Lastminute naar Parijs? Vanaf Brussel voor maximaal 49 euro
25 jul 2024 9:55
BRUSSEL – De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben woensdag een nieuwe, goedkope treinverbinding geïntroduceerd tussen Brussel en Parijs, speciaal in het leven geroepen voor de Olympische en Paralympische Spelen. Deze langzame maar voordelige EuroCity-trein biedt reizigers de kans om lastminute naar de Franse hoofdstad te reizen voor een bedrag van maximaal 49 euro.
Op de eerste dag was de trein allerminst druk, weet treinvlogger Jonne Kingma van het YouTube-kanaal Trainviking. Hij heeft de trein al uitgeprobeerd. “In mijn trein waren drie rijtuigen compleet leeg, de andere rijtuigen werden matig bezet,” vertelt Kingma aan Treinreiziger.nl. Hoewel de opkomst op de eerste dag laag was, ziet de NMBS nog geen reden tot zorg. “De trein heeft nu één dag gereden en we zien dat veel mensen lastminute een ticket kopen,” legt een woordvoerder van de NMBS uit. Het is volgens de spoorwegen dan ook te vroeg om te beoordelen of de trein een succes is.
Veel goedkoper dan de Eurostar
De nieuwe verbinding is een initiatief van de NMBS en rijdt onder de naam EuroCity. In tegenstelling tot de Eurostar heeft deze trein geen restauratierijtuig. “Zelf iets van eten en drinken meenemen is dus belangrijk” adviseert Kingma. De trein maakt gebruik van Belgisch intercitymaterieel, en er worden niet meer tickets verkocht dan er zitplaatsen zijn. De trein werkt echter niet met zitplaatsreserveringen. “In deze trein hebben de zitplaatsen ook geen stoelnummers” legt Kingma uit. Zijn reisverslag hoopt hij het einde van het weekend te publiceren op zijn youtube kanaal.
Tickets voor deze EuroCity-trein zijn verkrijgbaar vanaf 34 euro en kosten maximaal 49 euro (in de 2e klas). Dit is aanzienlijk goedkoper dan een lastminute ticket voor de Eurostar, die gemiddeld meer dan 50 procent duurder is. De EuroCity doet er 2 uur en 52 minuten over om van Brussel naar Parijs te rijden, wat ruim twee keer zo lang is dan de Eurostar. De NMBS benadrukt dat de trein echter niet bedoeld is als concurrentie voor de Eurostar. “Deze trein is bedoeld als alternatief voor de auto” vertelt de woordvoerder van de NMBS. Tickets voor de EuroCity zijn ook te boeken via NS International.
Vanaf 2025 permanente intercity
Het is de bedoeling dat vanaf eind 2024 er permanent een intercity gaat rijden tussen Brussel en Parijs, in samenwerking met de Franse spoorwegen (SNCF). De NMBS benadrukt echter dat de huidige trein losstaat van deze toekomstige verbinding. “Het is niet zo dat de huidige vraag bepaalt of de trein volgend jaar doorgaat of niet. Het is geen proef,” aldus de woordvoerder.
Voor reizigers die een goedkope en spontane trip naar Parijs overwegen, biedt deze nieuwe EuroCity-trein een aantrekkelijke optie.
Maak eens een leuke aanbieding in combinatie met een IC Benelux retourtje.
Inclusief hotelovernachting in Brussel?
om 07:38 vanaf Brussel-Zuid. Dat red ik niet vanuit Amsterdam.
Vertrek Brussel Zuid: 12.38 u.
Vertrek Paris Nord 12.30 u.
Dat moet toch lukken?
Voor zij die de EC, die weer in ere hersteld wordt.
Prima, NMBS & SNCF, vraiment EU!
maandag 5 augustus
10:25 vertrek Amsterdam Centraal
13:17 aankomst Brussel-Zuid
13:38 vertrek Brussel-Zuid
16;30 aankomst Paris-Nord.
In de wekeinden vertrekt de trein een uur eerder uit Brussel-Zuid en is dan een uur langer onderweg naar Parijs.
Trein was vrijwel leeg de eerste dag.
De Olympische Spelen zijn ook dan nog niet officieel begonnen.
De IC Brussel – Breda d.d. vrijdag 26 juli 2024 van 15.56 u ter hoogte van Brussel-noord 2e klassebezetting 25 – 30%; 1e klasse 5 – 7%.
