fbpx

Tienminutentrein rijdt niet op eerste dag door winterweer

10 dec 2017 11:00

De tienminutentrein Amsterdam – Eindhoven rijdt niet op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling. De NS rijdt zondag vanwege winterweer volgens een aangepaste dienstregeling. Daardoor vervalt ook één op de drie intercity’s tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. Ook elders in het land heeft NS uit voorzorg treinen geschrapt.

De afgelopen maanden heeft de NS op woensdagen de tienminutentrein uitgetest. Vanaf vandaag had de tienminutentrein dagelijks moeten gaan rijden. Maar door het winterweer rijden er zondag tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven minder treinen. Daardoor moeten reizigers tot 20 minuten wachten op de volgende intercity. Eén op de drie intercity’s valt tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven uit. Daarmee is de situatie overigens beter dan in het verleden. In het verleden werd bij winterweer de helft van de intercity’s geschrapt en reed er slechts twee keer per uur een snelle trein. Dat is nu vier keer per uur.

Ook elders in Nederland is de dienstregeling vanwege winterweer aangepast. Vooral intercity’s rijden minder vaak. Zo rijden er minder intercity’s tussen Den Haag – Utrecht, Lelystad – Leiden, Schiphol – Nijmegen en Utrecht – Almere. Daarnaast vervallen de pendelintercity’s tussen Dordrecht en Breda en rijdt Intercity Direct minder vaak tussen Rotterdam en Amsterdam. De meeste Sprinters rijden wel. Alleen tussen Amsterdam en Hoofddorp rijden uit voorzorg minder Sprinters. Daarmee is de winterdienstregeling minder ingrijpend als in het verleden.

NS schrapt uit voorzorg treinen zodat bij eventuele verstoringen er meer ruimte is om de problemen op te lossen. “Het is voor NS en ProRail belangrijk dat reizigers betrouwbaar kunnen reizen met de trein, ook als het slecht weer is. Daarom nemen we het zekere voor het onzekere en rijden er zondag op een beperkt aantal trajecten minder treinen”, legt een woordvoerster van NS uit. NS zet extra medewerkers in om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn. ProRail houdt extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven achter de hand. Desondanks kunnen reizigers hinder ondervinden van het weer.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
F.F.W. Beijerling
6 jaren geleden

Goede aanpak … !

hans van loo
6 jaren geleden

NS zet bussen in,dat scheelt ook weer.

M v Vliet
6 jaren geleden

Moet de NS maar eens een keer op cursus gaan in Oostenrijk en Zwitserland.Daar hebben ze geen code geel rood enz. en ze rijden op tijd.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  M v Vliet

Dat is een beetje flauw. Tijdens alle weersomstandigheden kunnen rijden kost gewoon een boel geld. Logisch dat een land waar het maanden lang vriest daar meer in investeert als een landje met een paar koude dagen per jaar.

Rian van der Borgt
6 jaren geleden

Op werkende wisselverwarming zouden we eigenlijk wel mogen rekenen maar dat is ook ieder jaar weer een probleempunt. Ook nu weer. Al is dat voor rekening van ProRail.

hans van loo
6 jaren geleden

10 december 2017 rond 16.00.
NOS-teletekst aangaande de situatie op het spoor telt 15 pagina’s,de wisselstoringen vliegen je om de oren,het eerste beetje sneeuw bij een nog geen eens zo’n lage temperatuur,niets geleerd,de schaamte voorbij.

Marc
6 jaren geleden
Antwoord aan  hans van loo

Op de snelweg rijdt het gelukkig wel goed door 😛

ruben.
6 jaren geleden

Vridag avond,Oberhausen.
Op tijd kwam de Abellio naar Arnhen,aankomst 21:15.
Halverwege in het Rijnland begon het lichtjes te sneeuwen…
Kruip-sluip over kappotte overwegen tot Emmerich,daar
nog gewacht.
En ja,trein leeggemaakt,kleumen voor bestelde taxi’s nar Arnhem.
Taxi’s die kwamen afleveren scheurden weer weg voor de neus van het treinpersoneel,bang dat ze niets verdienden…
Gelukkig kon ik met de eerste taxi mee na minutenlang
geharrewar tussen chauffeur en treinpersoneel…:((

2 uur te laat in Arnhem,waar alles normaal liep…
Oja,er lag schlechts 3 cm (dooiende) sneeuw,de corridor in Zevenaar stond helemaal vol met goederentreinen…

GJ de Groot
6 jaren geleden

De laatste Elfstedentocht was achttien jaar geleden – 1997. Er is sedertdien geen sneeuw gevallen als in de mate van vandaag. In de achttien jaar is het nodige in Nederland en op het spoor veranderd. Dat er daarom weinig ervaring is met dit weer, is niet verwonderlijk en dan is piano piano, zeker op zondag met ook nog eens een nieuwe dienstregeling, zo gek nog niet. Voorts is het – het is hiervoor al meer opgemerkt – niet juist om Nederland te vergelijken met wintersportlanden als Oostenrijk en Zwitserland.

Allan Kleiweg
6 jaren geleden

Verschillende bijdragers op deze site hebben eerder aangegeven dat ‘De Randstad’ steevast wordt voorgetrokken en over betere railverbindingen zou beschikken. Helaas is de waarheid toch wel wat anders. In de provincie Zuid-Holland woont circa 25 % van de Nederlandse bevolking. Als het OV evenredig over het land zou zijn verdeeld dan zouden dus 25 % van alle bussen en treinen ook de bevolking van ZH bedienen, maar dat is niet zo. In verhouding komt ZH er juist bekaaid vanaf. Zo rijden er ook nu nog steeds slecht TWEE IC-treinen per uur vanaf station Den Haag Centraal naar Amsterdam en ook slechts TWEE IC-treinen per uur naar Rotterdam. Wat ook niet helpt is dat het Utrechtse NS-politburo kickt op IC-spoorlijnen en openlijke minachting heeft voor de kleinere spoorlijntjes; de aanvoerlijnen van diezelfde IC-lijnen. Bovendien zijn er in datzelfde Zuid-Holland nu al vijf spoorlijnen gesloten, dan wel afgestoten: 1/ Den Haag – Scheveningen; 2/ Zoetermeerlijn; 3/ Hofpleinlijn; 4/ Hoekse Lijn; 5/ MerwedeLingeLijn. Het Politburo vindt het blijkbaar interessanter om spoorlijnen in Duitsland en het VK te ontwikkelen dan het optimaliseren en uitbouwen van de bestaande spoorlijnen in het drukst bevolkte deel van Nederland. Gelukkig tonen Arriva, HTM, RET en Veolia dagelijks kristalhelder aan dat de NS het duidelijk bij het verkeerde eind heeft.