Trein Groningen – Stadskanaal start in 2025

klok 13 mrt 2019 10:16

Na jarenlang onderzoek en overleg is het duidelijk: de trein Groningen – Veendam gaat doorrijden naar Stadskanaal. De planning is dat dit per 2025 zal gebeuren. Dat melden diverse media.

Akkoord

De provincie Groningen heeft een akkoord gesloten met spoorbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.
Tussen Veendam en Stadskanaal wordt gebruikgemaakt van de bestaande spoorlijn die nu nog eigendom is van de STAR. De museumspoorlijn krijgt straks 1,5 miljoen euro voor de spoorlijn en de grond.

Investering

Het spoor Veendam – Stadskanaal zal worden opgeknapt. Daarvoor heeft de provincie 62,8 miljoen euro vrijgemaakt. Het ministerie legt nog eens 5 miljoen euro bij. De werkzaamheden zullen naar verwachting rond 2022 beginnen. De komende drie jaar zullen de plannen nader worden uitgewerkt, en kunnen de vergunningen worden aangevraagd.

Sneltrein

De verwachting is dat de treinrit Groningen – Stadskanaal in 2025 circa 41 minuten gaat duren. Er zijn ook plannen voor een sneltrein, in dat geval zal de reistijd verder dalen naar 34 minuten. Van een sneltrein kan ook Veendam profiteren. De reistijd Groningen – Veendam kan met een sneltrein namelijk verkort worden tot een kwartier, aldus RTV Noord.

STAR

Op de spoorlijn Veendam – Stadskanaal zullen overigens ook straks stoomtreinen blijven rijden. De dienstregeling op zondag maakt het mogelijk om zowel reizigerstreinen te laten rijden, als historische treinen.

Nedersaksenlijn

Arriva mikt op 1900 in- en uitstappers in Stadskanaal. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66) hoopt dat de spoorlijn later zal worden doorgetrokken naar Emmen, waardoor een treinverbinding Groningen – Almelo (- Enschede) mogelijk wordt. Die verbinding wordt ook wel de Nedersaksenlijn genoemd. Die mogelijkheid wordt nog onderzocht. Voor de lijn moet een compleet nieuw stuk spoor worden aangelegd. De provincie Groningen weet nog niet wanneer die trein zou kunnen rijden. “Ik vind 2030 al optimistisch. We hebben er vier jaar over gedaan om een besluit te nemen over een lijn naar Stadskanaal, daar lag al spoor en daar reed al een trein”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk.

24 gedachten over “Trein Groningen – Stadskanaal start in 2025”

  1. Jan N schreef:

    Nu direkt doorpakken: dubbel spoor aanleggen. Dit voor de toekomstige verbinding met Emmen

    1. Ger Nijman schreef:

      Goed idee: dan is Groningen nog bereikbaar als er weer eens een stremming is (c.q. werkzaamheden zijn) tussen Zwolle en Meppel.

    2. dries molenaar schreef:

      Maak het nog wat ingewikkelder en het komt er nooit.

  2. Evert schreef:

    Hoeveel kilometer extra krijgt Arriva erbij tussen Veendam en Stadskanaal?

    1. Ton Jonker schreef:

      Van Veendam (spoor5) is het naar het STAR treinstation 15,0km, mogelijk komt daar nog iets bij als er dichter bij het centrum van Stadskanaal nog een station wordt gebouwd.

      1. Evert schreef:

        Maar 15 kilometer? Dat zijn eigenlijk best weinig kilometers. Jammer dat er over zo’n stukje dan jaren word gediscussieerd.

  3. Arjan schreef:

    Als ze slim zijn, pakken ze inderdaad direct door met de lijn Stadskanaal – Emmen en maken ze ook direct de spoorlijn van Coevorden richting het Duitse Nordhorn (verder richting Bad Bentheim) geschikt voor reizigerstreinen. Dan sla je direct 2 vliegen in 1 klap.

    1. dries molenaar schreef:

      Niuewe plannen vereisen nieuwe besluiten waardoor het nog veel langer zal duren of nooit komt.

    2. Rudy schreef:

      Geen goed idee. De spoorweg Coevorden – Bentheim is een kronkelige locaalspoorweg. En wat moet je in hemelsnaam in Bentheim. Leuk voor toeristen maar niet nuttig.

      Dan kan beter het oude plan opgepakt worden. De spoorweg was bedoeld als Groningen – Veendam – Stadkanaal – Ter Apel – aansluiting in Duitsland. De lijn is nooit verder dan de rijskgrens gekomen. Deze aansluiting zou aantakken aan de lijn Rheine – Emden. Dan krijg je Groningen – Veendam – Rheine – Ruhrgebiet. Dat is wel een interessante verbinding die iets toevoegt.

  4. dries molenaar schreef:

    Volgens de minister kan het nu zo snel mogelijk uitgevoerd worden. En dat vergt dan zes jaar?
    Het is een bestaand spoorbed dus wat is het probleem. Oud spoor opbreken, ballast vervangen en nieuwe rails met signalering. Dit moet voor 15km toch in een jaartje kunnen? Eerst wat ontwerp en dan uitvoering. Max twee jaar.

    1. J. Struijk schreef:

      Goede vooruit gang met dit plan naar Stadskanaal, echter dat het 5 tot 6 jaar moet duren is voor mijn onbegrijpelijk. Daar begrijp ik werkelijk geen snars van. Er wordt tegenwoordig onzinnig gepraat met uiteindelijk weinig draagkracht. Men moet eens leren aanpakken in dit land op het vervoer gebied. Zeer zeker toekomst gericht, in plaats van dat kruimel gedoe.

  5. Evert schreef:

    Hoe zit het trouwens met de spoorlijn in Limburg, van, het Nederlandse Weert naar het Belgische Hamont?

    De Tweede Kamer zou hier serieus mee bezig. Ik vind het alleen zo stil rondom die lijn… Heeft iemand een update?

    1. Sreglov schreef:

      Geen idee, volgens mij nog in plantage. Maar ik zvoorstellen: een boogje vanuit Eindhoven ri. Nu Wel, lijkt me meer vervoerswaarde hebben. Een stad met 230.000 inwoners/agglo 420.000 20 km van de grens zonder trein naar belgie is gek natuurlijk.

      1. Sreglov schreef:

        Lol plantage = planfase

  6. Karel de Vries schreef:

    Hallo redactie….”HET bestaande spoorlijn DAT…..” ? Was de beruchte stagiaire weer bezig ? 🙄😭😭

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Oeps. Tja. Kan gebeuren toch? Maar je mag gerust bij de eindredactie komen helpen. Het principe is dat iets direct wordt gepubliceerd en later door vrijwilligers wordt nagekeken.

    2. Erwin Wessels schreef:

      Die had ik gisteren over het hoofd gezien… Dank voor het doorgeven.

    3. Puck schreef:

      Eindredactrice Puck heeft een drukke week achter de rug. En niemand is perfect…

  7. Peter Kuipers schreef:

    Het zou mooi zijn als er naast een sneltrein ook een stoptrein komt die dan op station Wildervank gaat stoppen. In het verleden waren die plannen er maar ik lees er nu niks meer over…

    1. dries molenaar schreef:

      Hoeveel reizigers zijn er op het traject? En u wil dan al sneltreinen en stoptreinen?

      1. Peter Kuipers schreef:

        Er wordt gesproken over een sneltrein van Stadskanaal naar Groningen die alleen in Veendam en Hoogezand stopt. De andere treinen zullen dus stoptreinen zijn die op alle tussenstations stoppen. Als Wildervank dan ook zo’n tussenstation zou worden geeft dat nog meer mogelijkheden voor het OV gebruik in deze regio.

  8. Hans schreef:

    Meteen spoor naar Emmen aanleggen. Geen half werk. En doe eens iets aan die jarenlange procedures en besluitvorming. Onvoorstelbaar dat het allemaal zo lang moet duren om iets overeen te stemmen. Pak eens gewoon door.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Fijn dat de STAR Museumspoorlijn kan blijven op de huidige locatie. Scheelt weer een hoop geld en hoofdpijn voor een andere locatie.
    Bovendien kunnen er een Plandampffahren komen tussen Groningen, Veendam en Stadskanaal op Nationale Stoomtreindag ( Hemelvaart) of op andere feestdagen.
    Hopelijk komt de verlenging naar Emmen over niet al te lange termijn, zodat het Noord-oosten een snelle overstapvrije verbinding kan krijgen.
    Maar een extra spoorboog tussen Veendam en Scheemda zal ook een goede zaak zijn. Kunnen er treinen rechtstreeks tussen Emmen en Leer in Duitsland gaan rijden. Ook is dit een goede eye catcher voor onze Oosterburen! Zo wordt dit deel van Nederland goed bereikbaar gehouden in de toekomst! Bij grenzen moet een railverbinding nooit stoppen, maar doorlopen! Zo profiteert iedereen van goed openbaar vervoer!

  10. David Nijenhuis schreef:

    Het is nog even 6 jaar wachten, (want we zitten in Nederland; waarom kunnen snelwegen veel sneller aangelegd of verlengd worden?!) maar hij komt eraan!
    In Groningen wordt er tenminste goed gewerkt aan een provinciedekkend regionaal spoorwegnet, (dat was nooit van de grond gekomen als NS daar is blijven rijden!). Nu nog de ontbrekende 18 kilometers tussen Stadskanaal en Emmen aanleggen. Daarvoor kun je via Musselkanaal en Ter Apel gaan (6-7 km spoor en de spoorbedding liggen er immers al!) en zo langs de voormalige tramlijn Ter Apel-Emmen. Zo kan de provincie Drenthe daar ook de vruchten van mee plukken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.