Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn “de zoveelste tegenslag” voor de reiziger. Dinsdag werd bekend dat de snelheid op verschillende delen van de hogesnelheidslijn omlaag moet, omdat de viaducten te licht zijn ontworpen.

Snelheid opnieuw verlaagd

Daardoor zijn ze volgens spoorbeheerder ProRail niet meer stabiel genoeg om er met hoge snelheid overheen te rijden. Op vijf viaducten in het Groene Hart is de maximumsnelheid verlaagd naar 80 kilometer per uur, eerder was het al verlaagd naar 120 kilometer per uur.

ProRail verwacht dat de treinen daardoor twee à drie minuten langer onderweg zijn. Eerder was de reistijd ook al met twee minuten opgerekt. Eigenlijk zouden treinen met 300 kilometer per uur over de hsl moeten kunnen rijden, maar 2,5 jaar geleden werd ontdekt dat er problemen zijn met de lijn. Sindsdien heeft ProRail de maximum snelheid meerdere keren moeten aanpassen.

Snelheid van een streekbus

Rover vindt dat “perspectief geboden” moet worden op een goede hogesnelheidslijn in Nederland. In de tussentijd wil de reizigersorganisatie dat de toeslag voor de Intercity Direct tijdelijk wordt afgeschaft. Nu vraagt NS een toeslag voor een rit met de IC Direct, die in de daluren 1,74 euro kost en in de spits 2,90 euro.

“Extra geld vragen voor een trein die deels rijdt met de snelheid van een streekbus, dat kun je de reiziger toch letterlijk en figuurlijk niet verkopen”, stelt Rover.

Toeslag blijft

Een woordvoerder van NS zegt dat er geen plannen zijn om de toeslag af te schaffen. “NS betaalt om over die lijn te mogen rijden, en dat zijn kosten die ook doorberekend worden aan de reiziger”, zegt hij. “Ondanks de problemen met de lijn, is de reis nog altijd wel sneller dan via de traditionele spoorlijn.”

Onacceptabel

De NS vindt de snelheidsverlaging onacceptabel en spreekt van een grote tegenvaller. Volgens de treinvervoerder leidt het “tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen”.

“In plaats van sneller, worden de reistijden langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing”, aldus de treinvervoerder in een verklaring. De NS wil in overleg over de problemen. “Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 10 juli 2024 15:50

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug