Tiener steelt lijnbus In Bremen en haalt passagiers op
Busreizigers in Bremen zullen maandagavond raar op hebben gekeken toen ze werden opgepikt door een 15-jarige jongen. De tiener reed met een gestolen lijnbus door Bremen en pikte op alle haltes passagiers op.
De jongen deed zich voor als stagiair bij het busbedrijf en kon in die hoedanigheid met een buschauffeur meerijden in zijn ronde door de stad. Na terugkomst bij het depot wist de jongen de bus te stelen en de lijndienst weer op te pakken.
De jongen kon bij een aantal haltes passagiers ophalen, die zich ogenschijnlijk nietsvermoedend lieten vervoeren door de stad. Buschauffeurs bij het hoofdkantoor merkten de gestolen bus op en schakelden de politie in. Zij konden de bus snel lokaliseren en wisten zo de jongen aan te houden. Lakschade aan de bus doet vermoeden dat de jongen hier en daar een paaltje raakte, maar alle reizigers bleven ongedeerd.
Enthousiasme voor voertuigen
Volgens de politie wilde de jongen zijn ‘enthousiasme voor voertuigen en technologie’ in de praktijk brengen. Ze hebben hem overgedragen aan zijn vader en hij komt er zonder straf van af.
Kijk. Dit is nauw iemand die concreet een bijdrage levert aan het oplossen van het personeelstekort.
Nauw en of.
Gelet op de lakschades aan de bus inderdaad “nauw”@
Uiteraard kan niet alles perfect verlopen. Daarom moeten we nieuwe initiatieven ter aanpak van het personeelstekort uiteraard wel de kans geven om het te doen laten slagen. Wat doe je als je moet kiezen tussen geen bus en een bus met een minderjarige chauffeur?
Hulde voor de door DB ingehuurde Poolse (?) bus bestuurder van Emmerich naar Arnhem over binnenwegen Zevenaar, Duiven zaterdag jl. Heerlijk onverschrokken levensgenieter ver van huis. Tussenstop geen probleem voor panische man die telefoon vergeten was halte terug. Uitval VIAS treinen schijnt vaker voor te komen gezien Duitse conversaties in Emmerich. Er was ook maar 1 lauw omroepje op station van rijdt niet en sorry. 2 uur later een stadsbus wel met Schienenersatzverkehr voorop. En krijsend hyper-zoontje binnen waar moeders ver van bleef letterlijk. Zevenaar eruit gelukkig. Fijne winkels in Emmerich. Koffiezetter 15 euro, 3 jaar garantie. Ook voedingssupplementen zeer billig. En Eis und Caffe zaak tegen de relaxte Rijnboulevard oogstrelende horeca. Wat een mooie zaak onder fraai nieuw complex rand leuk pleintje met poort naar de Rijn. Alles te lopen ook: station uit rechts, na Aldi links immer rechtdoor.
tja… I rook niet, drink geen alcohol en een heilige koe heb ik helaas ook niet (die het Duitse water [benzine] aantrekkelijker vindt dan de Nederlandse), omdat ik geen roze vodje heb. Dan kom je niet zo snel in Duitsland. Dan resten alleen de dagdagelijkse boodschappen, maar dat maakt alles het niet waard.
In Hengelo is de trein naar Bad Bentheim ook een “hit and miss” als ik op het station kom. Valt ook regelmatig uit.
Fijn dat er nog buschauffeurs met service zijn ongeacht waar ze vandaan komen. En voor veel mensen, die een aantal jaar naar onze regionen komen werken (en goed werk leveren) en goed verdienen en als ze thuis zijn kunnen ze eindelijk thuis een huis kopen om een gezin te kunnen stichten of een eigen bedrijfje beginnen. Zolang wij met een personeelstekort zitten is dit een goede deal. – Stel aan publieke functies wel de eis dat ze minimaal goed engels spreken (het overgrote deel van de Nederlanders spreken ook behoorlijk Engels) en waar mogelijk geef ze een kort en goed cursus Nederlands gericht op hun werk.
Ik snap dat mensen juichen als er mensen komen die niet te moeilijk doen over zware roosters en lonen waar je steeds minder goed van rond kunt komen. Maar als je alles in Nederland steeds meer laat doen door Oost Europeanen, dan zul je in Nederland ook het voorzieningen niveau krijgen van Oost Europa, waar het met de verpleeghuizen bijvoorbeeld niet te best is (klinkt dat bekend?) en waar bejaardenzorg etc op westers niveau voor de happy few is. Overigens, waar zijn onze bejaardenhuizen gebleven?
