Trein Groningen – Veendam in de toekomst mogelijk ieder kwartier

De provincie Groningen ziet goede kansen om in de toekomst vier treinen per uur te laten rijden tussen Groningen en Veendam. Dat vertelt de provincie op de dag dat bekend is geworden dat de trein Groningen – Stadskanaal per 2025 moet gaan rijden.

Kwartiersdienst

Tijdens het onderzoek naar de reactivering van de spoorlijn naar Stadskanaal heeft de provincie geconstateerd dat er goede kansen zijn om ook een volgende stap te nemen. “Er zijn dan twee treindiensten: een stoptrein Veendam-Groningen en een sneltrein Stadskanaal-Veendam-Groningen. Veendam krijgt dan een kwartierdienst naar Groningen”, legt een woordvoerder van de provincie Groningen uit.

Reistijd: 22 minuten*

De provincie spreekt noemt de variant “de voorkeursvariant”. De mogelijkheden worden nader uitgewerkt. Als de sneltrein doorgaat, daalt de reistijd Groningen – Veendam naar 22 minuten*. De reistijd naar Stadskanaal komt dan uit op 34 minuten.

Stoptrein

Als een sneltrein Groningen – Stadskanaal niet mogelijk is, dan zal de bestaande stoptrein worden Groningen – Veendam worden doorgetrokken naar Stadskanaal. In dat geval wordt de reistijd Groningen – Stadskanaal 41 minuten.

Infrastructuur

Wat er qua infrastructuur nodig is zal nog verder moeten worden uitgewerkt. Ook de eventuele vraag of de sneltrein onderweg nog ergens kan stoppen (bijvoorbeeld Hoogezand of Zuidbroek). Maar de kans is er, omdat het baanvak Winschoten-Groningen geschikt wordt gemaakt voor sneltreinen en Stadskanaal-Groningen hier ook een groot deel overheen rijdt.

Prognose

Op het traject Zuidbroek – Veendam rijden sinds 2011 reizigerstreinen. Volgens de provincie maken nu meer reizigers van de verbinding gebruik dan destijds werd verwacht. De bus Groningen – Veendam vervoerde voor 2011 destijds 1200 reizigers per dag. Nu reizen 1900 reizigers per dag van en naar Veendam per trein. Het gaat dus om een groei van bijna 60%. Mocht de sneltrein er komen, dan verwacht de provincie een verdere groei. Enerzijds omdat er meer treinen komen, en anderzijds omdat de reistijd (twee keer per uur) korter wordt.

(* Door een fout van onze redactie meldde we aanvankelijk een reistijd van 15 minuten, in plaats van 22 minuten).

Opening station Veendam in 2011

This post was last modified on 14 maart 2019 18:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug