Treinbotsing Barendrecht – dode en gewonden
25 sep 2009 12:05
Bij Barendrecht zijn donderdagavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. De machinist van één van de treinen is omgekomen. Er was ook een passagierstrein bij betrokken met 150 inzittenden. De machinist van die trein heeft ´erger voorkomen´. Het gaat nog dagen duren voordat de ravage is opgeruimd van de treinbotsing bij Barendrecht.
Het ongeluk gebeurde nabij een fly-over, ter hoogte van de Lorentzweg in Barendrecht. De goederentrein op de fly-over verloor wagons en deze kwamen op een ondergelegen spoor terecht, op dat spoor was een passagierstrein in aantocht. Deze aanstormende trein kon door een noodstop een aanrijding met een groot wrakstuk op het spoor voorkomen, daardoor werd erger voorkomen. Verscheidende passagiers raakten lichtgewond. Zij werden ter plaatse behandeld.
Behalve de internationale trein die bij het ongeval betrokken was, werd ook een passerende stoptrein geraakt door rondvliegende onderdelen. Ook in die trein raakten mensen lichtgewond, aldus de politie.
Explosie
Eén machinist van een goederentrein kwam om het leven. De machinist van de andere trein, die bekneld zat, is gewond geraakt. De politie meldt dat explosies zich hebben voorgedaan. Een ooggetuige op Twitter meldt een knal en een vuurbal te hebben gezien met "onderdelen die door de lucht vlogen" .
Bij de botsing zijn tien tankwagons met een lading aardolieconcentraat betrokken. De wagons staan grotendeels nog overeind, er is nu geen explosiegevaar. Er heeft wel enige tijd olie gelekt uit de wagon, maar dat was zo weinig dat het makkelijk kon worden opgevangen. Uit een van de locomotieven druppelde ook diesel, maar dat kon ook handmatig worden opgevangen.
Berging en ravage
Het lichaam van de dode machinist kon pas in de loop van de ochtend uit het wrak worden gehaald, omdat hulpdiensten er niet eerder bij konden komen. "Het is een complete ravage. Het lichaam zat zodanig in het treinstel, dat het niet eerder kon worden geborgen."
Het opruimen van de wrakstukken gaat naar verwachting zo´n vijf dagen in beslag nemen, denkt de politiewoordvoerder. Een woordvoerder van ProRail kan dit niet bevestigen, aangezien medewerkers van ProRail nog niet het terrein op kunnen, omdat het gebied nog niet is vrijgegeven.
Ook de A15 is door het ongeval enige tijd gesloten geweest. Rond 02.30 uur werd die weer vrijgegeven. Het ongeluk gebeurde onder een viaduct van de A15.
Onderzoek
De werkzaamheden op de plek van het ongeval richten zich momenteel vooral op het onderzoek naar het ongeval. Zowel de Inspectie van Verkeer en Waterstaat als de Onderzoeksraad voor Veiligheid doen onderzoek.
Tegen middernacht arriveerde Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Volgens Van Vollenhoven is de machinist gaan remmen omdat hij zoveel vonken zag op het spoor, van de twee gebotste goederentreinen.
Treinverkeer
Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht werd donderdagavond na het ongeval direct gestaakt. Ten tijde van het ongeval werden enkele treinen ontruimd, een reiziger maakte daarvan een filmpje met zijn mobiele telefoon. Vrijdagochtend is het treinverkeer weer gedeeltelijk hervat. Volgens de NS zijn er inmiddels twee sporen op de plek van de treinbotsing in Barendrecht vrijgegeven.
De sneltrein van Amsterdam naar Breda rijdt niet tussen Rotterdam en Dordrecht, de stoptrein van Den Haag naar Dordrecht is helemaal uit de dienstregeling gehaald. De NS heeft bussen ingezet. NS gaf vrijdagochtend de verwachting dat het treinverkeer rond 14:00 uur weer normaal zou zijn. NOS teletekst meldt echter (sinds 12:00 uur) dat de prognose onbekend is.
Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur. Ook vannacht werd het nachtnet vervangen door bussen. Reizigers tussen Rotterdam en Breda kregen tijdens de nachtelijke uren het advies om te reizen via Utrecht, Den Bosch en Tilburg.
Havenspoorlijn
Ook het goederenvervoer per spoor van en naar de Rotterdamse haven is nog dagenlang ernstig gestremd door het treinongeluk bij Barendrecht. Dat bevestigden spoorbeheerder Prorail en railvervoerder DB Schenker vrijdag.
De route via Barendrecht is volledig afgesloten voor goederenvervoer. Goederentreinen kunnen alleen in beperkte mate via het rangeerterrein bij het Feyenoord stadion de havenspoorlijn van de Betuweroute op.
"De haven is bereikbaar, maar de capaciteit is sterk gereduceerd", aldus een woordvoeder van DB Schenker tegenover het ANP. "Het is alsof het verkeer van drie rijbanen ineens over de vluchtstrook moet."
Het is onduidelijk hoelang de stremming zal duren. De onderzoekers moeten het spoor eerst vrijgeven voordat ProRail aan de slag kan met schoonmaakwerk en reparatie. DB Schenker verwacht dat de verstoring zeker vijf dagen zal duren.
Bron: NRC / ANP / Volkskrant / Novum Nieuws.
Foto´s: Sjors Ribeiro Edison