fbpx

Thalys presenteert vernieuwde trein: meer zitplekken én bagageruimte

Vandaag neemt Thalys officieel haar eerste vernieuwde trein in gebruik. De trein biedt 28 extra zitplaatsen, 15% meer bagageruimte en een nieuw bargedeelte. Bovendien kunnen in de opgeknapte treinen voortaan twee fietsen mee, al kunnen reizigers daar voorlopig nog niet van profiteren.

Twee fietsplekken

Op dit moment zijn er namelijk nog onvoldoende vernieuwde treinstellen, waardoor het vooraf onduidelijk is op welke ritten de vernieuwde treinen worden ingezet. Vanaf december 2022 moeten er voldoende gerenoveerde treinstellen zijn. Vanaf dat moment zullen er fietsplekken beschikbaar zijn.

Comfort en beenruimte

De extra zitplaatsen in de trein mochten niet ten koste gaan van het comfort. Toch lijkt de beenruimte in de 2e klas wel een fractie minder geworden te zijn. “Het was best uitdagend om enerzijds 15% meer bagageruimte te creëren en anderzijds meer zitplaatsen” vertelt Martijn Vogelzang van Yellow Window, een bedrijf dat betrokken is bij het herontwerp van de trein.

De extra zitplaatsen zijn deels gecreëerd door meer stoelen te plaatsen in het barrijtuig en de vergaderruimte “Le Salon” te schrappen. Daarnaast is er in de rijtuigen een rij stoelen bijgekomen. Om toch te zorgen dat het comfort er niet op achteruit zou gaan, is gekozen voor een actievere zithouding. “Daardoor kunnen reizigers comfortabeler werken” meent de Belgische topontwerper Axel Enthoven. Om de ruimte zo maximaal mogelijk te gebruiken, zijn de stoelen nu ook iets dunner.

Kiosk

Het barrijtuig is in de vernieuwde trein vervangen door een ‘kiosk’. Dat komt erop neer dat er geen bemande bar meer is. In plaats daarvan is er een automaat met enkele drankjes en kleine versnaperingen. Op de eerste indruk lijkt het aanbod vrij beperkt, maar volgens Thalys-medewerkers is het aanbod ruimer dan dat het was. Het kopen van een kaartje voor de metro van Parijs kan niet meer aan boord van de trein. Toch zal dat misschien maar beperkt gemist worden: in Parijs is het sinds kort mogelijk om ook tickets te kopen op de smartphone.

Hoe lang de treinen in de vernieuwde huisstijl te zien zullen zijn, is maar de vraag. In 2024 zal het merk Thalys naar verwachting verdwijnen, en plaats maken voor Eurostar. Eerder werd al bekend dat de treinen dan ook aangepast zullen worden naar de Eurostar look-and-feel.

37 gedachten over “Thalys presenteert vernieuwde trein: meer zitplekken én bagageruimte”

  1. Rudy schreef:

    > De extra zitplaatsen in de trein mochten niet ten kosten gaan van het comfort. Toch lijkt de beenruimte in de 2e klas wel een fractie minder geworden te zijn.

    Ik neem aan dat de foto’s genomen zijn met gemiddelde mensen. Dat wil zeggen dat de Thalys hoogst oncomfortabel is voor lange mensen. Mijn ervaringen met de Thalys waren al niet erg goed, maar het is nu duidelijk erger geworden. Geef mij maar de Duitse ICE met een zee van ruimte.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Er zijn al meer lange mensen geweest die al geklaagd hebben over de beenruimte in de Thalys. En kan dat bevestigen. Want met mijn gemiddelde lengte heb ik zelfs niet veel beenruimte.

      Maar de Thalys is een internationale trein. En bepaald niet alleen gericht op de Nederlandse treinreizigers die gemiddeld het langst zijn. Ook treinreizigers uit vele delen van de wereld reizen met de Thalys. En die zijn gemiddeld wat korter.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Een overzicht van 25 landen met mensen met een gemiddelde lengte:

        https://www.businessinsider.nl/tallest-people-world-countries-ranked-2019-6/

        Nederlandse man is gemiddeld het langst.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb de foto’s gemaakt, ik ben 1.90 meter, dus vrij lang, maar ook niet extreem lang.

      1. T schreef:

        Ik zat ook in de rit naar brussel vanochtend uur tweede klas gezeten) en terug vanuit brussel naar amsterdam zit ik tweede klas krapper. Je zit in de nieuwe stoel rechterop, maar vooral wat hoger. Daardoor (en de ronde onderkant vd stoel en niet meer die suffe voethouder) vind ik de nieuwe lekkerder zitten (en ik ben ook 1m90)

      2. Paul schreef:

        En hoe zat dat? Ik ben 1.91 en kan nu op zich nog comfortabel zitten. Was het voor jou een merkbaar verschil?

    3. Ronald schreef:

      Ik denk dat iedereen liever met een ICE reist, maar daar heb je niets aan als je naar Parijs moet.

      1. Oscar schreef:

        Toch, alleen moet je dan via Frankfurt reizen… 😉

        ICE Amsterdam-Frankfurt
        ICE Frankfurt-Parijs (kan soms ook een TGV Duplex zijn)

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Hoop dat de dunnere stoelen niet ten koste gaat van de rug.

    Als ze vanaf 2024 allemaal gerenoveerd zijn kun je vanuit gaan dat ze minstens t/m 2030 meegaan. Ooit dachten ze dat de TGV 30 jaar mee zou kunnen. De TGV Sud Est heeft bewezen dat het langer kan.

    Ben benieuwd hoe Thalys straks in Eurostar kleuren uitziet.

    1. Dries Molenaar schreef:

      dat zal wel tien jaar duren, of langer. Waarschijnlijk op de dan nieuwe treinen

  3. Wiegel schreef:

    Alles voor de kostenbesparing…en natuurlijk aanprijzen als een upgrade. Heerlijk die ingehuurde marketingadviezen…

  4. RH&DR-fan schreef:

    Het zou goed zijn als ook de reismogelijkheden vernieuwd worden. Er is veel behoefte aan om vroeg in de ochtend op de bestemming te arriveren. En vanaf de bestemming aan het begin van de avond de terugreis te beginnen. Een oplossing daarvoor is de stilstaande couchette: een makkelijke eenvoudige slaapgelegenheid waar altijd plek is, bij de grootste knooppuntstations van Europa, die als onderdeel van een doorgaande treinreis is te boeken, tegen het tarief van de couchette-toeslag. De stilstaande couchette kan eruit zien als het nieuwe ligrijtuig van de ÖBB, en worden ondergebracht op of bij het station.

    Het is betaalbaar, men geniet van een ongestoorde nachtrust, er is geen stress om de overstap in Parijs te halen, en men heeft geen overspannen dagprogramma.

    Voorbeeld van hoe een reis naar Bordeaux eruit zou kunnen zien:
    Rotterdam vertrek 19.58
    Thalys
    Paris Nord aankomst 22.38
    Metro
    Paris Montparnasse aankomst 23.38
    Stilstaande couchette
    Paris Montparnasse vertrek 06.47
    TGV
    Bordeaux aankomst 08.56

    Het is flexibel. Men kan uiteraard andere tijden kiezen, en andere vertrekstations en bestemmingen. Op deze manier is met een stilstaande couchette op Paris Montparnasse het gehele westen en zuidwesten van Frankrijk bereikbaar vanuit Engeland, België, Nederland, Luxemburg, Oost-Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het bereik en reizigerspotentieel is groot. Ik verwacht dat een stilstaande couchette makkelijker is te exploiteren dan een rijdende couchette. Mogelijk draagt de stilstaande couchette ook bij aan een betere spreiding van de vervoervraag in de avond naar Parijs en in de ochtend vertrek uit Parijs.

    1. Eric schreef:

      Je hebt net het stations hotel uitgevonden….

      Wat je over het hoofd ziet is dat je zo’n couchette deelt. Als je ziet wat er ‘s nachts rond zo’n station in een metropool rond scharrelt, dan wil je daar vermoedelijk geen twee keer slapen….

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Véél te omslachtig. Als naar Bordeaux zou reizen is een rechtstreekse Quigo/IZY Bordeaux – Lille/Brussel via LGV Interconnexxion het beste:

        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Raccordement_d%27interconnexion_nord-sud_(LGV)

        En afgezien dat er louche volk om je heen hebt is een low budget HST mogelijk net zo betaalbaar als die budget slaaptrein.

        1. RH&DR-fan schreef:

          @Hanzeboog2012. Wie een zakenafspraak heeft in Bordeaux staat nu om 5 uur ‘s-nachts op, stel ik me voor, rijdt naar Schiphol, vliegt naar Bordeaux en komt daar in de loop van de ochtend aan. Men reist weer naar huis aan het eind van de middag en komt dan in de loop van de avond aan. Eer men thuis is zal het halverwege de avond zijn, of aan het eind van de avond. Het kan een lange, zware dag zijn, stel ik me voor.