Het is letterlijk voor de goedkope oplossing gaan 😀
Voor mensen die dit een rechts geluid vinden. Dit is tot de nineties het gewone PvdA geluid geweest 😉
Standaard uitspelen van werknemers tegen consumenten (waaronder hulpbehoevenden!) maar de lachende derde is iemand anders! Omwille van Treinreiziger heb ik maar twee grote voorbeelden genoemd van de “global shift”.
Onze bejaardenhuizen zijn in den beginne als bezuiniging in aantal gehalveerd door CDA-er Eelco Brinkman.
De les van de jaren 80 was dat je geen Sinterklaas moet spelen maar speelde zich ook af in een context dat heel veel industrie naar lagelonenlanden ging. Geen vakbonden en de mensen daar waren blij dat ze bij wijze van spreken voor een kom rijst en een beker water konden werken. Taalgebruik uit een andere periode btw.
En consumentenen blij: want goedkope producten, de kater kwam later. Ben trouwens voor gezonde concurrentie maar ben tegen ongezonde concurrentie.
Loonkosten zijn nu eenmaal een normaal onderdeel van concurrentie. Daar is niets ongezonds aan. Het cafe op de hoek met te hoge loonkosten gaat ook gewoon op de fles.
Trickle down, zorg ervoor dat rijken en ondernemers rijk ( nog rijker) worden en de welvaart komt bij de armen terecht.
We hebben Reagan, een voorloper van Trump erom uitgelachen maar de instituten in Nederland passen dit beleid ook al jaren toe.
Was ook nodig want die waren onbetaalbaar geworden door de personeelskosten.
Bedrijven willen altijd de combinatie tussen werknemers met lage lonen en rijke consumenten.
Tja, tegen Nederlandse lonen wordt alles wat een beetje arbeidsintensief is volslagen onbetaalbaar. Daarnaast wil een groot deel van de bevolking nog maar een handjevol uren per week werken. Zonder buitenlanders is er in combinatie met de vergrijzing straks helemaal geen zorg, geen onderwijs, geen OV, geen bouw, etc. meer.
Ik vind je geluid dus niet zo zeer rechts maar eerder totaal onrealistisch. Het idee dat je de welvaart en de voorzieningen op peil kunt houden door de lonen oeverloos te verhogen is echt een illusie.
Werkgevers waaronder de overheid zullen de lonen in Nederland inderdaad onbetaalbaar vinden. Maar mensen die die lonen krijgen merken echter dat je daar geen nieuwe auto van kunt kopen, ook niet als tweeverdiener. Dat je van een Nederlands loon makkelijk een energiecontract of een betere medische verzekering kunt afsluiten is ook helemaal niet zeker. De koopkracht met betrekking tot de supermarkt wordt het volgende vrolijke fenomeen dat we kunnen gaan volgen.
Daarom zijn ook middenklassers vrijwillig ZZP’ers geworden denk ik zo.
En welke lonen vindt jij dan wel goed? Die van Italië, Spanje of Portugal, de ein Euro Jobs, of zit je meer richting Oost Europa te denken?
Je bent niet ingegaan op mijn antwoord in een ander forum van Treinreiziger over waarom Nederlanders korter werken. Dat is juist omdat ze massaal tweeverdieners moeten zijn en de papa en mama dagen hard nodig hebben voor de opvoeding. Jammer dat ze kennelijk stank voor dank krijgen en lui/passief worden genoemd door instituten, want ik neem aan dat je dit niet uit je duim zuigt toch?
Je wordt niet door je baas betaald omdat je bepaalde kosten hebt maar omdat je een bepaalde arbeidsproductiviteit hebt. Die arbeidsproductiviteit bepaalt wat je baas je kan betalen. Als jij je baas meer kost dan je voor hem verdient houdt het vroeg of laat op. Dat is een probleem dat bijv. in het OV speelt.
De op dit moment in Nederland dalende arbeidsproductiviteit betekent dat de werknemer dat uiteindelijk ook zal merken in de vorm van een wat lagere welvaart, bijv. doordat zijn loon achterblijft bij de inflatie.
De wetten van de economie laten niet met zich spotten, ook niet door klagende werknemers die vinden dat ze te weinig verdienen.
Als je college geeft dan graag ook uitleg over aandelen die over de kop gaan en over Piketty en inderdaad ook over werkgevers die altijd een belang hebben om te zeggen dat de salarissen eigenlijk te hoog zijn. En dat ze 100 geleden al Belgen naar Amsterdam haalden om een staking te breken.
