Thalys presenteert vernieuwde trein: meer zitplekken én bagageruimte

Vandaag neemt Thalys officieel haar eerste vernieuwde trein in gebruik. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15% meer bagageruimte en een nieuw bargedeelte. Bovendien kunnen in de opgeknapte treinen voortaan twee fietsen mee, al kunnen reizigers daar voorlopig nog niet van profiteren.

Twee fietsplekken

Op dit moment zijn er namelijk nog onvoldoende vernieuwde treinstellen, waardoor het vooraf onduidelijk is op welke ritten de vernieuwde treinen worden ingezet. Vanaf december 2022 moeten er voldoende gerenoveerde treinstellen zijn. Vanaf dat moment zullen er fietsplekken beschikbaar zijn.

Comfort en beenruimte

De extra zitplaatsen in de trein mochten niet ten koste gaan van het comfort. Toch lijkt de beenruimte in de 2e klas wel een fractie minder geworden te zijn. “Het was best uitdagend om enerzijds 15% meer bagageruimte te creëren en anderzijds meer zitplaatsen” vertelt Martijn Vogelzang van Yellow Window, een bedrijf dat betrokken is bij het herontwerp van de trein.

De extra zitplaatsen zijn deels gecreëerd door meer stoelen te plaatsen in het barrijtuig en de vergaderruimte “Le Salon” te schrappen. Daarnaast is er in de rijtuigen een rij stoelen bijgekomen. Om toch te zorgen dat het comfort er niet op achteruit zou gaan, is gekozen voor een actievere zithouding. “Daardoor kunnen reizigers comfortabeler werken” meent de Belgische topontwerper Axel Enthoven. Om de ruimte zo maximaal mogelijk te gebruiken, zijn de stoelen nu ook iets dunner.

Kiosk

Het barrijtuig is in de vernieuwde trein vervangen door een ‘kiosk’. Dat komt erop neer dat er geen bemande bar meer is. In plaats daarvan is er een automaat met enkele drankjes en kleine versnaperingen. Op de eerste indruk lijkt het aanbod vrij beperkt, maar volgens Thalys-medewerkers is het aanbod ruimer dan dat het was. Het kopen van een kaartje voor de metro van Parijs kan niet meer aan boord van de trein. Toch zal dat misschien maar beperkt gemist worden: in Parijs is het sinds kort mogelijk om ook tickets te kopen op de smartphone.

Hoe lang de treinen in de vernieuwde huisstijl te zien zullen zijn, is maar de vraag. In 2024 zal het merk Thalys naar verwachting verdwijnen, en plaats maken voor Eurostar. Eerder werd al bekend dat de treinen dan ook aangepast zullen worden naar de Eurostar look-and-feel.

This post was last modified on 26 oktober 2021 17:20

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug