Ticketverkoop Jazz Night Express van start
03 feb 2020 9:17
Ook dit jaar gaat de nachttrein Jazz Night Express weer rijden van Rotterdam via Amsterdam naar Berlijn. Deze particuliere nachttrein zal rijden in het weekend van 3 tot en met 5 juli. De kaartverkoop voor de nachttrein is zondag gestart.
Bijzondere ervaring
De Jazz Night Express is geen reguliere nachttrein. De trein bevat niet alleen klassieke couchetterijtuigen en slaaprijtuigen, maar ook rijtuigen met live muziek en theater. Ook is de trein uitgerust met een restauratierijtuig. En aantal gerenommeerde Jazz musici gaan met de trein mee: Benjamin Herman Trio, BRUUT en Graziëlla Hunsel. Daarmee wordt de rit een beleving op zich.
De nachttrein is een initiatief van Chris Engelsman, vorig jaar liet hij de nachttrein voor het eerst rijden. Veel reizigers waren laaiend enthousiast. De trein werd gemiddeld met een 8,9 gewaardeerd.
Met het initiatief wil Engelsman een statement maken voor duurzaam reizen per nachttrein. Een eenmalige nachttrein laten rijden is kostbaar, het materieel moet speciaal uit Duitsland naar Nederland worden gebracht. “We zijn een kleine organisatie van vrijwilligers. Het is een spannende uitdaging met de nodige financiële risico’s”, legt Engelsman uit.
Tarieven Jazz Night Express
Om de nachttrein te laten slagen wil Engelsman met Early Bird tarieven de verkoop stimuleren. Een losse plek in het couchetterijtuig is tot 1 maart beschikbaar voor 169 euro. Een losse plek in het slaaprijtuig kost 279 euro. Na 1 maart betalen reizigers 20 euro meer per persoon. Een hele coupe voor in het couchettrijtuig (tot 5 personen) kost tijdelijk 760 euro, een volledige cabine in het slaaprijtuig (3 personen) kost 753 euro. Die tarieven zijn bij een enkele reis.
Bij een retour krijgen reizigers korting. Zo kost een retourtje in het couchetterijtuig niet 338 euro, maar 268 euro. Dat is dus een korting van ruim 20%. Ook hier gaat het om een Early Bird tarief, geldig t/m 1 maart. Het liefst zou Engelsman goedkopere tickets aanbieden, legde hij vorig jaar al uit. Maar dat is financieel bij een éénmalige nachttrein lastig. Vorig jaar reed de trein voor het eerst, toen moest Engelsman er uiteindelijk zelfs op toeleggen.
Dienstregeling
De exacte dienstregeling is nog niet bekend. De trein zal op 3 juli rond 19:00 uur uit Rotterdam Centraal vertrekken, en rond 20:00 uur uit Amsterdam Centraal. 4 juli komt de trein rond 9:00 uur aan in Berlijn. Er is expres gekozen voor een ruime reistijd, zodat er tijd is voor feest en slapen. Op de terugreis vertrekt de trein rond 19:00 uur uit Berlijn, de volgende ochtend zal de trein op 5 juli rond 8:00 uur aankomen in Amsterdam Centraal. Een uur later wordt de trein in Rotterdam verwacht.
De nachttrein is prachtig als je overal echt goed kunt slapen of slapen niet belangrijk is (jong, feest, drank). Heb vroeger veel met nachttreinen gereisd in de voormalige Sovjet-Unie; heerlijke ervaringen, behalve dan het slapen zelf…
Vind het in West-Europa op geen enkele wijze een alternatief. Het vliegtuig is vrijwel overal heel veel goedkoper en heel veel sneller. En dan lig je niet urenlang met twee of drie snurkende/ruftende vreemden in een benauwd hokje (als je alleen reist). Ook als je een partner en/of kinderen hebt, moet je wel erg links (en draagkrachtig) zijn om vrijwillig voor deze vorm van reizen te kiezen.
Zouden ‘linkse’ mensen dan toch beter slapen?
Dacht eigenlijk dat het precies andersom was.
Linkse mensen lachen meer en slapen beter. Ook zijn linkse dingen veel leuker zoals cabaret of radio en TV programma’s Terwijl er veel meer rechtse mensen en omroepen zijn.
Dat is dan een kwestie van perceptie. De zich als zodanig profilerende linkse mensen die ik ken, zijn vooral heel snel op hun teentjes getrapt bij enige vorm van satire en vinden het helemaal niet zo leuk om kritiek te krijgen. Opvallend veel linkse mensen hebben ook een auto (ja, anders kom ik dit dorp niet uit) en maken graag met het hele gezin een wereldreisje (niet per trein, catamaran of huifkar).
Denk aan tweeverdieners zonder kids die het niet erg vinden om het laat te maken. Of mensen in een latere levensfase die geen dagelijkse zorg voor kinderen hebben maar alleen eens in de twee weken.
Dat het goedkoper is, is een bekende discussie: hoe zit het met belastingen? Zijn milieukosten voldoende in de prijs verdisconteert?
Voor evenementen zoals in het artikel, lijkt me de nachttrein prima. Ik zou er zelf geen zin in hebben, maar goed. Ik zie dit soort evenementen ook absoluut niet als milieuvriendelijk of duurzaam vermaak, zoals het gepresenteerd wordt. Er bestaat een groep die graag met de nachttrein wil reizen, maar voor de overgrote meerderheid is het niets. Zeker niet voor de frequente zakenreiziger. Als ik een collega met de nachttrein op pad zou sturen, zou die me aankijken alsof ik hem/haar in een hostel zou laten slapen. Als ik zelf met de nachttrein op reis werd gestuurd, zou ik zelf besluiten om met de auto of vliegtuig te gaan.
Zolang het van een grote bedrijfshoop gaat heeft iedereen ue houding. Zit men voor eigen bedrijf dan is economy plots genoeg en kan het hotel ook met twee sterren volstaan. Dan maar geen fitness of koelkast met drank.
Bij het bedrijf waar ik veel voor werk, vliegt iedereen op vluchten tot drie uur in economy. Wel kunnen frequente vliegers die dat willen gratis een Privium Plus-lidmaatschap krijgen. Er bestaan ook prijsafspraken met IHG en Accor voor hotelovernachtingen. Dat levert vrijwel altijd een 4-sterrenhotel op tegen een redelijke prijs. Als ik een klus in het buitenland aanneem, slaap ik ook in dergelijke hotels. Terwijl ik het dan vaak zelf moet betalen. Als ik vakantie heb, vind ik een Ibis-hotel vaak ook prima, maar die kamers en de service aldaar zijn natuurlijk absoluut niet voldoende om in te werken.
@Annemiek: een open vraag: als mensen een intercontinentale vlucht boeken rekenen ze dan de vlucht ook als een soort overnachting? Ik vraag me gewoon af waarom de perceptie van het overnachten tijdens een vlucht ‘luxe’ en ‘premium’ is terwijl je minder privacy hebt dan in een nachttrein. En verder is er ook geen douchegelegenheid. Of wordt een interncontinentale vlucht zakelijk niet als een overnachting gezien en volgt er daarna (meestal) een bijslaapbeurt in het eerstvolgende hotel? Nogmaals, het is een open vraag zonder bijbedoeling.
Persoonlijk kan ik ook in een vliegtuig niet slapen; een beetje dommelen, niet meer. Maar een ander slaapt er misschien heerlijk (net als in de trein). Verder dan naar de Canarische Eilanden vlieg ik nooit en dat is een kwestie van uitzitten. Wat privacy betreft: ik vind met twee of drie onbekenden in een kleine coupé een veel grotere aanslag op mijn ‘personal space’ dan met 200 man in een grote, zij het krappe open vliegtuigcabine. En douchen in de nachttrein? Ik heb het weleens gedaan, maar het voelde verre van hygiënisch en deed me vooral denken aan kamperen (waar ik dus niet van houd). Maar iedereen zijn/haar ding – als er markt is voor nachttreinen en het niet extreem wordt gesubsidieerd, juich ik het helemaal toe.
Ik vlieg zelf niet zo vaak intercontinentaal. Maar van de keren dat ik dat wel deed, kan ik mij herinneren dat ik toen ook niet kon slapen. Op een gegeven moment ben ik wel zo moe/verveeld, dat ik wel in slaap val. Als je op zondagmiddag (onze tijd) heen vliegt, heb je door het tijdsverschil in bijvoorbeeld New York (wat niet heel ver vliegen is) wel zoveel ruimte om een beetje bij te slapen om op maandagochtend redelijk fit aan de slag te gaan. Lichamelijk merk ik dat zelf dan vooral in de onderrug, maar een echte belemmering is dat niet. De terugreis vormt voor mij meestal voor grotere aanpassingsproblemen/moeheid wat het dagritme betreft. Zelf zie ik een nachtvlucht niet echt als een ‘premium’ ten opzichte van een dagvlucht.
Eerder vloog ik wel op een ochtend heen naar Londen en in de avond terug. Meestal was dat op dinsdagen. Dan had ik op maandag gewoon een normale werkdag en op woensdag ook. Om mij heen hoorde ik van zakenmensen, die (ongeveer) hetzelfde deden, wel dat ze de maandag vrij hadden genomen en op de woensdag een dagje gingen ‘thuiswerken’ of welhaast al aan het weekend gingen beginnen.
Zo te lezen kost een dagje Londen dan vier werkdagen extra. Fijn bezig op het hoofdkantoor. Geen wonder dat een arbeidsuur wat Euro 70 zou kosten voor Euro 250 in de kostencalculatie moet en het personeel in de uitvoering het met een OV vergoeding moet doen en de eerste 25km uit eigen zak moet lappen.
En dan is er bezwaar tegen een voorlopig theoretische nachttrein waar je op een mooie tijd kan vertrekken en ‘s morgens fit aankomt.
Dat ‘fit’ is dus een beetje het hele eiereneten hier. Ik kom niet ‘fit’ aan met een nachttrein, wel heel veel armer.
@Martin. Gebroken en ongewassen is het nieuwe fit voor nachttreinreizigers.
Klaarblijkelijk gebruikt men al dubbeldekkers. Met douche in de cabine.
https://www.youtube.com/watch?v=go42NiAqtJk
@dries molenaar
Een enkele reis met die Nightjet Zurich-Hamburg in een tweepersoonscoupé kost volgens de OBB-website 199 euro. 398 euro voor een retour dus. Met het vliegtuig (vele opties) kost een retour voor die verbinding je op een normale tijd van de dag rond 160 euro. Dat is wel exclusief ruimbagage en natuurlijk sta je dan ook op de luchthaven en niet in het stadscentrum. Maar ook als je daarmee rekening houdt, is vliegen nog altijd aanzienlijk goedkoper en veel sneller (en wat mij betreft comfortabeler).
Bij een promotie van videoconferentie werd aangevoerd dat een dagje HongKong de baas praktisch vier werkdagen kost en een heel duur ticket met veel overige kosten. Zelfs met een tientje per minuuut (toen) was video goedkoper.
Nu heb je in Nederland al videokamers bij bedrijven om het gejakker over de weg te vermijden. Met moderne internetverbindingen is de kwaliteit goed genoeg geworden.