Bezettingspercentages van voorgenoemde hoogte die ik wekelijks constateer.
De foto op het Gare du Nord lijkt op de i11, dus wel comfortabel: vooral in de eerste klas. NMBS heeft er voldoende langs de kant staan sinds op Oostende – Eupen de M7 dienst doet.
Deze EuroCity stopt onderweg in Bergen. De bouw van het eindeloos vertraagde station van Santiago Calatrava zit nog steeds in de eindfase. Voor de rest een nostalgisch ritje via Guevy en Saint-Quentin. Leuk voor de liefhebbers die er een nachtje Brussel met vroeg ontbijtje voor over over hebben.
Er gaat ook voor een deel van de spelen een middagtrein rijden als ik het goed begrijp, en dat zou het zeker wel binnen een dag uit Amsterdam te doen maken. Dan natuurlijk wel met een rit van ongeveer 8 uur ipv 3.5…
Het schijnt dat Interrail niet geldig is op deze trein.
Deze trein is al zo goedkoop.
De trein is ervoor iedereen.
12 E is al voor velen 70% van de bevolking veel!
Terwijl die 70% van de bevolking middels hun belastingafdrachten, de lasten, niet van de lusten zouden mogen genieten!
12 euro is in de huidige tijd natuurlijk erg weinig voor een treinrit naar Parijs. Dat 70% 12 euro voor een treinreis naar Parijs niet zou kunnen betalen bestrijd ik.
Wel is het zo dat er veel mensen financiële problemen hebben en dat dit aantal toeneemt Ik maak me echter veel meer zorgen dat er mensen zijn die allerlei dagelijkse uitgaven niet meer kunnen doen. Het is niet aan een spoorwegmaatschappij om dit proberen op te oplossen. Een spoorwegmaatschappij kan dit met een kaartje van 12 euro naar Parijs ook totaal niet oplossen.
Van al het geld dat dan zwaar toegelegd zou moeten worden op zo’n 12 euro kaartje zullen veel meer mensen profiteren die het totaal niet nodig hebben, dan mensen die het wel nodig hebben.
Het is aan de overheid om een ander inkomensbeleid te voeren om de grote ongelijkheden in de inkomens weg te nemen en mensen te ondersteunen die het echt nodig hebben.
Mobiliteitsgerechtigheid.
Is te financieren.
Belastingen voor bovenmodaal eens, na 30 jaar verhogen.
En CO2 heffing van 0,50 E per liter fossiele brandstof.
Dus je wilt dat het gros van de mensen, inclusief de armen, meer gaat betalen voor fossiele brandstof, zodat we een Belgische trein kunnen financieren naar Parijs?
12 euro kan iedereen netto verdienen met een uurtje ongeschoolde arbeid. Mensen die nog geen 12 euro uit kunnen geven, kun je beter niet in de verleiding brengen goedkope treinreisjes naar Parijs te maken.
Als er een CO2 brandstofheffing komt van 0,50 E per liter brandstof dan is dat bij 40 liter 20 E per tankbeurt.
Mensen gaan dan klimaatvriendelijker rijden, auto laten staan.
Stel 120 liter per maand per auto dat is 60 E.
Per jaar 720 E CO2 heffing.
Op het wagenpark in Nederland 9 miljoen x 720 E = 6.480.000.000 E.
Dit bedrag wordt dan geïnvesteerd in OV-infrastruktuur, voorzieningen en klimaatticket.
Dan kunnen mensen hun auto laten staan.
Geen auto kopen voor hun mobiliteitbehoefte.
Minder auto’s op en in de straat.
Minder verkeersdoden, – slachtoffers.
Niet 1 dag in de week ( moeten) werken voor het voor de deur hebben staan van een auto. Een auto voor woon – werkverkeer 20 km v.v. en voor supermarkt, sportverenigingbezoek 10 Km. Wat allemaal met de fiets, te voet of OV te doen is.
De CO2-heffing moet natuurlijk EU-breed ingevoerd worden.
CO2 kills.
Zonder CO₂ is er geen leven op aarde mogelijk.
Moah, thalys is vergelijkbaar met deze trein plus ic brussel
Inderdaad Daan.
Maar deze trein is er voor Belgische supporters vooral/bedoeld.
Kom aan Bert-ooit wereldfietser. De FLIXbus rijdt het in minder tijd en kost vrijwel elke rit pakken minder. Al zal d´n velo/bike meenemen wel moeilijker gaan.
Ik vermoed zelfs-mag ieder met tijd uitproberen dat een combi van goedkoop NMBS biljet met (want regio Nord/HoogFrankrijk biedt die vaak) en Sparpreis SNCF vanaf Maubeuge nog wel goedkoper kan uitpakken.
Wat een rare inzet heeft dit artikel eigenlijk. De trein wordt neergezet als langzaam terwijl de snelheid zeer behoorlijk is. Vervolgens wordt er een citaat van een overijverige publiciteitstrekker aangehaald die wel even zal beweren dat de trien niet vol zat.
Echt een promotioneel artikel waardoor je meer kaartjes zal verkopen.
Tja, de Eurostar doet er 1 uur en 20 minuten over, deze trein bijna 3 uur. Dan kun je toch niet anders dan dit betrekkelijk langzaam noemen?
Die publiciteitstrekker werkt hier, ik heb hem gevraagd of ik hem mocht citeren, maar hij heeft ons niet opgezocht.
Ik denk niet dat nu echt heel veel mensen zullen denken: ik ga dit boeken. Er staat ook helemaal niet beschreven hoe de aansluitingen zijn richting Nederland.
Beste Dries,
Hier de overweldigende publiekstrekker. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik moet gaan liegen en zeggen dat de trein volledig vol zit en dit Indische taferelen zijn met mensen die op het dak zitten en aan de deuren hangen. Ik heb zelf maar plaatsgenomen in het bagagerek.
En hoe verkopen we meer kaartjes? Wat heeft dit met treinreiziger.nl te maken?
Graag ontvang ik daar ook een onderbouwing van, aangezien je het zo goed weet.
Met vriendelijke(re) groet,
Trainviking/ de publiekstrekker (ps: uiteraard wil ik likes en views van de video’s, het zou raar zijn als ik veel tijd en eigen geld in video’s stop en geen views of wat dan ook krijg en helaas is het een hobby die meer geld kost dan dat het oplevert).
Ik begrijp dus dat er geen mogelijkheid is tot het kopen van eten en drinken aan boord. Dan is het vreemd dat dit een EuroCity heet. Eén van de voorwaarden van een EuroCity is namelijk dat “Eten en drinken verkrijgbaar aan boord is”. Uitzondering op de regel?
Ik heb dat vaker gehoord. Maar ik weet niet of dit harde regel is. Heeft de huidige EC Hamburg – Kopenhagen restauratie?
De EC Hamburg – Kopenhagen heeft geen restauratierijtuig volgens mij. Op Wikipedia staat dat deze trein een uitzondering is.
Over de EC naar Kopenhagen ben ik niet overtuigd. Staat niet in de reisplanner. En had vroeger zeker nooit. Toen zou naar verluidt restaurant van de boot meegeteld worden, maar dat is voorbij.
Volgens de huidige uitgave van de European Rail Timetable is in de treinen Hamburg-Kopenhagen v.v. geen restauratie aanwezig en zijn daarin ook geen snacks en dranken verkrijgbaar. In de ERT zijn deze treinen geclassificeerd als IC en niet als EC.
Volgens mij was het inderdaad dat het restaurant op de boot mee werd geteld voor de naam EuroCity. Eigenlijk zou deze verbinding dan “gedegradeerd” moeten worden tot intercity. Het is sowieso een inconsequente term, want de afgelopen maanden stond de IC Berlijn ook regelmatig als “EC” in de reisplanner.
Voldoen alle EC treinen wel aan de gemiddelde snelheid van 90 KM. per uur?
De Olympische Spelen beginnen vandaag op vrijdag 26 juli 2024 het was ook een eerste trein voor de Pers! Vanwege de verwachte drukte op deze tijdelijke OS-lijn is Interrail hier NIET geldig! Misschien geldt dat wel als deze nieuwe treindienst permanent wordt en mogelijk ook vaker dan gaat rijden. Momenteel is dat nog twee maal daags en de trein stopt ook in Mons, de stad waar een heel nieuw station als Liege Guillemins gebouwd is. Of het nu ook klaar is weet ik niet, want het had eigenlijk al per 2015 klaar moeten zijn!
Het nieuwe station van Bergen is nog steeds niet af.