fbpx

Thalys maakt met MobileTicketing papier overbodig

23 nov 2010 16:33

In 2011 zal Thalys starten met MobileTicketing, daarmee loopt Thalys voorop om een alternatief te bieden voor het papieren treinkaartje. Deze weg werd vijf jaar geleden al ingeslagen door Thalys met het Ticketless-programma. 20% van de reizigers maakt daar inmiddels gebruik van. Met MobileTicketing komt er helemaal geen papier meer aan te pas.

“We hebben al goede ervaringen met Ticketless. Hiermee kunnen reizigers voor het instappen of aan boord van de trein hun vervoersbewijs bij de Train Manager laten zien via een klantenkaart (Thalys TheCard) of via een bevestigingsmail. MobileTicketing is de derde identificatiemanier. Hierbij wordt het vervoersbewijs van de reiziger gecontroleerd aan de hand van een 2D-barcode die verschijnt op de display van de gsm. De barcode bevat alle reisinformatie (treinnummer, naam/voornaam reiziger, treintijden). De Train Manager hoeft alleen nog maar de telefoon te scannen”, zegt Patricia Baars van Thalys International.

‘Testreizigers’ gezocht
Om het systeem MobileTicketing zo goed mogelijk te laten werken voor de reiziger, wil Thalys het nog eens onderwerpen aan een test. Via www.thalys.com kunnen reizigers die over een smartphone beschikken zich tot 15 januari online aanmelden om het systeem te testen. Doel van dit alles is technische problemen preventief te ondervangen en klanten optimaal te bedienen. Na de testfase die begint in het eerste kwartaal van 2011 zal MobileTicketing aan het einde van het eerste kwartaal 2011 definitief worden gelanceerd.

Onderste afbeelding: een mobile ticket bij de SBB