fbpx

TLS bewaakt 100 miljoen: vervoerders willen af van borg

10 jul 2014 10:38

Trans Link Systems, de organisatie achter de OV-chipkaart, beheert ruim 100 miljoen euro aan borg. Dat zegt Eric Janse de Jonge van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad donderdag in dagblad Trouw. Volgens De Jonge willen alle vervoerders af van de borg en gaan reizigers binnen twee jaar achteraf betalen.

Reizigers moeten nu minimaal 20 euro borg betalen om met de trein te kunnen reizen. Alleen vaste klanten van NS betalen minder borg, namelijk 10 euro. Bij de bus, tram en metro is de borg een stuk lager: 4 euro. Al het geld dat op de OV-chipkaart staat wordt beheerd door Trans Link Systems. Het gaat totaal om ruim 100 miljoen euro.

Transparanter
TLS mag niet aan dat geld komen, maar vangt er wel rente over. "Leuk voor TLS zo´n buffer, maar niet voor de reiziger. Het kan bovendien wel wat transparanter. Ook de vervoersbedrijven hebben weinig zicht op wat er met dit geld gebeurt", stelt Janse de Jonge in de krant. 

Achteraf afrekenen
Met de kosten van de aanschaf van de OV-chipkaart is die borg een hele investering. "Ik voorzie dat we binnen twee jaar een systeem hebben waarin de reis achteraf wordt afgerekend. Dat is eerlijker voor de reiziger. De NS business card werkt nu al zo", zegt Janse de Jonge. Ook bij de RET in Rotterdam loopt nu een proef met betalen op rekening

Investeren
TLS stelt de rente van de borg te investeren in de OV-chipkaart. "Met het geld kunnen we diensten als het opladen van het saldo op OV-chipkaarten gratis houden. Ook gebruiken we het geld voor mensen die hun OV-chipkaart gekoppeld hebben aan hun bankpas. Als zij namelijk inchecken, schieten wij het bedrag tijdelijk voor. Dat wordt pas ´s nachts van de bankrekening van de reiziger afgeschreven" legt een woordvoerder van TLS aan dagblad Trouw uit.

Promotieonderzoek
De krant besteed ook aandacht aan een promotieonderzoek van Jasper van Kuijk. Hij onderzocht de acceptatie van nieuwe technieken en deed met zijn studenten in opdracht van het ministerie van infrastructuur ook onderzoek naar de OV-chipkaart. 

Valse start
Van Kuijk in Trouw "Als je mensen een nieuwe techniek wil laten accepteren, moet je zorgen dat ze het voordeel ervan ondervinden. Toen de OV-chipkaart in gebruik werd genomen, zaten er nog veel oneffenheden in het systeem. Het gevolg is dat de eerste gebruikers, meestal mensen die wel zin hebben in iets nieuws, direct teleurgesteld raakten. Ze dachten: we hebben een kaart voor het hele openbaar vervoer. Maar bij NS moesten ze de kaart met veel gedoe eerst activeren. Dat is nu veranderd, je kunt als je geld op de kaart hebt gezet bij alle vervoerbedrijven inchecken. Maar de toon was al gezet."

Onzeker
Volgens de onderzoeker worden reizigers onzeker van reizen met een OV-chipkaart.  "Ze kunnen niet zien of ze zijn ingecheckt, ze zien niet hoeveel geld er is afgeschreven. Een papieren treinkaartje bevat veel informatie. Bij de OV-chipkaart moeten mensen maar hopen dat het klopt. Ze zien pas of ze het goed hebben gedaan als de conducteur de chip leest." Aanvulling redactie: dit kan ook worden gecontroleerd bij de kaartautomaat.

Verbeterpotentieel
Van Kuijk ziet veel verbeterpotentieel. Bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen waardoor reizigers op hun mobiele telefoon kunnen checken of ze ingecheckt zijn. Het droomscenario is een systeem waar reizigers automatisch in- en uitchecken door een duidelijke betaaldrempel te passeren. "Voor de bus en tram moet je eigenlijk niet hoeven uitchecken, je zou dat automatisch moeten maken. In Londen is dat al zo." 
NS is inmiddels een proef aan het voorbereiden waarmee ook de bankpas als OV-chipkaart gebruikt kan worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.