En je hebt nog niet uitgelegd waarom de productiviteit gedaald zou zijn.
Met andere woorden: spreek ik met de overheid als academisch arbeidsmarktexpert, of spreek ik met de overheid als grootste werkgever in Nederland?
Beide rollen zijn legitiem! Maar er is een verschil tussen, zoals de meesten weten.
De werknemers weten trouwens alles van economische wetten die niet met zich laten spotten. De wetten van vraag en aanbod! Daarom zijn velen ZZP’er geworden, omdat de lonen in het loongebouw wel heel erg ver achterbleven. Burgers weten ook dat veel vraag en weinig woningaanbod de prijzen heel erg doet stijgen. Bijvoorbeeld door influx van over de grens.
Gek genoeg worden dan de meest basale economische wetten door deskundigen weer ontkend of gebagatelliseerd als het uitkomt.
Aandelen : op lange termijn gezien natuurlijk
Waarom de arbeidsproductiviteit daalt had je gisteren in het nieuws kunnen lezen.
Gaat dit nou allemaal over die tiener die een bus leende in Bremen??????
Baardstaart maakte een hele leuke grap die ik meteen had geliked.
Daarna werd in een volgende reactie het P-woord gebruikt of ernaar gerefereerd 🙂
Een woord dat zowel Prorail als NS gebruiken bij vertragingen, treinuitval en soms bij wekenlange stremmingen van baanvakken (tekort aan p…… dat ‘s nachts wil werken)
Ja, leuk dat in elk geval de NOS tussen onze (eerdere) discussies door daar een publicatie over had. Ik had mijn vraag al een keer eerder aan je gesteld volgens mij). Ze zeiden volgens mij dat het komt omdat het belang, lees aandeel, van de industrie, en van de landbouw, in Nederland afneemt. Op zich sluit dat goed aan bij wat ik probeer over te brengen. Of lees je het anders?
Ik heb de afgelopen maanden met mijn Deutschland ticket alle reismogelijkheden naar Duitsland een of meerdere keren gehad. Dat leverde op:
Heerlen-Aken: 1 keer (op 5 reizen) geen trein door werkzaamheden
Venlo: een regelrechte ramp zowel naar als van Duitsland. Op 10 keer is het 2x voorgekomen dat vanuit Eindhoven de aansluiting Duitsland weg was. En 2 keer geen Duitse trein. En nog eens 3 keer met aanzienlijke vertraging. Andersom is het precies 1 keer gelukt om vanaf Düsseldorf de geplande aansluiting te halen. Overbodig om te zeggen dat de Duitse trein ‘ver’ weg is gezet, waardoor ik tientallen mensen de aansluiting niet zie halen. Een regelrechte onfatsoenlijke behandeling van de reiziger. Wellicht overbodig om te zeggen, maar NS personeel om te ‘helpen’ is onvindbaar.
Nijmegen: bus naar Kleve/Emmerich geen probleem maar wel een lange omweg
Arnhem: 1 keer was er geen trein, die kwam pas een uur later. 4 keer ging het goed.
Enschede: 2 keer gebruikt richting Munster, ging 2 keer goed zowel heen als terug
Hengelo: is op 1 keer na terug uit Duitsland steeds goed gegaan (op 4 reizen)
Groningen; met de bus naar Leer geen probleem, met de trein naar Nieuweschans ook niet. De Duitse bus stond keurig klaar.
haha, NS personeel om te ‘helpen’
Prachtige stad waar ik vorig jaar een bezoekje aan heb gebracht. Toen een paar dagen verbracht Im Appartement beim HBF ohne Rezeption! das war Oktober 2023 en het voertuigenpark is makkelijk zu klauen! Een 15 jarige die een Gelenkbus steelt en onervaren zich voordoet als volwaardig buschauffeur is opmerkelijk!
Kennelijk heeft de eigenaar de echte chauffeur niet zijn bus afgesloten voor een pauze en vermoedde hij dat er niets zou gebeuren met zijn bus! Mooi dus wel en toen begon het avontuur voor deze jonge dief annex OV liefhebber! In Nederland worden voertuigen wel goed afgesloten, in Bremen rijden er ook trams, kijken of deze straks ook stiekem gejat worden door een enthiousiaste , maar niet gecertificeerde tramchauffeur of tramchauffeuse! Bremer Personal Achtung! Aufmerksam bleiben bei Ihren Fahrzeugen!