Thalys heeft van duizenden reizigers ongevraagd hun klantaccount verwijderd. Veel reizigers reageren op sociaal media ontstemd en verbaasd op de actie. Thalys zegt haar klantenbestand te hebben opgeschoond omdat het is overgestapt naar een nieuw en klantvriendelijker loyaliteitsprogramma.
De getroffen reizigers zijn per e-mail geïnformeerd dat hun account verwijderd is. “We constateren dat u al twee jaar niet meer met onze treinen hebt gereisd. Uw Thalys account is dus vanaf nu verwijderd”, staat erin te lezen. Meerdere reizigers geven echter aan dat ze de afgelopen twee jaar wél met Thalys hebben gereisd.
Op Twitter zei het bedrijf aanvankelijk dat de e-mail een foutje was, maar dat blijkt niet te kloppen. Een woordvoerder van Thalys bevestigt dat inactieve accounts inderdaad verwijderd zijn. Een deel van de reizigers heeft weliswaar een Thalys ticket gekocht, maar niet via het Thalys account. Die accounts zijn daarom als inactief bestempeld en verwijderd. “En sommige reizigers bleken twee accounts te hebben, bij hen is alleen het inactieve account verwijderd”, legt Thalys uit. De woordvoerder benadrukt dat er 166.000 accounts bewaard zijn gebleven. Hoeveel accounts er verwijderd zijn wil het bedrijf niet zeggen. “Maar dat zijn er meerdere duizenden.”
Het verwijderen van de accounts hangt samen met de introductie van een nieuw loyaliteitsprogramma, My Thalys World. Het nieuwe loyaliteitsprogramma is volgens een woordvoerder klantvriendelijker en toegankelijker. “Het is niet meer nodig om op een aparte website in te loggen. Alles gaat nu via thalys.com.”
Het nieuwe systeem mag dan klantvriendelijker zijn, het verwijderen van accounts ervaart niet iedereen als klantvriendelijk. Toch zal Thalys ook in de toekomst inactieve accounts blijven verwijderen. “Maar we zullen wel kijken naar de huidige feedback en kijken wat we daaruit kunnen leren”, belooft de woordvoerder. Het beleid hangt samen met Europese wetgeving omtrent verzamelen van persoonsgegevens. “We hebben gekozen voor een periode van 2 jaar omdat na die periode er geen Miles verloren kunnen gaan.”
My Thalys World bestaat uit drie statussen: Explorer, Club en Club+. Leden profiteren onder andere van een voorkeursbehandeling bij de klantenservice (afhankelijk van hun status), reisbonussen met extra Miles aangeboden op de 3e, 5e en 10e reis en ontvangen een compensatie in de vorm van Miles bij vertragingen. Leden van Club+ genieten bovendien van een flexibele toegang tot alle Thalys treinen op dezelfde dag als hun oorspronkelijk geboekte trein. Dat voordeel was bij het oude loyaliteitsprogramma – Thalys The Card – aanvankelijk beschikbaar voor alle deelnemers, mits er sprake was van een Semi-flex ticket.
Hoe lang het nieuwe loyaliteitsprogramma blijft is nog maar de vraag: Thalys en Eurostar zullen worden samengevoegd. Het ligt voor de hand dat dan ook de loyaliteitsprogramma’s van Thalys en Eurostar worden samengevoegd. De verwachting is dat medio 2021 de fusie wordt voltrokken.
This post was last modified on 17 januari 2020 11:24
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…