Treinaanbieders geven korting aan gedupeerde Flybe klanten
06 mrt 2020 8:43
Flybe, Europa’s grootste regionale vliegmaatschappij, is in de nacht van woensdag op donderdag failliet gegaan. De maatschappij verkeerde sinds vorig jaar in financiële nood. Eurostar heeft voor gedupeerde reizigers een speciaal tarief geïntroduceerd.
Wie een Flybe boeking heeft tussen Londen – Parijs of tussen Londen – Amsterdam kan nu omboeken naar de Eurostar voor 29,50 pond per enkele reis (circa 35 euro).
Due to the sad news that @flybe have gone into administration, we’re offering a special £29.50 one-way fare to affected #Flybe customers. If you have a Flybe booking between London/Paris or Amsterdam, please call us on 03432 186 186 until 8th March quoting your Flybe booking ref. pic.twitter.com/3HZev2AZjE
— Eurostar UK (@EurostarUK) March 5, 2020
Ook de de nachttrein die rijdt onder de naam Caledonian Sleeper komt gedupeerde Flybe klanten tegemoet. “We bieden voor volgende week gratis zitplaatsen aan op alle routes voor wie een geldig Flybe boeking heeft” meldt Caledonian Sleeper op Twitter. De nachttrein verbindt Londen met Glasgow, Edinburgh, Aberdeen, Inverness en Fort William. Het aanbod is geldig t/m 12 maart.
Affected by the #Flybe news?
— Caledonian Sleeper (@CalSleeper) March 5, 2020
We’re offering free seats across all routes for the next week to those with a valid booking reference/Flybe ID. Contact our Guest Service Centre on 03300600500 and our team can advise on availability and arrange travel.
https://t.co/uU2Zm2buUY
Ook First Group, naar eigen zeggen de grootste Britse spoorwegexploitant benutte het faillissement om nieuwe treinreizigers te trekken. Donderdag konden gedupeerde klanten een gratis ticket bij de spoorwegmaatschappij bemachtigen. Klanten moesten daarvoor een instapkaart of geldig boekingsbewijs overleggen en kregen daarvoor een vervangend treinticket op dezelfde route. Voorwaarde van de actie was dat de vlucht komende week gepland stond. First Group omvat Avanti West Coast, Great Western Railway, South Western Railway, TransPennine Express en Hull Trains.
We’d like to help customers & staff affected by #Flybecollapse by allowing them to make their journey this week on any @firstgroupplc train, for free, by producing reasonable evidence of their booking. @GWRHelp, @AvantiWestCoast, @SW_Help, @TPEAssist and @Hull_Trains.
— FirstGroup plc (@FirstGroupplc) March 5, 2020
Het faillissement van Flybe geeft een klein beetje extra ruimte op Schiphol. Daardoor zijn er 13.870 slots vrijgekomen. Op jaarbasis zijn er op Schiphol 500.000 slots te vergeven.
Met het omvallen van Flybe komen op Schiphol 13.870 slots vrij. Daarmee is dan meteen genoeg ruimte voor andere maatschappijen om de komende jaren te groeien. Kan een besluit over Lelystad en groei Schiphol over de verkiezingen worden getild.
— Frans van den Berg (@bergfrans) March 5, 2020
Goedkoop en gratis is vooral ten koste en ten nadele van de betalende passagiers.
De mensen die hier gebruik van gaan maken ZIJN betalende passagiers. Ze hebben tenslotte hun reis, die nu niet doorgaat al betaald en gelukkig krijgen ze op deze manier toch de kans om die reis alsnog te maken.
Bovendien zitten er wat voorwaarden aan waardoor een beperkte groep daadwerkelijk gratis zal reizen. In een nachttrein zitten zou ik zelf niet fijn vinden. Los dat het alleen voor komende week is. Een deel zal er accomodatie bijboeken. Het is gewoon een sympathieke marketingstunt om gedupeerde luchtvaartreizigers voor de trein te winnen. Ik vind het een goede actie. Zeker als het om stoelen gaat die misschien anders leeg waren gebleven.
Ze hebben aan een nu failliet bedrijf betaald. Het is geen sociale voorziening waar men elkaars plichten dient uit te voeren.
Net als die dwaas van de bakfietsfabriek die onbetaald bakfietsen ging leveren aan mensen die bij een overbuurman hadden gekocht maar waar niet geleverd werd.
Zoals ik naar Janneke reageerde, is het een hele specifieke groep die hiervoor in aanmerking komt. Ze moeten snel reageren, en de gratis reis is in een korte reisperiode (1 week). Ze creëren goodwill, bij reizigers die enorm gedupeerd zijn. Dat kunnen nieuwe trouwe klanten opleveren onder mensen die nu vooral vliegen. Je vergelijking met de bakfiets gaat niet op. Bakfietsen die vandaag over zijn kun je morgen verkopen. Zitplaatsen niet. Kinderen reizen in veel landen ook (bijna) gratis, terwijl ze geen gratis fiets krijgen. Het valt voor de grote bedrijven allemaal te overzien. Ze creëren positieve aandacht, dat is hen meer waard dan de paar zitplaatsen die ze weggeven. En tot slot: ik heb ook wel eens reizigers gecompenseerd die bij mij geen product hadden afgenomen. Dat kan je dwaas noemen, maar ik noem het service en inlevingsvermogen. Uiteraard kan ik dat niet op grote schaal doen, en kan dat niet altijd.
Een mooie en voordelige vorm van marketing van de spoorbedrijven. Door wat goodwill te tonen, helpen ze wat mensen uit de brand, die daardoor op hun beurt wellicht het reizen per trein in de toekomst niet bij voorbaat zullen afwijzen, want daarvan was voor reizen binnen het VK natuurlijk sprake. De spoorbedrijven geven nu een kaartje goedkoop weg, wat ze in tig-voud kunnen terugverdienen.
Een wel succesvolle route van Flybe was die tussen Southampton en Manchester Piccadilly, die rechtstreeks concurreerde met de trein. Dan vertrok de trein van Southampton naar Manchester en stapten er op Southampton airport parkway tientallen mensen uit, die dan snel de overstap naar het vliegtuig naar Manchester maakten en daardoor tegen minder dan de helft van de kosten ruim een uur eerder in Manchester aankwamen.
Een andere vorm van marketing ik op dit moment mooi zou vinden, zou zijn het tegen reductie aanbieden van een Railcard voor ex-vliegers. Dit is immers het moment om die reizigers terug te winnen.