          Met de stilstaande couchette heeft men juist een ontspannen reis. in de randuren van de dag. Je slaapt niet in een bewegende trein, maar in een couchette of een luxe slaapcabine in een gebouw. Maar je kunt wel vroeg aankomen op de bestemming, wat niet mogelijk is bij vertrek uit Nederland in de ochtend.

          Een nachttrein heeft het nadeel dat er alleen 1 of enkele routes worden bediend. De stilstaande couchette bedient een zeer groot aantal vertrekpunten en bestemmingen. Ze is geschikt voor zakenreizen, familiebezoek en vakantie. Anders dan bij een slaaptrein is het niet moeilijk om de stilstaande couchette het hele jaar door een goede bezettingsgraad te geven. Als het makkelijk in te treinreis is mee te boeken wordt het volgens mij een groot succes.

        2. RH&DR-fan schreef:

          @Hanzeboog2012
          De nachttrein is niet een vervanging van doorgaande treinen, maar een aanvulling. Een TGV Rotterdam – Bordeaux zou om 16 uur uit Rotterdam moeten vertrekken om in Bordeaux aan te komen om 22 uur. Bij een vertrek om 16 uur gaat de hele middag verloren als werkdag. De verbinding met stilstaande couchette vertrekt pas om 19.58 uur, zodat je na het werk nog rustig kunt eten en dan pas vertrekt, terwijl je de volgende ochtend wel op tijd in Bordeaux bent 8.56 voor de vergadering.

          Of in welke willekeurige andere stad in het westen en zuidwesten van Frankrijk. Alle steden van enige betekenis in het gebied hebben een snelle rechtstreekse TGV vanaf Montparnasse.

        3. RH&DR-fan schreef:

          Andere rechtstreekse TGV’s vanaf Paris Montparnasse, met een aankomst voor het middaguur gaan naar:
          Aankomst
          St Malo 9.56
          Rennes 9.05
          Brest 11.35
          Le Mans 8.36
          St Pierre des Corps 8.35
          Angers 8.12
          Nantes 8.50
          St Nazaire 9.32
          Le Croisic 10.06
          La Rochelle 10.18
          Arcachon 10.43 (zaterdags)
          Bayonne 11.47
          Lourdes 11.46
          Toulouse 11.09
          Dit zijn allemaal bestaande TGV-treinen. De snelste TGV’s vertrekken van de Parijse hoofdstations, waardoor je kort in de trein zit. Bijvoorbeeld Rotterdam – Parijs 2,5 uur en Parijs – Bordeaux 2 uur, Rotterdam – Bordeaux 4,5 uur.

        4. RH&DR-fan schreef:

          Naar Marseille, Barcelona en Milaan
          Een kansrijke nieuwe verbinding voor Thalys lijkt mij een late verbinding naar Lyon Part Dieu. Na een overnachting in de stilstaande couchette aldaar kan men dan de volgende dag vroeg aankomen in bovengenoemde populaire steden.

          Rotterdam vertrek 19.00
          Thalys (nieuw)
          Lyon Part Dieu 23.20
          Stilstaande couchette
          Lyon Part Dieu vertrek 6.28
          TGV
          Marseille 8.13

          Men kan ook in Amsterdam, Schiphol, Antwerpen en Brussel instappen. Reizigers uit Keulen en Londen komen in Brussel erbij. Tussen Brussel en Lyon rijdt de Thalys non-stop in 3 uur 8 minuten. Daardoor is het vertrek uit Rotterdam niet te vroeg in de avond en komt men niet te laat aan in Lyon. Reizigers uit Lille en Parijs kunnen per klassieke TGV naar Lyon reizen.

          Als de nieuwe spoorlijn Lyon – Milaan klaar is (2030) kan men ook vroeg in Milaan aankomen:
          Lyon Part Dieu vertrek 6.30
          Hogesnelheidstrein
          Milaan 9.00

          Als de nieuwe spoorlijn Montpellier – Perpignan klaar is (2030) kan men ook vroeg in Barcelona aankomen:
          Lyon Part Dieu vertrek 6.30
          Hogesnelheidstrein
          Barcelona 9.30

      2. RH&DR-fan schreef:

        Eric, de stilstaande couchette zou onderdeel moeten zijn van een doorgaande treinreis naar bestemmingen die duidelijk voorbij Parijs liggen. Het is alleen toegankelijk voor reizigers die ook daadwerkelijk een doorgaande treinreis hebben gereserveerd. Het publiek is niet anders dan in een rijdende slaaptrein. Het is niet bestemd voor bezoekers van Parijs zelf.

