Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal
02 okt 2024 18:07
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen Dordrecht en Den Haag toch in december rijden. Van de zes treinen per uur, slaan straks twee tijdelijk station Schiedam-Centrum over.
Eerder leek het erop dat de NS de nieuwe tienminutensprinter moest uitstellen vanwege de werkzaamheden aan het spoor. De tienminutensprinter rijdt momenteel al tussen Dordrecht en Rotterdam maar in de nieuwe dienstregeling, die in december van start gaat, gaat de trein na Rotterdam door naar Den Haag. Op dit traject zijn nu werkzaamheden die niet op tijd klaar zullen zijn.
Spoorverdubbeling klaar
Omdat de verdubbeling van het spoor tussen Rijswijk en Delft-Campus wel al klaar is, kunnen er toch zes sprinters per uur naar Den Haag, aldus de NS die samen met ProRail een oplossing heeft gevonden. Het station Schiedam-Centrum wordt straks 2 keer per uur overgeslagen. ProRail verwacht het werk begin 2025 af te ronden waarna de tienminutensprinter stopt op alle stations tussen Dordrecht en Den Haag.
Tienminutentrein Arnhem vaker
De tienminutensprinter Dordrecht – Den Haag gaat van maandag tot en met donderdag rijden. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt ook de tienminutentrein Arnhem – Schiphol – Rotterdam maandag tot en met donderdag de hele dag. Nu is dit alleen een spitstrein.
Goed nieuws voor de gemeente Dordrecht. Ze zijn doordat de IC via HSL rijden toch al niet goed bediend richting Breda.
Maar met de frequentie tussen Dordrecht – Rotterdam met 6 Sprinters per uur en 4 IC is prima. Wat dat betreft heeft Dordrecht geen reden tot klagen.
Ik ben eerder benieuwd naar of de Sprinters in Noord-Brabant en tussen Utrecht en Baarn vanaf december ‘s avonds en in het weekend weer ieder half uur gaan rijden, conform dienstregeling 2019. Ik vind de herstel van de uitdunningen na 2019 wel belangrijker dan uitbreidingen ten opzichte van dienstregeling 2019.
De uurdienst naar Baarn start vanaf december pas na 22:00, de uurdienst tussen Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch pas na 23:00.
Wat is er gebeurd met het 3 treinen model:
1: Intercities tussen de grote steden
2: Sneltreinen die ca. de helft van de stations overslaan
3: Stoptreinen die overal stoppen
Langere aftanden reizen met een stoptrein is bepaald geen pretje. Als er op Dordrecht – Rotterdam 4 IC en 6 Sprinter rijden, dan lijkt mij 3 IC, 3 Sneltreinen en 4 Sprinters toch beter. Immers een sneltrein is vaak een goed alternatief voor zowel een IC als een stoptrein.
Volgens mij zijn het vooral de forenzenroutes per sprinter waar het aantal reizigers heel erg in de lift zit, dus wat dat betreft is meer sprinters rijden dan weer beter.
Als het een strakke kadans is, dan is 4tph IC + 6TPH spr ook best wel tof, hoewel dan waarschijnlijk een deel van de sprinters net andere timings heeft (of een deel van de ICs), omdat deze moeten worden ingehaald (of inhalen) op een bepaald punt.
Nou ja, straks is bijna alles 4 sporig, dan heb je gewoon 2 intercitysporen en 2 sprintersporen.
Maar waar is een drietreinenstelsel handig? Want in de randstad zijn vooral sprinterstations steeds meer in trek en buiten te randstad is er niet genoeg vraag specifiek tussen 2 stations voor een extra sneltrein naast ic’s. Daar kan je beter of de bestaande ic’s of de stoptrein uitbreiden.
Er is in feite al een drietreinensysteem, alleen noemen we het niet zo. Maar tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Lelystad en Schiphol heb je nu in feite twee soorten intercity’s rijden, en in het eindbeeld van de nieuwe NS concessie zou ook Arnhem – Utrecht en Amsterdam – Alkmaar twee soorten IC’s moeten krijgen. Dus zo gek is het niet om de term sneltrein weer van stal te halen.
Mooi nieuws! Als één van de vele opstappers in (het steeds drukker wordende) station Rijswijk ben ik hier erg blij mee. Het heeft even geduurd. Ik herinner me de start van het project toen ze begonnen met het maken van de tunnel in Delft (15 jaar geleden inmiddels?).