer groot. Op een deel van de TGV-routes valt meer dan de helft van de TGV’s uit. Ook regionale treinen vallen uit. Binnen Parijs is er ook veel hinder, omdat de RER-lijnen niet op volle kracht functioneren.

Het conflict draait om de pensioenhervorming. Tot nu toe is er geen oplossing voor de crisis in zicht. President Emmanuel Macron riep dit weekeinde op tot een pauze in de stakingen, maar meerdere vakbonden hebben zich uitgesproken tot voortzetting van het arbeidsconflict.

17 gedachten over “Thalys: Hinder staking SNCF t/m 5 januari 2020”

  1. Tim schreef:

    Ach ja, bananenrepubliek Frankrijk.

    1. Simon schreef:

      Wij ‘Calvinisten’ leven om te mogen werken.
      De Fransen werken om te kunnen leven.

      1. Karel Geerts schreef:

        Nee, de Fransen werken om te kunnen staken.
        Echt hopeloos volk.

        1. Simon schreef:

          Werk ze!

    2. Dries Molenaar schreef:

      Zo Zuidelijk ligt het niet.

  2. Philip Freriks schreef:

    Let op: rechtstreeks via internet gereserveerde plaatsen kunnen niet, zo is mij gebleken, gewijzigd worden. Op de site heeft Thalys alles geblokkeerd en telefonisch is Thalys niet bereikbaar wegens overbezetting. Ook aan het loket is reserveren niet mogelijk. Ook daar is de toegang tot de reserveringen geblokkeerd. De mededeling dat er kosteloos ingewisseld kan worden, blijkt in de praktijk dus niet te kloppen. Alleen annuleren (met terugbetaling) werkt.

    1. Hans Visser schreef:

      Ik belde 19 december NS International, waar ik mijn treinreis naar Cahors voor 27 december 2 maanden geleden had geregeld.
      Ik had snel contact met de servicedeskmedewerker.
      Zij kon niet garanderen dat mijn (1e Klas) reis goed zou verlopen. En ik moest in Parijs nog van Gare du Nord naar Gare Austerlitz om daar de intercité te nemen.
      Aldus heb ik geannuleerd. Dat was geen probleem. Teruggave was reeds na 2 dagen. Dus…..

  3. Maurice schreef:

    Het is gewoon oliedom dit te boeken als je niet weet hoe lang die stakingen nog duren. Dat kan in Frankrijk zo een paar maanden zijn.

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      In Frankrijk kunnen ze altijd gaan staken. Ook bij airfrance hebben ze een reputatie. Dus dan is het oliedom om naar Frankrijk te gaan?

  4. Sonja schreef:

    Ook betalingen krijg je niet terug als je geboekt hebt Als de treinen rijden moet je gewoon mee. Omboeken kost zo werd mij verteld € 122,=per kaartje enkele reis

    1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

      Waarom zou je willen annuleren als je trein rijdt?

      1. Otto schreef:

        Omdat er in Parijs bijV. geen metro rijdt.

      2. Maarten schreef:

        Omdat je door wil reizen naar het zuiden van Frankrijk en je niet zeker weet of je aansluitende treinen wel rijden en nog minder zeker bent dat je wel terug kan reizen volgens het geplande schema, zoals in mijn geval.

        1. Hildebrand van Kuijeren, treinreiziger.nl schreef:

          Als je door wilt reizen naar het zuiden, heb je hoop ik een ticket en kun je als het goed is annuleren als je reis wordt geraakt door de stakingen. Een vriend die naar Milaan vandaag is gereisd. Hij had geboekt via Parijs, maar vanwege de stakingen heeft hij geannuleerd en is hij via Tirano gereisd

  5. Maarten schreef:

    Voor mij werkt dit niet, het vervolg van mijn reis heb ik geboekt bij Ouigo en de terugreis bij de SNCF. NS internationaal zegt zich daarom te moeten houden aan de voorwaarden van Thalys. Ouigo restitueert wel ondanks de voorwaarden van het ticket. De SNCF geeft voor de terugreis wel het SNCF-deel maar niet het Thalys-deel terug. Ik heb een e-mail poging gedaan om ook het Thalys deel terug te krijgen. Inmiddels heb ik een alternatieve manier om in het zuiden van Frankrijk te komen.

    1. Maarten schreef:

      Van NS international na een klacht toch met een coulanceregeling geld teruggekregen voor het niet gebruikte Thalys ticket. Waarvoor dank. Ik wacht nog op antwoord van de SNCF waar ik wel de hele terugreis in een keer had geboekt.

  6. Eduard de Jong schreef:

    Als regelmatige reiziger naar Frankrijk (en verder) is mijn advies om het treinkaartje steeds te kopen bij de feitelijke vervoerder en niet bij een tussenpersoon zoals nsinternational.nl. Dus op de verbinding van en naar Parijs bij Thalys.com/fr (de toevoeging /fr is noodzakelijk om niet alsnog bij nsinternational terecht te komen) en voor verbindingen naar Zuid-Frankrijk vanaf en naar Parijs bij oui.sncf.
    Bedenk wel, dat SNCF niet zit te wachten op reizigers van en naar Nederland en zich niet behulpzaam opstelt tegenover reizigers, die de Franse taal niet machtig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.