        1. RH&DR-fan schreef:

          @eric:
          Wil je niet zo laat in Parijs buiten zijn, dan kun je ook een Thalys eerder uit Rotterdam naar Parijs nemen. Of twee Thalyssen eerder. Dat is juist het leuke: je hebt met de stilstaande couchette veel keuze uit verbindingen. Daardoor ben je ook minder kwetsbaar bij ontregelingen dan een speciale doorgaande trein die maar 1 keer per dag rijdt.

    2. Baardstaart schreef:

      Als je naar compacte hotels kijkt denk ik dat de Japanse Capsule hotels de oplossing je. Je hebt dan wel je privacy en een goed bed en de capsule biedt ook TV, wifi etc, maar de capsule heeft het oppervlak van een halve kamerhoogte en een omvang van een flink 1 persoons bed. Overigens wilt de OBB dit concept ook in hun nieuwe nachttreinen gebruiken. Overigens is dit concept ook handig op luchthavens bij overstappen of bij extreem vroege of late vluchten.

      1. RH&DR-fan schreef:

        @Baardstaart.
        Inderdaad, zoiets zou een mooie oplossing zijn. En, net als je in een rijdende slaaptrein de keuze hebt uit verschillende comfortniveaus, kan ook de stilstaande couchette verschillende comfortniveaus hebben, tot een luxe privé cabine met eigen douche en wc aan toe.

        Het is hetzelfde als wat Hildebrand al aanbiedt: een reis naar Italië met overnachting in Bazel. Verschil is alleen dat de stilstaande couchette wel onderdeel is van de treinreis net als een rijdende couchette.

        1. Annemiek schreef:

          Met eigen douche en toilet aan toe? Toe maar, minimale standaarden noemen we luxe die tegen betaling kan worden verkregen. Over welk land gaat het hier eigenlijk, India?

  5. bert sitters schreef:

    Ik was ook mee op de eerste feestelijke rit.
    Het barrijtuig is vervangen door een automaat met een paar hangplekken. Zo krijg je meer zitplaatsen. In de automaat zit geen bier of wijn, want in België moet men voor alcohol kunnen aantonen dat je 18 bent en dat is te lastig voor een automaat.
    Er zijn inderdaad meer plekken voor bagage. Voor grote stukken bij de deuren. De stoelen zijn iets verhoogd, zodat wat meer onder de stoelen kan. Ook in de rekken boven de zitplaatsen is meer ruimte.

    Ik heb gesproken met de CEO over mogelijke toekomstplannen. Eerst is er de integratie tussen Thalys en Eurostar. Ook de EU moet eerst het groene licht geven. Dan moet het personeel van beide bedrijven wennen aan de nieuwe situatie. Vervolgens kan het gezamenlijk product worden aangeboden. Of dit kan leiden tot nieuwe verbindingen is niet bekend. Thalys is wel in gesprek AirFrance/KLM om korte vliegverbindingen te vervangen door Thalys.
    In hun toespraken op station Brussel-Zuid benadrukten de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS/SCNCB en de Minister van Mobiliteit van België wel dat deze verbinding een belangrijke as moet gaan vormen als alternatief voor autorijden en vliegen.
    De ZonThalys naar Avignon en Marseille zal in ieder geval weer rijden.
    Telkens zullen twee stellen in renovatie zijn. Na afloop kan Thalys deze stellen extra inzetten. Waarvoor is nog niet bekend.

    1. Joost schreef:

      In België alcohol te lastig voor de automaat? Id-kaart erin, piepje, biertjes vrijgegeven, kiezen en betalen. Of het met een niet-Belgische kaart werkt weet ik niet, met de Belgische eId prima. Hik!
      Moet ik morgen eens een foto/filmpje maken?

      1. Treinman schreef:

        Het zou een zeer fraudegevoelig systeem zijn. Het is immers heel makkelijk om even een ID van iemand te “lenen.”

    2. Dries Molenaar schreef:

      IDs zijn electronisch af te lezen. Dat wordt ook gedaan bij sigarettenautomaten (in Duitsland).
      Ook in de supermarkt bij de kassa.

  6. 1991 schreef:

    Lijkt mij dat tot een volgende revisie het interieur in deze kleurpalet zal zijn, buitenkant zal wel makkerlijker te wrappen wezen

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Bestickering opdoen aan buitenkant? Doen ze ook met ICNG. Bijkomend voordeel is dan als er graffiti op zit het eenvoudiger verwijderd kan worden.

  7. Hanzeboog2012 schreef:

    KLM & Schiphol wilde vanaf maart 2020 al één vliegverbinding Schiphol – Brussel laten vervangen. Vermoed dat dit niet is doorgegaan i.v.m. corona.

    In beide bedrijven heeft SNCF het grootste aandeel. Maar weet niet of er SNCF treinmachinisten/treinpersoneel voor Eurostar en/of Thalys zijn. En of dat ook geldt voor NMBS Europe treinpersoneel.

    In ieder geval zijn er dan treinen die flexibel op meerdere treinverbindingen ingezet kunnen worden. De Eurostar 320 zal zoal ingezet moeten worden tussen Londen – Amsterdam. De eerste generatie Eurostar kan eventueel ook op andere treinverbindingen tussen Frankrijk – België v.v. ingezet kunnen worden.

    De gerenoveerde Thalys zal ze moeten blijven inzetten tussen Parijs – Keulen/Amsterdam vanwege de beschikking van alle beveiligingssystemen. Eerste generatie Eurostar kan ook tussen Parijs – Brussel worden ingezet. Zie 1 IZY die een omgebouwde eerste generatie Eurostar is.

  8. Hanzeboog2012 schreef:

    Ruby Thalys op Amsterdam Centraal:

    https://youtu.be/WEQoOVas2zg

    Ruby? Wat betekent dat?

    1. Ariën schreef:

      “De vernieuwde treinen worden door Thalys aangeduid als Ruby. De naam verwijst naar de rode edelsteen en de kleur die in het gehele interieur terug te vinden is.”

      Zie ook: https://www.treinreiziger.nl/in-beeld-dit-wordt-de-vernieuwde-thalys/

  9. Rogier de Wit schreef:

    Wat opvallend is, is dat ze in dit (oudere) officiële filmpje van Thalys over de bar wordt aangegeven:

    “in de nieuwe ruimte heeft de klant de keuze: hij zal de warme of koude automaten kunnen gebruiken, en er zal ook een Train Attendant zijn die hem andere catering kan aanbieden”

    https://youtu.be/zB13A4csRFE?t=34

    Ik ben benieuwd of dat plan is gesneuveld, of dat dit na Corona inderdaad zo zal worden. In dat laatste geval kan je (hopelijk) alsnog een sandwich en een alcoholisch drankje kopen bij de medewerker.

  10. Eric schreef:

    Het verschil met de ICE in service wordt zo nog groter.
    Daar wordt je door de Stuart in de 1e klas netjes bediend en het zit comfort is echt veel beter. De Thalys is nu al krap….

    Maar ach we zien wel of er ooit een moment komt dat andere maatschappijen de sncf serieus concurrentie aan gaan doen. Nu lijkt privatisering vooral te betekenen dat de Fransen in b.v. Spanje gaan rijden. Komt die concurrentie ooit op gang, dan vrees ik het ergste voor de sncf…

    1. bert sitters schreef:

      In de Premium van de Thalys krijg je een gratis maaltijd en drankjes op je zitplaats.
      Van Amsterdam naar Parijs zit je ruim drie uur. In veel ICE’s is dat een stuk langer.

  11. Hanzeboog2012 schreef:

    SNCF mag wel een Ouigo laten rijden tussen Barcelona – Madrid. Want ADIF (Spaanse spoorbeheerder) wil meer treinen op de Spaanse HSL. Daarom mogen SNCF en Trenitalia als geselecteerde spoorwegmaatschappijen op de Spaanse HSL rijden. Dat is het positieve effect van de Europese liberalisering van het Europese spoornet.

    Omgekeerd zijn er barrières. Als AVE/RENFE op het Franse HSL willen rijden worden ze geconfronteerd met dure infraheffingen. Toelating op het Franse HSL net wordt gefrustreerd. Trenitalia heeft dat ervaren. Als internationale spoorwegmaatschappijen in Frankrijk willen rijden moeten het verbindingen zijn waar veel reizigers zijn. Zoals Parijs – Lyon/Marseille. Zou mooi zijn als in de toekomst in de vakantieperiode 1 keer per dag een trein Barcelona – Amsterdam met Talgo AVRIL van AVE kan rijden.

    1. bert sitters schreef:

      @Hanzeboog.
      Als Franse spoorwegmaatschappijen wel in Spanje mogen rijden, is het dan een mogelijkheid dat SNCF of Thalys/Eurostar met een gecharterde of overgenomen Talgo AVRIL Amsterdam – Barcelona gaan doen. Profiteren ook Franse stations als Lyon, Montpellier, Narbonne en Perpignan van. Ook een stop op Paris Charles de Gaulle om luchtreizigers op kortere vluchten in de trein te krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.